Hoppade Juni =)

Kan tillägga att Juni är ett Fjordsto på 6år.
Inriden lite för tidigt, köpt nästan inriden (ej kunnig i galopp) vid 2,5 års ålder. Efter det har hon sakta börjat tränas riktigt i hoppning och på senare tid dressyr.
Ps. På bild 4 har jag lite för långa stigläder så ni behöver inte påpeka det där.
Välkomna att kommentera.
Vad söt, vill också ha en fjording.. Dom är så fina.
Men behöver du verkligen pessoabett? Använd åtminstone en rem till bettet.

#5 Hon är jätte söt =D.
Hittils har hon endast fungerat på det där bettet, så tyvärr är det nödvändigt. Vi har provat många olika bett men hon fungerar tydligen bara på detta.
Rem till bettet har jag aldrig hört talas om, kan du förklara lite?
Sen anser jag att kan man rida med lugn hand och så, så är det inga problem med att använda ett pessoa. Jag vet hur nästan alla tycker om det bettet, men kan man pessoa så är det OK att rida på ett också, däremot är det helt fel att sätta en som inget kan på en häst med pessoa! Detta är dock vad jag anser, ni kan ha helt andra åsikter och det respekterar jag. Men nu tycker jag att ni som kommenterar ska lämna det där med pessoa ute ur denna tråd (förutom Zaphix som ska förklara lite för mej =) ). Jag är jätte mjuk i handen jag vet hur pessoa fungerar.
Om du vet hur pessoa fungerar, varför använder du det då? Testa ett pelhambett istället!
Ett pessoabett kan du ju dra hur långt som helst i skänklarna. Finns inget stopp, bettet kan alltså bli hur starkt som helst. Om du sätter dit en rem i de översta ringarna finns det ett stopp för bettet. Kolla bilden!
(Förresten så är jag faktiskt duktig på att rita i paint, eller nåt.)

#7 Jag använder det för att hon hittils bara fungerat på det! Jag kan ju inte bara byta hux flux och sen använda ett bett hon inte fungerar på eller hur?!
#8 Okej, men jag drar ju aldrig i hennes mun, använder sätet istället och plockar försiktigt.
Hur sitter remmen i övrigt, alltså sitter den över nosrygg osv?
Som jag sa tidigare, endast Zaphix får prata Pessoa i detta inlägg då hon ska förklara. Ni andra lämnar det utanför. Jag vet vilka enorma diskussioner det kan bli när man nämner ordet pessoa och jag vill undvika det.
Jag gjorde denna tråd för att visa upp min duktiga häst och kanske få någon kommentar om hennes eller min hoppteknik osv. INTE för att jag rider och ville ha en massa frågor om pessoat!
#9 Remmen sitter under hakan på hästen.
Föresten om du aldrig drar henne munnen och bara använder sätet kan du väll rida på ett vanligt tränsbett?
Impad över hur högt ni hoppar! Söt häst!

#10 Okej.
#12 Tack =D
Vad fint hon hoppar!

#11 Kan du respektera att det finns dom som rider med pessoa? Jag har fått jätte mycket beröm för min hantering av pessoa bettet, så jag ser ingen som helst anledning till att inte få rida på det. Juni har hittils bara fungerat på det bettet och då ska hon få ha det tills vi hittar ett annat hon fungerar med! Nu ber jag dig sluta lägga dej i vad jag rider med för bett. Jag har förklarat varför jag rider med det och det ska respekteras.

#14 Tack =)
Vad fint du rider Evelina :D <3
Väldigt söt häst btw<3

Du ser ut att vara riktigt duktig! Kanske är jag fördomsfull men jag blir alltid så imponerad av att se fjordingar hoppa "så högt" :p Snyggt ekipage!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
Raderd text om pessoa. Såg inte ditt inlägg du skrivit.
Snygg häst duhar :D

#17 Tack Tarja =D <3
#18 Tackar tackar =D. Hehe, ja det är ju väldigt många som inte tror att dom hoppar =P. Det är lite synd då dom är fantastiska hopphästar med rätt träning.
#19 Tackar tackar =D

Gud vilken fin häst! ja älskar fjordingar har själv haft en som var helt underbar =)

#21 Är nog den bästa rasen som finns tycker jag (A) (Y) =)
Åh herregud vad gulligt med ljus fjording mot vit snö!

härligt att se en fjordingar hoppa så fint =D

#22 oja dom är oslagbara har man väl haft en kan man inte släppa dom sen =)
Vad duktiga ni är! 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#23 haha =D
#24 Det är nog det charmigaste som finns, att se Fjordingar hoppa ^^
#25 Helt klart =D
#26 Tack så mycket =D

åhh ni är ju jätteduktiga!
Älskar fjordingar<33
men typ alla jag känner hatar fjordingar för dom är så " klumpiga och inte duger" enligt dom :O
Aja ni va überfin :)

#28 Taack =D Gla ja bli ^^,
Håller med, jätte många som tycker dom bara duger till att lulla runt i skogen med eller köra timmer med. Men dom är otroliga hopp/dressyr hästar =O.

#29 aa! synd att dom inte förstår det för då kanske dom hade vart mer omtyckt men enligt vissa är ju det bara tävling som gäller ;o :p aja ni är duktiga iaf :)

#30 Precis, det är ju lite synd då den är helt underbar.
Tack igen =)
nu är jag vanligtvis inte så förtjust i fjordingar, men din var riktigt fin =) trevlig positiv utstrålning och sådant gillar vi =)

#32 Tack så jätte mycket =D

sjukt söt liten häst du har där! :D
på tal om pessoa. ta inte åt dig av vad folk säger. jag är SJUKT emot pessoa, men det syns att du inte drar henne i munnen, då de två nedersta ringarna pekar just nedåt. skillnad är det med skitungar som drar så att de pekar mot ryttaren eller vad man ska säga.

#34 Tack så mycket =D
Gör inte det heller, oftast, ibland kan ja ta åt mig men inte ofta.

jätte fint, otroligt söt häst må ja säga :D lyckatill i framtiden :)

Jättemysiga kort…:-) Däremot tycker jag det ser lite otäckt ut när man hoppar när det är snö och halt, men det är jag som är som jag är….:-)
Härligt med fjordingar som hoppar..:-)

#36 Tack så mycket =D
#37 Skulle aldri hoppa om hon skulle ha risk för att halka =). Kollar underlaget mycket noga för att värdera hur pass halkigt det kan bli vid hoppning, Denna dag var det perfekt underlag för all sorts hoppning näst intill =).
Gud vilken duktig fjording! Ser jättefint ut :)
Fin hon är :D fjordingar är så mysiga :)

#39 Tack så mycket =D
#40 Att dom är =D