Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 413 ggr
LinaN
0

Skada, Hovis o Harry

Hovis var ute igår, och gjorde vid harrys fötter o jag fick bara massor av beröm….. elelr ja, harry fick :) men ajg sög åt mig som en svamp…..

Hon trodde för det första att jag antignen själv hade raspat o hållt efter hovarana elelr att ha nvar nyvidgjord för 6 veckors edan…. Lisette, hurlängesedan var det hovis var ute o gjorde vid honomn? 4 månader sedan?

Sedan var hon impad över hans lyhördhet osv…. jag vart så stolt. Bara jag håller efter litet på ena inner fram så behöver jag itne ha ut hovis emr än en gång  ikvartalet sålänge han itne börjar växa fel sa hon…… Bebbe, du sålde mig en pengasparare :P o hovis sa ju även att om ha nfortsätter ha så fina hovar komemr jag troligtvis inte behöva sko honom helelr :)

Däremot hittade jag ett sår på ena bakbenet, tyckte ah nsåg svullen ut…. och i förrgår hade han betett sig litet märkligt stått och vänt huvudet mot vänster sida till under tiden jag ryktade….. o jag trodde bara att ah nville at tajg skulle klia honom under magen, men igår fortsatte ah nännu ihärdigare, så jag knäppte loss hono mfrån linorna på gången och då lyfte han fram sitt bakben och vände på huvudet o nosade där såret var. han riktigt sa "matte, där gör det ont titta…. matte, där…." så jag tog tempen på honom o han hade 37.9, det är väl nästan feber? har för mig att över 38 så är det feber….

Sen så klippte jag bort päls runtomkring såret och spolade det med alsolsprit, använder sällan jodopax längre, och sedan smorde jag det med antibakterie-salva receptbelagt som ajg har kvar sen tidigare skade på en häst som hade fått lymfangit pga ett sår på insidan av låret…

Så nu ber jag til lgudarana att ah nitens ak få lymfangit och det känsn bara så onödigt att ah nskulel skada sig nu strax innan vi sak flytta, för får ha nlymfangit elelr fortsätter vara svuleln vill inte jag att ah nska åka 7 timmar transport emd den stressen osv…..

jag tänker avvakta idag cokså, men är det inte bättre tills imorrn så ringer jag ut vet oavsett om det är helg eller ej….

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

gejsa
0

Det kan ju bli annorlunda när du flyttar och ev när snön kommer. Hovar växer ju rätt så mycket på unghästar. Sedan beror det ju på underlaget där hästen går.

Sommartid växer dom mer.

LinaN
0

Gejsa, jo jag vet, men man kan alltid hoppas! :P

fick mail av stallägaren nyss!

"Harrys ben så Ok ut. Såg inte ut att vara värre än igår. Svårt att säga men jag tyckte det så mindre svullet ut idag. Såret såg fint ut, hade blivit en lite skorpa över. Bara lite varm precis under såret. Tog inte tempen i morse kan göra det i kväll om du vill."

skönt :P och min stallvärd är ju bara så underbar! snäll o omtänksam på alal sätt o vis!

gejsa
0

Ja, det är ju bra. Låter som det är jag mot mina inackorderingar. *ler* Fast det är ju mer hästen jag värnar om då.

lisette
0

det var i augusti som han blev verkad på tre fötter. var det sabina som kom ut? kände hon igen honom? *tusen frågor*

LinaN
0

Lisette, nej det var itne sabina. det var en annan tjej, som vart så snackig att man fick skoskav i öronen men hon vart verklgien skittrevlig!  100kr kostade verkningen av 4 hovar.  :)

precis lagom o hon tipsade hur jag skulle ta av där han växte litet snabbare så jag kunde hålla hovslagaren borta :P iaf så ha nbara behövs göras vid var 3e månad, men självklart så växer han emra så får ajg ju ta ut hovis oftare……