Hjälp, stark häst!
Hästen har, tro det eller ej blivit fasligt stark och svår stannad! Och tro mig, rider bara nästen dressyr, hjälper inte! Vill nu ta det drastiska valet att testa ett lite skarpare bett. Ett pelhambett, helst 3delat, tror dock ej att det finns. Dock ligger 2delat så fasligt dåligt i hans mun! :( Vet inte om det kanske funkar med pelham, rakt bett. Har planer på att då ev. rida på två tyglar istället för en, men använda den övre tygeln nästan helt och hållet. Men ska ju införskaffa ett delta ifall det bli ett pelham, skulle dock vilja testa bettet, för att se att det funkar! Någon i närheten som har ett sådant bett? Eller något annat lite skarpare bett?
Vad skulle ni föreslå för bett att rida på, i dressyr och hoppning (tävlar ej så behöver inte vara enligt reglerna där)

Om du ska köpa ett pelham så ska det vara rakt, inte två eller tredelat! Annars kommer bettet att tryckas upp mot hästen gom när du tar i tygeln.
Hackamore är ett bett som också funkar bra på en del starka hästar, och så finns ju kimbelwickbett (kallas också jaktkandar).
Det gäller att prova sig fram, olika hästar gillar olika bett.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Kan det vara så att hästen har obahag av bettet och försvarar sig med att hålla emot?
För länge sen hade jag ett nordsvenskt sto på 1970-talet som var så in i norden stark i munnen och var svår att stanna. Hon blev inte bättre på skarpare bett. På den tiden var det ju tvådelade bett som gällde.
Hon gick konstigt nog bättre på ett oledat mjukt gummibett, oledat pelham med vulcanitbeläggning och en typ av sidepull jag gjorde. Sidepull fanns inte ens då.
Vet att bilden är oskarp, men det är den enda jag har när jag red bettlöst.
Kanske något att jämföra till din häst?
Måste börja med att fråga om du rider för någon tränare?
Att köpa ett skarpare bett kommer bara att hjälpa er för stunden, försök att tänka ett steg till och på vad du ska göra när hästen slutar lyssna även på det redan skarpa bettet?
Har hästen fungerat bra på det bett du har använt hittills innan? I så fall tycker jag att man bör kolla tänderna först mm. Om inget fel hittas där tycker jag att man ska fundera både en och två gånger innan man köper nya betsel, jag tror att du kommer mycket längre på träning.
Olika hästar fungerar olika på olika bett, men jag tycker att du ska prova dig fram på de lite snällare betten tex vanligt två- treledat tränsbett eller rakt tränsbett.
Lycka till
Du tänker rätt med att ha dubbla tyglar. Jag rekomenderar ett oledat pelham om du ska byta upp dig, bett med kedja ska vara oledade enligt mig.
Men, problemet ligger tyvärr inte i bettet utan det är ryttaren som gör något konstigt eller missat att göra något. Det kan vara ett väldigt litet fel som du inte märker själv, eller något stort. Men hästar är känsligare än man kan tro, småsaker kan störa otroligt mycket, det har jag fått lära mig den hårda vägen! :)
Rider du för tränare? Prova att byta en gång i så fall och få nya infallsvinklar och tips, om du inte rider för tränare nu är det hög tid att börja, det hjälper mer än man kan tro och är nästan nödvändigt även om man inte tävlar.
Nu utgår jag från att tänderna, sadeln och resten av hästen är kollad.
Lycka till!
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Byt inte bett. Har du nån sadel än, jag har sett att du ridit barbacka på senaste bilder/film? Det påverkar ju också hur bra du kan rida, eftersom du sitter bättre i en sadel, och kan göra bättre förhållningar. Du åker liksom inte runt om han börjar streta emot.
O sen som dom andra säger: Tränar du för nån än?
Kanske behöver kolla tänderna?
Det är inte idé o byta fett för som nån sa, är oftast inte hästen som bli omöjlig utan det är ju nåt som gör att han beter sig så=)

