Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1922 ggr
mal.we
0

Dräktighet, Avel

Hej!
Håller på med ett arbete i skolan men hittar ingen information om några saker, skulle vara hemskt tacksam om någon som vet något om det kan skriva några rader! Glad

Det första är de vanligaste orsakerna till att ston inte blir dräktiga?

De viktigaste problemen som kan uppkomma vid fölning och med det nyfödda fölet?

När är det tid att åka till hingststation och hur ska man förbereda stoet inför betäckning/inseminering?

Tack på förhand!! Skrattande

Hanna-D
0

Det vanligaste felet att ett sto inte blir dräktigt skulle jag tro är pga oss människor som missar rätt tillfälle i brunsten. Därefter bakterier.

Vanliga problem vid förlossningen kan vara fellägen, att fölet inte hittar juvret och liknande. Oftast är det dock komplikationsfritt.

Man åker till hingststationen när stoet är brunstig. Stoet ska vara avfälld, i gott skick och gott hull (lättare att bli dräktig). Avskodd, i övrigt får man kontakta respektive hingststation för att höra om deras krav inför betäckningen.

Lorita
0

#1 jag brukar åka ett par dagar innan beräknad brunst Flört

Jag tycker man ska ha sitt sto vaccinerat innan man åker

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Hanna-D
0

#2 Finns någon anledning till det?

Jag åker när de är i brunst eftersom man ändå betäcker i slutet av brunsten när stoet är mottaglig.

Lorita
0

#3 oftast för att jag kan pricka in en helg och sen vill jag att mitt sto ska komma till rätta på platsen innan betäckning.

Jag åker max 4-5 dagar innan beräknad tid och då kan hon i lugn och ro gå i brunst. Just nu har jag bara ett sto i avel, så det är enbart hobby.

Jag har varit med om att vi väntade för länge (mot min vilja) på att ta stoet till hingsten hon lät sig inte betäckas på den brunstenRynkar på näsan

Det kan vara  svårt för en lekman att se och veta när stoet ska brunsta.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

QALM
0

Det vanligaste felen att ston inte blir dräktiga

Att ston inte blir dräktiga kan vara att dom har en gulkropp som sitter kvar och gör att dom inte kommer i brunst.

Att stona är för tunna.

Att stona är för gamla.

Att stona inte låter sig betäckas.

De viktigaste problemen som kan uppkomma vid fölning och med det nyfödda fölet?

Lägesfel är inte så vanligt men förekommer

Det nyfödda fölet är känslig för regn och blåst dom första 14 dagarna. Kan då bli sjuk med feber.

När mamma brunstar första gången ca 7 dagar efter födseln får oftast lilla fölet diaré, det är helt ofarligt om man inte ser att fölet blir svagt för då ska man ringa en veterinär. Det brukar inte vara något problem.

När är det tid att åka till hingststation och hur ska man förbereda stoet inför betäckning?

Om ditt sto ska betäckas ska hon vara avmaskad 1 vecka innan och vara utan bakskor. Stoet ska vara försäkrat. Åk i god tid innan brunst så hon hinner vänja sig vid miljön och hingsten om hon ska fribetäckas. Finns det andra ston i hagen behöver hon hitta sin rang i den flocken annars kan stona jaga iväg henne för dom brukar vara svartsjuka.

#3 Vart har du hört att stoet släpper sitt ägg i slutet på brunsten? Det är helt fel!

Dom första 2 dagarna som är brunst ser inte vi människor att vårat sto brunstar. när det sedan blir synligt är det dag 3 och enligt mina erfarenheter släpper stoet sitt ägg då. Det finns ston som släpper sitt ägg senare men det är inte lika vanligt.

Jag kan väl säga att jag har stor erfarenhet av betäckningar för jag har fött upp ca 70 föl och betäcker även varje är mellan 15-20 andras ston för jag har hingststation med 2 quarterhingstar. Jag har också 15 egna avelston som jag betäcker.

#4 Du gör helt rätt som åker i god tid till hingsten så stoet kan lära känna omgivningen innan hon blir betäckt. Det finns ston som helt går ur brunst om man väntar tills man ser brunsten.

mal.we
0

Tack så jättemycket för era svar!