Munkorg Till Häst
Nu vill jag veta vad ni tycker om detta? Finns det ngn som har erfarenhet av munkorg, vad tyckte ni isf?

På de munkorgar jag sett så har det på något sätt hamnat massor av gräs innanför den så ponnyn har ändå fått i sig. Men självklart inte i samma mängd som den skulle utan. ;)
Plus att de vart stela. Men det finns väl massor av olika modeller så den ena är väl bättre än den andra. :)

#1 Vilket material var dom gjorda av som du har träffat på?
Har ingen erfarenhet av det. Däremot Big Lama ( Mandas far)hade dom munkorg på. Kommer inte ihåg om den hängde utanför boxen när vi var där. Är ju så längesen, våren -78.
Men han var en riktig dj.. som sparka, veva med frambenen och högg. Han var knappt snäll på mitten
. Han hade ett dj..humör, men var väl en bra avelshingst.
Har inte hört att han nedärvde det hemska humöret. (Skulle aldrig betäcka med nån hingst som har BL i stammen eftersom jag redan har det)
Hörde att han huggit en av skötarna rejält i armen. Om han hade munkorg hela året eller bara vid betäckningssäsong vet jag inte.
Så som sagt erfarenhet har jag inte. Däremot som i Big Lamas fall så är jag inte emot det för ens egen säkerhet.
Aha det kanske finns för olika syften
Tänkte bara på elaka hästar.

Tjockt nylon och plast (den var inte bra) hehe
Någon i läder ocskå tror jag. ^^
Det finns munkorgar och det fins munkorgar….
typ 1: för att hindra att hästen får i sig förmycket gräs på sommarbetet. Görs i plast, nylon mm, olika remkonstruktioner eller gallerkonstruktioner så gräs kan komma mellan och in i hästens mun. Sk gräsreducerare, denna är jag osäker på om detta är en typ ett eller två.
typ2: munkorgar för att hindra bitande. De jag har sett irl har vart i läder (liknade ett tornister) och i gummi med hål i för lufttillförsel ^^ denna förhindrar til lviss del ätande men hindrar effektivt bitande. O denna är mot bitande.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pippa menar för gräsätande

heter det inte betesreducerare?
*** Kärleken övervinner allt ***

Nej inte munkorg, jag sätter hellre hästen på magert bete. Mina hästar kliar varandra och undersöker diverse saker med munnen. För mig är munkorg som att bakbinda händerna på en människa.

Jag har gräskorg till en av mina ponnyer
http://taralom.blogg.se - Min blogg
Jag håller med lorita till punkt och pricka.
/Elin

Jag hade aldrig satt på betesreducerare på min häst, jag tycker det är synd om hästen.. jag sätter hellre hästen på magert bete..
min vän har det till sin häst och går i 1 meters långt bete, när det finns hagar med betydligt mindre.. varför liksom? :O
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Håller med Lorita. Det är ju som att sätta en unge på ett berg av godis men med tejp för munnen.
Kan dom inte gå på bete så får man väl sätta dom i en hage med sämre gräs. Tex låta hästen vara den som får beta efter dom andra hästarna.

Man får ju inte heller glömma vad hästen mer använder sin mun till.
Tänk er att inte kunna klia sig eller vara social med kompisar.

Jag tycker det är ganska elakt att ha munkorg på hästar.. Jag håller med #14. Det är helt rätt. Hästar använder ju sin mun till annat än att äta.
jag var lite inne på den gräsmunkorgen då vetrinären tipsade om den till min val (han har fel på ämnesomsättningen=blir fet av inget) men jag har hört att dom kan bli frustrerade av att ha en sådan så jag valde bort den jag kör på magert bete o visst jag ser ju att han äter o äter o är mycket fet nu men han är så mycket gladare o trevligare än vad han har vart på många år.

Jag skulle kunna tänka mig att ha en sådan på om hästen var överviktig. Det är inte alla som har flera olika beten att välja mellan! Och vi har bara kraftiga beten så för oss skulle det bli svårt!

#17 Håller med dig! Min har för att annars får han fång. Vårat gräs är väldigt kraftigt och det finns inget magert bete tillgänglit :/ Självklart skulle jag inte använda munkorgen om jag inte ficklov! Om jag hade möjlighet till magert bete skulle han såklart få gå där.
Men tycker ni att det är bättre att han får gå utan och får fång? Då mår han ju dåligt!
Ni får tycka som ni vill, alla sin egen åsikt.

