Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 5413 ggr
canon_eos
0

Köpa häst trots tidigare skada?

Jag är på jakt att köpa häst, min första.

Har hittat en som värkade bra och jag svarade på annonsen med lite frågor som ex om den tidigare hade varit skadad/sjuk.

Fick som svar då att hästen hade tidigare varit skadad men friskförklarades för över ett år sedan. Hästen hade haft då snett bäcken vilket gjorde att det ena benet överbelastades och hästen fick en kotledsinflamation. Hon skrev också att vetrinären inte trode det skulle komma tillbaka och ägaren hade inte märkt något efter den hade blivit behandlad.

Givetvis kommer jag att göra en vet undersökning innan köp.

Men den skadan hon har haft, är det en skada som är vanlig att den kommer tillbaka?

Jag vill ju ha en häst som jag kan träna, gå på kurser och tävla med. Hästen är 6 år.

Skulle ni ha köpt hästen trots tidiagre skadan?

Cilla89a
0

ett snett bäcken och kotledsinflammationer är vardagsmat ;)

har till och med vet sagt att den fick kotledsinflammaion av de snea bäckenet, så är det ju bra..
finns ju hästar som får kotledsinflammationer titt som tätt utan en anledning..

tror absolut inte det är nån fara att köpa den hästen.. jag skulle iaf inte tveka..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Smex
0

det beror också på priset.

Jag skulle blivit lite osäker eftersom hästen är 6 år.

Men kolla upp med någon veterinär som du litar på som kan ta en liten titt på den och se vad denne säger.

Bättre att få svar ifrån många olika veterinärer och inte bara en enda.

HannaT
0

#1 Fast jag tycker inte att kotledsinflamation är något lindrigt. Som du säger så kommer det lätt tillbaka, och det är varken kul eller billigt att behöva åka fram och tillbaka till veterinären.

TS: Hoppas du kommer fram till något vettigt, det där med att leta häst är tyvärr inte så lätt. Själv hade jag nog inte köpt hästen…

Lycka till!

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Scandi
1

Får man bukt på det snea bäckenet så tror jag allt ordnar sig. Min häst har också haft det.

Lindbygarden
0

Var noga med att kolla så det inte finns några reservationer i försäkringen innan köp! MKT viktigt!

Kimpa
0

Personligen skulle inte jag köpa den hästen. Om du tänker ha kvar hästen en längre tid och vill träna och tävla ska du inte köpa på dig problem.
Med tanke på att hästen endast är 6 år och redan haft så "mycket fel" … Det kostar ändå med alla veterinärbesök, mediciner och framför allt den tid hästen måste vila för att bli bra.

Zadeira
0

Jag hade nog inte vågat chansa, precis som föregående skrev är hästen bara 6 år men har redan haft en massa problem. Det blir dyrt i längden om det skulle återkomma…

Cilla89a
0

#3 fast om man vet anledningen till kotledsinflammationen så tycker jag det är piss i nilen.. min förra häst Schess, fick en släng kotledsinflammation -07, han är såld nu, och nu 2 år senare har han inte haft några som helst problem..

90% av alla jag känner har någongång varit inne och behandlat sina hästar p.g.a nån typ av inflammation..
det är enormt vanligt..

men men, det är ju inte jag som ska köpa hästen, men jag anser iaf att det inte har nån betydelse eftersom det fanns en anledning.. hade det därimot inte funnits nån anledning hade jag också varit kanske lite skeptisk..

Bluesky
1

Jag kan på rak arm säga att jag inte skulle köpt en häst med tidigare skada. Skador får man ändå med lite otur eller oförsiktighet. Det finns såpass många friska hästar att i alla fall jag hade letat vidare.

Nitro
0

Många av alla hästar jag eller bekanta haft, har haft snea bäcken vid något tillfälle. Kan sägas att vi går igenom dom ofta hos kiropraktor, och enligt dem så kan ett snett bäcken komma av att de rullar sig i hagen.

Jag skulle köpt hästen.

Molla
0

En av våra hade snett bäcken, fixade eq på en behandling.

emsems
0

Jag brukar alltid säga att det är onödigt att köpa sig skador, dom har en tendens att komma ändå.

jen
0

jag hade nog tvekat att köpa en häst med kotledsinflammationer och snett bäcken.

men OM du verkligen vill ha hästen, så kan du ju ta med en ET som kan kolla igenom hästen ordentligt innan.

Lorita
0

Jag håller med #13 om en ordentlig kolla av hästen MEN säljaren är ärlig och jag tror att många skulle mörka problem som hästen har.

Så mycket hänger på pris om hästen är frisk nu och vad hästen ska användas till.

Kanske är man till och med försiktigare om denna hästen så att skador inte uppkommer, för det är ett problem att nya ägaren rider sönder nya hästen efter ett köp. Man vill prova hästen man känner inte hästens signaler.

Jag hade helt klart övervägt hästen om den kändes som rätt häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

canon_eos
0

Känns som jag ska leta vidare, vill som sagt inte ha en problemhäst.

Synd bara att den i övrigt i beskrivningen värkade vara perfekt

Scandi
0

jag hade satsat på den men som sagt tagit ut ngn som kollat igenom den..

canon_eos
0

Har även intresseradt mig av en annan häst men det vissade sig att även den hade tidigare skador. Tydligen broddspark på knät, fick lympfangit men det läkte bra samt broddspark på griffelbenet, som gick av. Så det benet opererades bort. Återställd och inge men av det enligt ägaren.

Dessa skador hände i slutet av december/början på januari.

Är dessa skador värre eller bättre än den andra?

Cilla89a
0

#17 Har varit med om hästar som fått griffelbenet avsparkat och efter operation blivit friska och inte haft några som helst problem.
Och sen broddspark på knäet, är hästen kollad på klinik och blivit friskförklarad så är det ju ingen fara.

anser inte att nån av dem är "bättre" eller "sämre"..

Chestnut
0

#17 Griffelbenet kan ställa till en massa elände, ärrvävnad efter broddsparkar med beroende på vart de sitter. Tror att det är nästintill omöjligt att hitta en häst som är över unghäståldern och är 100% frisk, alla har nog någon slags gammal skada/sjukdom/avvikelse. Man får helt enkelt värdera hur allvarligt det är och hur pass det påverkar ens mål med hästen.

efter att själv varit med om en hel del turer med skadad häst kommer jag vara extremt noga vid framtida hästköp.. En isolerad, mindre skada behöver inte påverka men är det flera eller något större - aldrig mer! Onödigt att köpa sig skador.

Med vänliga hälsningar
Chess

jen
0

den skulle jag inte våga köpa.

för hur som helst, så är det mer risk med gamla skador.

canon_eos
0

Häst nr 1 blir det inte iaf.

Jag mailade henne och sa att jag tyckte hästen värkade bra men behövde fundera lite pga skadan, hon svarade att med skadan är det inga problem och det var brottom, för på fredag ska hon flytta och ta med sig hästarna.

Frågade lite i stallet vad de tyckte om att köpa en häst som haft kotledsinflammation, ingen värkade ok med det hela.

Sen började en att fråga lite om hästen och vem som sålde den, jag sa då vad hon hette, jag sa då namnet och vart hästen fanns, då ropade hon efter en annan tjej och frågade "Vad tycker du om XX?", den andra sa då "Njää då skulle jag absaolut inte köpa hästen, vaddå, har hon puschat på att affären måste gå snabbt?

Tydligen brukade hon av olika anledningar puscha att affärerna ska gå snabbt, hon säljer hästarna på provision och hon har några gånger tidigare mörklagt vissa skador på hästrana.