Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4141 ggr
jupiter00
0

Havrefritt foder?

finns det nått havrefritt foder ?

Zadeira
0

Det beror ju på vad för foder du är ute efter och vad hästen behöver.. alla hästar får inte havre, men det finns mängder av annat kraftfoder beroende på hästens behov..

Maja
0

Jaa, det finns foder utan havre i, exempelvis olika müslifoder, men det räcker inte enbart med müsli till hästen. :)

jupiter00
0

# 1 och 2

ok tack för att ni svarade. har ju krafft grund trodde det har vart havrefritt men det e det inte .. för jupiter ska absolut inte ha någon havre ^^

cillaw
0

just som # 2 skrev så finns havrefri musli. jag fodrar min heta ponny med granngårdens havrefria musli , och läser man rekomendationerna på denna säck så  räcker det enbart att fodra musli som endaste kraftfoder,  men det är inte säkert att alla fabrikat har samma mineralsammmansättning så man måste läsa noga på säcken o följa rekomendationerna annars är risken att man får tilläggsfodra med vitaminer o mineraler.   kraftfoder o musli är ju färdigfoder så  man ska ej behöva tillsätta  något extra,  ( föruton grovfodret men det är inte ens inräknat)

jupiter00
0

#4 tack för att du svarade :) men vad ligger priset på den säcken ?

cillaw
0

hm………  dyr…. tror den ligger runt 160 kr för 20 kg.  men jag tycker det är värt det, för min ponny märker jag en enorm skillnad på.  men  det finns andra fabrikat  utan havre oxå, bästa är att åka runt, titta lite o jämföra,  det kanske lönar sig  att köpa något lite dyrare, där man täcker behovet med mindre mängd  eller kanske får kortare resa till affären….

MangoMelon
0

Jag ger Eggersmann Cool Mix åt min halvpensionerade halvblodsvalack. Det innehåller ingen havre, men allt annat än häst behöv. Man kan ge det åt heta hästar (det finns magnesium däri som lugnar nerverna), ponnyer med fångbenägenhet, hästar i vila eller äldre hästar.
Tycker själv om Eggersmanns müslin, har provat många olika märken, men just det här har funkat jättebra till så gott som alla mina hästar, och det har varit en salig blandning av ponnyer, unga hästar, seniorer, gamla galopphästar med nerverna på ytan osv osv.

Rekommenderar starkt!

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

jupiter00
0

#7 då vet jag det tack för tipset men krafft grund har funkat bra han har verkligen lungnat ner sig :)

Marrsson
0

#4 Det är havrekli i granngårdens havrefria müsli..Glad Min buse blev alldeles tossig av de.. men de finns även andra sorter med müsli på granngården som är helt fria.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

cillaw
0

#9 ….. blev lite "nervös" va tvungen att genast springa ut till stallet o ännu en gång läsa på säcken… det innehåller muslikoncentrat på 33% (vitaminer mineraler vetefodermjöl, melass , kli )   sedan övriga ingridienser är bearbetat korn, ångkokt korn, betpellets,lucern, majsflingor, betmelass,linfrökaka, morötter, sojjaolja.

slutsatsen av detta är att  klit i  muslikoncentraten kan vara  havrekli?   men det står verkligen inte någonstans på säcken att det är så,  så nu känner jag mig lite lurad….  kan det inte vara vetekli?

men iof fungerar min häst perfekt på detta, så igentligen spelar det ingen roll Glad

FlowerPower
0

#5 Köpte granngården musli i veckan och då hade dom höjt priset: 179 kr….

Molla
0

Mustang foder är utan havre. Säljs på granngården och lite var stanns.

cillaw
0

ingen mustang på vår granngården :S , bara deras eget och kraffts sortiment, inte ens sorterad havre… mest inriktat på hund tror jag :S

jupiter00
0

#12 tack för tipset :) vad ligger en sådan säck på ?

Molla
0

Hittade detta, vet inte om det är normalpriser dock. Men en vanlig 20kg säck mostar 199:-

jupiter00
0

#15 tack för att du tog fram det :)

Marrsson
0

#10 Hi hi dem skulle ändra på ettiketterna vet jag.. jag har pratat massor med dem om detta för dem marknadsför ju den som helt havrefri och då ska de ju inte vara havre i haha. Dem har säkert ändrat på de, det var många som hade hört av sig och klagat.

Men den müslin är kanon ändå! Min buse tyckte ju att den var jätte god :) Den säcken jg köpte har jag använt till "godis" för honom och det har varit väldigt populärt :)

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Smex
0

en liten parantes som jag har råkat sett, då jag inte heller vill ha havre är att de som är havre fria har oftas samma energi som havre har.

Linusidah
0

Vårat russ som tränas & tävlas får havrefri müsli & klarar det lätt, inte blir han lugnare eller mindre pigg heller ;) Så det är nog väldigt olika från häst till häst.

Men han får det för att han har problem med magen & inte tål att äta havre - han får sår & skorpor i karlederna direkt han ens luktar på havre :)

Kimpa
0

Det är ju mycket ångkokt korn i Granngårdens musli, vilket ger mycket , men långsam energi.

Ger alla mina hästar, stora som små den muslin och de har aldrig varit finare än nu.

En bekant till mig har nyss varit på en foderkurs ( appropå harvre)
där det visar att all harvre som gödslats på kemisk väg hade i stort sett inga vitaminer eller mineraler i sig, och mycket dåliga värden i sig.
Harvren som däremot är gödslad på ekologisk väg hade alla spårämnen och värden kvar.
Slutsatsen man kan dra är att om man inte fodrar med ekologisk harvre, kan man lika gärna låta bli och spara pengarna istället.

Zondell
0

Outstanding är SALSAS Havrefria müsli. Superbra och prisvärt.

JoyBysen
0

Jag ger bara Krafft Grov 90 till min heta D-ponny, och det funkar super på honom Glad Innan fick han 2kg krossad havre/korn och 1kg Salsa Hotmix med havre om dagenoch 1kg betfor, men nu får han 2kg Krafft och mineraler och B-vitaminer och sånt Glad Och bara lite betfor :) Han mår mycket bättre nu, innan kunde han nervös bajsa 12 gånger när man ryktade i 20 minuter, men nu bajsar han bara 1 till 2 gånger Glad Men vi fick öka på höet för han gick ner i vikt när vi bytte från havren till Krafft, så nu får han 5kg hö om dagen och gräs i hagen Glad

thilda-
0

Nu har jag inte läst igenom allas svar.. men jag rekomenderar Åsebro Cool :) Det är jätte bra tycker jag! och det innehåller ingen havre i det!
Jag ger det själv till min ponny och hon "tål inte" havre (=hon blir helt knäpp i huvudet av havre)..