inga ledade hävstångsbett, skaffa ett rakt isf. kimblewick kanske kan vara nåt? (utan tungfrihet). jag har ett rakt pelham i 10.5 för övrigt (även till salu)
Blacky rids på d-ringsbett med kopparrullar ute tillsammans med andra, annars alltid på vanligt 3-delat. ska börja hoppa nu och har tidigare gjort det på pelhamet, men eftersom man inte får tävla med 2 tyglar på ponny så ska han antingen gå på d-ringsbettet (ska testa) eller så köper jag ett kimblewick
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Du är inte stumm/hård i handen? Sitter kanske och smyghåller?
(bara en tanke, inget illa menat.)
**En häst hänger ju i handen om den har ngt att hänga i.
**Hur som helst, lord e jätte fin :)
/Elin
#1. Så ett rakt pelham i sådana fall? Hackamore har jag med, men han funkar inte på det när det gäller dressyr :/ Kimbelwickbett har jag kikat på med, har provat rätt många olika bett, usch. Funkar han i dressyren så är det inte i hoppningen det inte stämemr på, eller tvärtom!
#2. Han ska inte känna av några obehag av bettet vad jag vet, han har haft det jättelänge men har bara blivit starkare och starkare nu med tiden, han trivs med det annars. Men jag orkar itne hålla honom så länge till! :( Hmm. Hjärnstopp! Oledat mjukt gummibett? Oledat pelham med vulcanitbeläggning?
Han funkar fint på Hackamore i hoppningen men inte ute i naturen eller dressyren.
#3. Nej, jag rider inte för någon tränare då pengarna inte räcker till, men jag vill så gärna! Att det skarpare bett kanske bara hjälper för stunden är jag väl medveten om, men jag hade bara tänkt ha det att variera med och förhoppningsvis få honom att lyssna på det gamla så snart jag kan! Han har fungerat bra på det innan, men blivit starkare. Det var inte länge sedan vi kollade tänderna och de var fina. Jag tränar nästan bara dressyr, mycket halvhalter och hålla ett lågt tempo. Tvådelat kommer ionte in i hans mun igen, ligger så fruktansvärt dåligt i hans mun! Jag har ett tredelat tränsbett, vilket inte funkar. Ridit på rakt med, funkar inte sådär jättebra heller.
#4. Hjärnstopp igen, vad menas med ett oledat pelham? Rider inte för tränare nej, då pengarna inte räcker till men jag vill så gärna för både mig och Lords skull! Som sagt, tänderna kollades inte för så länge sedan, sadeln böt vi för ett tag sedan och har då innan jag hittade sadeln rdit barbacka, sadeln är hel och pållen är frisk som en nötkärna!
5. Har hittat sadel nu ja, trivs nästan bättre barbacka. Något som säger längst bak i hjärnan att jag kan jobba honom bättre då! Tränar inte för någon nej, pengarna räcker som sagt itne till, men jag vill gärna göra det! Både för mig och hästens skull! Tänderna kollades för ett tag sedan, allt vara bara fint! det första jag tänkte på att han kanske ömmade bak (barfota där) så han fick skor bak idag, ska se om det blivit bättre, sedan om han får för lite/mycket mat. Men det tror jag inte! Kommer inte på något mer som kana vara fel :/
#6. Har testat ett rakt nova bett, ska testa det igen. Tror inte att han gick så bra på det. Men ska testa igen som sagt. Vill ju helst inte byta bett, men vill ju jätte gärna ha kontroll på hästen min! Har funderat på kimblewickbett,

