Host, host
Min gubbe har börjat hosta mkt den senaste veckan. Han är lite dammkänslig sedan många år tillbaka pga en lätt lunginflammation i yngre dagar.
Hostar mest inne, men lite ute oxå. Inget snorig, hade 38.0 i temp igår (normal 37,6-37,8). Är pigg och glad, äter upp minsta smula.
Halmen (ligger i kärringens trp) är fuktig, höet (ligger i en tombox i stallet) är oxå fuktig och luktar inte gott.
Fuktigt i stallet. Var översvämning igår pga felkopplade slangar, så det var ankelhögt med vatten utanför och lite i 3 av boxarna (Lyriks och 2 till) när stallägaren kom till stallet igår morse.
Han låter nästan hest när han gnäggar. Har varma täcken på sig inne och ute, men det regnar varje dag nu nästan.
Avvakta? Ringa ut vet?

akta så du inte har honom för varmt klädd. under täcket finns alltid en massa bakterier och skit som kan ge influensa m.m och ofta får hästen svamp under täcket. för varm=ännu mer bakterier och svamp
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Håller med peppe. Är det varmt och fuktigt i stallet mår dom ju dåligt av det bara. Inga täcken inne. Hostan beror säkert på damm i hö och halm och dålig luft inne i stallet. Ringa vet hade jag nog inte gjort utan tidningen för en ny stallplats.
Han har ett bomullstäcke inne, ute har han regntäcke + innetäcke eftersom stallägaren är för lat att ta innetäcket på morgonen. Han är ju klippt så han behöver ha pyjamas. Stallet är inte det tätaste precis, lite hål här och var. Fuktigt i stallet, även i sadelkammaren. Min loksele har börjat mögla!
Eftersom kärringens sto med föl hostar och snorar ibland även de, så tror jag mer på någon förkylning eller liknade.
Stallplats på G!, förhoppningsvis =)
Usch, låter inte kul det där.. Kan det inte vara höet också då, om det luktar illa? Var försiktig med konstiga lukter i foder..
Var lite bättre igår.
fuktigt hö som luktar illa skall man styra undan! O.O och det värkar ju inte alls bra om det är fuktigt i stallet
Hitta ny stall du, med bättre förhållande! :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Köper hon hö från olika ställen varje gång? Perfekt för din häst som är känslig i magen. Det blir nämligen foderbyte varje gång då. 
ska inte behövas täcke inne. Hästen kan även hosta mer om den är för tjock. dvs lite mer övervikt. Fukt är inte bra. Försök vädra. sopa inte när hästarna är inne
#7 Senaste 2 trp är från samma ställe. Hon ska fortsätta hämta därifrån, ingen analys igen. Men det blir ju fuktig snabbt när det ligger i tomboxen i stallet. Nu ligger även halmbalarna i stallgången. Ingen brandsäkerhet alls!
Fuktigt i sadelkammaren, foderkammaren. Kranen står och droppar hela tiden.
Han har bara hostat ytterst lite i gamla stallet, bara när det var dammigt i hagen eller inne, av lerdamm tex. Borstar aldrig av lera inne.
I mitt stall behöver man ha täcke, iaf klippta hästar. Är jättedragigt eftersom det inte ännu är färdigbyggt. Han är inte för tjock, bara lagom gubbrund.
Jag sopar aldrig när han är inne, men de andra gör det…
Tyckte han lät bättre igår. Inte lika djupa hostningar, utan bara lätta. Hade något förhöjd temp 2 dagar i förra veckan, men nu har han normaltemp.

Men din häst är väl inte klippt va? Har båda dörrarna öppna i stallet nattetid och min Gobban som blir 22 år nästa år har inget innetäcke på sig på natten. Är inte klippt heller.
Han är klippt. Så täcke behöver han ha inne.
Öppna dörrar går inte, stallägaren bestämmer…
Hostade inte en enda gång igår när jag var i stallet, så han är på väg att bli bättre iaf.

Men varför har du en sådan gammal häst klippt? En som du inte rider ens. Bättre att få vara mer utan täcke isf och oklippt.
Jag har honom klippt pga att i vanliga fall rider/tömkör honom 2-4 gånger/veckan. Har grymt mkt päls, så han blir svettig av våra turer. Han rids inte nu men det beror enbart på att det inte finns några ridvägar, hostan + att jag letar ju efter stall = tar mkt tid.
Han behöver täcke enligt EQ för sina dåliga leder.
Är enbart lite klippt, modell täckesklippning.

