Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2394 ggr
Maja
0

Sälja din häst?

Jag lånade denna intressanta tråd från ett annat forum.. :) Det är ganska roligt att se hur man själv/andra tänker i denna situation.. :)

Om ni skulle sälja eran häst - hur skulle annonsen lyda? Pris på hästen? m.m.

Värderar alla sina hästar på samma sätt? Man kan ofta se annonser på två hästar som i stort sett är identiskta till sättet att vara, hur mycket de kan, stam m.m., men där priset varierar mycket.. :)

Lyrik
0

Skulle aldrig sälja min häst. Har varit med om så mkt, bla misshandel, vanvård mm.

steffy
0

jag skulle aldrig sälja min shettis jag har snart haft henne i 12 år.

Maja
0

Ja, jag förstår att ni inte vill sälja dem - men det här var liksom bara ett sätt att kolla hur nu skulle beskriva era hästar m.m. :)

lisette
0

bestämt trevlig dponny säljes.

har tidigare gått på ridskola, snäll i hanteringen men är dock sur. älskar att bli riden och att hoppa. pigg och framåt.

darn detta är svårt-

Maja
0

#4 - Jag vet att det är svårt.. ;) Man tror säkert att det är lättare än vad det egentligen är, men inte då.. ;)

shirley
0

säljes till western

sto 3år, arab/paintkorsning, ca145cm nu. mkt bestämd dam med mkt go i. tränad åt NH, påbörjad tömkörning co inridning. tror de är en häst som kan komma långt. vacker att titta på.

regelbundet avmaskad, vaccinerad, verkad. har pass dock reg som okänd där. endast seriösa göra sej besvär!

Luthien89
0

Fälttävlansämne.

Underbar halvblod/new forrest vallack, på 5 år, c:a 160 cm hög. Otroligt snäll i all hantering såsom skoning, klippning, duschning, lastar sig själv m.m. Har hoppat bana på LC nivå, med kapacitet för mkt mer, tycker det är superkul och hoppar ALLT! Trevlig och potitiv i dressyren, fint steg med + för traven, utb nivår LA. Väldigt lättriden. Bara tävlad klubbhoppningar/klubbdresyr, med goda vitsord, inte mer p.g.a. mitt bristande tävlingsintresse. Skulle passa perfekt som fälltävlanshäst.

Regelbundet vaccinerad, skodd, tittad i tänderna m.m. Aldrig varit sjuk eller skadad!

Säljes till någon tävlingsintresserad, med stor box, daglig utevistelse, hästkompisar och mkt kärlek.

60.000

Schess är till salu lite smått på riktigt, men bara om rätt köpare dyker upp :)

Neywaz
0

Jag som har fler hästar gillar att skriva annonser som beskriver deras personlighet. Deras personligheter står på min hemsida med, jag tycker det är jättekul att skriva målande om dem.

Tyvärr skulle det nog bli lååååånga saluannonser haha! Skulle jag sälja skulle jag ändå vara väldigt ärlig, jag vill att köparen ska veta om ALLA problem och fel hästen har (och naturligtsvis de bra sakerna) för att jag vill vara säker på att köparen tar hästen som den är och kommer älska den för vad den är. Ett gott hem är viktigare än alla pengar i världen för mig…kanske därför jag är så dålig i affärer…hrrrm…

Maja
0

#8 - Enklare att skirva "XXXX säljes - för mer info se min hemsida!" Hahahaha.. ;)

shirley
0

#8 vad har du för hemsida???

Neywaz
0

JA vilken smart ide!!! Skrattande Cool

Maja
0

#11 - Ja, se där.. En tjej som är smart OCH blond.. ;) Oj, oj, oj.. ;) Var ska det här sluta, kan man undra.. ;)

Mandysan
0

Min bästa vän säljes

Sto född 1995 importerad från Irland. En speciell dam under utbildning. Hon kan ridas av nybörjare och småbarn trots sina 150 cm över marken. Dock inte alltid då hon kan testa ibland. Säljes som hopphäst, skogsmulle,körhäst eller avelssto. Hon är som sagt väldigt speciell i humöret bockar eller stegrar aldrig men kräver förståelse. Hon har dock broskbildningar i bogen och visade sympton på lindriga exem i sommras. Har haft mugg och varit inne för operation en gång. (En tandrot växte upp till öronen).

