NH's vara eller icke vara
Personligen tycker jag att NH-träning är rent trams när det kommer till att man ska leka med diverse bollar och rida med rep runt halsen istället för ett vanligt tränsbett. Dock är det bra ur hanteringssynpunkt eftersom att alla hästar bör klara av svåra situationer, stå stilla samt respektera dig som ledare genom att visa avstånd etc.
Har precis fått en tjej som ska börja rida min ena häst, 10 årig arab som jag haft i 6 år (avlastning pga. unghäst). Mycket dressyrtränad och hopptränad, dvs. en klassisk engelskt "tävlings"-utbildad häst som också rids på det sättet. Jag vill ju att hon ska fortsätta rida med sadel, träns och på det gamla hederliga sättet då det är så min träningsfilosofi lyder.
Fick en förfrågan igår om det är ok att hon rider i en repgrimma(?) för att få bukt med "dragkampen" då hon anser att han bör lyda undan mer för vikter och inte hänga så mycket på bettet och att han kändes stel, ovillig och spänd. Tänkte att visst det kan hon få göra, bara det inte blir en vana och jag är öppen för nya träningsmetoder. Nu är saken den att jag körde ett dressyrpass i dag och då kände jag denna "dragkamp" hon beskrev - det var stumt i den vänstra tygeln och han var inte riktigt med på noterna. Började då att lätta på handen och driva rejält med skänklarna så att han fick vakna till och söka sig framåt på bettet, och efter en kvart var han så lösgjord som han vanligtvis är med bra tramp, bjudning och liksidighet.
Då började jag fundera över hennes metod, är det inte en enkel utväg att smita förbi problemet genom att skylla på dåliga vikthjälper etc. istället för att jobba sig genom problemet genom mycket skänkel och lätt hand (heta hästar behöver ju tvärtom vad många tror ridas med mycket ben och lite hand).
Någon här som är NH-intresserad och kan förklara hennes synpunkt för mig, eller är detta mest ett tecken på bristande självkritik hos ryttaren, dvs. att inte erkänna att problemet sitter i hans/hennes ridförmåga?
Jag har hållit på med detta lite förut för att det var "trendigt" men la av rätt snabbt då jag tyckte att det var så tråkigt och i stil med att syssla med örter och tro på spådomar ( ;)), det kanske är dags att prova igen då jag blivit äldre och mer insiktsfull men nu börjar jag tvivla lite grann.. Repgrimma liksom..

jag håller på med NH men rider inte i repgrimma och tror inte på spådomar för det. NH är för alla men var och en får använda det på sitt sätt och gå så långt som man själv vill. jag använder det mest för att leda hästarna då min travare var fullständigt respektlös när jag köpte honom (klev på mig, drog iväg m.m.) jag tränar sällan utan har lärt dom att jag bestämmer när jag leder, jag bestämmer över mat osv. men jag skulle dock inte få för mig att rida i repgrimma, inte för att jag inte vågar/tror att det går, utan för jag vill rida md vanlig utrustning. sen att jag inte har nosgrimmor på hästarna är ju min egen åsikt om vad som är bäst för mina hästar. min travare var stum hela han förut men när jag bytte bett blev han en helt annan häst. så bara för det inte funkar så måste man inte rida bettlöst eller i grimma. sen att det hade varit fräckt att kunna rida han och lilla hingsten utan något alls (inte heller halsrem eller grimma) det är ju en annan femma, dock inget jag satsar på i nuläget. det är helt enkelt upp till var och en hur mycket NH man vill göra. om man köper en bok i ämnet så måste man absolut inte göra exakt allt. det funkar ändå. beror ju på vilka krav man har m.m.
Skynda långsamt så går det fortare.
NH = Natrual Horsemen Ship = Naturlig hästhantering (fritt översatt).
Håller med #1 man kan göra/gå hur långt man själv vill. Jag HANTERAR mina hästar enligt NH men rider vanlig klassisk ridning.
NH är heller inte något regelmönster utan snarare en filosofi.

