Bilder (& filmer) ifrån min helg
Första gången jag har problem med satelit-nätet… Har fått skriva om det här två gånger nu, snart inte värt det ;)
Har varit på fientlig mark (Nederländerna för de som inte är så insatta ;)). Har tävlat (rosett åt svarta stoet), tränat, hållit träningar, tagit emot nya salu & träningshästar, lämnat bort en egen häst och köpt två nya (kwpn bägge!) :) Varit en bra helg :D
Först, rosetten (var mkt varmare & grönare än i Stockholm fö)
Hon ser inte så stor ut jämfört med på de andra senaste bilderna ;) Kan vara för att jag kommit ner i sadeln och för att hon sänker ryggen ngt ofantligt på bilden…
Nya hästen nr1: 2-årigt sto. Blev kär i henne efter att ha sett henne i stallet trots att det är ofantligt dåligt köp. Är dels mest hopp-blod i denna dam, hon är sen i utvecklingen (inte insutten ännu eller särskilt nära det, så sen utbildningsmässigt med) och så har hon någon sorts spänningar och muskeltrassel som strålar ut över rygg och baken. Behöver jag säga att denna var bilig..?
Nya häst nummer två: 4-årig kwpn-valack, efter Krack C. Riktig liten sportbil, massor med temp, ridbarhet och gång, men är rejält het och kort i överlinjen… Bilderna & filmerna är ifrån andra gången jag satt på honom, och jag rider honom med mkt kort ram eftersom han just är ung, massor med liv i och det är en stor trafikerad väg rätt nära…
Det enda jag egentligen gör, är att jag försöker få egenom en korrekt böjning (vilket han inte är van vid & det går lite tveksamt på den fronten ;)) och jag provar hans gång lite…

Wow alltså vilka hästar du har, härligt! Grattis till placeringen! =) Vilket travregister han ser ut att ha! Har du dessa hästar i Tyskland eller här i Sverige? Vad va de för klasser du red? Jag är nyfiken som vanligt =)
Mmm.. Alltid lika fina bilder "…."!! :) Vackra!! :)
Tackar så mkt :)
#1 Jag gillar hans travregister med ;) Har mina egna hästar större delen av tiden i Sverige eftersom jag bor & har fast jobb här, även om jag reser en hel del och är uppvuxen till stor del i Tyskland.
Bruna valacken (svensk, Matador-Bernstein) startade en IntermediaireI & det svarta stoet (hann. m. mkt trakhner, Caprimond-Werther) startade en St.George.

Ok. Ja det kan man kalla resor, från Sverige tiill Holland =) Här uppe klagar folk när det är 30 mil på en tävling ;-) Dock inte ovanligt att man får åka betydligt längre, speciellt inom fälttävlan, här uppe har vi 2 tävlingar/år och dom ligger på deb-lätt, va som längst ner till Karlstad, vilket blir ung 60 mil enkel väg =)
Fråga, varför har du blurrat ryttaren på första bilden? Är det öfr att du vill vara anonym eller för att du itne tekniskt sett har hjälm på?
Tycker att vid dressyrtävlingar borde man ju kunna visa ryttaren med dressyrhatt på?
Tjusiga hästar…. o pussmulen första bilden blev ajg ju bara så kär i! man vill bara gulla sönder dne lille hästen! :P
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 Är lite ont om tävlingar här med, även om det väll finns. Är väll mer att jag inte gillar att tävla hemma, och ser det som anledning att ändå åka ner och skötta annat samtidigt.
#5 Jag vill fortfarande vara anonym, jo. Att jag inte blurrat mig på 4-åringen är för att man ändå inte ser särskilt mkt. Sedan har det väll blivit lite av en vana.
Logiskt nog rider jag hjälmlöst på fyraåringen och har inte blurrat det
men blurrat med dressyrhatten på tävlingen (vilket jag håller med dig om att det borde vara ok), vad jag följer reglerna bra….

Helt underbara bilder & hästar! Det är jätte skoj när man får se film!