Utbildad LB dressyr, hoppad enstaka hinder på 95 cm (kapacitet finns för mkt högre!), körd tidigare, provat på lite western och fått två fina föl.

Foxen är ranghög i hagen och den som bråkar där.

Hon är min bästa vän och jag säljer henne inte till vem som helst.

---------------------------------------------------------------------------

gaahh va svårt det här va!:/

CBA
0

#10 Gå in på fliken "Länkar" här ovanför så hittar du en länk under "Distans"…ArabianTeam.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Midlingur
0

En ponny med astma och exem får man inte såld, de får man skänka bort :P

Luthien89
0

Mab behöver inte alls skänka bort sin häst för den har exem, det va det dummaste!

Mandysan
0

#15 Jag håller med #16 till fullo, det var en av dem dummaste saker jag har hört! Bara för att hästen har exem så innebär den ju inte att den är onyttjbar. Visserligen en annan sak me astma. Men min häst har jag blivit erbjuden 20.000:- för men jag sa givetvis nej, jag kommer aldrig sälja min bebis!:)

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Valack import Irland, född 92. 147 cm, en underbar ponny som är mycket snäll att hantera, okomplicerad vid klippning, lastning och skoning. Har gått SM i hoppning men "endast" upp till MSV B detta året pga ryttarbyte. Hoppar i alla lägen. Pigg och kräver därför en rutinerad ryttare. Regelbundet avmaskad, vaccinerad och verkad. För dig som vill upp snabbt i klasserna. 120.000 :-.

NinaToy
0

OBS! Han kommer INTE bli till salu. :P

Midlingur
0

#16 Men snälla, jag vet väl själv vad min häst är värd! Och det är inte mycket.

Luthien89
0

#20 Du skrev EN PONNY! Vi tog det som om alla ponnyer med exem måste skänkas bort och inte kan säljas för pengar, men om du pratar om DIN PONNY, så är dte ju en helt annan sak :)

Midlingur
0

#21 Ja, en ponny - dvs min ponny. Trådskaparen undrade hur en säljesannons för våra hästar skulle se ut. Min ponny med astma och exem får jag inte mycket för, och han är inte direkt värd något egentligen. När jag skrev "en ponny" så syftade jag givetvis på min egen, det kryllar inte direkt av hästar med kombinationen exem + astma. Tack och lov.

jumpingqueen
0
MiaMaria
0

#23 du måste använda adressen som står i längst ner i annonsen, inte den som är i adress-fönstret. Just nu kommer man bara på annonsdirekts startsida…

jumpingqueen
0

Okejj, provar igen då.. Tyckte jag tog den adressen…

C-ponny

D-ponny

Maja
0

Hehe.. Det här går ju riktigt bra!! Men visst är det ganska svårt? ;)

jumpingqueen
0

#26 Usch, det är det värsta jag vet att sälja hästar!

kacka
0

Mina shettisar är redan till salu men fjordingen vill jag inte sälja… Men OM jag skulle sälja honom skulle jag skriva något likande som…:

SKOGSMULLE! Stor fjording av tyngre slaget söker en ny skogskompis att lunka med i skogen. Snäll mot andra hästar (gått med både ston och hingstar) och en stabil och trygg häst för hela familjen. Både riden och körd. Har stam och pass.

Peppe
0

Jumpingqueen: är ni från Mantorp? sett ponnyerna Tajpas Papiona (skimmel) eller Tajpas Papilio (fux) nån gång?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

#28 Ska du sälja alla shettisar???? Ska du sluta helt med avel?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

AusaBausa
0

Fuxfärgad varmblodsttravare tillsalu!

Född 1992,150 hög pigg framåt och ingen nybörjarhäst. Mest riden i skogen och gillar att hoppa skogshinder men hoppar bra på banhinder också. Riden dressyr med förra ägaren…hoppat en tävling med honom. Pass, vacc och full stam.Inte startad men inkörd för länge sen. Ngt "tittig".

Grymt svårt detta var!!!

jumpingqueen
0

#29 Ja, jag har sett båda, fast Papiona stog i Nyköping.

