Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2471 ggr
Yazmine
0

Varmblodstravare

Varför är det så ? Varför har varmbloden så låg status ? dem blir behanlande precis som våra vanliga huskatter varför dem är ju lika mycket värda som vilken annan häst som helst FundersamEn bekant till min syster vet flera varmblodstravare som travtränarna bara ger bort utan nån betalning och då är det friska hästar,det är bara att dem inte presterar lika bra på travet längre.Varför är det så ?

1111
0

För att de är väldigt prestationsavlade för ett specifikt område = travet.

De är sällan särskilt bra bygda för ridning, har de varit travtränade har man lärt in reflexer som går emot ridningen rätt mkt och det krävs rätt mkt arbete att arbeta bort det. Travhästar som gått på travet har desutom ofta mkt skador/slitnignar ifrån travet och risken att de går upp/får problem med dem som äldre eller rätt snart med för den delen är ju stor.

Finns ju desutom massor utav dem. Så; demand and request. Finns ingen större marknad för varmblodstravare utanför travet eftersom det inte finns något större användningsområde för dem och det finns massor av hästarna = de får noll status och noll värde. Är rätt enkelt egentligen ;)

Maja
0

Säger precis som "…." :)

Jag har absolut ingenting emot travare, de är säkert underbara men de är ju framavlade för trav.. :)

Yazmine
0

Men bara för att det är en travhäst så har dem ett lika värde som vilken annan häst som helst,det är djur det handlar om inte nån j*la bil eller ?

lisette
0

tyvärr är det så som folk tänker. de tycker att man ska ha "något bättre som går att rida på" sorligt.

1111
0

#3 Säger igen; demand and request (heter på svenska???). Är så på alla varor och även om man vill det eller inte så är hästar varor och ägedomar.

Den kan ha ett lika värde som en individ, för att det är en levande varelse. Men som ett föremål som man köper och säljer har den mkt lägre värde i rena pengar. För den går inte att använda lika bra/mkt inom det område man försöker sälja dem.

Yazmine
0

#4 Ja det är verkligen sorjligt,men dem går ju lika bra att rida på som dem flesta hästar,kanske inte på elitnivå men hur många lyckas så långt med sina "riktiga" hästar ? inte många.

DojoKelder
0

Jag har världens bästa häst och han är just en varmblodtravare! Hämtar varmblodstravare nr 2 i helgen, ett 3 årigt sto. Ska bli sååå kul! Älskar dessa underbara individer då de för mig kan användas till så många områden. De är välhanterade, snälla och väldigt arbetsvilliga. 

MVH En som alltid kommer att ha varmblodstravare

1111
0

#6 De går bra att sitta på; ja. Men att RIDA dem ordentligt tar faktiskt emot. Och kommer man upp på LA nivå, vilket de flesta ryttare klarar och strävar efter om man har något intresse alls utav att utvecklas, så är det lite precis vad de flesta travhästar klarar av att göra och de får framförallt MKT svårare för sig att göra det man ber dem om.

Yazmine
0

Ja äntligen nån som kanske förstår mig ?

Vad kul hoppas att det kommer att gå bra med den nya hästen =)

Yazmine
0

Mitt ovanstående svar är till #7.

#8 och vilken nivå rider du på då ?

DojoKelder
0

#8 har du ridit en travare?

1111
0

#10 Jag har tävlat Grand Prix dressyr, men har ingen häst som är färdig för den klassen just nu pga av skador och annat, utan har flera som ligger på St George (bara ;)).

#11 Har aldrig haft någon egen, men rider dagligen minst en eller två då jag tar emot omskolnings/tillridnings hästar.

Har absolut inget emot travhästar som ridhästar, men man måste vara medveten och anpassa ridningen efter hästen! Köper man en häst som inte är bygd för ridning så kan man inte iglonera det.
Är oftast väldigt trevliga hästar, eftersom de är mkt hanterade och de som gått på travet har lärt sig arbeta HÅRT och har oftast en helt annan inställning till arbete än vad halvbloden har, hade gärna velat ha lite mer av den viljan till att alltid ta i mer på halvbloden! - Finns flera goda sidor med fd travhästar som ridhästar, men då måste man också vara medveten om de negativa sidorna ;)

DojoKelder
0

#12 vilka skulle dessa negativa sidor vara??
Alla är inte intresserade av att rida på elitnivå…

DojoKelder
0

Yazmine

Har du en ridtravare?

MiaMaria
0

Nej alla är verkligen inte intresserade av att rida på elitnivå men jag tycker …. har väldigt rätt i det hon skriver. Varmbloden är avlade för att springa i snabb trav på banan, inte för ridning. Hittare man en som har en bra exteriör för ridning så visst kan den klättra men oftast är det upp till LA nivå dom går men är supertrevliga som en fritidshäst. Jag har personligen inget emot travare, har haft själv och även skolat om flera. Tycker dom har en bra glöd och dom brukar oftast tänka till en gång extra och blir inte lika "korkade" som halvbloden (ursäkta språket) ;-)

1111
0

#13 Du läser med flit bara vad du vill nu eller..?

Upprepar mig: De går bra att sitta på; ja. Men att RIDA dem ordentligt tar faktiskt emot. Och kommer man upp på LA nivå, vilket de flesta ryttare klarar och strävar efter om man har något intresse alls utav att utvecklas, så är det lite precis vad de flesta travhästar klarar av att göra och de får framförallt MKT svårare för sig att göra det man ber dem om.

Är man bara intresserad att rida rakt fram i skogen i stort sett är de för det mesta underbara, för det klarar alla hästar & åsnor som inte är toalt felbygda. Vill man ha dem som hobbyhäst på lättare nivå och är medvetten om deras hinder och anpassar sin ridning efter det så fungerar det också för det mesta helt utmärkt för de flesta varmblodstravare, även om de har svårare för korrekt ridning än vad hästar avlade för ridning har.

Intressankt kommer att se om det nu blir ett rama-skri av irriterade fjortonåringar..?

Yazmine
0

Japp och jag ska även åka och provrida ett sto som är omskolad till ridhäst =)

DojoKelder
0

#16 Vad jagar du upp dig för?? Jag har väl inte varit otrevlig mot dig??
Alla har vi olika åsikter och min åsikt är att en varmblodstravare kan bli minst lika bra som ett halvblod.

#17 Vad kul!! Hoppas att allt går bra då!! Har du varit något på
www.ridtravare.com

Yazmine
0

#16 Men alla kanske inte är intreserade av dresyr och hoppning ridning är ett väldigt brett sortiment,som min herre som jag har tränar jag western med och det funkar jättebra,även som distans hästar funkar ridtravarna väldigt bra näst efter araben.Och om man tycker om att rida i skogen så tycker jag nog inte att det är nåt fel i det eller ? det är faktiskt också ridning,tycker synd om dem stakars halvbloden som får harva runt på alla ridbanor dem tycker också om att fräsa fram i skogen FlörtDå jag också har haft svenskt halvblod.

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… har rätt i vad hon skriver. det är inte många travare som kommer långt (i förhållande till hur många ridtravare som finns) inom ridningen. pappas gamla blev ridhäst vid 12 års ålder. men en perfekt skogmullehäst tycker jag. jag ville själv köpa ett otroligt trevligt 4årigt vbl sto förra vintern, men de ville ha 20' för henne pga hennes stamtavla - något som jag inte var villig att ge för ett vbl.

Yazmine
0

Tycker att det är bra att en del har förståt att man ger inte bort en häst,presis samma gäller våra bondkatter man ger inte bort dem heller.

lisette
0

#21 tycker det beror helt och hållet på vem man ger bort hästen till. min pappa gav bort sin travare till en tjej han känner och hästen är fortfarande kvar där. tosan som jag hade på foder hade jag inte tänkt att ge mer än 5000 för. men hon har otroligt bra stam (pappan kostar närmre 80' i fölavgifter) tosan gick inte att tävla med pga problem i bakkärran någonstans. så jag hade fått betala för henne stam.

1111
0

#18 Jag skulle vilja säga att det är mer än en åsikt, hur en häst är bygd är ett faktum. Att hästens kroppsbyggnad påverkar dens prestationsförmåga, hur den kan röra sig, är ett faktum. Att en häst som inte är bygd för ridning och inte kan utföra och har väldigt svårt för vissa rörelser är en mindre bra ridhäst och inte klarar av lika "svår" ridning är ett faktum. Inte svårare än så.

#19 Jo, jag är lite inblåst, när jag pratar ridning pratar jag om klassisk ridning. I western kräver man inte detsamma som man gör i klassisk ridning/dressyr. Där kräver man något som passar hästar som inte är bygda för att lägga bak vikten eller samla sig, bättre. Draghästar passar alltså bättre där, även om de fortfarande inte klarar av någon svårare western-dressyr heller, utan mest de allra grundligaste och liksom inom klassisk ridning så är det svårare för dem att utföra det korrekt än vad det är för hästar bygda för ridning och western.

