Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 6134 ggr
PillanN
0

Varmblod/Arab

Tjeniz! Ny på denna trevliga sida.

Tänkte fråga om någon har erfarenhet av korsningen Arab/Varmblod? Tänkte på exteriör,ridbarhet,ja hästen i det stora hela.Undrar oxå lite hur färgerna kan slå igenom?

Har betäckt mitt varmblodsto(brun) som är av den grövre typen och väldigt fin både exteriörsmässigt sett och lynne.Hingsten(e:Borys) är otroligt vacker också han brun.Väldigt lugn o fin att hantera,han har allt det jag söker hos en hingst.

Hans far Borys är ju skimmel,nästan vit.Han har gett avkommor som blivit brunskimmel.Min fråga är då:Kan detta slå igenom så att vårt kommande föl kan bli annat än brun?

Ber om ursäkt om detta låter rörigt,men hoppas på svar från er som vet mer om detta.Mvh/Pillan

Alex
0

Fölet kan bli brunt, svart eller fux, med störst chans för brun. Något annat går inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PillanN
0

Tack så mkt för svar Glad Man vill så klart ta reda på allt man kan.

Marrsson
0

Välkommen hit! :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Alex
0

Ja, välkommen hit! Glad Glömde jag ju säga…

Mazze här på sajten har ju korsningar arab/varmblod (om det är travare du syftar på). Men sen så är det ju ett lotteri med korsningar, speciellt två raser som är så olika, så att veta hur just ditt föl kommer bli exteriört och mentalt är ju omöjligt att säga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

imsuchadiva
0

Jag förstår faktiskt inte varför man ska hålla på och korsa hästar, speciellt två som är så pass olika :/

mazze
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår inte varför det alltid ska in och klankas på korsningsavel. tyvärr så finns det seriös och oesreiös avel både inom renrasiga och korsningar.
Tyvärr så är det ju även så bland många halvblod, att man avlar bara på stam och struntar i "småfel" och om de har fel temperament.

Hade det nu inte handlat om varmblod så hade det inte blivit en sådan här diskussion, som nu är på väg igen. Varmblod är inte avlade som ridhäst men det finns faktiskt många idag som är mycket lämpade även för ridning. Deras exteriör har ju ändrats en del sen förr, då de gärna skulle vara långa i ryggen.
De är inga halvblod och kommer aldrig att bli, men de gör många människor lyckliga och varje framsteg betyder enormt mycket för dessa människor som har dem.

Med detta menar jag inte alls att det är fritt fram att avla hur som helst, A och O är att hitta individer som fungerar tillsammans och som inte är helt olika i exteriören, samt ta reda på varför man avlar som man väljer. Tyvärr tror jag att många väljer en hingst för att han är "fin" och kollar inte allt det viktiga, bara för att man vill ha ett föl efter sitt sto.

Så tänk efter både en och två gånger och lycka till!

Här är iaf en bild på mitt sto som fick föl förra året med en arabhingst. Bus är själv 75%travare och 25% arab

Alex
0

Den här tråden ska inte bli någon diskussion om korsningsavelns vara eller icke vara. Såna inlägg kommer tas bort, så vill man diskutera sånt kan man starta en ny tråd.

Mvh
Alex, medarbetare

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bell
0

arab/travare brukar klara sig riktigt bra på distanstävlingarna. Glad

imsuchadiva
0

*redigerat av medarbetare*

#7 Ja sa bara min åsikt, sen spann någon annan vidare på den. Inte mitt fel :)

Alex
0

#9 Och då behöver inte du fortsätta på det. Har du inget att säga om de frågor som ställdes i första inlägget så kan du lämna tråden.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Denna kommentar har tagits bort.
PillanN
0

Roligt att höra lite positivt iallafall.

Jag avlar för att själv behålla avkomman och mitt mål med denna är att tävla just i distans. Var bara lite nyfiken på att höra vad andra använder sina likadana korsningar till mm.

Givetvis var beslutet att betäcka henne med honom noga genomtänkt.

Mvh/Pillan

bell
0

Är hingten efter Borys som är efter Da Capo? TV- stjärnan? Namn på honom?Glad

mazze
0

#12 Bus har jag haft som lite mer allroundhäst och hon har använts till dressyr och western (grunderna). Det är en väldigt trevlig häst som gärna försöker göra det man ber om.

Tanken  med lilla Xzerihwala är att hon skulle bli westernhäst i första hand, men även kunna ridas lite allroundridning på och köras in. Hon har fått ett helt underbart temperament och är extremt nyfiken på saker och ting. Igår stod vi vid en motorcykel som startades, när han gasade lite så hoppade hon till men tog direkt initiativ och undersöka vad det var som lät.
På lördag ska hon ställas ut på arabutställning, så får vi se vad de säger om henne.  Det enda som jag sett på henne och reagerat på är att hon har något lågt ansatt hals och dålig överlinje, men sådant kan man muskla på.

PillanN
0

#13 Jag kommer inte ihåg stammen utantill,har skrivit det någonstans …hmmm

Hingsten jag har betäckt med heter Daimler(Född på Blommeröd stuteri) och ägs av Carina Andersson från Skåne.

Kan inte tänka mig att det finns så många kända Som just Borys far.

Det sägs ju att det är den enda hingsten som Polen ångrat att de exporterat.

Ska kika närmare på det,återkommer med info.senare

Måste bara tillägga att Carina även äger halvblodet Sweet Candy.Henne borde "halvblodsfolket" kanske känna till .

