Träningsmetod?
hittade den här filmen på nätet, och undrar vad folk tycker om det….
I början står det "Training expertice that EVERY horselover should own" som promotion för själva filmen som det här klippet är taget ur.
HÄng inte upp er på att hästen har westernsadel eller att tränaren har westernhatt, vilken NH, tränare eller whatever skulle kunna begagna sig av den här metoden. Vad tycker ni om den?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nej stackars häst! Jag har hört talas om detta….
Åh fy, stackars häst!
Helena

Tycker nog att man ser nivån på tränaren när man märker att han inte lyckats spänna sadelgjorden ordentligt..
Tragiskt om någon betalar pengar för att lära sig detta!
http://www.youtube.com/watch?v=5PJTkiWJPnI
nej, jag hatar honom från och med nu. Så här ska inte en häst behöva behandlas. Att han säger "han ska ha respekt för bettet" är sista droppen
Helena

Nån som vill delge vad som sas på filmen? Ka´n inte ha ljudet på här just nu…vad är meningen me detta??
Tycker det är rätt tragiskt att de anser detta ens vara en träningsmetod….. att binda upp ett ben på det viset….. det är misshandel i min värld… olaga frihetsberövande hade det hetat om det var en människa…. men nu är det bara en häst som bockar….
*dryper av sarkasm*
Men det är ju skönt o se att det är fler än bara jag som tycker detta är minst sagt, ett beklagligt beteeende från tränaren….
asså vad ska de gå ut på över huvudtaget??? :S
#7 att skrämma hästen till lydnad genom smärta….. fantastisk tränignsmetod eller hur? 
Usch ja, jag fattar inte att folk inte kan ta åt sig att det inte är en långvarig lösning.
Helena
men ursch :S
karln är ju galen. helt rubbad. fy.
Han är ju sinnessjuk!!
Stackars häst säger jag! Fy vad jag hatar sånt här. Vad tänker han med?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Är det bara jag som tycker att hästen ser otroligt medgörlig ut? sådär dumsnäll som verkligen går med på ryttarens dumma påhitt för att slippa smärta.. Genom att hoppa på tre ben undkommer den (vad, slag?)
USCH för honom! Förmodligen har den ont någonstans, men den såg ju vansinnigt snäll ut… Den vet bara inte bättre.

FY för. hur kan man ens tro att detta leder till något bra ?

kan inte heller ha ljudet på.. och undrar även jag vad som är meningen med detta? Varför gör han så? Han såg ju definitivt inte ut att vara en hästmänniska.. plus att han försöker hoppa upp i en sadeln som inte är fastspännd.. Tycker på nått sätt att man ser på hans kroppsspråk när han sitter på hästen att han inte har en aning om vad han sysslar med.. är det bara jag som tkr deT? =P
Fy vad hemskt. Bättre sätt finns för bockande hästar!!!
Men han är ju rubbad! Kan man ens kalla honom tränare? Och vem skulle vilja lära sej den metoden? Djurplågeri enligt min mening.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Bara för att ni pratar om det här. Var det någon mer som såg hur han i globen tränade hästarna på kvällarna, när han trodde alla gått hem. Visst, jag fattade att han inte kan ha klappat sig till det där! Men det var värre än jag kunde ana. Fy fan va hemsk det var att se det.
#18 han? vilken han?
#19 Han med dom lösa hästarna, som la sig ner å sånna saker.. kommer inte ihåg vad han hetta… Fransmannen
#18: vad gjorde han??
#21 För att få hästarna att inte springa iväg när dom var lösa(antar jag), knöt han ihop benen med longerlinorna på hästarna. Han hade medhjälpare med sig. En medhjälpare hade varsin häst. Samtidigt rappade alla medhjälparna till varsin häst med en longerpiska, hästarna sprang iväg och då drog dom till i linorna så hästarna ramlade omkull, ända tills hästarna slutade springa iväg…
#22: 
När jag ser detta klipet påminner den mig om filmn "mannen som kunde tala med hästar" Som alla tycker är så bra! Han gör ju precis lika dant i slutet av filmen på hästen "Pilgrim" ju! Tycker det är hlt fel men tyvär så använder sig många utav den här metoden!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
# 22 det är det som kallas för "frihetsdressyr"?

