kär häst har....
det heter ju kärt barn har många namn. vad har era hästar för smeknamn?
Ramira - Mirran, mirris, lillan, gumman.. inte så många än
Tova - tovis, snovis, skruttan, gumman, skorven, busis, rackarungen, osv…

jadu … hehee …
Peace Money: Molly,polly,Gumman,Queen, tant molly ,, jaa är jag smått arg på henne så bli det molly skruten oftas .. jaa lite olika ; P
Little Peace: , Skrållan,Prinsessan,Plutten, Grollan, Skrutten,Skitunge, eeh , jaaa och lite sånt : P
Men det brukar endå bara bli Molly och Skrållan : )

Whispering Fox= Foxen, Fox, Foxy och lilla snuttan…
Lord Ajrim=Ludde

Gobi = gobban. Torps Gejsa = gejsa. Sorro= Sorroporro. *ler* Feill af mjöserud = Fille.
Har korta namn så slipper man ändra dom.
Min älskling Máni (dock inte min egen) kallas: Gubben, Farbrorn (en av de äldsta i stallet), Sötnos, "den där" (på skämt) m.m.
De andra gillar inte honom så av dem blir det väl mest "Sur-Máni", "Tråk-Máni" m.m. ;P

Inte mina hästar men iaf.
Darina Ryan - Darina, Ina, Ina den fina =P
Elettra - Lettie, Tjockis, gullunge, vännen, bollen, mamma scan =P

Tajpas Peter Pan-Peppe, Pepson, Kintakunte, Fjant-Peppe, PEppe-Ren (har toffsar i öronen) m många fler…bara dom jag kommer på nu.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Eiluns Winni: Nalle, Killen, Gubben, Busen, Pussen, Brallen, Nalleman, Busenbrall, Nallis, Älskling, Brallenbus, Nalis maan, Mannen Snygging sötis å mkt mera
Fredriksbergs Memory: Mumsan, Memsan, Lottan, Fian, Fia-Lotta, Lisatjej, Gumman, älsklig, psyka, Pi-Lotta, Psykfallet, KardeMumsa, sötnos, å mycket mer
Dutch Power: Pawwe, Dutchy, Bosse, killen, gubben, tjockis,
Liwing Pleasure: Buggen, Pelle, Bugg the Bigg, Biggen…
Dom hästarna jag har nu

Young Mystery - Musse, skrutt, bäbis, älskling, plutten, skit-häst ;-)
Sorrento - Jätten, Farbrorn, Farbror Barbro, Token, Plutten
Þerna = Fertna, knutkorv, korven, damphäst, galning, skithäst.. Lite beroende på hennes och mitt humör. ;)
Snædis = Snædan, Snæderian, damphäst, skithäst (även här..), tönt, envisa åsna… Jaa.. flickorna är som de är, och så råkar jag ha lite humör också. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Mirre och Tedeman

Drewör örn - Gubben
Shinwa - Gumman
Kasper - Fjompe
Astra - Astris/Astrisen/Flickan/Skrikhästen

oskar kort och gott oskar.
calippo - calle. calleballe äggaskalle
brago - bragobus, lillskiten
Kamé har: Mépi, Mépin;), Söt-nöt, Kamelen, Méé, Bebibarn,Sötiii<3

Marquise= Kisen
Nicole= lilla hästen
Junior= kompis

Sheerona: Bus, tjejen, gumman, älsklingen, bäbis mm

Zeb Baztian - Zebben
Hector Baztian - Hec, Hecken
Bolbec Bonnibel - Bonnie
Glömde ju Zaffran som självklart ngn gång kan bli kallad saffransbullen o allra helst i slutet av sommaren då hon verkligen var tjock.

Corros vanligaste smeknamn är Gul. Men som sagt, kärt barn har många namn: Hjärtat, Dunderklumpen, Gula Kulan, Dynamit Harry, Fjörden, Curry korv, Borro med mera!

Gumse-blumsan, tjockis (inget illa ment), blumsan å maggis är väll dom vanligaste =)
Roll-påll, älskling, tjockis, blixten och bajsponnyn.
lurvponnyn.vimeddjur.se

Doorly Park Lad - Bino, Binen, Binus, Bus-Bino, Binobus, piggelinen, Binusen, sötnos, älskling, Binisen,
Lykka - Lillan, Monstret, Buse, Gumman, Skithäst, Älskling, Trollet…

Pim - Pimsen, Pimmen, ponken, gubben, älskling, Pimsevimse
Fontane - Fonti, Fontan, Fontegubben, pojken.
…………..men ibland kallas de lite mindre gulliga ord om jag blir förbannad…..man muttrar en heldel ord….
Lyrik - Lyran, Lyris, Gammelman, Token, Gubben

Eftersom jag använder hästarnas namn tex om en ska in från hagen eller ska följa mig på något annat sätt eller gör fel så är det viktigt för mig att varje häst har sitt namn och vet vad dom heter. Athena, Ametist, Kiara alla vet dom att när jag nämner deras namn så är det just dom jag menar och då funkar inte smeknamn.

Reddie Repoort - reddie, gubben, gubbas, pompen,pajas, snygging, vilde Bill mm mm.
Wambezi kallar jag för "Bezin" eller bezi-busen" men ropar alltid hans riktiga namn när han ska komma till mig.
Kingclear kallar vi för "Kalle" även när vi ropar på honom.Mathilda kallar honom för sin "Prins" eftersom han heter Kingclear.