#14 Vad fin hon är.Men en fråga till.Kan man regga denna korsning som någon ras eller?

Kanske dumma frågor,men annars får man ju inget veta Glad

AnneN
0

Jag är PillanN´s syster och kunde inte låtabli att leta reda på Daimlers stam, den hittar ni här http://www.allbreedpedigree.com/daimler12

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

PillanN
0

Tack syrran! Jo han är efter Da Capo.Ska lägga in lite fina bilder på Daimler senare.

Jag är Carina så tacksam och glad att jag har fått förmånen att ha honom hos mig för träning och senare inridning och utbildning.

Visst det är två helt olika hästar och båda har kanonstamtavlor,men det utlovar inte en topphäst för det.

Anledningen till att jag ändå valt att korsa dessa två är att jag verkligen tror på detta,likväl som att man avlar på två av samma ras.

Tin-Tin74
1

Jag ska avla på mitt varmblod denna sommar. Hingsten är min makes Arabian Part Breed. "Travarkorsningar" tycker jag är väldigt trevliga hästar, liksom ridtravarna. Ev kommer vi även betäcka min dotters varmblodsto med samma hingst…

Bild på mitt vbl-sto:

Tin-Tin74
0

Och på min mans hingst:

Tin-Tin74
0

Och min dotters vbl-sto:

PillanN
0

#19 Hingsten ser fin ut.Har du fler kort på honom?Glad

bell
0

#21 Glad Spännande att se vad det blir.  Da Capo har varit en favorit i många år, mest för att han var så snäll (& häftig) Som en  vit maräng. Da Capo föddes 1977 på Blommerödsarabstuteri.

PillanN
0

Lägger in en bild på vackra Borys Glad

PillanN
0

Detta är mitt sto..hmm.hittade ingen bättre bild för närvarande

Caspianowner
0

Ang frågan om avkomman kan bli skimmel. . ..

För att en avkomma ska kunna bli skimmel. Krävs att minst den ena föräldern till avkomman själv är skimmel.

mazze
1

#15 Xzerihwala är registrerad som arab partbred i SAHF. Där krävs att de har minst 12,5% arabblod i sig.

mazze
0

#24 Din avkomma blir en liten släkting till Xzerihwala ;)

PillanN
0

#27 Vad kul!Tänk vad slumpen kan göra Glad

Tack snälla ni för all info.

Om det finns fler med liknande korsningar får ni gärna berätta och även visa bilder.mvh/Pernilla

HannaT
0

Jag tar mig friheten att visa J-Parnebo's fina häst aurora, som är en korsning arab - halvblod. 6 år. Hon är ett väldigt sött sto på 150. Inte så mycket utbildad än, bara riden regelbundet i ca 1 år troligtvis, men har absolut kapacitet.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

cina65
0

Hej Pillan.

Carina här, måste bara lägga in att Daimler inte är uppfödd på blommeröd utan hos Carina Ericsson i Sjöbo som har Borys och Dura än idag.

Borys är uppfödd på blommeröd och hans pappa Da Capo och mor Borexia (Blommeröds Queen) som hon kallades stod.

Har tyvärr inte hittat någon information om Da Capo och hans film karriär……

Men jag är jättenöjd med mitt val av utbildare på min hingst Cool

Ha det jättebra KramiZZZ

Mvh Carina

Sajtvärd på Arabiska fullblod iFokus och Irish Cob

Medarbetare på Tonåringar iFokus

PillanN
0

Så var det ja! Rätt ska vara rätt Skäms 

#29 Mkt fin häst!

Ska se att de med de negativa åsikterna snart ändrara sif Foten i munnen

exitingsvillemo
1

En färg-rättelse bara ;)

I inlägg #0 stod det att hingsten (skimmel) har lämnat brunskimmel, vilket också är helt omöjligt.

Det är skillnad på avblekbar skimmel och konstantskimmel (rödskimmel, brunskimmel, svartskimmel)

En avblekbar skimmel kan aldrig ge en konstantskimmelavkomma och vice versa

Ang arab/varmblod kan bli mycket fina hästar. Det viktiga är att man verkligen har sett över både stoet och hingsten, så inga defekter ligger gömda.

Tin-Tin74
0

#21 Det finns mer bilder på min hemsida. Alla gör honom dock inte rättvisa, tyvärr. Men så är det ju med de flesta bilderna man har.

jackiejohn
0

åh stör kanske lite här men ja har lite planer ihop med min mor om att evetuellt betäcka mitt sto då hon brunstar med 2-3veckor mellan rum och är jätte jobbig att hantera (mot vad hon brukar va!) hon gnäggar efter grannens föl hela tiden och fick då tipset att betäcka henne =)

Jag har ett varmblodsto på 11 år som haft ett öl tidigare (långt innan ja köpte henne)

det fölet gissar ja på är en korsning med tanke på info och att den inte är reggad i STC men ej säker!

Blir det fina hästar om man korsar varmblod/arab? =) självklart måste individerna passa varandra och så men brukar det bli trevliga hästar? =)

Caspianowner
0

Vår bekant har varit iväg med sitt travarsto och betäckt med en arab. Det blir travarstoets andra avkomma med arab. Jag kan iallafall säga att jag gilladar den första avkomman. Ska bli intressant att se vad det kommer ut nästa år.

lennartsdotter
0

Jag tycker det är roligare med en överraskning! Eller hur? Vore väl kul å få se först när den kommer vad det blir för färg… eller vad tycker ni?

Jag vill se bilder när gullungen kommer! XD

Kram!