#24 tänkte på det ja me…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Ungefär samma metod, fast i ett annat syfte använde sig en tjej i förra stallet jag stog i av på sin häst när den skulle skos.. =/
Hästen var väldigt bråkig med bakbenen vd skoning. Så tillslut tog ägaren oh hovslagaren ett grimskaft och drog upp bakbenet och knöt fast det och knöt andra änden av grimskaften i svansen! Dom påstog då att när hästen började trilskas med bakbenet och det då röck i svansen på honom, lärde sig hästen att man inte ska hålla på och "dumma sig". Jag blev helt förlamad när jag såg det. Hur kan man göra så?? Och till råga på det (vilket inte var konstigt) så blev hästen ännu värre vid nästa skoning.. förstår mig inte på vissa "häst-människor"
Pilgrim vs denna hästen….
Jag ser en jäkligt stor skillnad, faktiskt. Och det är att den här idioten i filmen ovan sitter upp på hästen vars ben är uppbundet.
Men jag gillar inte scenen i mannen som talar med hästar mer för den saken skull.
men den här gubben är tamigtusan mer än bara snäppet värre. Pilgrim hade en mycket större roundpen att röra sig i också, vad kan denna vara, 4 m i diameter?

#27 Tydligen har det hänt me min lilla pojk me i hans tidigare liv..=( Han väger ju inte så mkt så en stark hovis kan praktiskt taget kasta runt honom hur han vill =( Han är jätterädd om rumpan och svansen vill han inte gärna lyfta…usch

#29 är nog inte helt ovanligt att de lägger småhästar ner som trilskas… jag vet en som typ gjorde så med sin unghingst (shettis). han reste sig när de lyfte framhovarna när de skulle verka och la sig ner tillslut, och då la sig ägaren och hennes vuxna dotter sig lite ovanpå honom för att hålla ner. de hade tränat jättelänge men utan resultat att lyfta hovarna och nu var det verkligen kris med en verkning så de utnutjade situationen. såvitt jag vet trilskas han inte efter det faktiskt, men det kan ju ge dåliga minnen

fick reda på här för ett par månader varför många shettis trilskas med hovis. Det är för att de flesta hovslagare lyfter upp benen för högt på dom små. Min förra shettis hade tydligen bråkat massor med hovs hos sin förra ägare, så jag var ju lite nervös inför henne sförsta hovis-besök hos mig. Men det var han som berättade det, och han stog på knä och verkade lilla Lotta, och hon var hur snäll som helst!

min hovslagare har 6 shettisar som kunder, och de har han lärt att stå på ett sånt där block av typ cementkulor eller va de nu är så de blir högre så han slipper stå på knä och de slipper vrida benen av sig =) lite smart

jo det är ju smart. men hur många hovslagare lägger ner tiden egentligen att träna hästarna at stå så? de flesta hovslagare (inte alla) har väldigt bråttom tyvärr. Men en verkning av en liten shettis går ju kanonfort, så att stå på knä en stund gör nog inget. värre ifall lilla shettisen ska ha skor.

#33 shettisar är ofta lättlärda. de hajjade läget på bara nån minut, bara att placera dem där och börja verka (och sko för den delen)
Fy f*n! vad tänker han med!!?? arslet eller?
blir så arg och frustrerad av sånt där. usch. att han ens kan kalla sig tränare.

Njä, det där gillade jag INTE !
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fy, stackars häst!!
#33 Fast jag kan tycka att det är min skyldighet som hästägare att se till så hästen är väluppfostrad inför hovslagare, veterinärvård, betäckningar you name it.
Usch vad hemskt! Men stör mig mest på sadeln som glider hela tiden…
Riktigt illa :/
Hur kan man äns göra nåt sånt :S

#38, självklart! men kanske inte så att dom ska kliva upp på saker och ting. äh, jag vet inte. bara funderingar. =P
Men usch! Vissa av kommentarerna till filmen är ju inte heller särskilt trevliga..
HElt sjukt ju ;O stackars hästen!
Tycker mig se att han har sporrar på sig också
herregud, det finns då folk till allt!!
djurplågeri i mina ögon iaf!
stackars häst
man borde knyta ihop hans ben, och låta honom springa med någon på ryggen!
och jag håller med om att det inte verkar som att han vet vad han håller på med, med tanke på bland annat att han försöker hoppa upp med lös sadelgjord…
Inte konstigt att hästen bockar, sadeln ligger ju inte bra :/
Helena

