Bremsa??
vad gör man när man bremsar? jag tor det hette så..
Brukar hör ibland att "Min häst gillar inte aschenremmen, de har använr brems på han" asså jag vet inte riktigt vad man gör och vad man har det till? vaf gör man så lix?? -.-'

man bedövar hästen med smärta, en nödlösning om man måste gör något och hästen inte kan stå still.
Då tar man ett verktyg (som en tång eller en träbit med ett rep) och drar åt runt över läppen på hästen. Det krävs att man vet vad man gör och det är sista absolut sista utvägen.
Min bräms hänger i stallet och är oanvänd 
#1 och, det låter ganska läkisgt.. haha typ jättemånga har bremsar, som jag känner. -.-' usch,, låter inte trvligt isf xD

nej det är inte trevlig men det kan vara nödvändigt om man tex måste ta hand om ett sår som gör ont i väntan på veterinär. Så bremsen bör hänga i stallet men man bör undvika att använda den.
Jag vet att det finns de som som bremsar när man klipper eller skor och det är ju ganska trist. Men även så kan det bli nödvändigt för att kunna avsluta.

precis som andra säger så andvänd bremsen i sista utväg, en av våra lektionsponnyer sparkar o bits vilt omkring sig när han ska klippas vintetid… (jo han måste klippas, jättemkt päls) vi provade att ge plegasil ett medel man kan ge själv som har lugnande inverkan, han blev lugn o direkt när maskinen kom på honom så vaknade han upp, agrisivare än annars. Ingent fungerade, som sista utväg provade vi att bremsa, och döm till min förvåning att han stod stilla som ett lamm. Bremsen fungerar och kan andvändas i nödfall för att varken människa eller häst ska komma till skada.
vi använder inte våran brems, den ligger i sjukväskan ifall den skulle behövas nån gång i framtiden, men man får hoppas inte.
men jag har mött ponnyer som folk har bremsat bara för att kunna rycka manen och det känns lite onädigt. den kan man lika gärna klippa om hästen ogillar det så starkt.

behöver bremsa min häst när man ska tvätta sår på han ute på betet för han står bara still om jag håller och ingen annan vill tvätta.. när han står i stallgången står han också still, ingen brems där alltså. men den är ju inte elak på nåt sätt, så länge man använder den med omdöme och så som den är tänkt att användas (inte på öronen då alltså..). mycket bättre att ta bremsen på än att behöva härja runt med en häst aom har ont i tex ett sår.
Skynda långsamt så går det fortare.

bremsningen utlöser substanser som "lugnar ner" hästen (signaler till hjärnan, alltså) och det är därför man använder sig av den metoden.
det finns dock också föreslagna teorier i forskningsvärlden om att bremsning skulle vara en form av learned helplessness, vilket alltså innebär att bremsning skulle vara en sänkning av hästens välmående och välfärd.
(learned helplessness innebär att man tar bort alla flyktvägar/möjligheter att komma undan situationen för hästen, vilket i praktiken innebär att när hästen inser att den inte kan komma undan obehaget/smärtan/situationen så ger den helt enkelt upp och faller in i ett apatiskt tillstånd, vilket är att kompromissa med hästens psykiska hälsa)
medarbetare på djurskydd.ifokus
Min gamla hovslagare fick använda brems på Sylgja en gång, när hon stog på bakbenen i stort sett hela tiden. Normalt står hon som ett ljus vid skoning, men den gången gjorde jag misstaget att låta henne stå kvar ensam i stallet medan alla andra fick gå ut… Det gör jag inte igen.
Men då använde han sig av en brems som var som två pinnar i plast, varav en hade en liten böj med plats för överläppen i. Sen snurrade man repet runt ändarna på de där 'pinnarna' så de satt ihop. Det skulle jag gissa på att det var en relativt mild variant, för hon stod lugnt och vickade på överläppen, tills hon lyckades vicka av den. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Astra går inte att bremsa, hon blir bara värre då. Skulle bremsa henne på kliniken förut, men det gick som tur var bra utan den till slut.

