Varmblod/Nordsvensk
Det har blivit en del funderingar här på om vi ska ta föl på mitt sto ändå….
hon är en varmblods travare på 11år,
Arab/Varmblod vet ja och renrasigt då och så slog en tanke mig Varmblod/Nordsvensk?
har äget en korsning Nordsvensk/Halvblod! men min fundering är hur de blir om man korsar Varmblod/Nordsvensk?
inte sagt att ja ska korsa överhuvudtaget! bara nyfiken! så inga påhopp tack..

Haha, då blir de ju en Varmsvensk!! Tihi…

#1 haha joo xD
"hej jag har en varmsvensk!" haha

A, men jag tror att det skulle bli en ganska bra blandning… eller?
Stark, tålig + Nätt, stor = Helt okej
Arabberber blev ju en jätte bra blandning av vad jag hört/läst. Så varför inte?
Sen tycker jag att travare över huvudtaget är underbara djur, just för att dom får verkligen vara med om allt när dom är små… Det är iallafall den uppfattningen jag har fått. Alla travare jag har mött har varit så himla välhanterade, dom är så coola på nå vis.
Travare <3

Joo det stämmer dom flesta är helöt underbara jag tror oxå att det skulle bli en lyckad korsning =) men vill inte göra något förhastat och ja har inte bestämt mig än…tanken slog mig då jag känner en med en jätte fin nordsvensk avels hingst (min morfars har en avkomma av den hingsten) så ja vet att de blir en fin häst sen om raserna funkar att korsa vet ja ju inte…

Mycket bättre än med Arab. Får man fråga vad tanken är med fölet?
På bild #5 blev jag tveksam, men bild #7 så har hon en bra rygg om än något sluttade kors och bakbenen är korrekta (vilket dom inte såg ut att vara på bild #5)
Betala nu för att få med stammen i passet jag tro det är 200-300 kr extra men det är det värt 

Lite mer info om Malvin. Fundra lite på gångarterna, stoet såg trevligt ut.

10# bättre att korsa med Nordsvensk än Arab? elr fatta ja fel? 
Tanken är väl lite allround (stava?) häst lite sugen på att köra stor häst…men framför allt ridhäst =)
Bild 1 va inte så bra då hon stod i utförsbacke…men bild 3 blev bättre som du säkert såg =)
Självklart ska stammen vara med i passet =D undrar bara va reggar men säg en korsning som Nordsvensk/Varmblod? var ska man registrera den?

11# tack =) har träffat hingsten och min morfar har en avkomma av han =) hon var stissig och jobbig när vi köpt henne men är mycket lugn och stabil nu! för er som läs inläggen om "min morfars nordsvensk" bara så ni vet =)
Malvin är en lugn och mycket välhanterad och mysig hingst va ja har fått intrycket av =)

#13 du lägger hanteringsgrunden när hästen är föl, min Kahlúa 21 dagar är i stadiet masserar öron just nu 
Du reggar den i svenska varblodiga hästens korsningsregister, som har hand om korsningar och svensk ridponny har hand om korsningar under ponny mått.
Jag tycker norsdsvensk är ett mycket bättre/säkrare val 

14# första meningen syfta du på morfars nordsvensk då? =) jo självklart lägger du grunderna i hanteringen då hon gick i en stor flock med sto och föl i alla åldrar hon var 3 när han köpte henne och det har vart slitsamt men hon är riktigt go fast fortfarande en del unghäst tendenser (fyller 4 i juli) =)
Åh ja vill så gärna ha ett föl och ja tror det kan bli riktigt lyckat! =D ska prata mer med ´mamma hon är med till hälften men tveksam då hon är rädd att det kan hända saker som t,ex förlossnings fång och att Jackie (mitt sto) dör
och så får vi kolla lite ekonomiskt men ska se det blir eventuellt en betäckning i år =D hoppas hoppas!

Hur stor är risken att stot dör vid förlossningen? 

Känner till en häst som ska vara den korsningen, hon är lite annorlunda ihopskruvad… =P Snäll o så, men exteriören är inte den bästa direkt.

17# hur menar du?

#18 Att jag med tanke på den hästen inte skulle rekomendera korsningen nordsvensk/travare…

19# okej, hur såg hästen ut fata inte riktigt..bättre beskrivning och som sagt har ej bestämt mig än. Är du säker på att de var korsning varmblod/nordsvensk du lät lite osäker..

#19 Nordsvensk/travare är ett mycket säkrare kort än en arab/travare.
I detta fall vi har nu så är mamma häst bara ihopskruvad vilket långt ifrån alla varmblodstravare är, väljer man då en godkänd hingst så, finns det stora möjligheter att få en häst med massa och vinnar huvud med en relativt bra exteriör.

22# förlåt dum fråga kanske men vad menar du med ihopskruvad? 

#22 hur den är byggd och din är byggd efter bra ritningar 

vet inte om jag tycker det är så bra att kora en "grövre" häst med en smäckrre spec när stoet är den som är mindre… OM fölet blir för stor er för tungt för stoet…

#25 det är ingen fara fölet växer inte mer än vad det finns plats till
och denna korsning är inte extrem.

Jag tror inte ska bli något problem med storleken på fölet vid förlossningen, då min hästs mamma är 120cm smäcker Welsh och pappan är över 165cm Engelskt fullblod och det var inga problem alls, så det är säkert så som Lorita (i inlägg #26)säger ;)

så ni tror inte att fölet skulle kunna bli förstort för henne? =) hon är strax över 150 hingsten ovan vet ja inte riktigt….men runt 160-165(?) =)

#28 jag tror inte heller är så farligt om det ligger på 10-15cm
#27 skönt att det gick bra för din häst med det… har licksom haft en kompis som gjorde så med sin ponny (ca 130) och med en hingst som var ca 160-180(minns inte redigt) och det gick inte bra, de fick ringa vetrinären då stoet hade svårt med fölningen, vetrinären sa att det kunde bero på stoleken eller att det var något annat fel som de inte kunde se (fölet klarade sig)

29# nej storleken skrämer mig inte men att han kanske skulle vara för grov för henne men på dom svar ja fått så verkar det inte som att det skulle vara något problem =)