Hovproblem
Hejsan!
Min häst har alltid haft lite "dåliga" hovar. Alltså dom spricker väldigt lätt. Har blir verkt regelbundet och jag smörjer alltid på hovfett på dom, men ändå spricker dom.
Vad tycker ni att jag ska göra? Finns det något medel eller nått för att få dom att hålla? Just nu går han barfota, kan det hjälpa att ta på skor?
Väldigt tacksam för svar!

Har du problem med att hovarna spricker så ska du sätta på skor. Då går hoven inte så lätt sönder.
Ok tack :)
Då får jag se till att få hem en hovslagare så fort som möjligt då :)
Biotin, men det förbättrar ju hovkvaliten som kommer, inte den som är.

så vitt jag vet ska man undvika att olja/fetta in hovarna också, eftersom det kan bidra till, alternativt öka problemen, med torra och spruckna hovar.
prova sko hästen och lägga fettet på hyllan och se hur det fungerar.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#4 Det har jag också hört.
Jag vet inte om det fungerar, men har hört att man kan ställa dom i vattenbad.
vattna hovarna.. ha dom i vatten bad..
finns något som heter hoof aid tror ja med, luktar mint..
sör på googel på hovproblem
Har du ingen som kommer och verkar hästen?
Jag tror inte alls på att svaret alltid är att sätta på skor, utan det beror nog myket på om hästen får i sig de mineraler och vitaminer den behöver. Det är också viktigt hur den verkas. Så jag tycker du ska ta ut em hovslagare som är specialicerad på barfotaverkning och höra vad den har att säga innan du sl´år på skor.
Var bor du?? Min hovslagare får bort sprickor osv på några verkningar. Med rätt verkning och med hovbalansering så försvinner oftast sprickor. Man behöver då inte sko den. (om den inte har ont förståss) Olja, fett torkar ut hovarna och gör sprickor värre. Vattenbad är bättre.
#4 De har jag nog aldrig hört… En som började utbilda sig lite smått till hovslagare sa att man skulle smörja in hovarna med hovfett på sommrarna för att fukta upp dom och hovolja på vintern för att dom inte skulle bli för blöta.
#6 Kan ju testa :)
#7 jo, självklart verks ju hovarna, men jag pratade med min syster som hade honom före mig och hon sa att han alltid har haft lite små problem.
#8 Jag bor i sunne i värmland. Vi ska testa en ny hovslagare nu så vi ska fråga honom om vad vi ska göra. Jag ska i alla fall sätta på honom skor nu framöver.
#9 Vad har du för hovslagare? Jag känner till ett par väldigt bra i det området…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#9 men om du fettar in så mycket så förstörs glasyrlagret på hovarna, vilket leder till torra hovar och sprickor (= mer infettning = mer problem)
om hästen har torra hovar "i sig självt" är det bättre att blöta dem, alltså lära hästen att stå i vattenbad varje eller varannan dag.
medarbetare på djurskydd.ifokus
Ställ hovarna i vattenbad varje dag. Inte smörja med något. Ett tips är att även vattna runt ex. vattenhinken, så att marken hålls fuktig på ett ställle där man vet att hästen står ibland. Morgondaggen i gräset är nyttigt att gå i.
Jag tror inte på att det är bättre att sko, jag tror på att hoven läker snabbare och har bättre blodcirkulation utan skor.
#10 Jag minns inte riktigt vad den nya hovslagaren heter. Ska höra med min pappa.
#12 Ja morgondagg har jag hört och det får han gå i varje dag.
Det där med skor får jag höra med hovslagaren vad han säger.
Håller med en del tidigare inlägg. Att smörja hovarna för mycket kan störa och göra det värre. Det är ungefär samma som med lypsyl åt människor, man kan få ännu torrare äppar om man använder för mycket lypsyl…