Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1426 ggr
swedensess
0

hårdare hovar?

har ni nått bra tips som gör att hästen får hårdare hovar? =)

starcatcher
0

i använde något som hette fodertran, fick för mig att det hjälpte lite!
fullblodet mitt fick inte en hovböld medan vi höll på med det, men det fick han ett tag efter att vi slutat. kan ha varit inbillning, men jag tror på det. :) de blev väl kanske inte så mkt hårdare, men kvaliten blev högre.

sthlmsjenna
0

biotin ger jag min häst eftersom han har vita hovar och de är mjuka. så när hovslagaren slår i sömnen han väggarna gå sönder och det blir svårt att sko.

Men sedan jag började ge biotin så vart hovarna hårdare på en gång. Gav honom ett mått/per dag i 4 veckor och då var problemet över.

Sthlmsjenna - Sajtvärd på ridtravare.ifokus. 

Sveriges största ridtravarblogg - http://stockholmsjenna.se

CelsiusT
0

Oj 1 mått/dag i en månad och redan resultat… Jag ger ockås Biotin, men jag har fått lära mig att biotin är något som hästen kan få brist på varpå hoven blir sämre, ger man biotin till en häst som har brist på biotin kan hoven bli bättre (men biotin i sig gör inte hoven bra, men brist hos hästen visar sig i dåliga hovar). Men det är ju produktionen av ny hov som blir bra vilket gör att det tar upp till ett halvår innan man märker det (märker det under hoven alltså). Jag har gett biotin i 3 månadet nu och jag (och min hovslagare) märker att övre delen på hoven (det som kommer nytt nu) verkar vara av bättre kvalitet, men svårt att säga säkert än.

Medarbetare på westernridning.ifokus

starcatcher
0

#3 det stämmer, tar ca 6 månader av regelbunden användning för att stärka hoven, efter som att det är som du säger, det är den nya hovvävnaden som blir starkare. :)

sthlmsjenna
0

#3 konstigt att hans hov vart bra på en månad då :S  Men så var det iallafall. :)

swedensess
0

ok tack för alla svar =)

CelsiusT
0

#5 Det kanske inte är av biotinet som din häst har fått bättre hovar? Det kanske är av någon annan anledning?

sthlmsjenna
0

#7 då kan man ju undra vad. Det är det enda tillskottet han får. Annars får han precis samma foder och sånt som tidigare det var även hovslagaren som sa att han skulle få biotin.

starcatcher
0

#8 det kan ju också bero på väderleken, hur fuktigt det är i marken osv :)

CelsiusT
0

#8 Ja biotin och kalk är jättebra för hovarna. Men om man ger tillskott så är det per automatik den nya hoven som blir förbättrad, inte den befintliga. Men den befintliga kan ju påverkas av andra, yttre faktorer. Ex som #9 skriver. Även om man lägger på fett på hovarna, osv osv

Zabbio
0

Biotin hjälper på ca 70% av hästarna :)

Vår nordsvensk har fått betydligt roligare hovar nu! Travaren får också biotin ''bara för att''.. vi har inte haft problem med has fötter. Men han är väl känslig i pälsen och biotin kan ju hjälpa det också, så han får biotin och B-vitamin, vilket verkar hjälp :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Fett på hovarna hjälper dåligt.. lite vid kronranden om den är torr där kan naturligtvis hindra lite irritation och så, på samma sätt som salva om man har torr hud.. men hovar består av vatten, inte olja :P Och att vattenbada hoven är inte heller så nyttigt, det gör den mest porös. Hälsa kommer innifrån!

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.