Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: annonstorget
Läst 3587 ggr
Caspianowner
0

Caspisk sto till Salu !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

5 årigt Caspiskt sto finns till salu i Norge. Hon är skimmel född i England kom till Sverige som 1 åring och som 3 åring gick hon till Norge.

Hon är efter Belgiskfödda hingsten Teymour Ta, numera avelshingst i England.  Modern heter, Sirhowy Nassem hon är Engelskfödd.

Hon har Engelskt pass från CBS.

Bild intill från 2008.

alskadeida
0

Måste fråga.

en del säger att denna ras är mycket viktbärande och en del säger nej.

Vad stämmer?

Berätta lite.

Vad kostar denna ras och just din?

Caspianowner
0

Det här stoet är ca 115 cm Inte direkt den modellen som bär en tonåring. men ett nätt litet barn.

Jag har henne inte hos mig nu, Däremot var det jag som importera henne från England och hade henne under 2 år. 

Pris 15.000 kr.

Bild intill på henne är fr 2007 när hon var hos mig

Caspianowner
0

Hon är ett trevligt litet sto. Har ett vackert huvud, små öron och stora svarta ögon. Med andra ord Det man eftersträvar i den Caspiska rasen.

Hennes stam är sen den att man har möjligheter att kunna använda flera av de hingstar som idag finns i Sverige. Bara det är ett STORT +

Bild intll från sep 2007 strax innan hon åkte till Norge.

Molla
0

Kan du inte berätta kort om rasen. Vill höra vad du tycker, bra och mindre bra. Det är en helt ny ras för mig! Mycket söta, och färgen på henne…åhhh. Samma färg som en ponny jag haft!

WinterPrince
0

Jag vill gärna se en exteriör bild också. Är inte intresserad av att köpa hästen men skulle vilja veta hur de ser ut. Hur lyder deras rasbeskrivning?

Caspianowner
0

Vi ( min sambo o jag ) fick upp vårt intresse för Caspisk häst 1997 då vi läste en artikel i Ridsport om rasen. Den Caspiska hästen räknades då i hela världen till ca 600 st. Idag är det ca 1000 st till. De flesta Caspiska ägare i Skandinavien idag har avel som sitt främsta intresse och är inriktade på att bygga upp en intressant och stabil population av de få blodslinjer som finns att tillgå =26 st. Det finns således ett stort intresse för avel.  Som brukshäst i B  ponnyklassen är dock den Caspiska hästen mkt intressant pga att den är mkt foglig och lättlärd, har normalt goda egenskaper och stort intresse av att hoppa.

Med rätt hantering från början ( vilket tyvärr har varit lite si och så med de importerde individerna ) är den Caspiska hästen såldes en mkt bra barnhäst.

I Norge har vi några exempel som även utmärkt sig inom både ponnytrav och Galopp som Mountain Games. Det som därutöver kan sägas är att den Caspiska hästen är en vacker individ, och i sin fulländning skall se ut, mera som en häst i miniatyr,  än som en ponny.

Vad som är mindre bra är svårt att säga konkret, Jag tycker allting är bra, bara man har kunskap om vad man köper, du kan naturligtvis hitta dåliga individer även här. vilket finns !!!!

Inom aveln är det naturligtvis lite knepigt med få blodslinjer, vi tycker dock att vi löst detta. Med målmedvetet arbete är vi ett par uppfödare i Sverige och Norge som tillsammans skrapat ihop de blodslinjer som finns i Världen, åtminstånde utanför Iran.

Vi själva vill ju gärna försöka få dem som max B för att höja användbarheten, Några andra vill bara ha söta små indivder att ha i hagen som pynt. Vackra individer med bra blodslinjer är ju dock lite mindre i antal.

Jag ska länka fram några länkar där du kan få se några av våra hästar i vårt stall. så du får en liten bild av rasen. Jag har vid några tillfällen tjuvfilmat min gubbe när han leder in och ut några av våra hästar i stallet. Filmer som jag sen la ut på You Tube. Lite av nostalgi för mig själv, som jag kan bjuda andra på att se. En vanlig kväll i stallet en vinterdag i år.  

Jag återkommer med länken när jag hämtat upp den. Så får du lite hjälptill att se lite av hur de kan se ut.

Caspianowner
0

Vi ( min sambo o jag ) fick upp vårt intresse för Caspisk häst 1997 då vi läste en artikel i Ridsport om rasen. Den Caspiska hästen räknades då i hela världen till ca 600 st. Idag är det ca 1000 st till. De flesta Caspiska ägare i Skandinavien idag har avel som sitt främsta intresse och är inriktade på att bygga upp en intressant och stabil population av de få blodslinjer som finns att tillgå =26 st. Det finns således ett stort intresse för avel.  Som brukshäst i B  ponnyklassen är dock den Caspiska hästen mkt intressant pga att den är mkt foglig och lättlärd, har normalt goda egenskaper och stort intresse av att hoppa.

Med rätt hantering från början ( vilket tyvärr har varit lite si och så med de importerde individerna ) är den Caspiska hästen såldes en mkt bra barnhäst.

I Norge har vi några exempel som även utmärkt sig inom både ponnytrav och Galopp som Mountain Games. Det som därutöver kan sägas är att den Caspiska hästen är en vacker individ, och i sin fulländning skall se ut, mera som en häst i miniatyr,  än som en ponny.