med oledat antar jag att det menas raka bett

Oledat = rakt
Du kan faktiskt göra så att du byter bett för olika grenar :) Det är nyttigt att byta bett ofta.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Jag skulle inte byta till ett skarpare bett eftersom att man bara skjuter på problemet. Förr eller senare måste du ta tag i det, och ju tidigare du börjar desto lättare blir det. Att han blivit stark tror jag bottnar i en olat (eftersom sadel och tänder är kollade så utgår jag från att hästen inte har ont någonstans, alltså är det ridningen som måste korrigeras).
Det är svårt att få pengar att räcka till när man har häst, särskilt om man vill rida för tränare, det vet jag av egen erfarenhet men man får göra det bästa av situationen. Ett tips är att så fort du känner att han smygökar tempot/blir starkare så lägg en tio metersvolt direkt så att hans planering och väg bryts omedelbart. Han kommer tvingas sätta sig på bakbenen och tempot minskas automatiskt utan att du behöver slita i munnen.
Försöker du däremot byta till en långsammare gångart så är risken att det blir en seg dragkamp, som han kommer att vinna tillslut såvida du inte verkligen är bestämd i nedsaktingarna. Säger du skritt så menar du skritt NU och inte fem steg senare, att småförhålla sliter mer på hästen än om du säger till ordentligt en eller två gånger.
Precis som snorleif säger så fungerar det utmärkt att ha flera bett till olika aktiviteter, men i dressyrsammanhang så står jag fast vid att hästen SKA kunna gå på ett vanligt två- eller tredelat bett, oavsett hur lång tid det än tar för alla hästar kan det, vissa kräver bara lite mer tid än andra. ;)
#7. Kan bli lite hård i handen ibland, men så har det alltid varit! :/ Men jag håller bara i tyglarna väldigt hårt i handen, jag blir inte hård mot honom. inte alltid i samband med att jag håller tyglarna hårt.
Tack så mycket! :)
#9-10. Tack så mycket! :) #10. Försöker skifta mellan mitt trönsbett och hackamoret så ofta jag kan! :)
#11. Tack för tipset! Olat, hm kan vara dock inte så säker bara en springglad häst helt enkelt som om han fick springa hela dagarna i skogen eller på ridbanan om han helst fick välja!
Det är just när jag ska välja en långsammare gångart som prolemet verkligen kommer fram, där vill han verkligen inte alls lyssna och då blir jag helt slut i armarna! Likadant när jag ska korta traven lite, eller galoppen, usch, och eftersom han blir så stark orkar jag inte balansera honom i vänstervarvet och då blir et ju som sagtatt han springer fortare och jag får ännu svårare att stanna/korta honom. Vill ju helt klart bara ha ett vanligt 3delat tränsbett, men jag orkar inte hålla honom på dressyr banan och i skogen är det ännu värre! :(

Det där låter vääääldigt bekant, har sedan sex år tillbaks en arabkorsning som tror sig vara född för att springa i 180 24/7.. Så många gånger jag flugit av, grinat, velat sälja "hästjäveln" och nästan sprängt paddockstaketen för att det går så fort, och ÄNTLIGEN går han sedan två år tillbaks i ett lugnt och samlat tempo (även om han ibland kan bralla iväg, men det är mest pga okoncentration). Till och med min tränare gav nästan upp tillslut, men ger man sig fan på att det ska gå, så går det. Det kan bara ta lite tid ibland, i mitt fall tog det 4-5 år.. Men så lång tid tror jag inte att det kommer att ta för er då detta var när han var 4-7 år, dvs. under utbildning.
Precis som du skriver orkar man till slut inte hålla emot hästen, därför är det lättare att "lura" hästen med plötsliga saker, ex. volt så fort han kutar eller ens gör en antydan till det. Serpentiner, åttor, några ste gåt sidan whatever fungerar också utmärkt, det viktigaste i sammanhanget är att bryta hästens mönster och alltid ligga steget före som ryttare. Har du påbörjat öppnor så rekommenderar jag det också starkt för jag tror att den största boven i dramat är att han helt enkelt inte orkar gå långsamt för att det är för jobbigt helt enkelt.
I skogen kan du dock ha ett skarpt bett, jag har kimblewick med tungfrihet då och då eftersom att jag vill kunna rida med fina hjälper även ute i naturen.
#14. Låter bra! :) Ska testa med allt detta, verkligen och skifta ofta mellan tränsbettet, hackamoret och testa syrrans raka nova bett! :)
#8 Men om du rider så mycket dressyr och problemet bara blir värre så behöver du ju hjälp för att kunna rätta till det.. pengar eller ej.. :/
finns ju duktiga folk som gör det gratis mot typ mockhjälp etc. hör med någon duktig i närheten av dig =)
#16. Jag vet att jag behöver hjälp, men det finns inte pengar till det :(
#17. Finns mest bara dom som tror att varmblod är dåliga hästar, det är vårat halvblods folk här. Tror nog inte att det finns någon… :/
Men ett skarpare bett utan att du hittar orsaken till problemet gör det bara värre. Du får helt enkelt prioritera tränarhjälp, behöver ju inte gå 4ggr i veckan precis, men nån lektion i månaden iaf…

