kan inte förstå....
hur en häst/ponny som tävlar högre klasser i hoppning inte kan skritta enligt vissa medans en häst som rids "på" kor stå helt lugnt med lösa tyglar i ett ridhus med kossor å hästar som ge gärnet i å ändå vara beredd på att ge 0-100 på ingenting. å de ge ju verkligen allt å laddar!

.

Förstår inte vad du menar. Rider någon på kor?
en tjei i Enebakk där jag bodde i Norge red på en kossa :) Hon va alergisk mot hästar, men inte kor, och fick en kvige av sin pappa att rida på. Funka hur bra som helst, men hon kunne inte rida med bett ;) så dom använder hack :) kossan värkar uppskatta det. Sen fick dom ju specialsy en sadel då en kossa är litegrann annurlunda byggat :) dom upptäckte sen att westernsadel faktisk ligger bra även på en kossa! :D
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Förstår inte heller riktigt vad du menar eller vad du är ute efter..?
#3 - Haha.. Jag har ridit på en kossa en gång!! ;P När jag var liten så satt jag på grannens kossa som gick omkring med mig på sig.. ;) Hahaha..

hmm, är det bra för kossor att bli ridna på? tål deras ryggar det??
Shirley, jag förstår inte heller vad du menade med detta..

Jag tror det beror helt på vad man prioriterar när man rider, vissa bryr sig helt enkelt inte om att hästen inte kan stå still och skritta etc…medans andra lägger ner tid och arbete på en häst som funkar i allt=)
Tycker personligen att westernridning har en bättre syn så sett! Sen måste det ju vara bättre för hästen att kunna ta det lungt och vila mellan "arbetspassen"…
haha! jasså, NU förstår jag hur du menar 
det är olika synsätt som många har på hästar. jag kan hålla med dig om att många prioriterar prestation med poäng, än en häst som är lugn och har förtroende för sin ryttare…
#6 - Jaha, det var så du menade.. :P
#7 - När jag red på en kossa så var jag kanske vara 3 år.. ;) Liten och lätt så kossan märkte det knappt.. ;)
tror det beror lite på kossan med. Den hon red på va en köttkossa, en stor kraftig rugg av en kossa. Dom hadde även frågat veterinär innan :) Nu är hon en spjenkig tjei med, det lär nog hjälpa, hon väger typ 45-50 kilo och är 150 hög ungefär som 18åring, men hon rider inte varje dag heller faktisk :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Tänk vad trist det skulle vara om alla red och gjorde allt exakt likadant. Det har ju att göra med hur man vill ha det. Det handlar ju inte om vad som är rätt och fel i största allmänhet, utan möjligen vad man personligen tycker är rätt och fel.
#8 Vad tråkig syn Shirley isåfall har… Att hon sett så lite utav hopp-människor och western-människor. För det finns rötägg inom alla kategorier, såväll western som hoppning…

Känns som att det här inlägget var direkt riktat till jumpingqueen. Det verkar ju misstänksamt likt hennes häst som hon jämför med i första inlägget.
Är det egentligen inte exakt samma sak som att säga att vissa människor kan få psykbryt och flyga på en annan människa, medan andra människor kan gå obemärkt förbi. Seriöst, alla är olika individer. Allt funkar inte för alla.

tror inte Shirley menade att rikta detta till någon speciell…. utan vill nog mer ha fram vad många bygger sin teroi på att hennes/hans häst inte kan skritta lungt eller stå lugnt efter att ha varit på banan, medans de hästar som rids "på" kor verkligen ger järnet och sen för att sen bara stå i en hörna helt lungt och sansat i samma ridhus/paddock och inte nåt för att hetsa upp sig när de andra rider och kossorna kommer och springer in mellan hästarna m m, medan de som rider i högre klasser i hopp/dressyr menar att HÄSTEN inte kan skritta eller stå lugnt efter den varit på banan, för den är så glad och pigg. Men glada och pigga är ju de hästar inom western med. Tror hon menar varför kan westernhästarna bara varva ner och inte hopp/dressyr hästar och ponnies? Sen kan man inte dra alla över en kam inom någon gren…men de som nu inte KAN? Jag TROR det är så hon menar……
#14 varför skulle det vara riktat mot någon speciell?
det finns många människor med just de synsättet med hästar som Shirley menar.
#15 Repeterar isåfall vad jag skrev någonannatsan här om uteritter… Oftast är de som har en häst som inte går att rida ut på, de som har ett helt stall med hästar som inte går att rida ut på… Det hela ligger alltså hos ryttaren.
Inom dressyr & hoppning är det mer acepterat med dålig hästhantering och övervarvade hästar, eftersom de inte behöver stå och vänta särskilt mkt på andra.
Men många western hästar har också svårt för det på större tävlingar, är ju ändå en fin balansgång i att få bra med energie, tryck och kraft i hästen utan att få den överilad och svårhantering… Tyvärr känar man mer på att ha en lätt hysterisk häst än en rejält avslappnad och nöjd…
JAg känner att Shirley kanske vill ha ett svar från mej med en ponny som inte kan skritta.
Shirley, denna ponny är 13 år och har ALDRIG skrittat, jag har god kontakt med uppfödaren. när jag kommer ut från banan är hon heöt uppstressad, ja. Därför springer min mamma fram direkt och leder henne, så hon kan bli så lugn som möjligt. JAg kan lova dej att jag har tränat, åt änat å tränat, utan att det blir så mkt skillnad…
#18 Eftersom jag inte orkade följa med i den tjaffsiga tråden där det här togs upp, frågar jag något som kanske redan tagit upp, menar inget illa med det…
Visar hon någon skritt när hon inte är under ryttare?

jag tycker ju att ALLA hästar ska kunna skritta, det va därför jag haft denna fundering….