Det är de intressanta att plegga en häst det funkar inte alltid, men bremsningen är ofta (inte alltid) en fungerande sista lösning, vilket skulle ni föredra, en kemisk substans i er hästs eller ett snöre runt mulen? Självklart vill man ju slippa båda men om ni fick välja. Och varför?
Har en liten teori om att bremsning är läskigt för att det "syns" medans att plegga en häst inte är det för att det går ju så "fort" och syns inte…
#10 Helt klart brems. Jag har vart med när min häst blivit bremsad och hon verkade då inte må värst dåligt över det. Hellre det än att mixtra med att ge henne nåt konstigt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#10 bremsen hänger ju där, just för att kunna ta hand om skaror säkert och snabbt 
Men ni som betäcker och ultraljudar era hästar, behöver ni aldrig bremsa?
Det behöver vi på vissa ston. Men nu har vi en så bra undersökningsfålla, den gör så att tjejerna står still, efter att den byggdes behöver näst intill ingen bremsas.
Jag tycker att det är bra att veta hur man använder en brems, är olyckan framme ska det gå smidigt. Har peppar peppar aldrig behövt bremsa pga skada.
Jag tror inte att bremsning skadar hästen, men ska absolut inte göras mer än nödvändigt! Är det inte så att man med smärta blockerar hästens hjärna, någon slags "gate-control" inverkan?!

Om det vorre farligt eller elakt mot hästen att bremsa den, så tror jag verkligen inte att veterinäre skulle hålla på med det. Visst, det kan se otäckt ut, men hästen mår ju "bättre" när man bremsar.
Finns ju en mildare typ av bremsning, och det är ju helt enkelt att man tar och trycker/tycker ihop en bit skinn på halsen. Vet inte vad det kallas. Svårt att förklara.
Men i första inlägget skriver mintcore "Min häst gillar inte aschenremmen, de har använr brems på han"
Menar du aachenrem? Deet är ju en läderremm som används vid ridning. Menar du att folk har försökt bremsa med en sådan?

#14 en del hästar blir väldig rädda om nosen efter att dom blivit bremsade och vissa bermsar för allt i tid och otid.

#14 det finns mkt saker i våra dagar som vi utsätter våra djur för i tron att det inte är så farligt.
på 1700-talet spikade man upp levande katter på en vägg och skar upp dem för att studera cirkulationsflödet, och motiverade det med att djur inte kunde känna smärta.
det skulle vi ju inte göra idag; men troligt är att vi utsätter våra djur för saker som vi om kanske bara 10-20 år vet är helt uppåt väggarna.
inte alla hästar fungerar att bremsa; bremsningen ger en motsatt effekt.
hästen "mår" heller inte bättre, dock tror man att bremsningen utlöser vissa substanser som signalerar till hjärnan att "ta det lugnt".
se också mitt tidigare inlägg om teorierna för learned helplessness.