Men om hästen är täckesklippt behövs det inget täcke vid bra väder. Och absolut inte inne. Du skriver ju att det är varmt och fuktigt inne i stallet. Din häst mår bättre av att slippa täcke inne då. Har ju själv en gamling som blir 22 år nästa år. Han är inte klippt men har inget täcke inne än. Det har ju knappt varit minusgrader än hos oss. Inte heller hos er antar jag. Det är ju inte så långt härifrån till Uppsala.
Det är fuktigt och draggigt inne i stallet, inte varmt. Eftersom han är 25 och har sina problem med sina leder, behöver han ha täcke ute OCH inne.
Visst, jag kan ha honom naken inne, men då får jag en stelare häst.

#15# Ha täcke på , han ska ABSOLUT inte stå i drag.

Hur kan det dra om fönster och dörrar är stängda??
#16# Att en häst inte ska stå i drag fattar nog alla. Det ska inte ens en frisk och ung häst göra.
#15 min pålle ska också hållas täckt både ute o inne sedan han hade ont i ryggen. blir han kall så spänner han sig och får ont…
så ha honom täckt, bara han inte blir svettig 
Det drar i stallet. Är ju inte färdigbyggt =(
Det fattas fönsterrutor i 3 av fönstrerna (smårutorna). Det är visserligen plast över men det drar. När jag står och mockar hos min pålle (mittenbox, 1 box på varje sida) drar det om ryggen. Upp till skullen (som inte heller är färdigbyggd) är det öppet, så där drar det ner i stallet. Lädret möglar i sadelkammaren.
Ingen feber, hade 38.0 2 dagar, sedan har han haft normaltemp (37.6-37.8). Inget snor. Hostar nu mera lätt, inte så djupa hostningar som i början.
Svettig lär han knappas bli, är ju klippt, visserligen har pälsen börjat växa ut igen. Ska klippa honom igen, men det får bli efter ev flytt. Har ett tjockt bomullstäcke på honom inne. Regntäcke+pyjamasen ute, men det beror enbart på stallägarens lathet.
Är matglad, äter upp minsta lilla smula. Vrålpigg - går inte att gå på promenad i enbart grimma+grimskaft, utan måste helst ha träns på.

Ja, då är det inte konstigt att det drar. *ler* Hade nog inte flyttat till ett stall som inte ens var färdigbyggt. Då ska man ha billigare hyra. Mycket billigare.
Det skulle vara färdigt i slutet av september. Flyttade ju dit 3 sept, de fick komma in om nätterna 18 september.
Jepp. Billigare hyra tycker jag med, det får man väl aldrig igenom =(
Nu ska de bygga "lösdriften" till småttingarna, som ska vara klar till 1 december. Så nu lär inte stallet bli helt klart på ett bra tag till.
Betalade halv "beteshyra", ½ stallhyra i september. Oktober, november, december hel stallhyra - 2000 kr+moms (2500 kr). Ska ingå hö, halm (spån), havre, korn, betfor, saltsten, mineraler (Biopromin, passar inte min häst), 4 fodringar per dag.
Eftersom min gubbe inte äter havre förutom någon näve då och då(får betfor+fibergi låg), måste jag ha rätt att ta mera halm? Den havre som han har ätit tills för ca 2 veckor sedan har varit den havren jag har tagit med från gamla stallet, även betforn har han ätit av min (+ de andra hästarna) i 2 månader. Nu lägger jag in halm varje dag, även om det inte behövs =)
Ringde och pratade med SLU i mån.
Det är många hästar som har blivit förkylda/hostiga denna blötta höst.
Skulle avvakta och hålla koll på honom. Tempa, hålla honom varm och torr. Eftersom han inte har haft feber och inte är snorig, är det ingen större fara. Inte anstränga pållen, men små lugna promenader går bra.
Ekkir (araben) kom för ca 3 veckor. Karelly (1½åringen) var iväg på hingstbedömning. Duvenna och Charm åker ofta iväg till ridhus. Så de kan ju ha dragit med sig någon baskilusk till stallet?
Om det inte är stallmiljön =(