kolla in vilket partnerskap dom har
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
måste ju bara dela med mig!
det är så roligt att kolla på så här duktiga mänbniskor :)
Man blir verkligen motiverad att leka med sina hästar då!
Jättekul att se sånt samarbete. Men på nåt sätt blir jag inte så imponerad längre, inte så svårt att få till. Men jag blir däremot glad av att se det. :)

tog mig friheten att lägga videoin direkt i inlägget.

*gåshud ;D haha får jag av allt sånthär ;/ ;P

jag har aldrig förstått syftet av att man vill sitta på hästen när den ligger ner…
ledarskap? njae jag tycker snarare det är dominans. kan någon förklara det för mig?
Jag håller med Lisette om det med att sitta på hästen när den ligger ner…
Men sen är det lite mer jag funderar på också angående sånthär. De gör mycket vanliga dressyrrörelser, av det jag kan se. Men när det handlar om dressyr, då är det ridning eller träning. Så helt plötsligt när det är NH eller liknande, ja då blir det ledarskap/respekt och allt vad det är… Varför? Han gör ju samma grejer som en dressyrryttare, enda skillnaden är väl att han har tränat in kommandona från marken.
Sen i slutet var det ju lite "vanlig" trickträning.
Alltså missförstå mig inte, han verkar himla duktig, och han lär ju ha lagt ner ett rejält arbete på det där! Det är inte så jag menar. Jag förstår bara inte hur det kan bli sån skillnad på samma saker, bara att det är olika intränade kommandon…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Samma här fattar inte vinken med sitta på en häst när den ligger ner? kanske är det för att visa att vi litar på varandra? nä fattar inte vinken alls, domenans hmm ser itne en annan häst som är mer domenant ligger/sitter på en annan för ska man visa domenans över en häst så måste det vara på hästsätt.
jag ser det som att hästen LITAR på sin husse!
därför tycker jag det är fascinerande att se :)

jag tkr det är kul att se. härligt att kunna rida utan träns ju istället för skarpa bett och hjälptyglar.. :) (jag rider aldrig me hjälptyglar ifall ni tror de)
Därför att det är emot hästens natur att acceptera att någon sitter på dom på det viset, det är ju ett tecken på hur mycket hästen verkligen litar på honom.. Jag tyckte dom var superduktiga, inga klagomål, människor som har uppnått den balansen med sin häst ska bara ha beröm!
Men ni ser väl att det är western/NH, killen som jobbar hästen har ju westernhatt! =P

åh vad sugen man blir på att börja leka och träna med pollen :)
gud vad härligt det ser ut. Visst kan hålla med om att varför sitta en redan liggande häst.
Men blir fortfarande facinerad att det sådant samspel mellan häst och ryttare.
Många undrar ju också varför man ska ha presenning på sin häst.
Det kommer ju från rancharbetet där det är lättare att slänga en plastfilt på hästen när de är ute på arbete.
för mig är det ett sätt att se om hästen verkligen litar på mig.
här är en bild på lånehästen som verkligen har förändrats från att vara ett skakande asplöv till en trygg häst.
känns riktigt kul
Jag tycker faktiskt inte att den här var så där "wow". Han borde ha finslipat lite mera.
Tycker även att gubben verkar ha dålig balans.
Ingen som lagt märke till hästen kroppspråk? speiellt öronen?
Jag tycker inte den ser ut att vara så himla nöjd hela tiden.
Fint med ett framhov i magen föresten :P
Wow!
Jag kan ärligt säga att här hos mig blev de gåshud och tårar i ögonen.
Det tar ÅR att komma där han och hans häst är.
Jag älskar "frihetsdressyren", så trevligt att slippa se dessa starka bett, hjälptyglar och ihopkrullade nackar.
/Elin
jag har kollat på flera filmer på youtube med honza och gaston, jag tycker dom är jätte duktiga.
Visst är det "vanlig" trickträning, men jag blir imponerad på alla som ängnar sig tid åt trickträning, det har ju hela tiden med tillit och kommunikation att göra.
Jag tycker att ledarskap och dominans är ungefär samma sak, inget jag kallar NH. NH för mig är samspel och kommunikation på hästens språk, och det är något helt annat än ledarskap och dominans.
#6 Skillnaden på denna dressyr och "vanlig" dressyr är väl att här är hästen helt fri! Vilken vanlig dressyr ryttare kan arbeta sin häst på detta viset utan utrustning på hästen?
bort
Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus.
Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

kan bara säga att det där är något man itne ser hela tiden, men jag säger bara att det är SÅ mycket finare att se än "vanlig" dressyr då man drar i hästens mun och jag själv tycker inte att hästen ser så himlands bekväm eller mjuk ut. om man ahr sån kontakt med hästen är man i himmelriket.
såg på High chaparrale förra året en tjej som var med i tävlingarna (tror det vara plesure riding) och hon red utan något alls med en så härlig och passande musik till, börja nästan gråta för att det var så fint :')