#29# Jag visslar på min häst i hagen så kommer han och han lyssnar även på Bino som är hans vanligaste smeknamn… :) Vill inte gå runt och säga "Doorly Park Lad" hela tiden. :P

Mirabil och inget annat, jag vill att han ska lära sig lyssna till sitt namn.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Min gamle Blixte får ofta heta "fisrumpa" för det slår nästan aldrig fel utan han bara måste fisa så fort jag är bakom honom och ryktar eller kör skit.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Nisälla = Nisse,Snutta, bebis, nisse hult, hultlasse,niizziiz,phy phy, phy ponieäz,hultis,gummsan, jädra bushäst :)
My loveli horse have so many namn =)
/Elin

shirley-tjejen, flickan, shirlan, börlan, bitch, bebis
moye-moyeboye, pojken, gubben, älskling

Jag använder nog många många namn till mina damer när jag står och pysslar med dem. Men de namnen gör ingen betydlese liksom då de inte vet vad man säger. Men när jag jobbar med mina använder jag bara deras tilltalsnamn.
Men visst händer det att man står och mummlar, mammas lilla skrutta, eller vad du är på dåligt humör i dag då, mammas lilla sur gumman.
Men det sägs med viskande len stämma så de lär inte bry sig om vad jag säger i alla fall. Hade nog kunnat sagt vad sjutton som helst faktiskt.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#34# Ha, ha lite som Gejsa då….

Nu blir ju jag genast nyfiken på varför ingen har startat ett ramaskri här för att en del har "taskiga" smeknamn på sina hästar. Har man hoppat på en om att säga elaka namn till sin häst, så ska man i såna fall hoppa på alla med liknande smeknamn, annars kan man hålla tyst.
Bara en observation… inget påhopp från min sida alls.

men vad menar ni med taskiga namn. den/dom personerna menat kanske inget illa, de kanske vill förklara sig.

#40 Nejje, va inte så jag menade alls. Menade bara att det blev ramaskri när nån kallade sin häst för psykfallet. Men vissa namn som nämns här är minst lika illa i såna fall. Det va bara det. Men det va ju bara en fundering från min sida. Inget illa menat alls. =)

men jag undrar vad denna person har skrivit såm är taskigt.
Prince Harry, Harrydutt, Harryplutt, Harrybluff….. söt, älskling, knas (när han djuphavsdyker med frambenen i badkar mm….) har itne så många smeknamn på honom ännu….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#41# Du kan ju skriva här vad du tycker är värre än att kalla sin häst för psykfallet då. I stället för att skriva nån hela tiden.

ja jag undrar med vilka namn ni reagerat på? för mig är skithäst inte speciellt illa. inte heller sorroporro eller curry korv… *oförstående*

jag är ändå övertygad om att alla säger de här smeknamnen till sina hästar med kärlek i rösten. så det kvittar väl vad vi kallar våra älskade hästar?

Jo, eg är det ju så lisette. Men denna tråd kom ju eg fram för att ha något att skriva om antar jag precis som alla andra trådar. *ler*

Det värsta jag har sett här är skithäst och det är inte lika illa….framför allt så kallar inte de personerna sina hästar för det gång på gång här på forumet.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

#48# Exakt!

#47 vi är nog ganska patetiska eg som diskuterar sånt här.. *garv*

#50# Jo, men har man inte bättre för sig så……*ler*

jag har. ska ut till mina kusar och pussa och mata nu…
natt på er.

natti natti lisette sov så gott. ska själv gå och natta nu. *ler*

damphäst och skithäst är väll lika illa som psykfallet? för allt var tydligen en tolkningsfråga ghär…

jag säger det igen. jag tycker det är en himla skillnad på att kalla sin häst det hemma i stallet än att skriva det här i inläggen. skithäst/damphäst har jag inte läst någon annanstans än här.

Psykfallet = ett slang för psykiskt sjukdom.
psykisk störning, tillstånd kännetecknat av avvikelser i upplevelser och beteenden (jfr psykopatologi). Termen psykisk störning har numera fått ersätta psykisk sjukdom för att markera att ett biologiskt underlag inte kan påvisas vid en del av de tillstånd som faller inom psykiatrins verksamhetsområde.
Damphäst= Ja, det måste ju vara en häst med dampsymdrom då. ;-)
hyperaktivitetssyndrom.DAMP (Deficits in Attention, Motor control and Perception, 'dysfunktion i fråga om aktivitetskontroll, motorikkontroll och perception').
Skithäst= Ja, vad säger man om den då? En häst som skiter? Ja, vad vet jag. :-)
skit subst. ~en äv. ~et, ~ar
ORDLED: skit-en
- avföring [starkt vard.]: skithus; skithål; hundskit; koskit
BET.NYANSER: a) utvidgat smuts: tvätta ~en av sig b) överfört om ngn el. ngt som framstår som motbjudande: skitjobb; skitprat; skitsnack; skitunge; hon är trött på hela ~en; han är en stor ~; inte ett ~ inte ett dugg; prata ~ om ngn förtala ngn c) som allmänt (äv. positivt) förstärkande förled i sms. [starkt vard.]: skitbillig; skitbra; skitbussig; skitdålig; skitful; skiträdd; skitsvår d) med funktion av en sorts interjektion: "Skit!" utbrast han; ~ samma! strunt i det!
Så nu vet ni vad de orden betyder enligt Nationalencyklopedin också.
Så kan jag bortsett från detta tycka att denna diskussion har blivit löjlig.
Bara för att folk reagerar på ett namnval blir det ett herrans liv, så ska man då söka fram detta i massa olika trådar. Trotts att ingen kan bli gladare av att läsa detta.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det är inte bara namnet utan allt runtomkring, hur man just beskriver hur sjuk i huvudet ens häst är som får mig att reagera. Jag älskar mina hästar och skulle aldrig ge dom skulden för ett dåligt beteende, det är mitt fel och om mina hästar är jobbiga då är det mig det är fel på. Hästen den har inget val utan ska bara få den respekt den är värd och kan man inte ge hästen det så ska man tänka över sin roll som hästägare.