Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 3714 ggr
jackiejohn
0

Risker vid fölning

Det verkar som att de blir en betäckning i år iaf =) hoppas skulle vart kul!

Mamma har sagt JA nu =) nu är det bara pappa som ska få tummen ur och säga sitte svar =)

Mamma ville först inte men hon är sugen på ett föl själv de hon är så rädd för är att Jackie ska dö om de händer någonting t,ex förlossnings fång och såna saker….och ja är oxå lite rädd att något sånt ska hända Rynkar på näsan 

Hur stora är riskerna att det går snett vid fölningen?

Och efter fölningen?

Smex
0

det ända jag kan säga är att man skall vara väldigt nogrann med hingst valet. Vet många som har betäckt sina ston i år, men då har dom tittat och tittat och läst och besökt hingstar i minst ett år tillbaka. Just för att det var första gången för stona.

men förhoppnignsvis så berättar de som har avel hur stor chansen är. =)

jackiejohn
0

h har haft föl en gång tidigare men inte i min ägo =) joo förhoppningsvis finns det någon som pysslar med avel som kan ge ett mer "exakt" svar =)

andaloce
0

Jag vet inte procentuellt hur stor risk det är att nåt går fel, men i det stora hela så är det nog inte så vanligt att det går snett.

Bland shettisarna i år har det varit många som mist både ston och föl, dödfödda föl och fellägen. Vid för stora föl och fellägen är det stor risk att mamma häst oxå mister sitt liv.

Jag har bestämt mig för att betäcka mitt shettis sto i år, men känne rredan oro för vad som KAN hända. Men som sagt, det är ganska ovanligt att det går fel.

Lorita
0

Hästen är det djur som har lättast för att föla, jo vist kan det gå snett men det är mycket ovanligt.

Shettisar har problem med felläge men det är inte så vanligt bland andra raser, så det är mycket ovanligt att det går sätt för friska ston.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

QALM
0

Visst kan olycker hända men det kan det i allt man gör. Skulle vi undvika allt för att det kan vara farligt skulle vi tillbringa livet hemme i sängen =)

Om jag inte missminner mig så går 98% av alla fölningar bra.

Jag får runt 10 föl varje år och det är mycket sällan som det händer något vid fölningen.Jag vakar över mina ston när dom ska föla men jag missar nästan alla. Jag kommer dit var 3 dje timma på natten och dom har alltid tajmat in fölningen när jag inte är där. Det viktiga för mig är inte att vara med utan att jag kommer inom en kort tid om det skulle hända något.

Dom gånger det har gått tokigt så har mina ston lagt sig ner och fölat när jag kommit till hagen på dagen. Det är som att dom vetat om att det varit fel och velat haft mig med.

När man betäcker sitt sto ska man inte gå och oroa sig för allt som kan gå fel utan njuta av att man ska få föl.

Denna kommentar har tagits bort.
jackiejohn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tack för alla svar =) och ni som svarat håller mkt på med avel om ja inte misstar mig(?)

Lorita i en annan tråd trodde du inte att de skulle va "farligt" att betcäka mitt sto med en Nordsvensk…de ja tänker på där är ju att han är ju något större än mitt sto men hon är ganska grovt bygd själv (grövre modellen av travare) ni tror inte att de kan bli för jobbigt för henne att bära fram ett föl av den korsningen alltså? =)

visst man kan inte säga exakt men är så orolig att något som ska vara kul ska bli ledsamt är ganska så fäst vid mitt sto då hon hjälpt mig genom mycket..=)

så om ja fattat rätt här nu…så är inte riskerna att det går snett så stora? =D

slänger in en bild på mitt sto om någon här inte sett henne och är nyfikna!

andaloce
0

#7 Fölet brukar anpassa sig efter stoets mage osv. Dessutom är det inte någon större skillnad i storlek på en varmblodstravare och en kallblodstravare (om det var så du tänkt).

Men om det är en ridhäst du vill få fram så skulle jag ju inte välja att betäcka med en nordsvensk. Då är det väl bättre att välja något annat?

QALM
0

#7 Jag är inte förtjust i travare för jag tycker att dom har för stora huvuden för sina kroppar (oftast).

Men jag måste säga att ditt sto är riktigt fint. Jag tror att du kan få fram en riktigt bra ridhäst om du betäcker med nordsvensk bara du inte väljer en för tung bruksnordis.

Lycka till!

andaloce
0

#7 jag såg nu den andra tråden. Var visst en bruksnordis du tänkt använda!

Det blir nog en fin avkomma! Bra att han är avelsgodkänd oxå! Blir säkert inge problem med fölning, om det blir det så beror det säkert inte på att hingsten är för stor. Finns ju dom som betäcker sina shettis ston med c-ponnyer exempel.

jackiejohn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

8# tanken är väl ridning men även sugen på att köra en stor häst (har bara en shetiis o köra med Flört) och så gillar jag stora grova hästar tkr de är så mysigt att rida dom då ja är uppvuxen med Nordsvenskar och fjordingar…., det är inte kallblodstravare ja tänkt betäcka med men…har som sagt onte bestämt mig än har hittat en hingst som är rikitgt fin ich lämnat fina föl han heter Malvin ni kan läsa om honom på hm va hetr sidan…den nordsvenska hästen? där man registrerar Nordsvenskar iaf tror ja =)

9# Tack =D ja tkr oxå hon är väldigt fin för att vara just travare och du har rätt i att om jag väljer en som inte är en "lagom" Nordsvensk så blir det nog bra! =)

en bild på Malvin 1920 tror jag siffrorna är!  Malvin heter han i vart fall! =D

WhoCares-01
0

vet inte riktit hur ofta något händer men när ett sto där ja bor fölade i våras så fastnade fölet och dog nästan.

det var ingen hemma å gården och min mama åkte dit för att tvätta vintertäcken ( det är inte gården jag har häst på utan en vän till familjens gård) mamma viste att Ärtan (stoet heter Airforce eller nåt sånt men kallas för Ärtan) skulle föla vilken dag som helst då det redan var ca. 2 veckor sent, och hon gick in i stallet å Ärtan höll på att föla. mamma ringde ägaren som kom direkt och hon i sin tur ringde en till tjej som kom. fölet hade fastnat med mulen och ena frambenet ute men fick ingen lufft. Ägaren ringde veterinär som kom så fort han kunde och ägaren och den andra tjejen och mamma drog ut fölet. detta resulterade i att stoet sprack ca 3 dm in mellan ändtarmen och vaginan.

detta händer tydligen inte så ofta. veterinären sa först att stoet skulle sys direkt men ändrade sig och gav henne smärtstillande. hon ka opereras snart så allt blir som det ska vara

men som sagt. detta är ovanligt

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3