NH
Läste inlägget som "KolyaMusseHippaDyzio" gjorde om NH.
Blev riktigt fachinerad av vissa inlägg där.
Och tänker nu försöka börja med NH träning på mitt 6åriga Fjordsto och min och pappas 2åriga Fjordsto.
Med Juni (6åringen) så vill jag få till det där med repgrimma osv och att hon kommer "närmare" mig. Hon lyssnar till vikten men ibalnd inte. Hon är även felhanterad som unghäst då hon fick bestämma så hon kan göra allt på sitt sätt när det passar henne, dock har jag fått bort det mesta av det nu. har inte hänr nåting på 1,5år och jag har ägt henne i 3år.
Stårsa (2åringen) skulle jag vilja ha lite tips om hur jag kan träna med henne. jag har små tränat lite i sommar med stanna och sen går jag en liten bit ifrån och står där en stund och säger sedan kom. Detta har gått mycket bra.
Men vill som sagt ha mycket instruktioner om olika tränings moment för båda hästarna.
En liten fråga, kan man få en hetsig häst att bli lugnare med NH?
har nämligen en Nordsvensk på foder för ev senare köp. Men hon är jätte nervös och hetsig. Nu har hon börjat slappna av lite när man hanterar henne då vi (jag och pappa) är väldigt "cool" av oss. Men när man rider så blir hon jätte hetsig och ska bara springa springa springa.
Jätte tacksam för svar!

#0 såg ett jätte fle nu :S det var inte KolyaMusseHippaDyzio som hade skrivit NH tråden, det var ju Zaphix som gjort det. Kollade mig inte riktigt för. Förlåt.

putt

Hets som kommer av yttre stress på grund av felhantering, stressig miljö och så vidare är inte så svårt att påverka. Men inre stress som är "medfödd", det vill säga nåt som finns i rasen eller stammen, går inte att jobba bort. Det kan bli bättre om miljön runt hästen och hanteringen blir lugnare, men det går inte bort helt om det är ett personlighetsdrag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#3 Riana, nordsvensken, kommer från en ganska stressig miljö. Så henne är målet att varva ner lite.
Just nu är hon hos oss och jag och pappa är väldigt lugna av oss.
Det kan vara svårt att få bort stress ifrån vissa raser, men nordsvenskar burkar man kunna få pli på. Dom brukar vara en enmannshäst, brukar inte alla. Så det brukar vara bra för dom om det är en som håller på med den mest. Min pappa ägde en nordsvensk och dom funkade inte ihop ett bra tag, men när han har hållt på med NH m.m ett tag så litade han på min pappa till 100%. Han vann många ggr i NH med den nordsvensken. En sak han till exempel kunde göra var att lägga en rock över hans huvud så han inte såg något, men han kunde till och med gallopera med honom överallt.
Nu kom jag av mig lite, men jag ville bara bevisa att en häst kan ändra sig från att vara hur jobbig som helst till att den litar på människan.
Det där med vad du kan göra med dom andra hästarna. Det finns så mycket man kan göra. Det är bara fantasin som sätter gränser när det gäller NH, det förstås får du inte skada hästen m.m.
Vad har du gjort hittils?

NH är jättenyttigt för både häst och människa, jag har själv tränat lite NH med mitt stora Am varmblod då han har varit EXTREMT rädd. Det har gjort susen, han är litar på mej mycket mer nu än vad han gjorde innan.
Du kan få en hetsig häst lugnare genom NH, kan bli svårare om din häst är född med "inre stress" som min, men man kan alltid göra det bättre! Du förlorar ingenting på att träna det iallafall.
Ett tips, börja med "The seven games" , googla det så får du en hel massa övningar du kan börja med =)
Lycka till!

#6 Tack så mycket =)

ett tips på en bra sida är nh.blockas.se :)

#8 Okej, tack för tipset =)

när man ska börja med det så är det bra om du gör det för en som har hållt på med det och är kunnig. Det finns många otroligt bra kurser du kan gå om det här, man ska alldrig börja på egen hand om du inte har någon vana.

#10 Tack för tipset.