Gyllan
0

#7 hihi,, din häst värkar toppen och vara den ja söker hehe,, synd att han lite för dyr för mig bara :( hihi :P :)

Luthien89
0

"33 Jasså, men det viktigaste är ju först och främst att får ett bra hem :)

Gyllan
0

hehe lite svårt att säga va ja kan erbjuda,, hehe ute absolut så mkt som möjligt med hästkompisar och 3 olika hagar,, hm,, jaa box i stallet,, hehe

emsems
0

Tysk import -01

Rathenow - Decano. 170 cm. Mecklenburgare. Trevlig supersnäll och lugn tjej med mycket hjärta och motor. Trevligt steg och god hoppförmåga. känslig på hjälper, passar ej nybörjare, men för den mer erfarne ryttaren är hon perfekt.

Stora rörelser, mycket schwung och vilja. Lättlärd, positiv och gör vad du ber om. Tävlad 120 cm hoppning hos förra ägaren. kap för mer. dressyrmässigt ligger hon på ca Lb, men stärks och utbildas snabbt och kontinuerligt. med lite jobb kommer hon utan tvekan att klara Msv.

pass, vacc, avm, stobedömd med poäng 7,25.

Pris diskuteras. endast till tävlingsryttare.

emsems
0

knepigt med priset.. köpte henne ju billigt, men hade aldrig sålt henne för samma pris… skulle jag nu måsta sälja henne skulle hon nog ligga på ca 70 iaf till en början.. men jag ska inte sälja henne så det spelar ingen roll =)

Hannapanna
0

Skulel jag sälja min sköthäst/medryttarhäst så skulle anonnsen lyda:

En bra dag:

Superfint varmblodssto född -02 e.Clash Hammering-Little League. Aldrig travtränad,  inriden som 4-åring. 3 fina gångarter, och går i fin form i alla 3.
Snäll och pigg tjej med mycket vilja.

En dålig dag:

SURMÄRR BORTSKÄNKES! ;)

*fnissar*

lisette
0

# 38 SURMÄRR BORTSKÄNKES! ;) 

är det dig själv du pratar om? ;)

Hannapanna
0

Lisette - haha jaaa de kanske är så de är! :D :P Meeen Fyyy! :P

kacka
0

#30 JA! Gråter Min sambo har gått i konkurs och fåt en massa skulder och eventuellt säljs gården och vi inte kan bo kvar… Så jag måste göra mig av med alla shettisarna… Ledsen

__iE
0

vad synd kacka.. :'( hoppas det löser sig på ngt sätt..

kacka
0

Jag har stallplats för min fjording i Kungälv om jag vill.. så jag får sikta in mig på att göra mig av med alla shettisarna… På något sätt löser det ju sig alltid, frågan är ju bara vilken lösning och om det blir det bästa för hästarna… Därför söker jag både köpare och fodervärdar… Särskilt till de dräktiga stona… De vill jag ju inte stalla upp var som helst…

Maja
0

#43 - Usch.. :/ Det finns ett shettisstuteri i närheten av mig, men de håller på att lägga ned, annars så hade de nog kunnat ta emot hästarna.. :/ Men jag hoppas verkligen att det löser sig!!

Faxlin
0

Jag vet faktiskt inte. Jag skulle då inte sätta ut henne för 10.000:- igen i alla fall. För fy sjutton vad konstiga svar det lockade med sig. Snacka om många oseriösa där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

gejsa
0

Usch då kacka, vad jobbigt för dig! Stackars er. Hoppas det går bra med allt.

Lorita
0

#43 har du bostad i Kungälv, Säve är ju inte så långt så jag kan nog hjälpa dig Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

kacka
0

LORITA! Hur många har du plats för och kostnad? (skicka ett PM förresten)

Jag bor ni i Hällingsjö men tänkte flytta till Ytterby. Men jag HAR en stallplats i Kärna så då behöver jag inte stallplats (om jag nu blir av med shettisarna någon gång).

bebbe
0

Måste tyvärr skiljas från min älskade Arramis, född 1987, tigrerad hingst, halvbl/fullblod, han mäter 163 cm i manken, är en underbart snäll hingst,Trots att han alltid gått på fri betäckning med sina ston är han inte alls "hingstig" i sitt beteende, han är både riden och körd.Snäll att verka och lasta, Trafiksäker kille som inte bryr sig om andra hästar när man är ute och rider eller kör honom.Han är lite till åren kommen, men fortfarande pigg och fräsch, är chippad och pass är på väg. Säljes endast till varaktigt hem med tillgång för daglig utomhusvistelse.

Så kulle min anonns om Arramis se ut,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst