Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 3914 ggr
jen
0

orolig häst på betet

Min häst är så orolig nere i beteshagen. Han betar typ en kvart, sen springer han vid grinden och vill hem.

Den andra hästen betar lugnt..

Så här har han gjort varje sommar nere på betet. Det har lugnat sig lite efter en tid, men i år verkar han inte lugna ner sig.

Han verkar helt enkelt inte trivas där nere.

Så fort han ser mig så blir han glad! och när jag tagit ut honom från hagen häver han sig och vill äta gräset utanför. Så han är bra hungrig!

Såhär beter han sig aldrig hemma, och aldrig på betet i förra stallet-

Nu funderar jag på att strunta i att ha honom på betet.

Hur skulle ni göra?

lisette
0

har han utsikt från hagen? hur ser omgivningarna ut?

hur länge har de gått på bete nu?

jen
0

betet ligger öppet, gärden runtomkring. Så utsikt har han jättelångt.

Nu har de gått där nere 3 veckor. Men inte hela dagar eftersom han beter sig så här.

Jag har hämtat hem dom efter ca 5-6 timmar.

Han har gått ner i vikt , så jag behöver ge massa hö

QALM
0

#2 Bäst är att du låter honom gå kvar på betet utan att ta hem honom. Att han inte får ro är att han vet att du kommer snart.

Eller så låter du honom vara hemma och äta upp sig innan du släpper honom helt. För du ska inte flytta honom fram och tillbaka. Det är det som gör honom orolig.

Lorita
0

är det blåsigt på betet?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Cilla89a
0

"Såhär beter han sig aldrig hemma, och aldrig på betet i förra stallet"
Låter absolut som han inte trivs på betet där du har honom nu..
Jag skulle tagit hem min häst om den vart så orolig.. Men man kan ju undra varför han inte trivs? Han kanske vill ha fler flockmedlemar?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

jen
0

#3 Jo, jag har tänkt så också, men när jag gjorde så förra året så hjälpte det inte.

#4 nej, inte så blåsigt.

#5 Ja, jag undrar jag med. Han bryr sig inte om att den andra hästen går i väg o betar

hestellen
0

Min första tanke är insekter? Är det kanske extra mycket vid den hagen? kanske finns nån bäck eller att dom håller till mer där helt enkelt?  Jag skulle inte ha honom där helt om han är så orolig, risken för kolik uppstår ju då. Du kanske kan vänja honom succesivt?

jen
0

insekterna har inte kommit ännu vad jag märkt.

Vänjt honom har jag gjort försiktigt eftersom jag är rädd för att de ska bli dåliga i magen av gräset nu i början.

Jag får se hur jag gör. nu går de där nere och betar lugnt, men jag vet att om nån halvtimme kommer han att börja vanka igen…

han kanske rentav bara ska hem o ha mer mat?

bell
0

Fodra hö på betet? Är det bara de två i stallet oxå?

jen
0

#9 ja, bara de två hästarna…

mazze
0

Jag skulle nog faktiskt plocka hem och strunta i betet om det nu inte finns något annat bete. Uppenbarligen trivs han inte där, så går han ner i vikt så är det bättre att ta bort honom där ifrån.

Lorita
0

Du får lära dig att slå med lie och slå och ge hästarna gräset vid stallet i stället Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

hestellen
0

#8 Okej, jag vet ju inte var du bor bara tänkte att här i småland har vi massa insekter.

Men på betet finns det väl massa gräs? Då kan det ju inte va att han är hungrig o vill ha mat.

Eller så är det helt enkelt så att han inte gillar den hagen av nån anledning..Hästar är speciella..Är det så skulle jag inte ha honom där. Han ska ju inte behöva va orolig o gå ner i vikt=)

Tin-Tin74
0

finns det mycket vilda djur vid hagen som kan störa honom?

Blir han lugnare om du kommer och går ut i hagen och sätter dig?

Trivs han med sin kompis?

jen
0

#14  Vilda djur har jag inte sett några spår av.

han blir lite lugnare av att jag kommer ner, men är fortfarande spänd och står vid grinden.

Han är lite irriterad på sin kompis ibland, jag ser dom aldrig klia på varann. Men, här  hemma är han helt avslappnad.

Ska jag behöva fodra hö till 2 friska hästar bara för att den ena inte vill vara där? verkar inte annat…

skit!

jen
0

Igår så skaffade jag ett flugtäcke för att pröva om det iallafall är insekter som irriterar honom. Sen dränkte jag in hela hästen i hemmagjort flugmedel. (hästen luktar vitlök haha)

trot eller ej. Han har stått lugnt och betat nästan hela dan!!!!

Jag vet ju att han är lite känslig mot insekter, men inte trodde jag att han reagerade såhär starkt som han har gjort. För så mycket insekter har jag inte sett att det är. jag har ju bara sprejat lite insektsmedel förut

Det här var en billigare variant av flugtäcke som jag köpte för att testa, och nu ska jag köpa ett bättre så jag har ett i reserv…

Fasen, så dum jag känner mig

hestellen
0

#16 Känn dig inte dum, det är inte så lätt att veta vad hästarna tänker alltid=)  Jag har nämligen en ponny som är likadan kan bli helt galen! Därför jag misstänkte det=) Men skönt att du kommit på problemet nu iaf!:D

Tänk på att om det är riktigt jävligt med insekter kanske det inte hjälper med täcke och insekter, så då kankse man får ta in dom dom timmarna det är som värst=)

jen
0

#17 ja, jag har fått tagit hem dom på dagarna under värsta perioden på somrarna så de får gå in i stallet när de vill, och ja… De går in då Glad

Tin-Tin74
0

Du ska asolut inte känna dig dum!  Tvärt om ska du vara stolt att du kom på vad det var som var problemet!

Molla
0

Skönt istället att du kom på problemet! Nu kommer du ju få upp han i hull på grönbete!

jen
0

jaa, det känns mycket bättre nu..

Magsåret börjar läka igen på en orolig matte "pust"