Hade det varit min häst hade jag inte lagt in ett skarpare bett, då skjuter man bara på problemet. Ett bett får inte hästen lydig.
OM jag skulle föreslå ett lite skarpare bett skulle jag säga Kimblewick. Dock tycker jag inte att ett bett kan göra hästen lugn. Då är felet någon annan stanns.
Försök spara ihop pengar till tränare, du förlorar absolut INGENTING på det iallafall =)
Jag hade ett russ som var väldigt het, och det tog mej 2 år att få honom bra, tyvärr var han lika jobbig mot alla andra även om han gick bra med mej. Men jag rider honom ibland fortfarande, och inte har han glömt mej, som kämpade i flera år för att få honom fin, heller =) Men snacka om att jag var när på att ge upp.. Iofs hade ingen ridit honom ordentligt innan jag fick honom 
Ge inte upp och Lycka till !
hej vad har du för bettstolek…
har ett kimbelwick till salu i stl 12,5.
d e aldrig använt
det är något mildare än ett pellham
#19. Jag vet, det blir ju inte att jag får träna för något tills sommaren ev. …
#20. Jag vet att det inte hänger på bettet, men det är så himla svårt att hålla honom. Usch är ju rädd att han ska sticka då han är lite av en springnisse, varierat bett byte, varierad dressyr träning, varierad träning över huvudtaget, sadelbyten, tandkontroll, hästkontroll. Inte hittat något vid kontrollerna.
Ska såklart försöker spara ihop pengar till en tränare.
Vet ju ingenting om hur han var riden innan, vad han kan osv..
Ska Deffinitivt inte ge upp, och tack!
#21. Komer inte ihåg, hade problem att hitta rätt storlek så har haft rätt många olika stortlekar. Är nog 12.5 eller 11.5!
#22 om du tvunget måste byta bett, så pelham med dubbel tygel. Så kan du fortsätta rida vanligt men ändå ha extra säkerhet; risken är mindre att problemet förvärras.
Tänk på din sits när du ska stanna; sitt tillbaka, tyngden i rumpan, knip med låren (''sitt emot'' hans rörelse framåt) och håll ett stumt tag i tygeln tills han stannar; dra inte bara håll handen på exakt samma punkt hela tiden utan att följa med honom. Låt hela kroppen gå emot hans rörelse framåt…
Det fungerar på min häst om han nån gång glömmer sig, eller rättare, det är så vi stannar, fast jg hinner knappt bli ''motsträvig och stel'ä' innan han saktar ner och jag kan mjukna och ge eftergift.
#23. Tack för tippset, det uppskattas och ska helt klart testas!
Tycker du fätt många fina råd och Sofie skriver mkt vettigt om att du ska avbryta genom att göra ngt annat..
För mig låter det som att du rider på i samma tempo för länge så han ångar på mer och mer och mer..
Låt honom inte ånga på utan gör volter,serpentiner,åttor, bågar, sidoförflyttningar..
Gör också många övergångar.. till att börja med bara ett varv trav i volten- sakta av.. Det du också kan göra om han blir för stark och inte alls lyssnar är att om du rider i ridhus padock sakta av mot väggen.. lägg in flera sånna övergångar..
Att han inte lyssnar blir till slut bara ofog men det kan vara så att han blir hängandes i handen på dig och du blir stum..
det är övergångar som stärker honom.. och som övriga säger så är det ingen bra lösning om du ska betsla upp honom framförallt inte i dressyren..
Sen om du som säkerhet vill ha pelham ute kan jag förstå..
mm precis.. det krävs inte mkt för att han ska behöva tänka, det räcker med att tex ställa utåt på långsidan eller i en volt
Det är bara sig själv man lurar om man tror att nödbromsen sitter i bettet oavsett om man är på banan eller ute i terrängen.
