Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5616 ggr
Cilla89a
0

strålröta :'O

märkte nu ikväll när jag krattsade hovarna på Japp, att bakhovarna luktade pecka och brevid strålen är det ganska djupa fåror och när jag tryckte ner fingret var det ganska mjukt..

jag har aldrig haft en häst med strålröta, och jag fick en smärre chock, haft Japp i 10 år, och aldrig haft nått problem med det innan..

vad ska jag göra nu då?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

powderpuff
0

När mina haft strålröta så använder jag  "Rengör Strålen". Ett lila flytande medel som är kanon bra. Finns i de flesta ridsportbutiker.

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

HannaT
0

Det blir lätt så tyvärr när hagarna är blöta och leriga.

Till min häst använder jag helt vanlig tjära som håller fukt och lera borta, har blivit rekomenderad att använda det av både fd stallägaren och min hovslagare. Det räcker att smörja på ca 2 dagar i veckan.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Cilla89a
0

#1 har jag aldrig sett, ska prova söka på det.

#2 det konstiga är att han gått i grushage hela vintern och våren :/

vanlig tjära då alltså?

tessa
0

Jag har också blivit rekommenderad tjära av hovis, och brukar pensla på när pållarna blir verkade och någon gång däremellan. Det ska ju vara ren vanlig tjära - finns antingen i hästbutiker som hööks eller GG. En gång gick vi ihop två hästägare och köpte en stor hink med tjära i målaraffären.

Häromdagen gav jag ca 100 kr för en burk tjära på GG. Helt ok, den har blivit dyrare men är också dryg.

powderpuff
0

det går bra med helt vanlig trätjära. jag brukar skifta mellan trätjära och Rengör strålen. Framför allt är det inte så kladdigt med rengör strålen Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

Tusen
0

Visserligen fungerar det med tjära men tänk på att tjära är en oljeprodukt och därför giftigt för allt levande. Så om ni är rädda om miljön och era hästar rekomenderar jag er att använda andra produkter som inte innehåller tjära.

Tin-Tin74
0

Vanlig trätjära är att rekomendera och är en ren naturprodukt och varken farlig för djur eller natur.

QALM
0

#6 var har du hört att tjära skulle vara farligt för miljön? Det är en naturprodukt!

Jag använder även tjära till småsår på betet på hästar så slipper man att flugorna gör stora sår.

bubbelbubbel
0

ett annat tips är att använda handskar vid hantering av tjära, det har en tendens att hamna överallt annars..:P

HannaT
0

#9 Absolut, och en handduk i knät så att byxorna inte blir nersölade.

Cilla89a
0

sådär, nu är strålarna penslade med hovtjära.. köpte på Hööks för 3 årsedan, men aldrig fått använding av den, och jag hittade inget bäst före datum?

i vilket fall som helst, man ska alltså enbart pensla på hovtjära, hur många gånger i veckan? man ska inte lägga nått runt hoven? eftersom massa spån fastnade under hoven när jag penslat med tjära..

och sen om man tänker ballarna, så har dem typ en spricka i mitten? :S man kan sticka ner hovkratsspetsen ner i den sprickan..
lille plutt Japp :/

HannaT
0

Tjäran håller rätt bra så du behöver inte pensla på mer än 2 dagar i veckan. Du behöver bara pensla under hoven, inte runt om. :)

Tin-Tin74
0

Precis som #12 skriver så är det inget bäst före datum på tjäran. Det räcker att pensla 2-3 gånger i veckan och du behöver inte lägga om hoven och inte pensla något på utsidan, bara under hoven.

Det är väll att rekomendera att du tänker på att inte pensla samma dag eller dagen innan hovslagaren kommer, med tanke på hur det kladdar. Blir troligen inte så poppulärt….

SofiaOfSweden
0

Kände också av lukten i en hov igår, blir att rota fram tjäran (som jag AVSKYR)… I det här stallet har vi iaf plasthandskar, alltid något ;)

bell
0

Min hovis ville att jag skulle måla tjära varje dag under en period för att effektivisera behandlingen mot bärrandsröta.

Sedan kan jag säga att h…s tar nästan halva priset emot vad gg gör.

Marrsson
0

Tjära är ju super, jag blev rekomenderad att använda de för att få lite fastare stråle. Sen så finns ett annat bra alternativ och det är Trush Buster! Det är nog typ samma som "rengör strålen", de är lila och bakteriedödande. Funkar kanon vid hålväggsproblem.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Cilla89a
0

#16 vet du om den finns att beställa nånstans?

Marrsson
0

#17 Gå in på B*rjes hemsida och under kategorin Hovslageri och sedan övrigt. Där finns den svenska varianten.

Sen finns Trush buster att köpa på typ Granngården.

// Marielle

Alex
0

Ni vet att ni får skriva ut namnen på företagen va? Flört I alla fall så länge det inte handlar om skitsnack.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marrsson
0

#19 hahaha ok Jag va lite tveksam :) Jaja Den finns på BÖRJES!!Skrattande

// Marielle

Cilla89a
0

#18 tack så mkt :) såg även nu att den fanns på Hööks..

Marrsson
0

Cilla89a:

Har de blivit bättre?

// Marielle

Scandi
0

jag fick tips att bland grönsåpa och vatten i en sprayflaska att spraya på

Cilla89a
0

#22 jag vet faktiskt inte ;) jag har aldrig haft en häst med strålröta innan så.. men jag tycker strålarna har blivit lite hårdare och ser lite mer "normalt" formade ut.. men ballarna är fortfarande mjuka och sen är det typ en spricka mellan ballarna där han är väldigt öm, för man kan i princip sticka ner hovkrattsspetsen i sprickan..
sen kan jag heller inte veta om det fortfarande luktar illa, för det luktar mest tjära när man lyfter hovarna ;)

men jag ska till hööks nu i dagarna och köpa "rengör strålen" även kallad trush buster, och se om det hjälper till..

Marrsson
0

#24 Kul att höra! De bli säkert bättre med TB:n sen me. Min hovis sa nu i vintras när de va så lerigt och blött ute att så fort jag såg någon antydan till spricka/hål i hoven så skulle jag ta på TB. Det är riktigt effektivt!

// Marielle

Cilla89a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

såhär ser strålen ut..

Marrsson
0

Du skulle ju kunna be hovslagaren komma och skära till den lite, så det inte blir några "fickor" som de kan fastna smuts i. Annars så ser den ju torr och bra ut.

// Marielle

Cilla89a
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#27 jag försöker få tag på hovis, men han har jätte mkt att göra :/ men vi har bokat tid om 3 veckor, men jag vill också få strålen vid gjord nu..
kan tillägga att detta var en av hans finare stråle..
den sämsta ser ut såhär;