Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 495 ggr
Luthien89
0

Ni som bor på gård! :D

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Ni som bor på gård, hur många i er familj är intresserad av hästar? Om det bara är du själv, fodrar du/släpper ut, in, mockar och gör allt själv? Om ni är flera hur delar ni upp stall-sysslorna?!

Så här ser det ut hos oss :P

Jag fodrar, lägger ut hösilage i hagen, byter täcken och släpper ut 6.00, varje vardagsmorgon samt lördagar, min syster tar söndagar.

Sen fodrar min mamma lunch hösilage till hästarna i hagen vid 12.00. Och om hästarna är hungriga, och har ätit upp, så brukar hon lägga ut en gång till vid 16.00. (vardagar), jag tar helgerna!

Jag kommer hem seenaste 16.45 från skolan, och då mockar jag, rider, fixar hö-påsar, blandar krafftfoder m.m. När dte är helg är det väldigt olika, ibland mockar jag och rider 8.00 på morgonen och ibland 18.00 på kvällen.

Och sen kommer hästarna in vid 18-20.00, allt beroende på väder, jag och min syster tar in hästarna, och då får dem en tuss hö, och sen får dem kvällsmat vid 21.30, jag och min syster brukar hjälpas åt där också.

Min pappa är inet så himla intresserad, har ridit när han var liten och sånt, kör till träningar ibland men inte mer :P Min mamma är lite mer intresserad :)

bebbe
0

Både Inge och jag är intresserade av hästar, och vi hjälps åt i stallet, (inge tar det tyngsta)

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

gejsa
0

Elin och jag sköter våra hästar och dom tre inackorderingarna.

Hon matar alltid och jag släpper ut vardagar. På helgerna är det hon som gör det. Lunch och eftermiddagshö är det alltid jag som ger. Vi mockar varsina 2 boxar varje dag. Jag gör maten till alla fyra och gör hö till två. Hon gör hö till dom andra två. Rätt så bra fördelat tycker jag.

Vi har ju varsin äldre häst och en yngre. Hon rider in Sorro och jag rider in Fille.

susanne-s
0

Det är jag som har intresset! men min man hjälper mig med fodringar ev ut - insläpp och så bygger han om i stallet nu samt håller på med ett lösdrifts bygge och tar in höt på sommaren och hjälper till med stängsling mm. Barnen sköter om dom ibland samt rider. Men det är min grej det här och jag kräver ingenting av ngn annan. är bara glad om jag får hjälp.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Maja
0

Jag bor ju på landet, men utan stall på tomten.. :/ Har dock tillgång till hage (tillsammans med grannens kossor i så fall.. ;P).. Men vi ska snart riva ett bostadshus på tomten (har 2 st, ett gammalt som inte används), så då tänker jag vara framme med ett bra förslag på att bygga stall där!! ;) Men mamma och pappa är mer inne på gästhus och pool.. Hmm.. Det är ju ändå bara jag som är intresserad av hästar.. ;) Men å andra sidan så kommer jag inte bo kvar här så länge till.. :D Hehe..

SarahPeace
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag o mamma är det här som är intresserad (mamma har haft häst när hon va liten), pappa har inget imot hästar men om han ska hjälpa itll så slutar det oftas att hästarna är i samma box lr så . hahhah

jag gör allt,  Men mamma mockar åt mej 3 vardagar i veckan(brukar bli tisdag,onsdag,fredag) och hon ger lunch till hästarna (12:30) Varje vardagar.  , Sen har jag även hjälp med en tje i min ålderj som kommer på måndagar och helt enkelt fixar allt förutom ridningen. ( : så jag sliter nog inte ihjäl meej  ; P hahaha

wewwa
0

Jag o min mamma är mest intresserade, men min pappa gillar dom oxå jättemkt. Min lillebror är inte lika noga med hästar…

På vardagar: Mamma brukar fodra o släppa ut ca 7.30.               Sen mockar jag eller mamma på eftermiddagen, innan dess har mamma gett dom lunch. Sen borstar o rider jag, sen får dom vara ute lite till. O på kvällen tas dom in för natten. Mellan 20-22 oftast.

På helgerna mockar jag o är i stallet mer…

AusaBausa
0

Bor på landet men har inget eget stall utan hyr 5 min cykelväg från vårt. Jag sköter allt. Utsläpp, insläpp, mocka, rida, mata etc.

Tufft när man ska upp tidigt o ska lämna barn på förskola o vid bussen till skolan. De får hänga med o sitta i bilen och maten får hästarna ute…

Har fått en tjej som ska hjälpa mig lite men aldrig med utsläpp tyvärr….

lisette
0

går upp 6,15 varje dag. fodrar hästarna, sätter på täcken och tar ut i hagen. de får hö där med.

beroende på om jag börjar 8 eller 9 så gör jag lite olika sen.

mockar och fixar allt i stallet om jag börjar 9. börjar jag 8 tar jag det när jag kommer hem vid 17 tiden.

sen in med hästarna vid 19.

nattning mellan 22-23.

kacka
0

Jag är den som har det praktiska intresset, dvs hantera hästarna. Visst kan min sambo hjälpa till med utfodring, stängsling etc men inte så mycket för ridning eller körning. Barnen är måttligt intreserade. Min stora pojk gilalr mer fakta om olika raser även om han har ridit fjordingen…

sunglasses
0

Det är jag och pappa som är intresserade, men det är jag som sköter det dagliga. Förutom de gånger jag ska åka bort eller liknande, då tar pappa hand om dom. Annars brukar vi bygga staket tillsammans, köra hö etc.