Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5911 ggr
emsems
0

lusernpellets

ska lusernpellets blötas? glömde kolla och nu harjag kastat påsen efter att jag hällt över i tunna… någon som vet? alltså den från krafft..

jen
0

japp, det ska blötläggas tills det blivit mjukt

jen
0

PS det sväller

emsems
0

gud vad dumt.. kan man blöta dagen innan?

jen
0

ja, jag blöter det på kvällen innan med kallt vatten.och tar 2 delar vatten till en del pellets

emsems
0

ok då så.. tänkte hon ska ju ha det till alla mål och kan inte vara där jämt =)

Lorita
0

Du kan ge det torrt också, jag ger Ametist ganska mycket som tillägg just nu och torrt annars äter han det inte, han är den kräsnaste häst jag haft.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jen
0

fast det ska helst blötas för att undvika foderstrupsförstoppning. det står även på säcken

1111
0

Lorita, de ska absolut blötläggas!

gejsa
0

Ja, eftersom det står blötläggas så ska man nog göra det eftersom det sväller mycket också.

Peppe
0

är det bara nåt jag har fått för mig eller sväller pelleterad betfor mer än "vanlig"?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

DojoKelder
0

#10 Du har helt rätt pelleterad sväller 3 gånger sin ursprungliga storlek medans strimlad sväller 2 gånger.. Har jag fått lära mig iaf.

Neywaz
0

Lusern sväller inte, däremot smulas pelletsen isär vid blötläggning och blir som en slags gröt. Lusern och annat pelleterat kraftfoder måste inte blötläggas, men har man en glupsk häst/någon som har lätt få foderstrupsförstoppning alternativt är rädd om sin häst går det utmärkt att blötlägga.

Betfor sväller och ska ALLTID blötläggas! Pelleterad betfor är mer komprimerad än strimlad och sväller därför mer, och behöver också längre tid på sig att suga upp vattnet.

gejsa
1

Jo då, visst sväller det lusernpellets. Pröva så får du se.

emsems
0

tänkte just säga detsamma. hon äter lusenpellets varje dag. jag fyller halva hinken med pellets, och resten med vatten. efter några timmar har alltid hinken börjat svämma över..

tessa
0

Hur mycket lusernpellets ger ni per dag? Tänker att det är enklare med lusern hackad strå som man ger som den är sas - men ger man mycket, så blir det också mycket i volym förstås..

shirley
0

när jag fodrade med lusern tog jag 1/3 lusern 2/3 vatten… så mkt svällde de…

Lyrik
0

När min pålle fick lusernpellets, fick han det torrt, vägrade äta det torrt. Men han fick bara små mängder, 5-10 dl/dag. Blött går ner om man blandar i mkt betfor i det.

Krafft Lusern pellets äter han inte alls, utan de ska var Edel Lusern. Vet ej om det är smaken eller storleken som inte passar honom, Edeln är mindre pelletsar - och mkt billigare än Krafft.Fundersam

Får nu ca 5 dl Krafft Lusern Hack utblandat i hans fibergi låg - den slinker ner.

susanne-s
0

Var köper du Edeln? lantm?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Lyrik
0

Johan Hansson AB. Finns iaf i Uppsala. Kolla på deras hemsida www.johanhansson.se

Lusernpelletsen kostar bara 2.52 kr/kg + moms, 25 kg säckar. Har även havre, korn, betfor, Edel sortimentet (deras kraftfoder) och fibergi.

jen
0

jo, visst sväller lusernpellets! det sväller upp till den dubbla volymen när de blötlägges. Därför bör de blötas inan utfodringen så att de inte sväller i halsen på hästen.

susanne-s
0

#19 Tack, jag blöter lusern och kraft på morgonen och hästarna får det på kvällen, betfor och havre blöts på kvällen och dom får på morgonen - fungerar bra. mina får ofta lite soppa : )

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

gejsa
0

Jag tycker att det verkar som mina hästar inte gillar soppan. *ler*

Så jag ger lusern strå i stället.

Neywaz
0

Anledningen till att det kan vara bra att blöta pellets är för att när hästen äter och tuggar flyttas foderpartiklarna bakåt i munhålan i takt med att partiklarna minskar i storlek. De partiklar som sväljs ner är tuggade och finfördelade. Samtidigt som hästen tuggar foderpartiklarna tillförs massor av saliv till det.

Problemet med lucernpellets är att hästen inte behöver tugga särskilt länge, eftersom partiklarna i pelletsen redan är små. I och med att hästen inte tuggar dem särskilt mycket finns det risk för att det inte tillförs tillräckliga mängder saliv och därmed finns risk för att fodret fastnar i strupen. Vissa hästar tuggar även pellets i sådan utsträckning att de aldrig får problem, medan andra ofta får problem. Glupska hästar får lättare problem då de inte tuggar maten ordentligt. När vatten tillförs så smulas pelletsen sönder och klumpar gärna ihop sig, har man då en hink med lusern och blötlägger detta så blandas vattnet och lusernen till en gröt då lusernet faller sönder där som det skulle gjort i hästens matstrupe.

Allt foder får en annan "storlek" när det inte är komprimerat, eftersom vattnet upptar plats det med. Pelletsarna är utvecklade för att hästen ska klara av dem. Om man vill blöta sina pellets är det för att man vill undvika att riskera att hästen äter för fort och får foderstrupsförstoppning. Ger man väldigt stora mängder mycket uppblött foder kan hästen få problem att den inte hinner genomsyra fodret i magsäcken, utan fodret vandrar vidare för snabbt och jäser istället i tarmarna.

Prova lägg ett pellets i ett glas fyllt med vatten. Låt det stå orört och se vad som händer. Gör samma sak med en betforstrimla t.ex och ett havrekorn. Intressant!

:)

gejsa
0

Visst! Men det står t o m på påsen att det rekomenderas att blötas pelletsen alltså. Då är det nog bäst att göra så.

Neywaz
0

Absolut! :)