shires typhoon vinter 300g
Ngn som har ett sådant täcke? eller vet hur det ser ut? har några åsikter om det?
Jag har beställt ett sådant iaf, det var billigt men fanns inte ngn bild på det men det ska vara marinblått med gröna kantband men de bilder jag sett på nätet av ett sådant täcke är tvåfärgat…

Har inte ett sådant täcke men om jag hade varit du och satsat på ett vintertäcke hade jag nog köpt ett litet tjockare! :D

det räcker nog med 300g ska du se. är hästen för varm får den svampinfektioner. och skulle det bli svinkallt kan du ju lägga ett annat täcke under.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
För bild: Det finns väl om man söker på google? :)

#2# Okej, såg ur min egen hästs syn bara.. :P

Tror det är såna täcken vi har på jobbet om jag inte minns helt fel, men jag tror dom är lite tjockare. Helt ok täcken, ligger jämt med övriga i samma prisklass tycker jag.

ninatoy: hästen är inte frusen av sig och gick förra året bara med ett ngt fodrat regntäcke på sig hela vintern. iofs reds han inte då och det gör han nu men jag tror att det räcker.
juve: sökte på google men vet inte om det är samma täcken som jag beställt. de bilder jag sett på google har varit tvåfärgade + kantband. det jag beställt ska vara marinblått med grönt kantband och då tänker jag mig ett täcke som är helt marinblått, inga skiftningar i färg med grönt på kanterna.
Jag ska få hem det i veckan men jag var bara lite nyfiken och tänkte att ngn kanske visste hur det såg ut och vad de hade för åsikter om det.

jag ska hämta det på posten idag, så jag får se hur det ser ut om ca 9-10 timmar!
jag använder 300 gram när det är som kallast, för att jag tillåter min häst få vinterpäls. Jag rider inte särskillt hårt eller profsigt, så lite vinterpäls är inte besvärligt sedan hon sällant blir dyngblöt.. :) Så 300 gram när det kryper ned mot 30 eller 35 minusgrader har varit mer enn nog för henne, hon har aldrig varit kall.
Skulle förmodligen varit nånting annat om jag ridit mer proffsigt, haft en karriär med att tävla, då skulle jag nog hållit hennes päls kortare och så sedan hon skulle tränat och blivit svettig hela tiden(kort päls tar ju kortare tid att torka logisk nog). Då behövs nog tjockare vintertäcken enn 300 gram :)
“A single dream is more powerful than a thousand realities.”
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
300gr är ju supervarmt. det har jag åxå när det är som kallast. ev med innetäcke under ( ca - 20 och kallare). nu har mirran innetäcke inne och inne plus regntäcke ute. regntäcket är 100 gr. och är det då varmare än -1 så svettas hon (!!)
Mitt stalltäcke med hals är på 450 gram :P

det passade nästintill perfekt. var kanske lite trång halsöppning, men det funegrar nog utmärkt! men idag när de släpptes in så hade han förstört ena spännet på det gamla regntäcket. morr….förstår han inte att det nya är för varmt ännu?