Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 2015 ggr
isabelle_
0

Tillräckligt stort bete?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tror denna tråd passar på foder nu så vi får se.

Min situation är så här: Jag har en shettis som är en fånghäst som går själv just nu (ska få kompis eller flytta). Så jag tänkte låna hem en kompis under sommaren som jag kan rida,en stor häst. Dom kommer få Betfor (att blanda min hästs medicin med) och Hö så jag undrar om ni tror att detta **betet skulle räcka? Här har ni en printscreen från hitta.se

Det som står hage är hage där jag får ha det. Alt hage är mark jag kan eventuellt arrendera!

(padocken äger grannen) **

Alex
0

Kan du flytta runt mellan de hagarna, så ett nedbetat hinner växa upp lite så du sen kan flytta dem dit igen så bör det nog gå bra, speciellt eftersom de får hö också. Går de ute dygnet runt eller står de uppstallade?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

isabelle_
0

#1 På nätterna ska dom gå in.. Jag kan flytta dom hur jag vill..

Alex
0

Då ska det väl förhoppningsvis räcka, så länge det regnar och växer nytt. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

isabelle_
0

Vad Bra! Det nästan exploderar med gräs här varje sommar..

jen
0

det borde räcka för er med tanke på att en fånghäst inte bör äta så mycket kraftigt gräs

isabelle_
0

På det sättet blir det väl bra för då kan den andra hästen nästan äta upp hela andelen.. Om ni förstår vad jag menar.. Då kommer detta bli perfekt! Har hittat en mega bra häst nu tror jag, Ska visa för mamma nu!

sus-sharon
0

jag vill minnas att jag har hört att det finns en HD-dom i ärende "bete", där man kom fram till att hästar behöver minst 1000 kvm per 100 kg häst i bete för sommaren (men då förutsätts det att hästen går ute hela tiden på betet, som jag förstått det).

eftersom dina bara kommer gå ute delvis och dessutom kommer stödutfodras bör dina hagmarker räcka till.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Alex
0

#7 De reglerna lär ju gälla om hästen ska gå ute dygnet runt, precis som du säger, samt hela betesperioden. Blir ju lite skillnad om man bara har en hage, än om man har flera att växla mellan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

isabelle_
0

Jag ska växla hage, samt ha dom inne och så är ju lilla pojken fånghäst..