Volter och så är bra, som #25 sa, men akta dig lite. Gör man fel på en lättstissig häst kan det lätt sluta med mer och mer stress, snävare och och ''påskyndade'', stressade kurvor.. tänker att risken finns där eftersom du har det problem du har.
#25. Jag gör mycket volter, sidoförflyttningar, åttor och så vidare. Sen när han väl bara tuffar på och jag inte får stann på honom och leder in honom på volter tidigt springer han bara ännu fortare. Han är verkligen svår stannad om jags å bara precis har gjort en övergång till trav eller galopp, så vill han inte sakta ner eller bryta av.
Jag känner att jag måste ha kontroll på honom, och måste jag tillslut betsla up, ja. Då måste jag!
#26. Tack!
#27. Du vill inte komma med något tips istället?
#28. Det är så han blir! Usch det är så jobbigt, vet verkligen inte hur jag ska göra! Jobbar mycket i paddocken hemma vid och han springer löst runt mig, och han ska gå och springa brevid mig. Det funkar rätt bra att han följer mig, funkar ännu bättre att löslongera honom! Jag funderar på om han får mer förtroende för mig från marken kanske det funkar bättre från ryggen? Bara en liten tanke. Han lyssnar ju på mig och så i löslongeringen och har hela tiden koll på vad jag "säger" till honom med kroppsspråket. Så det är ju jättekul!
#29 Det låter som om problemet sitter i hur du sitter. Din viktfördelning och hållning berättar precis lika mycket för hästen som hur du rör dig när du står på marken, travare är ofta mycket känsliga individer vilket gör dem en aning svårridna; de lyssnar för mycket på dina omedvetna signaler.
När du ska göra en volt eller svänga; se till att du sitter rakt upp, vikten på rumpan (utan att sitta i stolsits), vrid om ytterfoten så att den ligger parallelt med hästen eller något innåt, men akta så att du inte ''tappar'' foten (vrider om den så att undersidan av din fot vrids uppåt/innåt, du ska ha den med tyngden jämnt fördelad.), gör du rätt så vrider du även knät en aning och låret, detta ber hästen att flytta sig med bogen först. Håll en extremt lätt kontakt på yttertygeln men låt innertygeln vara lös (om han inte svänger alls kan du kontrollera din fot och sn ta lätt i innertygeln.) Axlarna ska vara ''på volten'' alltså ta fram ytteraxeln lite. Låt ditt bäcken/höfter följa hästens rörelser långsamt, eller om det är för svårt (kan vara mycket svårt om hästen rör sig och man inte är helt med på allt själv) bara sitt emot som när du vill stanna, men utan lår och hand. Behövs det så knip med låren som när du ska stanna och räcker inte det, håll emot mjukt med tyglarna, inte helt stumt (helt stumt = tvärstopp) men ändå så att du inte riktigt följer med med handen.
Alltså; fokus på att sitta tungt, lägga foten rätt, yttertygel i mkt lätt kontakt, axlar på volten och sitt emot hans rörelse om han ''rusar'' i volten.
Om han så bara tar två steg in på volten i lugnt tempo så stanna och ge honom ett par sekunder att tänka, med mycket beröm. :)
Och just det.. vik dig inte i sidan på volten, det lyckas jag alltid göra och då blir det svårare att svänga in och hålla tempot.
Vi försöker ge dig tips
Men jag rekomenderar att ta hjälp utifrån av tränare som kan se och hjälpa före skarpare bett..
För om du tränat ett tag och du får svårare och svårare att kontrollera honom, ja då är det ngt som blivit lite galet.
Kom att tänka på en annan sak, han har inte ont ngnstans? Då kan de nämligen ligga på väldigt mkt då många hästar svarar med att försöka springa ifrån.

