Inridning? Hur ofta ska man rida?
Jag håller ju på å rida in min lilla Casper lite försiktigt. Han blev ju 3år nu i somras fjording/connemara korsning. Han e ju jättelättlärd å super snäll å cool. Allt går superbra. Rider bara ca 15min en gång i veckan. Har ju bara ridit in gamla travare förut å har nu så mycke ångest om hur man rider in en unghäst?
Har fått höra:
Att man absolut inte får skritta på en unghäst för då sitter man direkt på ryggraden. Utan bara trava å rida lätt eller stå i galoppen.
Att man ska rida varje dag så hästens senor osv vänjer sej me ryttare.
Jag är ju så rädd att göra fel me lillgubben. Hur ofta och hårt ska man rida? E de helt fel av mej å bara rida lite då å då korta stunder.
Min systers ponny är riden c:a 3 månader nu. Och hon rider som vanligt 4 ggr i veckan lite lugnt i skogen, skritt, trav, galopp, hoppar lite och så.
Hur många gånger har du ridit han? Jag tror du kan rida iaf 2-3 ggr i veckan. Och det med skritt har jag aldrig hört, bara att man alltid ska rida lätt och stå i lätt sits i galoppen.
Luthien89 Jag har ridit honom ca 20 gånger kanske. Började i somras. Å ja ha mest skrittat å travat lite. Sen håller vi ju på me inkörning åxå, så han e ju körd me rockard lite. Å så har vi börjat me NH å lite annat grejjs…
okej!
Men jag tror du säkert kan rida iaf 2-3 ggr i veckan utan problem..
Teorin om att du inte ska skritta bryts då en sadel INTE ska ligga an och ge tryck emot ryggraden, gör den det ska den absolut inte ligga på den hästen. Jag säger istället: skitta bara i början - är lugnast och lättast att lära in saker.
Säger desutom att man absolut inte ska rida varje dag! Du vill ju att hästen ska bygga nya muskler - ger du den inga vilodagar försvårar du det väldigt mkt. Unga hästar behöver desutom mer ledigt än äldre hästar då de har mer att ta till sig och växer mer. Man ska sakta sitta mer och mer på dem.
Tycker du gör rätt som hellre gör det för lätt än för svårt - hästen ska ju tycka att ridning är lätt och roligt och ha en känsla att den vill arbeta mer i slutet av passet, annars kommer den få dålig inställning till ridningen och inte vilja bli riden på nästa tur, eller hur?
Lycka till :)
/V
åååh så vacker! :)
/ "Fjording queen", döpt av Bubbelbubbel :P
/Elin
hihi elin ;)
jaa, verkligen en mysig häst :)

Hästen ser trevlig ut :) jag tror att 2-4grr i v räcker. Skogsridning med nån annan ryttare och häst är bra. De andra dagarna i v. kan man longera, tömköra, öva lydnad när man går, träna lastning o annat. Men det beror också på hur stor häst och ryttare :)

tosan jag hade på foder fick jag order om att absolut inte galoppera förrän vi hade ordning på traven. hon var 3 när jag fick henne. galopperade henne endast ett par tre ggr. skrittade en hel del däremot.

så söt häst förrensten:)
Jag hade nog ridit honom cirka 2 kanske 3 gånger i veckan lite lugnt..

skritta i början låter bäst, men att rida varje dag låter inte så bra vid tre års ålder. 3 ggr i veckan tror ja de fleste skulle sagt, har sj haft en unghäst, o vid den åldern var det så mina träanre sa till mig iaf :)