Hjälp med att Sitta upp
Hej, jag undrar om hur jag kan göra när jag ska sitta upp utan pall för jag har ganska kort ben och når inte upp till stigbygeln.
Hur ska jag göra? För skulle bli jätte glad om jag lyckades.
läng stigbyglen tills du når, sätt en makering på båda sidor (viktigt att byta uppsittnings sida om du sitter upp från marken). det e ju bara att ändra när du e uppe…
Okej, tack :) Har funderat på det förut med aldrig gjort det
Använd pall, det är mycket bättre för både häst och sadel.
Jag kommer inte upp utan pall eller annan upphöjning. Det spelar ingen roll om jag sänker stigbygeln, jag har inte kraften nog att häva mig upp från marken pga fibromyalgi. Känns rätt handikappande ex vid uteritt, man måste planera avsittningarna.
Det har hänt att jag ramlat av vid uteritt och inte hittat nån bra uppsittningsmöjlighet på en kilometer, då är det bara att traska med hästen bredvid istället tills det finns nåt att stå på…
Men, för de flesta människor funkar det att sänka stigbygeln de gånger det inte finns pall eller liknande.
#3 - Fast man har inte alltid tillgång till pall, det är ju det.
Om man till exempel är ute och rider på ett fält och hoppar/ramlar av och sedan ska ta sig upp så är det viktigt att kunna ta sig upp utan pall. :)
#5, precis som jag sa kan jag inte komma upp utan hjälp pga min sjukdom, så det har hänt precis som du säger att man inte kommit upp förren efter en bits promenerande efter en avramling!
Oj! Jag såg någonstanns att det finns som en lös stigbygelplatta mankan ha med sig i fickan. sidorna var i typ teryleneband med en plastbit i toppen som man satte fast i stigbygeln. Och sen när man väl sitter i sadeln är det bara att plocka bort och stoppa ner i en fick. Men kommer tyvärr inte ihåg vart jag såg den. Det vår på någon mässa. Priste låg inte på mer än någon 50-lapp. Funderade på att köpa, men sen blev det inte av.
Ska försöka komma på vart jag såg den…

#1 nackdelen med att göra så är att man inte kommer upp ordentligt för att lägga benet över ryggen.

Om man är ute i terrängen och trillar av kan man ju alltid svinga sig upp :)
Min gamla ridlärare på ca 55 år svingar sig barbacka upp på en stor häst på ca 170 :)
Det är bara att öva 

Det ät jättebra att ha tre stubbar som en trappa, En som är typ 40cm och nästa är 70cm och nästa är kanske 1m :) Funkar jättebra :)

#9 var tar de tag i när de svingar sig då? sadeln eller manen?
jag använder alltid pall för att spara på muskler och sadel
Men hur gör man i skogen om man inte hittar någon "pall"?

# 11 somsagt var det barbacka så troligtvis tar han tag i manen :)
Är man i skogen så letar man rätt på en sten, stubbe, backe, eller något liknande så man kan komma upp :)
#14, hur sningar man sig upp då?? ;D
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ja jag brukar ställa hästen i nedförsbacke när jag ska hoppa upp. Går ju att ställa den i ett dike!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag brukar träna att sitta upp, fast utan häst. Går jag i trappor tar jag två steg i taget och försöker vara explosiv i steget. Man kan även öva på att kliva upp på en stol. Gäller ju att få kraft i benen så man orkar liksom.