underskänkeln
en ny diskussion vill jag dra igång ang underskänkeln.
Peter Markne som var här i helgen ville att i princip alla som red för honom skulle dra fram underskänkeln. han säger att man kan inte rida och korrigera hästen på höet, utan korrigeringen måste ske där hästen är känsligast (längre fram). Då kommer vi direkt till diskussionen: skall vi slopa lodräta sitsen (lodrät linje mellan axel-höft-häl), eller slopa marknes uttalande, eller vad är tanken?

Vad jag har lärt mig så stimulera skänkeln bukmuskeln som i sin tur titulerar undertrampet, vad skänkeln ska fram och göra förstår jag inte mer än just vid kommandon. Huvud, axlar knä det håller jag på, någon nämnde något om hoppning, då kanske man…………nej man ska ju få med sig bakkärran där också
Säger som Lorita.
Inte fasiken vill du tappa sitsen. Tar du fram skänkeln får du sämre balans och du kommer inte kunna inverka rätt i höften.
Flyttar du fram underskänkeln så trycker du på fel muskel och kopplingen som Lorita pratar om till bakbenen blir fel. Det är då du inte får hästar som använder den rätta motorn i baken och trycket där, utan bara flashar med frambenen (så som Marknes hästar
).
En skänkel som ligger för långt fram påverkar bara bogarna i stort sett och ger bara framben och sitter du för mkt där kommer du absolut få en häst som går på framdelen och viftar en massa (igen; så som Marknes
) …
Varför skulle hästen vara särskilt mkt känsligare längre fram?
Var det någon som frågade Markne vad han tyckte om att man då plockade isär och förstörde sitsen & vad var hans respons på det?
jag tror ingen vill ifrågasätta honom.. hörde då inget om det iaf.

Vad var det stod i hästfocus bor man i norrland får man gilla läget, en tränare är bättre än ingen tränare…………jag förstår att ingen frågade 
#4 Stackars norrländare. Kanske man skulle flytta dit? Man lär känna bra med pengar iallafall om de går efter ditt ordspråk ;)
ja kom hit och håll träningar!

Du är välkommen hit oxå om du ändå ska till Umeå =)