Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 516 ggr
Thinka
0

sadel

som sagt nya hästen behöver en sadel, troligen är han bara insutten. (mycket jobb blir det på honom) fast jag har inte bråttom.

Nåväl till min fråga gällandes sadel funderar allvarligt på en westernsadel till Junior, hur är det med bomvidder på en sådann?

Den här grabben är en tunnis…

sunglasses
0

Har han en smal vinkel på ryggen så borde ju en semi q-bom passa, sen har du ju bara allt annat att tänka på som sadelns längd, hur böjd bommen ska vara, bogfrihet etc. ;)

Rider själv enbart i westernsadel för tillfället och trivs jättebra, så det är ett bra val du gör enligt mig=)

NinaToy
0

#0# Ska han bli en westernhäst då eller?

Yazmine
0

Man kan rida i westernsadel även om man inte rider western,framföralt så är det väldigt bekvämt när man rider ut i skogen =) Rider själv också bara i westernsadel och är suppernöjd.

Thinka
0

#2 nej utan mest för bekvämlighetens skull.

1111
0

Eftersom jag knappt kan något alls om westernsadlar måste jag komma med lite dumma frågor Generad

Westernsadlar har ju blad-bommar/är blad sadlar, och de vet jag hur det är att prova ut… Vad jag funderar över är bomvidden på westernsadlar, det värkar aldrig anges i mer än namn, så som quater, arab, semi-quater osv. Hur vet man att man får exakt den bomvid hästen ska ha? På vanliga bladsadlar behöver vi som köper dem ju också veta hur pass breda de egentligen är… Quater säger ju inte så mkt… För att försöka ställa det till en fråga; Hur vet ni vad för bomvid de olika namnen har (för jag har inte kunnat hitta den infromationen)? Eller kommer ni fram till vilken sadel som passar genom att bara prova er fram genom hela lagret (låter jobbigt att man inte kan begränsa provandet lite ens)? För olika modeler/märken borde ju även, liksom inom "vanliga engelska" sadlar skilja sig lite, eller är western-tillverkarna bättre på att hålla sig till samma mått?

Lorita
0

Det är ju den typ av häst som sadeln är byggd till, sen har ju westernsadeln pad och med den bygger man upp stoppningen. En westernsadel är ju inte stoppad, först provar man sadeln noga och letar bland sadlar byggda för den typ av häst man har sen om det ska vara riktigt så bygger man upp sadeln med pad en kunskap som inte är så utbredd tyvärr. Förr så hade varje ryttare sin sadel och man anpassade sadeln med just padden till hästen man just rider, funkar om man har bara kvartingar eller bara araber i stallet och kan vika sin pad.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

1111
0

#6 Tack för bra svar :)

Nu förtiden rider man ju många andra raser med westernsadlar, finns det inga särskilda bommar utformade för andra raser eller kroppsbyggnad än i stort sett quater & arab..?

gejsa
0

Jag red ju i en westernsadel när jag red in Gejsa (fjordingen). Man sitter bekvämt och mer säkert i sadeln när dom bockar och slår bakut. Jag hade en westernsadel som var till arab. Den är ju kortare bak och passar till en fjording på det sättet. Eftersom dom också har korta ryggar. Den är mer utskuren bak. Men varteftersom Gejsa växte så blev den för liten åt henne tyvärr. Så jag fick sälja den. Min mamma köpte den i USA när hon var där. Och släpade hem den åt mig. Snällt va?! *ler*

1111
0

#8 Själva sitsen kan man ju räkna ut logiskt hur det blir, och jag har suttit i en del westner-sadlar… Och tycker inte om hur de flesta placerar ryttarna, mer än att de ger frihet åt höfterna.

gejsa
0

mmm men jag ramlade av en gång i af. Hon bockade som en tokig. Höll nästan på att bli hängande i hornet då också med jackan. burr vad ruskigt det var. Som tur va gick jackan sönder i stället.