Sadeln ligger så jä**a illa så det är ju ett under att hästen överhuvudtaget går framåt! Äckliga, vedervärdiga människa, som tror sig veta hur man tränar hästar på bästa sätt! Det är sällan jag tycker att någon förtjänar att göra sig jädrigt illa, men den här snubben hoppas jag verkligen blir invalidiserad endera dan.
Dessvärre så har jag fått se den amerikanska kofösarvärldens träningsmetoder alltför nära. Det handlar inte om hästvett överhuvudtaget, det handlar om att kuva, kuva och åter kuva hästarna tills de blir medgörliga. Slidestopp, till exempel, tränas på vissa håll genom att galoppera i full fart mot en vägg, där man inte ger hästen något annat val än att tvärnita samtidigt som den slår huvudet i väggen. (Tro f*n att de stannar fort då!) Att göra tvärhalt (direkt prickstilla på kommando) tränar vissa genom att knuffa ut hästens bakdel mot staketet om den inte lyssnar direkt. Det medför att ena bakbenet slår i staketstolpen och ibland fastnar det så att hästen nästan dras omkull om den inte stannar. Efter att ha sett sånt är jag inte förvånad att folk binder ihop benen på hästarna och liknande. Så sjukt att det förtjänar att utrotas precis som pesten.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Okej jag vill inte ha påhopp nu men jag förstår lite av detta.
Att binda upp hoven fattar jag inte så mkt med. Men det var vell "behandling" för bockande hästar så det kanske var nått att den skulle vara mer uppmärksam mm. Inte vet jag.
Att svänga fram och tillbaka mot väggen gör man för att få hästen att lyssna på ryttaren och bettet. Så fort hästen övar självmant för mkt så vänder man helt om och släpper efter. Men inte mkt beröm den där hästen fick. Snurra runt i små cirklar gör man för att få hästen att släppa på trycket på bettet. Han snurrade 34562 varv men man ska bara göra högst 2½ :) Tills hästen släpper då byter man. :D
Vilket jävla ärkepucko …. träna en häst genom att skrämma den ????
Stackars liten..

Folk är fullkomligt störda i huvudet. Usch!

Hade aldring ens kommit på tanken att låta någon som ens nämner detta komma in på min stall plan.
Hästar är indivier som alla andra och ska behandlas med respekt.

Helt knäppt, stackars häst som måste hoppa omkring sådär! Och att han skulle kliva upp på sidan där benet var uppbundet, hästen måste ju tappa balansen helt?!

mengud stackarshäst, jag får panik i mitt ben när jag ser det, vill bara räta ut det.. djurplågeri
hur kan man behandla en häst sådär.. bli så himla arg och upprörd när man ser sånt. Är ju misshandel av häst enligt min mening

.. och det, mina vänner, är hur man får en häst som utvecklar learned helplessness (ibland också i samband med bl.a. de metoder som beskrivs i inlägg #48)
dock kan vi glatt notera att det är totalt förbjudet att behandla hästar på detta vis i Sverige (se L101), förhoppningsvis anmäler vi då också eventuella fall vi ser..
medarbetare på djurskydd.ifokus

men gud, vilken snäll häst! hade jag gjort så på min häst hade han tagit död på mig på två blå. det hade ju i och för sig varit väldigt befogat. hm, att kalla det där för träningsmetod? pft.

Vill bara gråta när jag ser det… Fy fan vad jag får ont i kroppen av att se detta, tänk vilken enorm belastning på frambenet!! Plus en klump på ryggen med sågspåns hjärna!!
Sadeln var ändå värst… undrar om killen visste hur man spände sadeljorden på den…? Tyckte han såg ut att vara helt ute å cyckla…. Detvar som en sten föll från hjärtat när filmen var slut…
STACKARS HÄST!
ojojoj!!
jag såg alla 4 filmerna nu. Och jag blev argare och argare för varje film jag såg.
Snacka om att skrämma en häst till lydnad.
Den där stackars hästen har nog NOLL förtroende för honom!
Det finns två sätt att träna hästar. Genom att bryta ner dem, eller att få dem att vilja sammarbeta.
En nedbruten häst gör vad den blir tillsagd utan att tänka, självbevarelsedriften stängs av. Ex. barrelracing; en nedbruten häst springer fortare för sporren utan att först tänka ''klarar jag det utan att gå omkull?'', en normalt tränad hst tänker en tiondels sekund innan den ökar. Den här metoden är tyvärr relativt vanlig i USA (även om de flesta använder sig av trevligare metoder!) och så vitt jag vet härstammar den från tiden då hästen var ett arbetsredskap som alla behövde oavsett handlag, och man behövde ha en häst som alltid löd oavsett situation. En del klarar att få en lydig, villig och ''levande'' häst lika snabbt som någon som bryter ner den, men de flesta skulle behöva ta längre tid för det ooch ha en häst som inte alltid lydde blint i många år, om inte för alltid, innan de utvecklat ett tillräckligt starkt band.
Numera är man inte beroenda med livet siom insats att hästen lyder blint utan att blinka, och fler har gått över till trevliga metoder. Visst kanske du förlorar den där barrelracingen på det ögonblicket hästen funderar på om den kan öka, men det ä inte hela världen.. Och de flesta har ju hästen sim kompis numera.
Jag har chattat med människor som fortfarande använder siog av den grymma metoden, och använder hästen i arbete. Jag förstår deras poäng, rent logiskt, även om de kan använda en vanligt tränad häst så är det tidsödande och mindre säkert. Men hjärtat blöder vid tanken på hästarna.. att bryta ner en annan varelses vilja r det värsta brott som kan begås, det är mord av själen!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Nej Fy!!! Det finns ju inte ens ord för att beskriva detta.
hemskt, kunde inte se mera på filmen, kunda se fram till han hoppade upp på hästen, sen klarade jag inte att se mera :(