Min första tanke var har hästen ont någonstans (vargtänder tex)
Metod, få bukt, dragkamp, låter inte så mycket NH i mina öron. För mig är NH att lyssna på hästen och att samarbeta med hästen.
Rep grimman är också ganska skarp, knutarna ligger nämligen emot nervpunkter i hästens huvud, det betyder att tryck känns extra kraftigt, mycket kraftigare än vanlig grimma.
För mig är som sagt NH ett nära samarbete med hästen och mitt råd till dig är att lyssna på dig själv och känna vad som är bäst för hästen.
Klarar hon att rida hästen i form och i samling med repgrimma? Eller har hästen gått i fel form och utan att trampa under sig, vilket förstärkt hästens stelhet, så att även du känner det nu?
Då är inte hennes "metod" bra, men den har lyft ett problem så även du fått ögonen på det. Där börjat NH för mig, hitta orsaken och lös problemet vid roten, tvinga inte hästen att dölja ett symptom med en "metod"
För mig finns inga metoder, det finns häst individer med individuella behov.

Ja precis, jag vill ju att mina hästar ska ridas i vanlig utrustning (och jag använder nosgrimma, dock knappt spänd men iom att det är obligatoriskt i tävlingssammanhang så rider jag med dem även till vardags), men jag är inte främmande för vanlig hyfs att hästen ska respektera ryttaren och inte gå på mig, buffa, springa iväg etc.
Tycker precis som du skriver att man i sådana fall antingen byter bett, sadel eller vad det nu är eller så går man helt enkelt till sig själv och ransonerar sin egen ridning och funderar över om problemet faktiskt inte sitter hos en själv och inte hästen. Får jag honom att arbeta korrekt genom diverse aktiveringar och hon måste använda repgrimma (ej provat än dock, därför som jag hör med er vad det innebär) så börjar jag att fundera över vart problemet egentligen sitter.
Jag har inga problem med hästen, han har en naturlig snedhet i kroppen som hålls i schack om jag rider dressyr 2-3 dagar i veckan men tyvärr har jag blivit sämre på det då jag köpt en unghäst som i dagsläget kräver mest uppmärksamhet. Rids han regelbundet i dressyr så håller han sig mjuk och smidig, jag menar: red jag i syfte att rida loss honom och det fungerade så måste det ju vara pga det och inte pga. smärta någonstans? Munnen skummade, ryggen var uppe och jag hade en känsla av att jag kunde vända och be honom utföra vilka rörelser som helst och det har jag kunnat göra de senaste åren, så pass lösgjord blir han. Har haft honom i sex år och gett honom hela utbildningen så det skulle vara märkligt om jag inte upptäckte tecken på smärta hos honom, känns som jag känner den hästen bättre än mig själv ;)
Därför blev jag förvånad, om än skeptisk när hon "skyllde" på att han inte lydde vikthjälperna för att han inte gick ner i form med henne och trängde inåt, när jag dagen efter efter lite hederligt mjukgörande arbete fick loss honom (senaste dressyrpasset var väl för 14 dagar sedan så jag hade väntat mig det) och allt som krävdes var en lätt hand, mycket ben och aktiv ridning. Angående felaktig form; kollar jag på de senaste årens muskulära utveckling så pekar det inte på att han gått fel, snarare tvärtom.
Känns som jag borde säga nej till grimman och be henne rida en lektion för mig där jag visar hur hon ska rida honom, hade det med min andra i början och nu fungerar det kanonbra mellan dem. Särskilt nu när du säger att den är väldigt skarp och det låter inte bra i mina öron, låter snarare som man lätt kan kuva hästen med den.

#4 jag funderade på om hon inte fick hästen i rätt arbetsform som då förstärker hans naturliga snedhet.
Repgrimma är inge snäll grimma och på din häst hade jag använt samma utrustning som funkar för dig. Det måst vara svårt att rida lösgörande med en repgrimma, är hon så duktig?

