Knottöverkänslig?
Idag när vi tog in vår arabvalack så upptäckte vi att han var svullen på ögonen, under bogen och hela skapet. Där svullanden är, är det värmeökat. Är lite "knottrig" på hela kroppen. Ingen rörelseinskränkning, ingen feber, äter helt normalt. Vad kan det vara? De vi pratat med gissar på en allergichock pga knott & mygg. Har haft på Switch, och tjärsalva runt ögonen.
Vår häst är också överkänslig mot knott, men inte lika extremt som det verkar vara för er. Vi smörjer på tjärsalva på områdena där det blir svullet eller där det kliar. Inget flugmedel hjälper på honom, så i år ska vi testa ge honom nåt hemkok som han får tillsammans med maten istället.
min är ju också känslig mot knott.
Såg igår trots täcke (regntäcket) att han hade stora bulor på magen.
Jag sprejar hemkokt medel på honom. Men jag ska testa ultra shield som jag hört så mycket gott om.
Det kan va flugmedlet han e alärgisk mot med. sedan ska man aldrig ta sådant runt ögonen… det är farligt..

Vi hade inget flugmedel på honom innan svullnaden kom, så det kan inte vara den han reagerat på.
Nä jag har inte tagit flugmedel runt ögonen utan tjärsalva.
Igår 21/5 var han bättre, och idag 22/5 är han i stort sett återställd. Lite svullen runt skapet fortfarande men det är det svåraste stället att preparera.

knotten kan vara fruktansvärda
vårt gamla halvblod(finns ej med oss längre) fick en av de sista somrarna en rejäl reaktion mot knott svullnade upp kring ögonen och slidan svullnade så den stod ut som en boll nästan.. har aldrig sett nåt liknande.. vi trodde hon skulle stryka med då men det gick över så småningom när vi tagit bort henne från knotten.