Verkligen fina hästar som du har.
himelen så grönt det var i holland ! det var det ju inte ens när vi var där för en månad sen ungefär ;P men det skiljer väl sig från plats till plats :)
men det tvååriga stoet, herregud, så söt ! :)
det är precis som linan säger, man vill ju bara gulla med henne :)
#5 Intressant iakttagelse. Jag trodde också att det var "förbjudet" att visa hjälmlösa bilder här på forumet.
Mkt trevliga hästar! Nyinköpta pojken rör ju sig helt underbart! Ser på den lilla att hon har ordentliga spänningar, ser ut att "knipa".. Men det får du nog lätt ordning på med gymnastiska övningar och behandling om det endast är muskulära spänningar och inte ngt som är trasigt… Söt som socker var hon dock! Har hon varit med om ngt trauma iform av olyckshändelse?
Grattis till placeringen, underbart att få komma iväg och tävla utomlands!
….: Får väl passa på att säga att jag hoppas att tävlingarna här på öland kommer att locka nästa år.. Tror att det är från MSV upp till Grand Prix… Går på Aledalsridcenter, mkt fin anläggning!
#11 Hon har blivit hackad på utav andra hästar och hamnat i bråk en hel del, men utöver det har hon inte råkat ut för något enligt uppfödaren. Vet sa inte heller något vid besiktning mer än muskelspäningar som jag redan själv kunde komma fram till. Blir väll ännu ett intressankt projekt…
#12 Ahaaa… ofta är det ju ute i hagen som de drar på sig sattyg… Jag har nog inte behandlat ngn häst som inte haft ngn spänning.. Men det är ju likadant för oss människor, vi har ju ofta lite problem här och där i kroppen… Så det blir nog bra! Muskelspänningar och knutor går att få ordning på!
Vi väntar på fortsättning!
SÅ GRYMT VACKERT!
Jag fullkomligt rös genom hela filmerna för det såg så harmoniskt o lyhört och vackert ut.
Du rider grymt bra!
/Elin
Grymt fina hästar tycker jag!
Hästen på filmerna hade otroligt fina rörelser!
/ Sara & Casper

fint! :) grattis till rosetten :)
tkr dina hästar är otroligt vackra! o pussmule bilden va riktigt söt :P
o den andre hästens travsteg :O shiit :D

Mkt tjusigt!
Och som sagt: vilket steg…..! =)
MYCKET trevliga bilder. Men minus för att du inte använder hjälp på träningen.
Tackar för beröm :)
#18 Jag rider i stort sett alltid utan hjälm, kommer väll ifrån en annan kultur & är vuxen och kan få göra dumma val om jag vill ;)

Den än så länge så mystiska "…" visar sitt ansikte på bild. Jag tappade hakan lite =) Nädå, även om det är blurrigt så ser man ändå att du har en knopp på axlarna. Trevligt med en hel helhet iaf =)
Fina hästar du hittat "…" =) Jag har dock inte sett filmerna än. Men bilderna var fina.
Jag är också från en annan kultur, nämligen hjälmlös, men lärde mig av en dödsolycka och en olycka som slutade med kraftig hjärnskada att det är bäst att använda nåt så simpelt som en hjälm.

vackert!
på tal om hjälm… hur många har det när de cyklar??? FAST det är lag på det om man är under 15år 
Jag cyklar aldrig, så jag har ingen hjälm.. ;)

