När slutar unghästar växa?
Undrar när man kan säga att hästen är fördigväxt (tänker mest på höjden) grovnar till gör dom ju, för först växer dom väl mest på höjden sen grovnar dom till elr är ja helt fel ute?
Det är så här att min morfars nordsvensk mätte 150 cm i manken i sommras på premieringen och hon har inte blivit jätte mycket större (tror ja!) men hon börjar bli grov nu fyller 4 år i sommar…men ja funderar på när man kan slutmäta henne?
Hon känns mycket större än mitt vbl men ställer man dom bredvid varandra är hon bara grovre (pga av rasskillnaden då
)
Någon som är expert på det här med hur länge dom växer så hör av er då! 

kallblod växer långsamare än vamblodiga hästar..
sen är det individuellt, vissa växer jättemycket till att dem är 3 och sen växer långsamt, medans andra växer långsamt till att dem fyller 3 och sen växer väldigt mycket..
men har hästen börjat växa på bredden (gröve), istället för höjden så tror jag inte den växer mycket mer.
ni behöver ju inte slutmäta h*n eftersom det är en stor häst..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

1# okej tack för svaret de va de ja oxå fundera på att när dom börjar grövna till så växer dom inte så mycket mer på höjden =)
nää mest kul och se hur stor hon blir tänkte ja på så man har ett mer exakt mått =)

#2 man slutmäter ponnyer vid 8 års ålder.. så vill du ha en mer exakt höjd, får du nog vänta tills hon blir 8..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

3# oikej tack för svaren =)