bremsningen ÄR en nödlösning, något man tar till om man måste hjälpa/behandla något akut
dit hör inte klippning eller skoning, då ska man träna sin häst.
#16 Det med learned helplessness kan jag ju säga direkt att jag inte tror på ett dugg. Först och främst så kan jag ju säga att jag har svårt att tro att en häst ger upp så lätt när det handlar om att fly. En häst skulle fortsätta fly från ett rovdjur om den så hade tre ben kvar, varför skulle den ge upp för att den får något runt överläppen?
Och apatisk, ja det var då inte min häst när hon bremsades. Hon såg mest nöjd ut och funderade på vad tusan det var som hade satt sig fast där.
Men hon är ju lite knäpp också…
Det första däremot är väl fullt möjligt, att det leder lugna signaler till hjärnan. Alternativt så simpelt att hästen koncentrerar sig mer på om det händer något obehagligt framme vid ansiktet/nosen, vilket ju också kan förklara att det inte funkar på alla…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#18 en häst med tre ben har ju fortfarande en chans att komma undan, i sin egen bedömning.
vad gäller bremsningen och LH, så är det en situation där hästen faktiskt inte kan komma undan, och förr eller senare faller alltså hästen in i "insikten" att den inte kommer undan (=ger upp).
om bremsningen också upprepas (det är alltså inte en engångsföreteelse) så ökar risken för att hästen skall uppfatta situationen som hopplös (=ge upp)
detta ger en ökad risk för LH.
det har också konstaterats att många, många westernhästar är fall av learned helplessness, till följd av hur hästen "fostrats" från föltid upp i unghäståren.
det har också diskuterats kring Millers metod och om den kan sammankopplas med LH.
Som jag också skrev, så finns det teorier om LH & bremsning, men jag skulle inte avfärda det som helt omöjligt.
#19 Japp, och jag skrev att jag inte tror på den teorin. 
En häst med tre ben kan komma undan enligt den egna bedömningen. Vad är det då som gör att den tror att den inte kommer undan för att nånting sitter i läppen? Jag ser inte det logiska där.
Min häst har blivit bremsad en gång. Och då kom hon undan. Hon lyckades få av bremsen genom att vicka på läppen. Och du skriver att hästen förr eller senare faller i insikten att den inte kommer undan… Då förstår jag inte varför de flesta hästar blir lugna direkt bremsen kommer på? Då borde det väl rent logiskt ta ett tag?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#19 Jag håller med dig jag ser ingen logik i teorin om LH, en häst skulle kämpa livet ur sig innan den ger upp, och den kraftiga reaktionen tror jag faktiskt man skulle märka av. Herregud det finns hur många bilder/filmer som helst med tex. zebror som blir fastbitna i mulen och fortfarande kämpar, så varför skulle de inte gälla för hästar?
Sen bremsar jag hellre än pleggar… men det är ju bara min åsikt.

jag bremsar också hellre än pleggar, därför att så fort bremsen tas av så försvinner inverkan medan plegget sitter i ett tag helt i onödan. vad som troligtvis händer vid bremsning (vilket jag tror) är att kroppen utsöndrar endorfiner som är lugnande. sen ska man ju inte brems i tid och otid. det ska inte göra ont på hästen att bli bremsad, det är då dom blir rädda för den. man ska dra åt lagom mycket och det är ju skillnad från häst till häst.
#19 det har också konstaterats att många, många westernhästar är fall av learned helplessness, till följd av hur hästen "fostrats" från föltid upp i unghäståren.
Ehhh, så du menar att westernhästar blir apatiska pga hur de fostras, då för hårt eller? Du har inte funderat på att väluppfostrade westernhästar kanske är välhanterade och ser upp till sin ledare för att de behandlas med respekt? Menar du också att westernhästar mår dåligt psykiskt, då du skrev att LH är negativt för psyket?
(Många frågor väcks, men det måste ju vara ett fel på ditt tangentbord eller nåt, för du kan ju inte mena som du skrivit… Eller att min hjärna kopplat det du skrev fel…)

#23 för det första vill jag understryka att jag inte skrev att alla westernhästar lider av LH.
för det andra så är det konstaterat att de metoder som har använts och som fortfarande till viss del används (ffa i USA, verkar det som) utlöser LH hos hästarna.
Som t.ex. att man fäller hästen och tvingar den att ligga tills den ger upp, eller vissa former av uppbindning som påverkar hästens chans/förmåga att röra sig.
i england och USA heter det "breaking in" när man rider in hästarna (där break syftar på att bryta hästens vilja och få den att göra som ryttaren/tränaren vill); om detta görs med för hårda metoder finns det en risk att det resulterar i LH.
detta innebär att det inte förekommer LH hos bara westernhästarna, som du verkar ha tolkat det som, även om de metoder som använts för de hästarna ofta varit hårdare = resulterat i fler fall LH.
LH betyder Learned Helplessness, villket på svenska betyder inlärd hjälplöshet. Hur tror du att det ska kunna vara positivt för hästen?
Jag föreslår att du letar reda på en artikel som heter "Is there evidence of Learned Helplessness in Horses?" av Hall, C. (2008), och vidare "Training Methods and Horse Welfare" av Waran, N. (2002).
du skrev många två gånger framför westernhästar, där av mitt antagande att du menade att det mycket ofta förekommer just inom western.
Det du skriver om är hemskt, metoder som bryter ner hästen är ju idiotiskt! Men att dra western över den kanten och säga att där förekommer det mycket mycket. Nä, i Sverige går western hand i hand med NH. NH är förvisso olika för alla som utövar det, men någon psykisk nedbrytning handlar det inte om. Däremot kan man ju säga att LH är stort i andra länder, men inom western…nä, inte i Sverige iaf!