Distans skulle jag inte kalla klassisk ridning eller god ridning alls.Handlar enbart om att ta sig fram långa sträckor, precis som skogsridning på rakt spår som jag redan sagt att varmblodstravarna klarar alldeles utmärkt ;)

Har heller inte sagt att det är något fel på att inte ha någon vilja utav att träna eller bli bättre ryttare. Har bara sagt att de flesta vilj det.

Är synd om alla hästar som inte får varierad rolig träning. oavset ras.

jen
0

det är sant att travare ej är framavlade ridhästar. utan för att just trava.

Men det finns även halvblod som ej kan hoppa eller ridas i dressyr ju Flört

annars vet jag väldigt många vbl som är väldigt duktiga i hoppning, och kan säkert vinna hopptävlingar i klubbarna :)

samma med våran vbl kille, Min dotter och han hoppar som  två mästareSkrattande

1111
0

#24 Vad gills som väldigt duktig? För så vitt jag vet så är de inte särskilt duktiga, ut mest på sin höjd hoppar måttligt bra och mest tycker att det är skoj och det är på den fina arbetsinställningen som de brukar ta sig runt banan, inte på någon hoppteknik inte…

Och om man är väldigt duktig, borde man nog klara mer än klubbtävlingar ;) Finns ju i stort sett inga travhästar som hoppar några msv:a klasser eller svåra klasser, eller hur? Klubbtävlingar är Lätta klasser och allmän lättare ridning, den sorts ridning som jag sagt att de klarar av (vet inte om jag ska tolka ditt inlägg ett gensvar på mitt eller inte, så du får inte ta det som alltför rak kritik om det inte är det).

jen
0

#25 nej, jag svarade mer allmänt.

duktig= det beror på vilka krav man har…

1111
0

#27 Om du anser lätta klasser är väldigt bra för en häst så har du åsne-kraven ;)

Lätta klasser borde de flesta travhästar klara av eftersom kraven där är lägre, och deras kroppsbygnad klarar av (även om det är svårare) att hoppa hinderna på den höjden och utföra dressyrrörelserna och gå i den formen som man vill. Lätta klasser är ju i stort sett grundridning, klarar man inte dem är man knappt ridbar, utan mer åkbar skulle jag säga… Skulle en vblt däremot komma upp i mellansvåra klasser, då skulle den vara Duktig, eftersom den gör något lite utöver vad alla inte totalt felbygda hästar borde klara… DÅ skulle jag säga att det är något anmärkningsvärt.

fridak
0

att travare är så billiga att man nästan får betalt för att ta emot en är pga att det finns så många travtränare som vill bli av med sina hästar. när det finns ett så stort utbud av travare så går priserna ner. dessutom så krävs det en hel del jobb att skola om en travare som gått på travet för även om de är ridtränade under travtiden så är det inte riktigt samma sorts ridning. men jag skulle tro att den största anledningen är att såpass många travare inte längre kan gå på travet och därför vill tränarna bli av med dem och då sänks priset för att bli av med dem snabbt.

DojoKelder
0

Läs detta

Sånt tycker jag är jättekul att se!

Lauth
0

Tror också att det är så att efterfrågan styr marknaden. Före detta travhäst tränad från bana, har inget större värde idag tyvärr.

Håller absolut med … i allt du säger, har både ett varmblod och ett halvblod (ja jag använder de "gammla" beteckningarna, konservativ? jaa) och varmblodet största förtjänst är faktiskt hans enormt trevlig inställning till arbete! Men i jämförelse med halvblodet som är avlad för ridning så blir allt han ska lära sig så tungt.

Däremot är det intressant för mig personligen att se hur långt man kan dressera ett varmblod, med tanke på rörelser och lydnad även om det aldrig skulle bli några 8:or i ett dressyrprotokoll. Å andra sidan är han inte köpt till någon som helst tävling i alla fall, det har kah faktiskt halvblodet till.

Don efter person..

Thinka
0

hmmm, ja ska bli intressant att se vad jag lyckas åstadkomma med Junior…men han ska iof vara skogsmulle men med grundläggande kunskaper, större krav än så har jag inte på honom…

lisette
0

har ni fått hem honom nu thinka?

Thinka
0

2 veckor har han varit hemma…

Thinka
0

#32 glömde skriva att bild på honom finns i mitt fotoalbum…

AusaBausa
0

Jag har också en varmblodstravare som ridhäst. Han funkar hur bra som helst att rida men har å andra sidan aldrig tävlat i travet…skulle men knäna  pallade inte det..