Okej, det bara lät så väääldigt bekant. Men säger du att det är så så tror jag på dig shirley =)
Funderingen kanske uppstod i o m disskutionen som va i en annan tråd. Funderingar har vi ju alla… =)
#19 Nej, aldrig ens i stallet skrittar hon. Men hon taktar inte stressat, utan bara för att hon vill fram. Släpper man henne galopperar hon iväg.
#17 det beror ju på vad man är ute efter. I en pleasure eller på en trailbana har du ingen fördel om du har en stressad häst.
Enda kommentaren jag kan lägga här, det handlar om träning. Alla hästar kan bli trygga i sig själva och lära sig att varva ner när det behövs och vänta passivt på kommando från ledaren (ryttaren)
#23 Hästar som Taktar lugnt, utan att stressa, Hur kan man få dom lugna, när de redan är lugna?

Taktar en häst så är den inte lugn.

Jag kan ju erkänna att jag har seriösa problem med min häst när vi rider ut, han taktar helt tiden och precis som jumpingqueen säger, släpper man så sticker han. Detta är mot stallet, från stallet är lite lättare, släpper man honom då så taktar han fortfarande bara, har försökt göra halt med honom hela tiden, rygga honom, ingenting funkar… Om jag tar tag i honom lite och verkligen begär att han ska skritta så reser han sig bara.
#23 Rider man Bra dressyr så är ju all stress något dåligt. Du kan inte ha en lösgjord häst i kropp & huvud om den är stressad. Och utan det får du ju ingenting sedan, du kan inte samla eller shit. Men tyvärr så döms ju inte alltid dressyren så som jag vill 
#24 Att takta är stressat. Det är inte så att hon inte "taktar" utan bara har fel takt? Fel takt går att träna så att det blir rätt.

#26# Vi hade en d-ponny till min dotter Elin när hon var ca 13 år gammal. Den ponnyn taktade alltid länge efter en galopp för att hon ville springa mer. I slutet sedan så höll hon aldrig på att sluta med att takta. Så vi sålde henne vidare för min dotter tyckte det var otäckt. Det slutade med att hon sprang snett t o m och taktade. Inte var hon lugn då inte.
#26 Se över foderstaten, han får inte för mkt kraft eller socker?
Annnars, rid bara ut. Och ge dig inte förän han slappnar av och slutar takta. Gäller att själv vara lugn.
Finns ett bra tricks för att få alla hästar som inte stänger av känseln ifrån sadeln och det är att stoppa upp taktandet i din egen rygg, att du helt enkelt inte tillåter den ryggrörelsen eller den takten, du sätter takten. Är i stort sett bara sönderridna hästar som stänger av känseln som inte lyssnar.
Har du en bra tränare borde den kunna hjälpa dig med hur du ska göra för jag har svårt att formulera det nu… Vad jag gör i stort sett är att jag tänker och helt enkelt ger hästen den takt jag ska ha. Och samtidigt följer med och är avslappnad i rörelsen, jag sitter inte emot taktandet och hästen, utan ger den bara rätt takt i rygg och bak.

Kanske ska tala om att den hästen slutade att takta när nya ägaren hade jobbat lite med henne. Tror att hon var lite osäker för Elin var så grön och ung då.
#30 vad skönt
då hamnade den hästen rätt då 

Japp det gjorde. Den hamnade till Katrineholm faktist. *ler* Klart man får sälja sin häst om man inte fungerar ihop. Och inte själv kan klara det. Vilket inte Elin kunde då, säkert i dag. För i dag har hon blivit vädligt duktig i ridningen.
#24 när jag lärde min häst tålamod och passiv aktivitet (vänta på kommando) tränade jag honom på att vara uppbunden, se bara till att ha grejer som håller. Sen kunde han stå bunden i staketet till ridhuset när vi tränade tre-fyra andra hästar, sen hantera honom lite och binda fast honom igen.
#27 men, det var ju du som skrev att man tjänar på ett viss mått av stress, och jag hävdade motsatsen… :p
#32 vad trevligt ställe den kom till 
det kanske till o med någon man känner??

#34# Ja, man vet ju aldrig. *ler*

#29# Okej, nä det får han inte, han får väldig mycket hö och ganska lite kraftfoder. Jag tränar på det. :) Han kom till Sverige år 2000 och hon som vi köpte honom av har ägt honom hela tiden men han har varit utlånad till min kompis när ägaren var för gammal för att tävla honom. Han har taktat i princip i hela sitt liv…