Ah då är jag med, nja skulle jag säga. Tror inte det, har ridit för en auktioriserad (stavning?)dressyr C-tränare med unghästspecialité från början till "slut" och hon har varit stenhård på att hästarna ska gå i rätt och ändamålsenlig form, så på den punkten känner jag mig helt säker på att han går i rätt form.
Det var min mamma som såg när hon red, och hon tyckte inte att han gick så särskilt bra (jag var utomlands då), han såg spänd och obekväm ut men hon sa inget till mig eftersom att hon ville att jag skulle märka det själv OM det skulle vara något fel. Är nämligen sådan att jag berättar om alla dressyrpass i detalj för henne efteråt (nörd
). Men när jag berättade hur bra han gick så berättade hon om den andra tjejens pass och då började jag bli lite skeptisk. Är dock i desperat behov av avlastning fram till sommaren och hon är omtyckt av 50 % i stallet och resten inte (pga. NH:n), så jag tänker ge henne några chanser till men repgrimman tänker jag säga nej till nu, hon får faktiskt ta att lära sig rida honom på rätt sätt ;)

#6 De tycker jag låter som en jättebra idé. Avvakta med repgrimman, det är din häst och du vet ju vad som är bäst för honom… (även om nya ideér kan vara bra ibland) Det är ju dumt att ändra ett vinnande koncept :) //Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
att skylla på vikthjälperna är väl dumt av henne! en häst går ju itne mer iform för att man använder vikten, inte ens alla hästar som FATTAR.. min tex, han fattar inte vad han ska göra när man flyttar vikten haha men han e lite trög :P
Du bestämmer självklart själv hur din häst ska ridas.
Tycker inte att det NH du beskrev är ''trams''.. om ens mål är att kunna leka och rida hästen utan problem och utan utrustning är det väl inte tramsigare är om ens mål är att visa upp en massa krusiguller oc få olika poäng för det, eller hoppa över pinnar, eller rida ut i skogen, eller kunna rida och fösa kor, etc?
Men sen har NH så många betydelser nu för tiden.. egentligen är det ju bara sunt förnuft och att hantera hästarna sunt och så naturligt som möjligt både från marken och från hästryggen, något som tyvärr tappats bort på många håll i olika dicipliner, men inget som jag egentligen vill kalla en egen diciplin heller. Det är ju något som är integrerad i grunden till all ridning och hantering; vissa individer har mer av det och andra har en annan syn, men så är det ju med allt.
Däremot de sk ''NH-metoderna'' kan många gånger vara effektiva affärsideer men inte direkt kommunikation och sunt förnuft utan mer ett substitut för det.
Tillbaka till detta fallet; att ''skylla på'' dåliga vikthjälper är väl inget sätt att smita undan problemet eller förneka egna fel? Det är ju knppast hästens fel att hon inte rider med rätt vikthjälper? Dessutom kan många, många hästar bli mjukare i munnen om man ett tag fokuserar på hur ryttaren egentligen sitter, eftersom det är ryttarens sits som har absolut sörst inverkan på hästen. Ser inte riktigt varför man behöver repgrimma till detta, men det är ett sätt som kan fungera.Likafullt som ''ditt'' sätt kan fungera.
Känslan jag får är att hon är lite lik en yngre mig :) Mycket intresserad av det här naturliga och får höra och läsa en massa saker som hon vill prova på och lära sig ordentligt :) Hon kände nog stumheten och ville se om det hon lärt sig fungerade för att på så sätt lära sig mer om sig själv och ''NH''. Jag har varit precis likadan, provat en massa på en massa hästar och är lite förvånad över att jag fick lov med allt…
Det är din häst och du bestämmer. Vill du ha hans vanliga utrustning och ridsätt så ska du naturligtvis få ha det. Är hon som jag var så förstår hon och acepterar det, men kanske hon myglar lite med att rida i form och så om hon är lika ointresserad/okunnig av dressyr som jag var.
Om någon blev nyfiken får jag väl tillägga att jag inte sysslar med NH annat än som sunt förnuft. Jag rider med bett och/eller bettlöst som det passar mig, försöker hålla hästen i en god form och övar öppnor på fälten och slutor på grusvägarna. Min häst går fot som en hund och jag vill gärna kunna rida honom huvudlagslöst och barbacka, vilket jag tror kommer att gå när han är högre utbildad med den form av dressyr jag rider, men håller mig inte till någon NH metod. Vi leker lite ibland men jag ser mig inte alls som någon NH fantast även om jag är lite egen, utan ser det som i grunden är NH som samma sak som i runden finns inom all god hästhantering; sunt förnuft av olika grad.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Nä det har du rätt i, det är ju egentligen likställt med dressyr och hoppning (som i NH-folks öron kan verka konstigt), men det är väl snarare så att jag är en sportmänniska och vill att allt jag gör ska vara tävling och en form av prestation, med tempo ska det tilläggas. NH är för tok på långsamt för mig och jag ser inget nöje i det precis som att jag föredrar löpning, MTB, dykning, fälttävlan etc. framför yoga, powerwalks och annan meditativ och långsamma aktiviteter. Tur att man har hästar som är av samma kaliber som en själv ;)
Jag har sagt till henne att jag uppskattar hennes NH-träning eftersom att jag anser att ju fler metoder och teorier du tar del av, desto bättre blir du som människa. Man kan inte förkasta något om du aldrig prövat det. Sedan är han väldigt het och det enda som får honom trött är dressyrpass med mycket växlande moment samt "rullning", det är alltså mentalt som jag måste "köra" slut på honom. Där passar denna NH-träning in bra eftersom att han måste tänka.
Det jag reagerade på var att hon skyllde på dåliga vikthjälper (hos honom) för att han inte gick ner i form och alltså måste ridas i repgrimma för att komma runt problemet, när jag med vanligt, hederligt dressyrarbete fick loss den lilla stelheten i höger sida. Om hon inte nämnt detta så hade jag inte reflekterat över det eftersom att det enligt mig inte var ett problem alls, bara en lite längre bit kvar innan han blev lösgjord. Därav började jag undra om inte felet satt i självinsikten, för man ska kunna rida en häst i form samt lösgjord på ett vanligt tränsbett.

Ett tips är att ta upp detta med Brenhines-444 här på forumet. Eva Angantyr. Hon har kunskaper inom NH och lär även ut. Jätteduktig! Så hör med henne så får du säkerligen ett bra svar på dina frågor.
Varför inte leta efter ngn annan medryttare?
Så slipper hon byta ridstil och rida på det sätt hon gillar.
Och du får rida din häst i den ridstil du vill ha….
Personligen håller jag mig helt till NH.
Enligt mig är det de bästa för min häst och mig själv.
Och den åsikten kan aldrig ngn ändra på.
Förresten, isåfall är jag väldig tramsig. 
Jag rider aldrig med bett.
Jag leker med bollar, lastapallar, pressenningar etc.
Jag tricktränar min häst.
Och jag rider ibland med ett grimskaft runt halsen.
Men jag gillar det. Och så ska det förbli.
/Elin
Hur kan du påstså att NH är trams men sitta och banka med skänklarna är helt ok??? Jämföra NH med att syssla med örter och tro på spådom????
För många är NH ett sätt att umgås med sin häst på ett säkert och roligt sätt. Att hitta på olika "lekar" stället för att bara rida runt varv efter varv för att på så sätt få hästen lösgjord får hästarna intresserade och uppskatta sin träning. Jag har sett flera sk "dressyrhästar" som efter några månaders NH träning fått självförtroende, balans och styrka så de har gått mycket bättre i dressyren efter det. NH är ett sätt att vara med och träna hästarna som inte utesluter att man tränar dressyr eller hoppning. Man lär sig mer om hur hästen tänker, fungerar och vad den uppskatttar så att man kan umgås respektfullt med den. Man utvecklar sin egen känsla för hästar och sin respekt för ett levande djur.
Jag rider ofta mina hästar i repgrimma och man får både samling och ställning/böjning på ett ärligt sätt i denna. Att inte lära sig om grunderna i NH är ett sätt att utesluta en stor del av hästkunskapen.

Ja, jag står för att jag tycker att det är tramsigt att leka "ta fatt" med hästar, kasta apport och kasta diverse bollar till den som om vore en hund, och för den sakens skull behöver du inte anklaga mig för att jag sitter och bankar med mina skänklar. Det är ju tydligen rätt uppenbart att du är inskränkt i din NH om du tror att all annan ridning än just NH är att nöta varv efter varv och banka med skänklarna. Grattis, du har precis blivit mitt största exempel på de fördomar jag har om NH-utövare.
Det är dessutom inte detta som tråden handlar om, tråden handlar om huruvida en repgrimma inverkar på hästen och om det verkligen är "rätt" att efter ett pass ge upp och ta till repgrimman för att lära hästen vikthjälper, när många andra lyckas få hästen att jobba rätt genom simpel lösgörande dressyr, så var snäll och håll dig till ämnet.
Jag gillar henne och jag vill att hästen ska NH-tränas då jag utbildat honom sedan han var 4 år och känner att det är mitt ansvar som ryttare och ägare att ge honom en så bred utbildning som möjligt, hela livet. Hon får gärna "tramsa" enligt mig, men när det kom till denna repgrimma och orsaken som jag förklarade för hon ovan så blev jag skeptiskt och undrade över vad det skulle vara bra för då jag anser att man inte ska ge upp en metod bara för att man misslyckades första gången.
Jo ,man blir väl fördomsfull när man ser all eländig ridning.
Uppenbart så vet du inte vad NH är för något så rubriken borde väl vara repgrimmans vara eller inte vara.
jag tänker såhär att om man är van vid att jobba med en metod så känns det naturligt att falla tillbaka till den när det uppstår problem. Kanske din medryttare tidigare jobbat med NH endel och känner sig bekväm med dessa metoder?
Jag jobbar inte enbart ren NH men jag har väldigt mycket av det tänket i mig och ibland kan jag mycket väl gå ut och köra ett NHpass med min häst. Om jag känner att min häst är stel så visst kan jag lösgöra honom med dressyr men jag skulle lika gärna kunna göra det barbacka med en repgrima. Tycker jag att hästen inte riktigt lyssnar på mina vikter rider jag gärna barbacka med repgrimma, så naturligt och rent att inga verktyg stör vår kommunikation (vare sig sadel eller träns/bett) och man lär känna varandra väldigt väl på det sättet tycker jag.
Jag har ridit min pålle många gånger i enbart repgrimma och ett grimskaft, använder inte grimskaftet då förren jag absolut inte lyckas få honom till det jag vill. Men oftast går det väldigt mycket bättre när det är mer naturligt och rent/fritt från extra verktyg. Det går alldeles utmärkt att jobba hästen i rätt form, ställning osv osv. Och absolut att man kan jobba lösgörande. Men kanke det var så att din medryttare kände att hon ville förbättra kommunikationen lite? Att hon ville jobba mer med vikthjälperna och inte ha något som stör? Fråga henne, kanske hon kan förklara hur hon tänker och kanske att ni kan få utbyte av varandras kunskap?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Tack för ett mycket vettigt svar. Hade inte tänkt ur det perspektivet om olika lösningsmetoder. eller jo det hade jag men iom att hon red dressyr (och inte typisk NH-ridning) så tyckte jag alltså att hon isf ska lösa problemet genom att rida loss honom (eftersom att det var där problemet började) och inte byta gren efter ett försök. Hade detta varit "hennes" ridstilspass så hade jag inte reagerat eftersom att man använder olika metoder inom olika grenar och eftersom att han är riden och utbildad i "min" gren så ville jag se att hon kunde lösgöra på det sättet.
Har hur som helst pratat med henne och sagt att jag vill avvakta med repgrimman tills jag sett henne rida och jag personligen kommit med tips (brukar alltid hålla lektion på nya ryttare). Sedan får hon fria tyglar och får göra vad hon vill så länge det inte skadar hästen, men som sagt vill jag också se att hon vet hur hon ska rida loss honom på "vanligt" sätt.
Tack till er andra som svarat också :)
#17 Fast NH är inget man rider. Man kan rida vanlig dressyr, western, hoppning, köra osv men hålla på med NH. NH betyder Natural Horsemanship (naturligt hästmannaskap) och handlar alltså om hur man hanterar hästen, sen kan man ju hantera hästen från ryggen liksom från marken. Men man rider inte NH, därremot kan man använda sig av NH även från hästryggen om man vill uppnå något speciellt (ex bättre kommunikation). Men man kan inte se om en ryttare brukar använda sig av NH eller inte bara genom att kolla på när hon rider ett vanligt engelskt dressyrpass. Jag tycker det känns lite fel att kalla det för olika grenar med NH och dressyr. NH handlar mer om ett sätt att tänka på när man hanterar sin häst, att man läser av hästens signaler och lyssnar på dessa och även använder sig av dessa, att man kan förflytta hästen från marken genom hur man vinklar och placerar sin kropp i relation till hästen, osv osv.
Jag förstår mycket väl om du vill se att hon kan lösgöra hästen även via vanlig dressyr =) Men som sagt, förakta inte bara för att hon tänkte på ett annat sätt än du! =)
Men jag tycker det låter jättebra att du har pratat med henne nu iaf!

Nä, men flertalet av de jag sett rida i stallet som är NH-utövare rider sina dressyrpass på helt andra sätt än det "traditionella". Ex. används andra bett, repgrimmor och ett annat upplägg. Det må vara likadana övningar och samma mål som eftersträvas men jag tycker att det är lätt att se skillnad på en klassisk dressyrryttare som rider och en NH-utövare, även om de rider efter samma upplägg.
Sedan beror det ju också på till vilken grad du utövar NH, är medveten om vad det innebär, men jag står fast vid att de som är lika inbitna i det som jag är i tävlingsdressyr och hoppning har ett helt annat synsätt på hästen hur den ska hanteras samt ridas än vad jag har. På så sätt kan jag personligen se dessa två filosofier som två "grenar", inriktningar är nog ett bättre ord.
#19 Ja jag kan förstå hur du menar med att det traditionella sätter att tänka/agera runt hästar och NH skiljer sig och kan kallas för olika grenar. Men dressyr och NH är inte två olika grenar så som hoppning och dressyr är.
Sen tycker jag absolut inte det behöver synas på själva ridpasset om man jobbar NH eller inte därimellan/då och då. Ja om man enbart jobbar 100% NH i allt man gör så syns det såklart även i ridningen. Men som jag tex "lever" inte NH så som många inbitna gör utan kan ta det som hjälp då och då. Plus att jag tycker oftast inte jag behöver utöva det på något sätt förren något problem uppstår, först då tar jag upp det. Men om man kollar på mig runt hästarna och i ridningen tror jag knappast man tänker NH men det är ändå NH som känns mest naturligt för mig att använda då jag ska lösa ett problem.

1# Vad red du din travare på innan? Och till vilket bett bytte du? Är nyfiken då jag känner en travare som är stum i munnen. Kram

förut red ja honom på vanligt tredelat nu rider jag på ett myler comfort snaffle.
Skynda långsamt så går det fortare.

tycker densär medryttaren är smart, jag rider min häst på bosal eller bara i repgrimma och det går bättre än någonsin, han svarar mycket bättre utan bett än med. jag säger bara jag har hållt på med NH i hela mitt liv och om nån säger att det är trams kan jag säga att det är det inte.
säger bara läs böcker om det, fråga NH tränare eller sånna personer som har haft problem med sina häster och sen börjat med nh, man märker skillnad redan på första "tränings passet" och det passet kan avra i 10-15 min.
#23 ''NH'' är så olika beroende på vem du frågar, och det är inte heller någon universal lösning. Vill man uppnå NH-resultat så är NH jättebra, men vill man uppnå dressyr-resultat så är det inte alls säkert att repgrimme-ridning är det som är mest lämpligt.
Jag vet att NH inte baa är att rida med repgrimma och går at integrera osynligt med all ridning (och den gör faktiskt det i många, många fall utan att ägaren et att det är 'NH'' för NH är egentligen mest sunt förnuf + en massa metoder nån ''kommit på''), men ser du vad jag menar? Metod efter person. Vll man ine uppnå NH resultat så ska man inte använda sig av NH, inte alla vill ha den typen av relation med sin hst utan föredrar en annan typ.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Den enda som kan förklara hennes synpunkter är hon själv.Så därför prata med henne.