#17 tänkte samma sak och det är ju det som är pippas problem
Jag har ingen erfarenhet hittills, men när vi byter till stora sommarhagen så ska båda två få gå med munkorg, och då har jag två sådana som det första exemplet i inlägg #6. Får väl se hur det funkar.
Jag förstår hur du tänker Lorita, och jag håller med dig, till viss del. Jag som har mina 2 hästar ensamma i vårt stall skulle inte kunna dela på mina hästar och sätta dom i 2 olika hagar, då hade dom deprimerat sig till döds. Då mår dom betydligt bättre av att gå tillsammans, med munkorgar.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Nu får väl jag gå rakt emot strömmen då, jag har en gräsreducerare på min häst, se bild. Visst, jag tycker synd om honom.. Men då jag har hyrt in mig i ett stall kan jag inte sätta honom på ett magert bete, varför inte ? Jo, för det första går han på lösdrift, (han hade det mindre bra hos förra ägarna och stod iprincip bara i box dag ut och dag in. Var ute i en 10x10 meters hage 15 min /dag. Därför hatar han att stå inne..) Så, ägarna till stallet bestämmer iprincip vilka hagar hästarna ska vara i, visst, jag får komma med förslag men nu på sommrarna finns det inget magert bete jag kan ha honom på så han får ha "munkorg" på nätterna och utan på dagara. Då han är en travponny och tar ej ut sitt steg med en tjock mage på samma sätt som en "vältränad" häst. Då kanske nästa fråga kommer, tränar du honom tillräkligt ? Ja, jag tränar honom varannan dag, riktig kondis och "styrketräning, backar m.m"
Och saken är den att han har absolut inget fel med konsien ! Den finns där, absolut ! Men den där magen kommer när han kommer ut på kraftigt bete, så vad ska jag göra ? Jag gör det till viss del för hans bästa oxå, han ääälskar att springa på travbanan och fajtas med hästar. Men jag kan inte släppa honom i ett lopp när han ej kan springa som han ska pga magen ?
Säg vad ni vill (det menas inte som negativt), men som #17 sade har inte alla något val med betet.. Men självklart håller jag med er om hästens beteende m.m, och just därför har jag den inte på 24h/dygnet, han ska ju vara häst oxå :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Kan man kanske låta de ha den på dagen och få gå utan på natten så att de kan klia på varandra då? Då halverar man ju betestiden iaf :)

Novell kommer lastat ! ;)

#21 Har en lika gräskorg/munkorg som dig.

#24 Snack här emellan då :) Får din häst i sig så mycket du vill eller så ? Vet ej hur min häst gör men jag tycker inte han får i sig alls mycket, asså, verkligen inte alls mycket.. Han kanske har fel teknik :S Så funderar på att vidga ut hålen vid gräset lite :) Måste bara kolla med andra som har en sådan :)

Eftersom en häst ska äta 16 timmar om dygnet för att må bra är det också vansinne att hindra den från det.

Enligt de inne på shetlandsforumet kan hästarna både dricka och klia varandra med korgar på. de kan också äta men inte lika snabbt. jag har aldrig ens sett en sån IRL så jag har ingen egen erfarenhet
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#25 Hm, vet inte riktigt. Jag har inte tänkt på det.. Ibland kan han få gå utan en liten stund. Men han får hö också. Då får han gå in i en liten hage utan gräs och utan munkorg. För han har väldigt svårt att äta hö med den på :/ Det är ju bättre att han får i sig lite för lite gräs än för mycket så att han får fång.

Ja just det, fång var det ju :/ Tänkte inte på det, ursäkta mig ! :)

#29 Haha, de gör inget ;D
#27 Visst kan dom dricka ;) Det är inga problem, min ponny stoppar ner hela mulen och munkorgen när han dricker, så det är inga problem.
jag tog upp detta inne på russforumet men vart nerröstad rakt av :P jag har hört andra som har fått lite mera matgladare då dom tar bort den. Jag har en fråga till er som har denna funkar den även när dom äter höet? för jag ger du lite hö o tycker att det bara säger slurp så är det slut. Nu tar jag in dom vid 20 när de ska in igen (nu är dom ute dyng runt) så det måste ju vara trist o stå inne ända till 7-8 på morgonen utan mat frukosten får dom ute. Som sakt jag har magert bete att välja på annars vet jag ite alls vad jag skulle göra munkorgen hade väll åkt på lr gå in om nätterna.

