Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1645 ggr
Luthien89
0

Rasthagar på vintern!

Hejsan.

Vad går era hästar i för gahar på vintern? Hur stora är den och vad är det för underag?

Min ponny går i en gräshage som är typ 40*40 meter.

Och min unghäst och min systers unghäst går tillsammans i en hage som skall företställa gräs men nu är till hälften lera :/ Dem är så himmla lektookiga, springer efter varandra biter i grimman, piper rejjsar nått varv, står stilla, får cp ryck och drar gärner igen. Så det är väl inte undra på att rasthagen är lerig, fats det är bra för den ligger så högt, tillskillnad från de andra hagarna så den blir inte geggig bara jord som kommer upp typ. Men än så länge är det hälften gräs fast inte så länge till antar jag :/ Och hagen är väl 30 *30 meter.

Men dem går ju ute 14 timmar varje dag också om vädret är ok, och det sliter ju också.. Fast dem går i rasthagarna bara från 1 nov-1 Juni sen är dem i sommarhagen, som är typ 2 ha stor :)

reddie
0

Just nu går Reddie ensam i en gräs/ler hage på ca 150*200 meter.
(får sällskap i morgon). Två andra hästar går i en större hage bredvid. 
Längst ner i hagen ligger en skog som vi har stängslat in ca 30 meter.

susanne-s
0

Mina shettisar går kvar i beteshagarna, det blir så geggit om dom går i mindre. ev Mindre hagar när det blir Vinter!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

1111
0

Jag har gott om hagar så att jag kan byta på vinter-höst-sommar-vår så att det ska bli så lite söndertrampat som möjligt.

Bästa sättet att undvika leriga hagar är att ha stora kuperade hagar och att byta vid olika årstider…

Mina mindre sjukhagar är ordentligt drenerade och har sand i för att de inte ska bli leriga.

Enda problemet jag har är hagarna med trästängsel som är gräshagar och hingsten vill jag helst ha i en med trästängsel…

PimTheGreat
0

#3 låter så himla bra och fint hos dig. nyfiken på ditt ställe. Kan du inte visa lite bilder från ditt stall, hagar m m

gejsa
0

Våra hagar är jätteleriga.

sunglasses
0

Våra fyra hästar går i en hage som är cirkus 200m ggr 600meter nu, men det blir lerigt vid grinden:(

Mandysan
0

grovt räknat är våran vinterhage där det går ca 20-25 hästar 150*500 m….

LinneaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är hagen närmast stallet som de går i nu, har en till i samma storlek.

1111
0

#4 Fast då kan någon identifidera min anläggning… Får fundera på det, har ju redan tagit stora steget ut att visa naturligt blurrigt ansikte ;)

MiaMaria
0

Hästarna i stallet där Jätten står går i hagar på allt mellan 15x15 meter och 50x50 meter (ungefärliga mått, uppskattade), underlaget är gräs, dock med snö o is på nu… Finns sjukhagar och labyrinter oxå

PimTheGreat
0

#9 vadå identifiera din anläggning? Är det ngt dåligt med det?Oskyldig….

lisette
0

#9 var det inte du som red på filmerna du visade häromdan? då var det ju bilder från en anläggning samt en massa hagbilder.

1111
0

#11 Eftersom jag lever på hästeriet så vill inte jag samankopplas med saker ifrån internet & kunna skriva fritt utan att det påverkar någonannastans. Hade jag haft energie att läsa egenom mina egna inlägg och inte bli arg eller reagera när jag egentligen gör det, så som man måste göra när man jobbar så skulle det ju vara okej, men jag ser två fel på det. Dels kommer allt jag säger isåfall börja tolkas som reklam, eftersom jag alltid kommer att ha mig själv som främsta produkt och allt jag säger blir därför reklam för mig själv, jag tror inte särskilt många forum tillåter reklam ;). Fel nummer två blir att jag sitter här på mina pauser, och jag vill helst inte behöva jobba eller behöva tänka alltför mkt på mina pauser. Tvingas jag att vara alltför trevlig (=alltså så gott som jobba eftersom det i stort sett är det besvärligaste för mig i mitt arbete ;)) så kommer jag isåfall sluta skriva, eftersom jag ju då inte har några pauser ifrån jobbet ;) -svammel svammel, tjockt äkligt stycke det blev nu.

1111
0

#12 Det var inte hemma hos mig, var hos en bekant i Nederländerna.

lisette
0

#14 ah… :D

Neywaz
0

Unghingstarna går i en lätt kuperad hage som är 2 hektar, sommartid 8 hektar. De är max 6-7 stycken vintertid och ett par fler på sommaren eller samma antal. Hagen är fin, full med gräs utom vid ena grinden där det är dåligt dränerat. Den andra grinden brukar vara jättefin men då vi gjorde en ruta där till en unghäst ett par veckor blev den geggamoja den med :(

Stona och en hingst går på nästan 2 hektar, de är 4 stycken, samma antal sommartid då de går på några hektar mer. Gräs i deras hage med, plaskigt vid ingången till lösdrifthuset pga dålig dränering men det åtgärdas just nu i båda hagarna :)

Lyrik
0

Våra 2 vinterhagar är jätteleriga, Lyriks lilla hage är gyttjebad vid grinden =(