Är han kollad av en riktig hästtandläkare? Tänkte bara på hur han beter sig på filmerna som du visar, där han hela tiden drar ner huvudet. Eller är det din hårda hand som han vill komma från? Något känns fel.

Min kille, Brimad är väldigt överambitiös och vill gärna älga på och strunta i mig, han blir alltså gärna väldigt stark, och värst i övergången galopp-->trav..
Det jag gör, är att rida med sitsen så mycket jag orkar.. Och tränar förhållningar, halvhalter, tempoväxlingar direkt när vi börjar passet, jag måste vara stenhård med det, direkt i början för han ska ha fokus på mig resten av passet..
Och det hjälper otroligt mycket! Innan har jag liksom inte ställt några större krav, utan bara rullat på i skritt, trav, galopp..
Så du kanske är för snäll? Se till att göra förhållningar, halvhalter direkt från början, så han är lyhörd på dig..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#30-31. Tack himla mycket för tippset, ska testa. Det med vikten kan dock vara lite svårt då jag är sne i ryggen och lägger olika tyngd, dock inte som han verkat bry sig om innan då han har varit lugn och fin! Men ska försöka, verkligen! :)
#32. Ska försöka hitta en bra men, lite billigare. Får starta en ny tråd om det. Nej, han har inte ont och är för tillfället frisk som en nötkärna! :)
#33. Ja, självklart är han kollad av en riktigt hästtandlläkare! :) Det kvittar om jag har långa eller korta tyglar ibland, huvudet far ner som en katapult ibland!
#34. Tack, ska testa! :)

30
Ang. att följa med med kroppen på volten, blir inte risken större att man som ryttare viker sig i midjan och förskjuter vikten utåt så att hästen får dubbla signaler? Har snarare hört att man ska dra tillbaks ytteraxeln/vrida huvudet utåt och titta på hästens yttre bakdel så att man verkligen hamnar rätt i sadeln och sitter rakt.
#36. Nu förstår jag inte riktigt hur du menar. kan du fixa en bild eller så? :)
#29 Jag har redan gett mitt tips i inlägg #3, att inte byta bett, mitt andra inlägg var bara ett förtydligande.
#36 läs inlägg #31 också ;)
Man ska följa med kroppen=flytta ut ytteraxeln eftersom man länger hästens yttersida, men inte viksa sig i sidan vilket jag tillade i #31
#38. Får be om ursäkt. hade glämt bort det! :)

Ah såg nu att du skrev det, så nu är jag med ;)
Jag förklarar istället, mina försök till att teckna bilder vill jag helst bespara allmänheten ;) Om du rider på en volt så kan du, för att kolla av att du sitter rakt över hästen, vrida huvudet utåt (rider du i v varv tittar du åt höger) och fokusera blicken på hästens rumpa. Då rätar du till ev. sitsfel, som ex. vikt midja (automatiskt dras ytteraxeln bak, därav uppstod denna diskussion). Det är bra på hästar som faller inåt när du försöker ställa/leda dem för då kan du med hjälp av sitsen och vikthjälperna flytta tillbaks/"spärra" hästens försök att trycka sig inåt eftersom att ditt inre sittben håller för. Det är även bra när hästen öht har svårt att balansera sig i ex. galopp och den gärna vill slå om då man ramar in och håller kvar hästen med hjälp av sätet.
Dock ska man ju vara följsam med kroppen som Zabbio skriver, det gäller bara att man verkligen har koll på midjan (vilket inte jag själv har alla gånger…) men det är precis som med allt annat inom ridningen, bara att öva!
Thorsson, var bor du????
Vi bor mitt emellan Vetlanda, Eksjö, Vimmerby, Virserum i Småland. Jag skulle kunna stå vid sidan om och titta på dig "gratis" om du hjälper mig. Jag har en tillfällig (?) ryggskada och kan inte rida min häst och har lite knepigt att hitta någon som kan motionera henne.
"Om du kliar min rygg så kliar jag din"?
Och du… Jag är helt såld på ridtravarna!
#41. Den beskrivningen var toppen! Tack!
#42. Jag bor i Virserum! :) Wow, menar du det!? Vore toppen! :D Vart bor du då? :)
#43. Jag skriver till dig på "din sida" och förklarar närmare var jag bor. / kram Martina

jag hade en häst med samma problem och det var en 20 årig nordis som inte fick nå annat än hö för då exploderade hon, man kunde jobba henne i tre timmar och hästen vart aldrig trött eller gav upp, jag har testat allt på henne, inget funkade. en gång galloperade vi på rakspår och så släppte jag henne sen när jag skulle sakta ner så slet hon sönder stångbettet. så a devart en fint tur fullfart en bra bit innan jag lyckades lirka in tygeln i munnen på henne och fick stopp efter ett tag. men jag upptäckte att när jag red utan sadel och träns på henne i hagen med grimma och grimskaft gick hon hur fint somhelst och lyssnade jätte bra :):)