#31 Min får gå in i en egen hage utan gräs och å tar vi bort munkorgen, han har problem att äta hö med den på.
aha jag trode nästan att det skulle vara lite svårare med hö :P jaja den är ju gjord för gräs å det växer ju höet e ju platt ;) Ne då får jag göra som jag har gjort strö ut lite hö för mera pyssel :) é ju svårt med tjockisar så här tycker jag även om man rider o kör så hjälper det ju itne så mycket.
#26, Man hindrar ju inte hästen från att äta överhuvudtaget, munkorgen gör ju bara att dom inte kan ta riktigt lika mycket gräs i varje tugga som i vanliga fall. Anledningen är ju att kunna hålla en god hälsa på sin häst på ett enkelt sätt, tex fånghästar som inte KAN äta för mycket gräs utan att bli dåliga, eller hästar som av diverse anledningar inte kan bli motionerade varje dag, men även hästar som har en tendens till att bli överviktiga väldigt lätt.
Och som någon sa tidigare så kan hästarna fortfarande klia varandra med munkorgarna på, det är inga problem..
Ingen häst mår bra av att vara överviktig, så jag tycker absolut inte det är något fel med att ha en munkorg på sin häst. :-)
Min ena ponny har fått gå med greenguard i sommar, han kan dricka och slicka på saltstenen och man hör hur han biter av gräset utan problem. Han har den på sig vissa nätter för att inte få fång. I början kände jag mig jättetaskig mot honom men efter att ha sett att han fixar det mesta med den på och han har öronen framåt och möter mig i hagen när den ska på igen så har jag ändrat mig. Jag valde mellan att ha mina pållar på bete och få vara hästar eller ha dom hemma i tråkhagen, valet var inte så svårt
.
#26 Herregud, på dig låter det som att folk skulle sätta på gräsreducerare bara för att vara taskiga mot sina hästar. Gräsreducerare måste till när inget annat alternativ funkar, ex; kan inte byta hagar, går lätt upp i vikt, fångrisk osv.
Jag har använt den första modellen i #6. Funkade ypperligt. Tog av den ibland för att förhindra skav. Hon kunde vara häst i den!

Tack för synpunkter! =)
#21 Var har du köpt den? Han h*n lyckats få av den nångång?
Jag står i valet och kvalet mellan att välja om min häst ska få sandkolik då han går och pillar på det lilla gräs som kommer upp i grusen i "fånghagen" eller om jag ska vara "dum" mot honom och låta honom gå me gräsreducerare över natten och även en bit på dagen…OM nu fången skulle komma igen, vilket det finns risk för nu, så är det inte säkert att det blir lika lindrigt och då är det inte säkert han klarar det lika bra, eller alls :/

#37 Jag köpte min på Börjes men de finns även på Hööks :) Den sitter ju på grimman och den brukar han på något sätt alltid få av sig om den skulle vara på, hmm.. Men ej med gräsreduceraren :) Så nej, min har inte fått av sig den än så länge *peppar peppar*

jag hade en greenguard till min ponny som blev smällfet av att bara titta på gräs. Det var det enda alternativet eftersom både sommarhagen och vinterhagen var på X antal hektar och fulla med gräs. Hon gick med munkorgen varje sommar i 5 (?) år. Hon drack åt och kliade polarna, så det att dom inte kan vara sociala, var har ni fått de ifrån? då har ni inte sett en häst med munkorg irl!
En ponny i stallet som jag står nu hade en greenguard pga. sandkolik. Han har lyckats få i sig sand i allafall så dom har fått ha en munkorg som ser ut som en hink. Och i detta fallet, tycker ni som är så emot munkorgar att han skulle stå inne varje dag? Då hade han inte kunnat vara social med sina vänner! hmm.. tycker ni ska tänka efter en gång till, för allt det positiva med munkorg väger över de lillla negativa.
Man kan göra en gämförelse mellan en greenguard och denna hund/ katt leksak som är en boll där de trillar ut en foderkula i taget, visst det tar längre tid men dom får i sig maten.

#39 Precis!

Vad är det för skillnad på en greenguard och munkorg?
Jag säger munkorg istället för greenguard. x)

munkorg är väl ändå för att de inte ska kunna hugga? en gräsreducerare är vad det låter som.

