Brunstiga sto
Hej!
Sitter här och funderar på en sak, mitt sto brunstar även grannstot kan dom påverka varandra genom att båda brunstar? Så jobbig och masig som mitt sto är nu har hon aldrig varit förut när hon brunstat.
Hon står som en kork i hörnet vid sin hage och på andra sidan vägen står grannens sto som en kork och dom gnäggar och har sig så får dom fnatt och galopperar runt i respektive hage och sen är dom tillbaka i samma hörn som korkar igen
har aldrig varit med om liknande (mitt sto har gått i samma hage som brunstande sto förut när hon själv brunstat, aldrig vart sån här)
Att grannen har sin fölhingst hos deras sto vet ja inte om det kanske har någon inverkan?
Tacksam för svar
Är inte rolig bara lite fundersam!
Var det inte du som skulle betäcka ditt sto?

#1 det var tanken men pågrund av familjeproblem skjuter vi på det till eventuellt nästa år.

ingen som har en tanke om hur det kan hänga ihop?

putt..?

ston i samma stall (på samma vis som tjejer som bor ihop) kan tendera till att "tima" sina brunster.
huruvida det är så i det här fallet eller inte, det har jag ingen aning om, tyvärr..
fölhingsten bör inte inverka så länge som han inte uppnått reproducerbar ålder (vilket i vissa fall inträffat redan kring ett års ålder)
medarbetare på djurskydd.ifokus

5# fölhingsten är på och "rissar" på grannstot…okej tack för svaret =)
#5-6 en hingst unge kan bli könsmogen redan vid 6 månaders ålder. vet många som fått föl pga det.. har han börjar hoppa på stoet är han könsmogen

#7 mig veterligen var den yngsta hingsten 11 månader vid parningstillfället.
det känns lite övermaga att hingsten är redo för parning vid sex månaders ålder eftersom fölet inte ens är färdigutvecklat (inuti) då, vare sig vad gäller tarmsystem eller några reproduktiva organ.
unghingstar kan hoppa ändå, det är genom lek och "övning" som de lär sig hur de ska göra längre fram i livet (vad det än gäller).
medarbetare på djurskydd.ifokus

#7 Det finns ingen hingst som kan betäcka vid 6 månader!!! Han är inte könsmogen då och har knappt fått ner kulorna. Jag blir lika full i skratt varje gång diskutionen kommer upp.
Du har säkert hört någon som har hört någon sagt att deras sto är betäckt med en 6 månaders fölunge för det är en skröna inte en sanning.
Att små hingstar hoppar upp på sin mamma är för att dom leker på det viset. Hade han haft en kompis i hagen så hade han gjort samma sak på den.
Det är dax att ta bort en hingstunge vid 9 månader för då ska man inte vara 100% säker på att det inte kan hända en olycka. Men även då är det fruktansvärt ovanligt att dom kan få ett sto dräktigt.
Det jag med säkerhet vet att vid 1,5 år kan dom betäcka.

Ditt sto kan mycket väl ställa in sin brunst efter sin granne. Hon kanske har blivit lite kär i henne i hagen mittemot.
Kan du inte prata med grannen om dom kan gå i samma hage. Jag har ston som är sådana vänner att dom aldrig lämnar varandras sida.
Eller så är det fölet hon vill åt. Du får betäcka henne, hon kanske vill bli mamma.

10# kan börja med att säga att fölet är ca7-9 månader är ej säker.
Joo ja tror hon vill bli mamma när hon gick med morfars unghäst va hon som en mamma och skulle uppfostra och styra o ställa och sån är hon på lille shettisen oxå =) när hon ser fölisen tror ja hon längtar efter en bebis….men de är lite kris nu vi håller på att bygga om hela stall, ja börjar gymnasie och bråkar mycket med mina föräldrar och ja ska ju ha tid för fölisen oxå….ungefär hur mycket tid kräver ett FÖL inte unghäst de vet ja men just föl hur mycket tid? har två hästar en stor och en liten (den lilla sköter syrran) kommer hem ca 4 på eftermiddan, jag vet att du pysslar med avel….hur mycket grejar du och hur mkt tid lägger du på fölen ? =)
Kanske krånglig fråga men…

#11 Fösta året i hästens liv är det inte mycket (enligt mig) dom ska lära sig. Fölet behöver kunna stå still och lyfta fötterna när hovslagaren kommer och kunna gå i grimma.
Om du lyfter fötterna varje gång du gosar med fölet så kan den det utan någon direkt träning. Först smeker du benet och kliar lite. Nästa steg är att lyfta benet 1 sek, släpp innan fölet börjar dra i benet. Bäst är att någon står på andra sidan av fölet när du lyfter benet för dom tappar lätt balansen. Sedan håller du benet längre och längre tid.
Jag sätter på grimma på mina föl när dom är ca 6 månadre lite olika beroende på hur dom är. Sedan tar jag mamma och föl på en första promenad så att fölet inte upplever att det är farligt när det tar emot i grimman.
Sedan när fölet har vant sig så kan du gå en promenad ca 10 min ibland.
Jag lovar dig att du pussar på fölisen mer en du tränar den =)

12# åh ja vill så gärna ha ett föl! =) ska prata med mamma och pappa!
Hur länge kan man rida/skritta stot när hon är dräktig elr ska man sluta dirket att träna stot? lite osäker en del säger att man ska sluta dirket en del skrittar fram till näst sista månaden typ..kan de påverka fölet negativt att mamman hålls igång?

#13 Ditt sto gillar att bli ompysslad och riden fram tills hon har 2 månader kvar. Sedan vill hon bara ha gos. När du rider henne så kan du rida som vanligt fram tills hon varit dräktig 7 månader sedan kan du ta det lite lugnare. Det här är vad jag tycker och det finns många som tycker på ett annat sätt.
Det viktigaste när ditt sto är dräktigt är att hon får vara hemma och inte fraktas runt på. Du har alltid en massa bakterier i främmande miljöer som kan vara farliga för fostret. En del ston blir också väldigt stressade av att flytta. Med att flytta menar jag träning, tävling mm.
Vad är det för sto du har? Vad hade du tänkt att betäcka henne med?

13# okej =)
Jag har ett varmblodsto (har haft föl förut, troligen en korsningen då den inte är reggad) ja vet inte va för hingst ja ska betcäka henne med…om ja nu betcäkrer henne mamma är nästan helt med på de och är hon med är nog pappa med på de oxå =)

#13 - Jag har hört att det är bra att hålla igång stoet, fast som 14 säger. Du ser ju när du inte får igen sadelgjorden… haha!
Vad roligt med en massa små föl!
Lycka till!

OBS i inlägg 15 (mitt inlägg) mena ja 14# inte 13#!!
16# hehe jo då får man skritta runt barbacka så hon jämt får röra på sig elr gå promenader elr va som helst =)

#17 Ja lite måste hon ju få sträcka på benen!