#25 och var i mitt inlägg skrev jag "Sverige"?
#26 Vi befinner oss i sverige…
#15 Ja, men då brukar man ju inte (fortsätta) bremsa de hästarna.
#16 Tycker du hade kunnat kommit med ett mycket bättre exempel där. För det första så skriver du om katter och inte om hästar. För det andra så är det ju självklart nu förtiden att man inte gör så.
För det tredje så tror jag faktiskt att tekniken har kommit så pass långt nu att det är mycket mycket enklar att ta reda på vad som är rätt/bra och fel/dåligt för hästar, eller ja, djur i största allmänhet.
Så hade bremsning varit farligt/dåligt för hästar, så tror jag faktiskt att man hade kommit fram till det nu.
#24 Du skriver "i england och USA heter det "breaking in" när man rider in hästarna (där break syftar på att bryta hästens vilja och få den att göra som ryttaren/tränaren vill); om detta görs med för hårda metoder finns det en risk att det resulterar i LH."
Så egentligen gör vi ju samma sak i Sverige när vi rider in hästarna? Jag menar, man lägger ju på sadel och sen exp longerar man hästen och då får den ju ofta rusa av sig och bocka och ha sig, för att lära sig att sadeln inte kommer åka av, och att det inte är farlig. Till slut ger ju hästen upp, och det blir ju LH i sånt fall? De är ju nästan samma sak som de gör i england och USA i sånt fall?

#27 det är jag väl medveten om, men det innebär inte att man är begränsad till att tala om endast de hästar som lever i Sverige, eller?
#28 det är helt egalt vilket djurslag jag gav exempel på. det är fortfarande faktum att människan använder sig av ett stort antal djur som vi inte har full och/eller korrekt uppfattning/bevis för hur de fungerar. hela grejen med det exemplet (som du inte verkar ha uppfattat) är att på den tiden tyckte man att det var okej att behandla djur så, för man hade inte "bättre vett", och idag gör vi säkerligen fortfarande saker som vi i framtiden inte kommer göra för att vi då kommer ha "bättre vett".

Det är fortfarand OK i laglig mening att kastrera griskultingar utan bedövning 
Vi måste se och förstå djurs smärta, den var ganska nyss som "vi" upptäckte att spädbarn hade känsel 
Jag förstår inte varför vissa inte vill se djuren som levade indevider 
#29 Det här är ett svenskt forum och syftar man på hästar i andra länder kanske det vore bra om det framgår, annars antar iaf jag att det är sveriges hästar du pratar om.

#29 Det är farligt att generalisera när man pratar om olika metoder i hästhantering. Visst finns det olämpliga metoder i olika tränares sätt att hantera hästar och det bland alla raser och dicipliner.
Men du ska akta dig för att peka ut en speciel grupp tex westernhästar. Att dom skulle bli felhanterade från dom är föl är helt fel. Om det är i USA du tänker på när du pratar om att dom är felbehandlade så ska du säga det så det inte kan missuppfattas. Jag undrar hur många tränare du vet som använder fel metoder i USA eller om du bara tror att det är så. Alla jag känner till i USA arbetar med sina hästar med stor respekt.
Eftersom jag föder upp Quarterhästar så är det en värld som jag har bra koll hur man tränar hästar och där handlar det om ett samarbete mellan häst och ryttare. Visst har vi rötägg bland weterntränare i sverige med men dom är få. Oftast så är Westernhästar mycket väluppfostrade inte kuvade.
#1 Jag håller med dig fullt ut. En brems ska finnas i varje stall ifall olyckan är framme. Om din häst tex fastnar i ett trasigt staket och den måste stå still för att inte göra skadan värre. Då är man tacksam att man kan bremsa den.