#23# Sant… Typ ingen jag känner har hjälm när de kör moppe och Jag hade aldrig det iheller men så en vacker dag tog jag på mig den och vad gjorde jag? :P Krockade med en bil, tackar min hjälm och har den alltid nuförtiden. ^^, Jag hade nog kunnat sitta och rida dressyr utan hjälm i ridhuset…
Min farfars bror (tror jag) var ute och cyklade en dag - utan hjälm.. Hans skosnöre fastnade i pedalen, cykeln välte, han slog huvudet i marken och dog.. Så cykelhjälm är ett måste om jag någon gång köper en cykel!!
Lustigt ang hjälmar så är det så att i Sverige så är det rätt hårt att rider man på tävlingsområdet eller framridningsbanan så blir man tillsagd om man inte har hjälmen eller hatten på sig (ja, man kan alltså välja att rida med hatt istället, men något ska på annars blir man till slut utesluten)… Stör mig lite, då hatten inte precis skyddar särskilt mkt och är det varmt så blir det jobbigt & är det kallt kan man inte ha någon mössa på sig för hatten…
Jag anser fö att det är dumt att rida utan hjälm. Finns inga bra anledningar för det, bara bortförklaringar och ren lathet & utseénde-fixering. Är man vuxen så har man dock ansvar för sig själv och kan välja att utsätta sig själv för onödiga risker.
jag har alltid ridit med hjälm… kan dock inte komma ihåg att jag åkt av och den har räddat knoppen…. Men jag vågar inte riskera att rida utan för då händer det säkert bara för det!
Nu när jag även har barn så vore det urbota dumt att rida utan då mina små pyren skulle kunna bli utan mamma om det händer en olycka…sen ska man ju vara en förebild för de små liven… jag kan ju inte tjata på pojken att han måste använda hjälm om jag inte gör det själv…
Ja, jag har funderat på det här med hatten… är det i msv som den kommer? Den är ju endast för syn skull! Inte kan väl den skydda???
Får man rida med hjälm om man vill högre upp i klasserna? Har aldrig sett ngn på hög nivå rida med hjälm på tävling….
#28 I La:4 eller är det 5 så kan man välja om man vill ha hatt eller hjälm, liksom kandar eller träns. Sedan är det tvång på msv och uppåt, japp. I dressyr på msv eller svår nivå får man alltså inte ha hjälm, märkligt nog… Är en gamal sport där man håller hårt på tradition… …är det menigen iallafall…

Tycker att det är helt otroligt att man inte FÅR ha hjälm vid msv och såvidare. En häst kan ju bli rädd oavsett vad man rider och ryttaren kan ramla av och bryta nacken om det vill sig illa. Har det aldrig hänt någon gång? Att någon har ramlat av alltså.
#30 Jag har bara sett ryttare falla av sina dressyrhästar på låg nivå & unghästklasser, aldrig msv & uppåt, mer än på framridning och möjligtvis hästar som hoppar ur banan och sedan åker ryttaren av, utanför banan….
#31 En bra dressyrhäst är fö lite svår att trilla av, eftersom den oftast följer ryttarens säte rätt bra :)

Kan så vara. Men rädda kan dom ju bli för något precis som vilken häst som helst. Och är inte ryttaren då berädd på det så kan dom ju ramla av. Det är ju inga superhästar som ser allt och hör utan att bli rädda. Eller?
#33 Har man en riktigt lydig häst så reagerar den inte på sin rädsla utan att checka av med matte först… Men hur många har så välskolade och arbetade hästar? Kan inte säga att särskilt många av mina är så lydiga ens större delen av tiden…
Men, tanken är kanske att man ska ha så välarbetade hästar när man rider msv & uppåt? - Vad vet jag… Vår senaste WM mästarinna hade ju problem med att hennes häst stack och brackade iväg under WM:et
Iofs, vore jag hennes hästar skulle jag inte lita på matte heller…

#34# Nej, jag menar ju det. Har ju aldrig fått sitta på en välriden häst någon gång. Skulle vara kul att få göra det någon gång. Bara känna känslan. *ler*
Men hästar är ju inga robotar. Dom känner och hör precis som alla andra hästar. Så rädda blir dom nog ibland. Men dom lär sig kanske att hantera rädslan lite mer. Eftersom dom är ute i vida världen och ser lite mer än en skogsriden häst.
Min dotter tex, körde ju ponnytrav förut med ett russ. Han var ju inte heller särskilt rädd för saker eftersom han var ute på tävlingsbanorna så mycket. Det blir ju så automatiskt.
Snygga hästar "…" även om den formen inte är min favorit :)
#9 det är skillnad på grönt och grönt… ;)
#35 Nja, det handlar inte om att hästen är "världsvan" utan den har helt och hållet accepterat ryttaren som ledare och därför kan den lasta över sånna beslut på denne och då koncentrera sig mer på sin uppgift. Hur man kommer dit är upp till var och en…

#36# Åh, jo, visst är det så också. Men har hästen varit på många ställen och platser så blir den ju mindre rädd också. Så båda har nog rätt där. Men det förmodar jag att hästen har accepterat ryttaren för länge sedan när man rider msv tex. *ler*
men slo då, som du säger. haha. växtligheten var inte så grön då ;) hoho
Nämen hejsan Slo!!! Ska inte kapa tråden men va kul att se dig!

Kan man inte titta på bilderna längre? :(