Vad som är mindre bra är svårt att säga konkret, Jag tycker allting är bra, bara man har kunskap om vad man köper, du kan naturligtvis hitta dåliga individer även här. vilket finns !!!!

Inom aveln är det naturligtvis lite knepigt med få blodslinjer, vi tycker dock att vi löst detta. Med målmedvetet arbete är vi ett par uppfödare i Sverige och Norge som tillsammans skrapat ihop de blodslinjer som finns i Världen, åtminstånde utanför Iran.

Vi själva vill ju gärna försöka få dem som max B för att höja användbarheten, Några andra vill bara ha söta små indivder att ha i hagen som pynt. Vackra individer med bra blodslinjer är ju dock lite mindre i antal.

Jag ska länka fram några länkar där du kan få se några av våra hästar i vårt stall. så du får en liten bild av rasen. Jag har vid några tillfällen tjuvfilmat min gubbe när han leder in och ut några av våra hästar i stallet. Filmer som jag sen la ut på You Tube. Lite av nostalgi för mig själv, som jag kan bjuda andra på att se. En vanlig kväll i stallet en vinterdag i år.  

Jag återkommer med länken när jag hämtat upp den. Så får du lite hjälptill att se lite av hur de kan se ut.

Caspianowner
0

# 5

Det finns ett antal olika typer av Caspisk häst men så här vill man nog att de skall se ut i England.  

Här är en bild iallafall på ett Supreme Championsto från en Engelsk Caspisk utställning. ( Världens största Caspiska utställning som bedöms av erkända domare )  som i det här fallet gick av stapeln i slutet av aug 2008. Bedömd av en erkänd arabdomare, samt som gångartsdomare i England.  Vilket säger lite mer.

PS.

Som i Sverige har man tyvärr ännu ingen domare som har någon erfarenhet av Caspisk häst,  Något försök till utställning har dock gjorts, med ganska konstiga resultat. Mindre kunniga personer inom rasen har sannorligt influerat bedömningen. varför vi inte kan tillmäta sådana arrangemang någon tyngd.

Om rasstandarden har man lite olika uppfattningar om, i USA, England. Det finns dessutom en svensk så kallad avelsförening med några uppfödare som troligtvis håller på att försöka bilda någon sorts egen Caspisk gren. De har dessutom egna uppfattningar om hur hästen skall se ut. 

Men bilden här intill får ge ett exempel på ett av många olika Caspiska typer av  huvuden. Tar in helbild på henne i en länk nedan som är från samma utställning där hon står i ringen.

Caspianowner
0

Här i helbild ! Supreme Championstoet från utställningen Chippenhamn iEngland.

På bild 1 år gammal. togs aug 2008

Caspianowner
0

Så här vill några andra att den Caspiska hästen ska kunna se ut !

Vill bara understryka att han på bild ännu inte har godkänts som Caspisk häst. Men det finns de som vill och försöker jobba för saken.

Alex
0

#10 Nu blev jag nyfiken… Vaddå inte godkänts som caspisk häst än? Måste de godkännas för att få vara caspisk häst? Och hurdå? Är de inte det automatiskt när de föds om deras föräldrar är caspiska hästar…?

Säg till om vi ska ta det i en annan tråd istället, om du inte vill ha diskussionen här.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lorita
0

#9, 10 dom ska väll se ut som små arber inte som små varmblod Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Caspianowner
0

# 11

Att svara på detta det tar sin plats, och det väcker nya frågor, så vi tar det i en annan tråd.

Så öppna upp gärna en ny tråd ! Så svarar jag där inne……

Caspianowner
0

# 12

Små araber har använts som en benämning. Det var amerikanarna som var först att använda det som en mall. Detta har England sagt ifrån.  De ska ses som hästar, bara det att de här ska vara i en mindre kostym om man nu kan utrycka sig så.  

Så nu är det ädel häst i mindre storlek som ska gälla. men att alla ser ut som sådana, dit är resan lång.

Caspianowner
0

# 4

Här nedan  är en länk till en av mina filmerna som ligger på you tube. Hoppas filmen ger dig en liten fingervisning om hur de kan se ut.

Våra Caspiska hästar i stallet.

Den här filmen ska ses bara som en liten nostalgi. En vanlig kväll för min gubbe i sin del av sitt område av våra dagliga rutiner.  Jag hade blivit klar lite tidigare, i mitt stall och när jag kommer för att se vad som fanns kvar att göra hos min gubbe så kom jag på att jag istället tar och filmar honom. Han visste det inte då, men nu när den hamna på You tube så fick han naturligtvis vetat. Resten bjuder vi på.

Caspianowner
0

Här en liten ädel Caspisk häst i storlek Kat B. som igår 17 maj tog hem segern sin klass. på Täby galopp. Det är en hingst el valack. (

Han är en Import från England.

Han heter Coalacre Al Nadem f: 2000 e. Henden Noah u. Henden Shukran.

Caspisk häst tog seger i galopp 17 maj 2009

Ladyhelene
0

JAg var och tittade på ett Kaspiskt sto i Roslagen  som jag ev. tänkte köpa till min dotter som barnhäst… Hon var verkligen jättesöt! Jag tyckte hon liknade en korsning mellan ett föl och ett fullblod med Världens minsta hovar. Min 5-åring lyfte på dem utan vidare. Hade hon varit lite mer utbildad hade jag köpt henne!

Caspianowner
0

Stoet ovan är nu SÅLD !