#37# Men tror du att hästen kan gå på gräs överhuvudtaget efter att ha haft fång? Eller fick hon aldrig fång, utan bara känningar som det heter?
Klart om det bara finns ett sånt alternativ så är det väl gräsreducerare som gäller. Trodde att du ville ha det mer för att hästen blev tjock. För då kan man ju alternera vinterhagen på natten tex och sommarhagen på dagen osv.

Nadde gick på gräs och går fortfarande på gräs och han är en riktig fång häst, under dom två år jag tog hand om honom hade han aldrig någon känning. Klart det var finger topps känsla som behövdes, inte några gräsreducerare,

#42 Varför?
#46, För mig är det samma sak.
Har aldrig tänkt på att det finns Munkorg (i ordets rätta bemärkelse) till häst, alltså munkorg som förhindrar att hästen bits x)
Dessutom är jag för lat för att säga greenguard eller gräsreducerare,.. haha :P

Aha..så greenguard är samma som gräsreducerare då?
det ÄR kanske inte samma sak, men för mig är de det ;)

greenguard är väl originalet av betesreducerare och sen har det kommit flera andra från tex globus mfl.
jag tycker det ser ut som det är skillnad på munkorg och betesreducerare. en betesreducerare har flera hål medan den enda modellen munkorg jag sett har bara haft ett hål, lite större än de på betesreducerarna.
Jag har inte haft någon munkorg på våra hästar. Razz ska inte ha så mkt gräs, men då får han hellre gå på magert bete än att ha munkorg på sig.
Man lär sig mycket här på siten. Ordet munkorg= min bild var elak häst.
Har kanske sett betesreducerare på hästar o tänkt att det var en sur en.
Har peppar peppar ingen erfarenhet av fånghästar mm. Kommit i kontakt med några ja, på så sätt att det är bekanta som haft, men då fått gå på magert eller inget bete.
Så är det när man lever eller har det ganska "enkelspårigt" 

Ingen annan som har erfarenhet av denna?

Jag har använt munkorg på min ponny och tycker att det fungerade bra. Men hon gick aldrig ute dygnet runt med den utan bara ett par timmar om dagen. Nu kan hon som tur är gå utan. (Hon hade den pga fång)

Jag har en shettis som gått/går med munkorg (greenguard). Jag hade honom utlånad för ett antal år sedan till grannen som släppte hoonm å fullt bete och inte tränade honom, vilket resulterade i fång. När jag sedan tog hem honom var det att välja mellan att han skulle gå ensam i en jordhage eller tillsammans med de andra hästarna på lite bete. Jag var från början helt emot munkorg, men jag testade i alla fall, och det funkade bra!
Anton har nu haft sin munkorg i 3 år och kan gå med de andra hästarna på bete utan några fångkänningar. Att dricka och lia andra hästar går hur bra som helst. Anton skulle klara sig att gå på bete med munkorgen utan att stödfodras med hö, men eftersom jag inte vet exakt hur mycket han får i sig så får han lite hö med.
Jag rekomenaderar munkorg verkligen, men sen beror det på vilken häst som ska ha den med. Skulle vi sätta munkorg på en av våra andra shettisar skulle han skämmas och må dåligt av det.
Prova och läs av vad hästen tycker om det!

Ska tillägga att Anton bara hade munkorgen på sig på dagarna, på nätterna stod han inne

#26 Man hindrar inte hästen från att äta, bara bara reducerar mängden lite. En häst som går på bete med munkorg och som har fått in tekniken på hur den ska göra, får i sig tillräckligt med gräs för att magen ska ha något att jobba med hela tiden
Min medryttarhäst hare. De är bra annars skulle han få fång eller vara tvungen att stå i sandpaddock
#26 Om hästen ska kunna äta 16 timmar per dag för att må bra är det väl bättre med en betesreducerare där den KAN äta 16 timmar och få både tuggbehov tillgodosett och ha lite i magen hela tiden, än att sätta dem i ett gräsfritt bete och stödfodra med hö; som de äter mycket snabbare än på 16 timmar om de inte kan ha fri tillgång pga vikten?
För när hästen redan går på ett mkt magert bete men ändå får i sig för mycket, så är det ju bara helt betesfritt och kontrollerad stödfodring som gäller.
Att ge ren halm som extra tugg fungerar visseliigen fr magen, men ger ändå mkt extra energi som blir till fett, och samtidigt mindre muskelbyggande proteiner och annat nyttigt som behövs, balansen i fodret blir lätt fel.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#21. Är den bilden du har på hästen med munkorg på från hööks eller är de jag som har fel ?
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=890144&deptid=116&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC