Senskada?
Vår häst har senskada. Någon som har erfarenhet av stötbehandling?Jennifer

Vad är en stötbehandling??

Vad är det för en sorts senskada? Och vad är det för häst och vad hände när den fick den?

Det är en welsh cob. Hon hoppade och underlaget försvann när hon landade. hon har en liten blödning i senan.

min shettis har fått sitt ligament avsparkat.

En blödning i senan är väl en varning, rätta mig om jag har fel. Vad har ni fått för rekomendationer av veterinär? Är det fram eller bak? Back on track är aldrig fel enligt mig

Ja vi använder back on track. Hon vilar, skrittas var dag och är ute i hagen. Vi vet att det tar lång tid med senskada. Det sitter på båda frambenen. Veterinären har ultraljudat två ggr men det var ingen förändring andra gången, så vi stötbehandlar henne.Jag ville veta om någon gjort den behandlingen eller har mer erfarenhet av senskador.

Ligament
I likhet med senorna består ligamenten av trådar. De förbinder skelettdelar med varandra och är ännu segare än senorna.källa: http://web.telia.com/~u11702908/hasten/senor.html
för min shettis har det tagit över ett år. inte helt läkt än.
MIn tjeja, blev ju sparkad på senan. vila en månad, sedan intensiv behandling av hela kroppen, speciellt senan, en månad. "skrittad" 2 månader och började trava förra fredagen.

vettan- Min förra häst halkade i en liten lerig backe i hagen och fick en blödning i någon sena (minns inte vilken) i ena frambenet.
Veterinären föreskrev total vila i sjukhage i 4 veckor sen skritta för hand under 2 månader 10-15 minuter. Sen kunde han skrittas uppsutten 15 minuter åt gången och som utökades i tid var 4:e vecka med 5 minuter. Han fick bara skrittas och veterinären sa att det handlade om 6-8 månader som konvalecent.
Efter konvalecent tiden så var det väääldigt långsam igångsättning igen och att jag skulle räkna med 18 månader totalt innan min häst skulle kunna vara fullt ridbar igen.
Sen skador är inte att leka med, så ta det försiktigt!
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

var det ditt vbl cba? *glömt bort vad pållen hette*

Japp det var han…tyvärr hann han aldrig komma upp i ordentlig kondis igen innan han fick tarmvred :o(
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.