Tips för snabbare fällning, glansigare päls!
Jag har ett par 1 åringar gående på lösdrift hemma. Båda två har fällt ett bra tag nu, men har endå en hel del päls kvar. Det är väl igentligen inte så farligt, men den ena ska ställas ut den 6 juni (arab). Pälsfällningen harnu avtagit ganska rejält, och kvar har hon en kortare, yvig mellan päls. Den är inte direkt snygg att se på och den sitter rätt bra. Hon har fällt av benen, huvudet samt en del av halsen, men resten är som sagt……
Någon som har tips om hur man kan skynda på fällningen lite grann? Något bra tips om hur man kan få pälsen extra blank, olja, b-vitamin…… vad använder ni?

FODERJÄST!!!
min stora, Brimad, fällde ojämnt och var matt i pälsen han skulle fälla.. såg ganska förskräcklig ut 
började med foderjäst och såg resultat bara efter några dagar.. superblank päls och pälsen fällde han väldigt snabbt!!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
åh tack för det tipset..ska jag genast ge pållarna här också som ska ställas ut mitten av juni :-)

Kanon!!! Införskaffar detta i morgon, så får vi se om det kan bli någon ordning på trollhästarnas päls

Ja, så var det innhandlat och hästarna har fått sin dos i fodret. Så långt helt enligt planen….. men!!!! Hur får ni hästarna till att äta detta???? Alla tre stog och tittade på mig som om jag vore dum i huvudet, sedan gick dom ut till höet igen och struntade totalt i kraftfodret. Dom får pelleterat foder, vilket jag nu blötte upp, just för att all foderjäst skulle komma med, i med lite olja (vilket dom får varje dag), för att sedan blanda runt alltihopa och i med massa morötter.
Hur ska jag kunna göra det intressant? Tyckte själv att det luktade väldigt illa, men jag vill ju att dom ska få i sig det. Några ideér?

Har dessvärre inte svar på din fråga, men finns det är köpa nästan överallt eller? :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
#4 börja ge i minimini mängder och öka långsamt, dom tycker nog bara det luktar konstigt. dom flästa hästar brukar gilla det
HVOR KJÖPER MAN DET?

#4 min stod också och glodde som ett fån på mig i början ;) han ville inte äta det alls, men jag blandade upp det med en rejäl skvätt betfor, och så fick han det på eftermiddagen när han kom in, och till kvällsfodringen var det uppätit..
idag äter han det direkt utan att peta i det först..
#7 jag köper på lantmännen..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jupp sa ju det, det luktar konstigt.. men när dom väl låter sig smaka äter dom det utan problem
en del ger sina hästar bak-jäst. Vad är skillnaden egentligen?