Hackneyponny
Någon som vet mera om hackneyponnyn? Har en bekant som precis köpt en till sin dotter.
Ingen som vet något?
Jag har haft en hackney hast=) Vad ar det du vill veta?
Mankhöjd och liknande
#3 Min var en riktig bjasse pa 175. Han var valdigt hogrest, sa han kandes hogre. Kort o kompakt valdigt bred! Men inte tung. Ar det sakert att det ar en Hackneyponny de kopt? Visste inte ens att det fanns=)
Ja han är import Belgien. 129.9 cm hög

Jag har en hackney :D. Hon är väll runt 1.46. Jag personligen älskar rasen. Ina är vääääldigt positiv på ALLT, hon är lixom bara alltid glad. Och sen är det ju deras steg speciellt, dom har ju väldigt höga benlyft. Hackney har ju högt buret huvud i naturen och när vi fick min hade hon bara fått gå på lösa tyglar i skogen och rusat runt. Så hon hade en väldig underhals och var väldigt stel och omusklad i ryggen men det jobbar vi på, men jag vet inte om det ofta blir så i rasen eller om det bara är hon.
Väldigt trevlig ras enligt mig i allafall :)

Brukar inte Hackney ponnyer användas inom körning? Tror att det är ganska stort i USA att köra div dressyr körning med dem. De har väl en rätt speciell gång med höga benlyft.
Fina ponnyer är det.
Jo Hackny ar ju en korras. Den jag hade var extremt framat o possitiv! Underbar hast, valdigt energis o cool att titta pa! Hogrest o stora benrorelser=)
Hej på er!
Jag måste bara säga att denna rasen är underbar att rida. Jag rider hos familj där de har en hackney. Har mycket energi..verkligen…men är hur snäll som helst ändå.Kan även vara busig fast fortfarande snäll…..ibland är han som en liten bebis fast han är 13 år. Ni som har såna är era oxå så eller…
Sen undrar jag om det är någon som vet vart man hittar dessa små liven. Vart har ni hittat dom..tacksam för svar..maila mig gärna…
Mvh Jenny
Hackney kan köpas i bla. i Belgien.Holland och ska finnas en liten population även i England. Känner till rasen. Men jag har bara sett de framaföra sig med vagn, på olika tillställningar utomlands. som bla. Holland i Belgien och England. Aldrig sett de under ryttare. De man sett har oftast haft mycket långa manar. När det rör sig så har de som det sägs väldigt speciela benlyft. och så brukar de ha höga nackar.
Vore jättekul att se era Hackneysar på bild. Gärna under ryttare. Har faktist aldrig sett de med ryttare.
Vart föresten registreras dessa avkommor här i Sverige ?