#32 nej, det var inte bara i USA jag menade, och det var också därför jag medvetet inte pekade på ett land - därför att det finns över världen, inte bara i ett land hos en viss typ av tränare hos en viss typ av häst.
Problematik med LH existerar även utanför Usa:s gränser, och jag "valde" inte den grenen hästar av slump eller för att jag tyckte att det "verkade passa bra".
snarare är det så att även jag har kontakter djupt i nätet kring hanteringen av westernhästar som bär vittnesbörd om LH och så vitt jag har kunnat läsa mig fram till så var det också hos denna grupp hästar (utöver de militära hästarna) som man först kunde detektera problemet.
Att "arbeta med sina hästar med respekt" innebär inte automatiskt att man kan utesluta problematiken med LH.
Var så vänlig och notera också att jag inte påstått att LH existerar hos varenda westernhäst (eller häst i annan disciplin) i världen.
Det är mycket märkligt att det ska vara så svårt att nånsin föra fram nya teorier, nya rön, nya fakta eller nya argument bara för att det inte är bekvämt att läsa om dess blotta existens.
Eftersom detta nu dragit långt ifrån trådens ursprung så kan ju vidare diskussion ske privat om det skulle vara nåt mer.
Ingen som ultraljudar?

#33 Det är just för att dina tankar är nya för mig som dom är intressanta att diskutera.
Hur menar du att du kan arbeta med din häst med respekt men ändå ge den psykiskt lidande?
För om jag inte har fattat det fel så är LH psykiskt lidande för hästen?
När man rider in en häst så gör man saker mot hästen som den ibland inte tycker är så bra tex sätter på sadel. Då förekommer det att hästen innan den fattar att sadeln sitter kvar bockar. Är det LH?
Med andra ord så kan du inte göra något mot hästens vilja utan att det är LH. Eller har jag fattat helt fel?

#35 Mja, LH hör också ihop med hur ofta och hur många gånger en häst utsatts för en viss situation (smärtsam upplevelse, "dålig" träningssituation, obehag osv.)
LH uppkommer alltså inte bara pang bom, sådär.
dock så innebär varje moment av denna typ som man "plockar på" hästen (alltså 1+1-principen) att man ökar risken för att hästen skall utveckla LH.
Om vi säger så här: Åtminstone förr i tiden var det vanligt att man tog unghästar i England direkt från den lösdrift som de gått i (som ju har varit och är en vanlig form där), tog den till en hamnkaj eller dylikt, spände på en sadel och slängde upp en ryttare på hästen. sen väntade man helt enkelt ut hästen, tills den slutade att göra något som helst motstånd alls (detta är alltså "breaking in"). Det här kan man kalla LH, eller åtminstone en god start till LH.
Ett annat exempel är hur man knöt ihop framben med bakben på militära hästar med rep, stålvajer eller liknande, vilket gjorde att om hästen rörde sig "vid fel tillfälle" så ramlade den omkull och gjorde illa sig. Att inskränka på hästen på detta vis är också att provocera fram LH.
Dessa metoder förekommer fortfarande, om än i liten utsträckning, och i ett antal fler varianter, och varje "träningsmetod" eller dylikt som innebär en situation som hästen kan uppfatta som smärtsam, obehaglig eller skrämmande, men som den inte kan undvika, resulterar eller har stor potential att resultera i Learned Helplessness.
Det är endast de grava fallen av LH som uttrycker sig i form av apati, LH visar sig också mer subtilt än så.
Själva poängen med s.k. "god" träning av hästen är ju att få hästen att vilja göra som jag vill. Att påtvinga hästen min vilja är en helt annan femma, och det är också då som det blir aktuellt med LH.

#36 Tack för den förklaringen. Nu förstår jag vad du menar.
Självklart att den sortens behandling framkallar psykiskt lidande!
Ett samarbete mellan häst och människa måste grunda sig på att du pratar ett "språk" som hästen förstår och att du motiverar hästen till att göra som du vill.
Men för mig är det att respektera hästen att jag inte gör något som den inte förstår vad jag vill att den ska utföra.
#36 Fast jag ser inte likheten med det och att bremsa. I så fall borde ju rent logiskt hästen kämpa ett tag med att fly från bremsen innan den inser att det inte går och ger upp/blir lugn. Men det gör de ju inte, utan reaktionen kommer omedelbart när bremsen kommer på, även de första gångerna, så det är ju inget "inlärt" hos hästen att den inte kommer undan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#38 som jag sa tidigare så är det ännu bara teorier om learned helplessness vid bremsning, och man kopplar då samman det med obehag/smärta.
huruvida de rent tekniskt har tänkt visa på sambandet i övrigt har jag ännu inte sett någon information om.
dock finns det ju fortfarande en potentiell påverkan som skulle kunna innebära LH med upprepad användning, just för att man utsätter hästen för en obehaglig och potentiellt smärtsam situation som den inte kan ta sig ur.
sen är det ju en ren tolkningsfråga med vad man menar att det är när hästen motsätter sig eller "kämpar emot" något.
det kan vara allt från att hästen stegrar sig eller att den höjer huvudet för att undgå fastsättning av bremsen till att den som du säger "står och vickar med överläppen", eller hur? det behöver ju inte alltid vara de mest dramatiska utvägarna som utgör motstånd, likväl som man har en "skala" att gå efter t.ex. vid smärta, vid stress, vid tonic immobility eller vid learned helplessness.

#37 ursäkta detta har inte med ämnet att göra men eftersom du har westernhästar kan du säkert svara på min undran. måste man lasta av westernhästar i träns på tävling?

#20 du har en islandshäst eller hur?
#41 Ja, vaddå då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#42 dom reagerar lite anorlunda under stress och på smärta tydligen, jag ska försöka hitta artikeln så ska du få läsa 
#43 Jag vet, många är passiva hanterare. Men långt ifrån alla, och långt ifrån alltid. Och jag vet hur min häst reagerar under stress och vid smärta, och det var inte samma beteende. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#40 Nej du behöver inte lasta av i träns på en westerntävling.
#45 Inte där vi har varit iaf, men flyttar westeriet till strömsholm ändras nog det, eller?!

#46 Tävlingen på Strömsholm i 6-9 augusti kommer att ha lite andra regler.
Hästarna ska ledas i träns, kjedjegrimskaft eller repgrimma. Alla som tävlar i junior klasserna ska rida i hjälm (vilket dom inte brukar). Även klasser som man går bredvid hästen tex Halter.

#47 eller hur beror det på att westernfolk har bättre pli på sina hästar? på vanliga tävlingar antar regelmakarna att ryttarna inte kan kontrollera sin häst (vilke tmånga inte kan). lite förnedrande för den som kan utan träns..

#48 westernryttare miljötränar hästen mer, jag råkade ut för det förra året när jag var i ett ridhus och väntade på utställingstart med min ettåring. Inne i ridhuset fanns två hästar till en på 3år och en något äldre än det.
På läktaren sprang helt plötsligt tre killar och lekte, dom två andra hästarna flög i luften och ägarna blev upprörde på killarna.
Karisma min ettåring, lyfte huvudet och såg dom två andra hästarna tittade på mig och fortsatte stå och halvsova, matte var ju inte rädd eller upprörd så varför skulle hon bli det.
det där är skillnaden på western folk och många andra som sysslar med hästar, western folk förutsätter inte att hästen ska bli rädd vi visar att värden är trygg.
#49 Det spelar ingen roll hur miljötränad eller säker en häst är, det ska vara tyst på läktaren!

#50 Det håller jag med om folk på läktaren ska ha respekt för hästarna.
Men om det skulle hända något så ska inte hästarna bry sig om det alls.
Kanske är det så att en del lägger ner mera tid på att vänja hästarna vid olika situationer så att dom inte ska vara rädda för saker som händer.
Jag brukar säga det att finns inte självförtroendet i hästen måste den finnas i andra änden av snöret 

#50 i detta fallet så var vi i ridhuset för att det regnade (det ridhuset var stängt för dagen) och för mig och mina hästar speller det ingen roll vad som händer på läktaren
och skulle ägarna tagit det lugnt hade hästarna också tagit det lugnt Mina är ganska vana vid mycket och det minskar risken för panik olyckor
#51 så sant, det är andra sidan av snöret som ger hästen självförtroende 

det är precis som på dressyrtävlingar, visst ekipaget ska ges tillfälle till koncentration, men knäpptyst? nä då hör man nån fisa så flyger hästen i luften då eller? det kan man inte beskylla åskådarna för..