Han är perfekt som ridhäst till mig…han funkar kanon att ridas ut på och hoppa i skog o på bana. Dressyr är jag väl dålig på att träna, så mkt skogsritter för oss…

dock vet jag att han tränades i dressyr med förra ägaren…så kanske om man hittat en bra tränare här omkring så hade vi kanske kommit lite längre.uthållig är han ja. Red Hubertus i 3h och han var kanon.ÄLSKAR att hoppa och duktig på det med bra teknik.

Milli
0

#35 Vad fin han är! ser inte ut som en varmblodstravare om jag jämför med min och alla andra jag sett.

AusaBausa
0

#36 tack så hemskt mkt! Tycker oxå han är himlars fin såklart.Oskyldig

Han är 150 hög o lite rundare bygd än andra travare jag sett o inte riktigt så lång hals..

Hans färg bara älskar jag. Ska se honom i solsken…det är som han glänser av guld….

Milli
0

#37 a det är förgen jag tkr är så fin, så annorlunda på varmblodstravare. min är väldigt ädeltbyggd, och behöver mer hull+muskler…

Ser ut som hans huvud är lite kraftigare också.

Jätte fin verkligen!

jen
0

#35 vad fin han är Skrattande

så här ser våran grabb ut

AusaBausa
0

Ja hans huvud är grövre… hans ben är verkligen korta jämfört med er häst #39. Lord Ajrim som han heter ser väl mer ut som en ponny. bara lite för hög. Han blev sent tagen också, så visa sig kan han inför stona. 

er pålle var himla fin också…

reddie
0

#39, vad fin han har blivit, Jen!

horspawer
0

Jag har också en varmblodstravare och tycker det är perfekt för mig.

jag är inte intresserad av att rida på tävlings nivå jag vill ha en häst som jag får arbeta med för det är så roligt sen när man ser resutat av sin hårda träning. Det är som att rida in en unghäst förutom att det inte är en unghäst.

Jag håller med om att det är svårt för varmblodstravare att komma till samma nivå som andra hästar. Men det beror ju inte på deras stam. Jag är säker på att om man började träna en varblod(travare) till ridhäst istället för travhäst så kan den bli lika bra som andra hästar. 

Medans hästar som gått på travet i 4år ligger flera år efter i "ridutbildningen" än hästar som blivit inridna vid 3år.

Det är vad jag tycker hoppas ni inte missförstår mig:D

Lina
0

Jag tycker att "…." har helt rätt i det hon skriver, iaf enligt mina åsikter.

Jag skulle inte vilja ha en travare själv men dom är trevliga. Jag rider travaren i stallet ibland och man rider henne är det på skoj och när jag rider min egen är det ite mer allvar.

jen
0

#41  tack! ja, vi är nöjda nu. bara lite mer muskler över ryggen som behövs Flört

han är lite rundare nu än när kortet togs…

Maja
0

Ja, jen, han har verkligen bliviit finare!! :) Är det eran gård? Den ser mycket fin ut!! :)

jen
0

tyvärr ej min egen gård, utan jag är inackorderad där Flört

ett nyare kort är här

Mangis
0

Jag har en ridtravare som jag ridit i 10 år nu. Visserligen har vi haft ett antal skador (både hon och jag) och Mangis har en rörelsestörning som drar ner dressyrpoängen, men jag måste ÄNDÅ hålla med … om att de flesta (inkl min älskling) inte har kapacitet för mer än de lätta klasserna. Jag tror inte vi hade nått högre än 120-130 om vi varit skadefria (ligger på 100-110 nu). Däremot kallar jag det ett bra resultat för att vara travare även om det är vad de flesta halvblod bör klara utan mycket hjälp alls. Vi ridtravarägare måste vara realistiska i våra uttallanden om vi ska bli tagna på allvar. Självklart är alla levande individer lika mycket värda; men att en travare ska nå elitklass inom ridsporten är lika stor sannolikhet som att ett halvblod skulle slå traveliten.

horspawer
0

#43 jag tycker också att det är lite mindre alvar att rida travare klart det är alvarligt men det blir en annan sak när man inte tränar inför tävlingar och har så höga krav på hästen.  dom är väldigt kloka och har humor också,kan man säja att en häst har det? min har det iaf haha=)

horspawer
0

för att vara travare den meningen suger

NinaToy
0

#47# MYCKET BRA SKRIVET! :)

DojoKelder
0

Som sagt.. beror ju på vad man ska använda hästen till. Som bästa kompis, skogsmulle och lättare träning etc. så kan man inte få en trevligare och bättre häst än ett varmblod.

Har man en gång skaffat en varmblodstravare så är man fast!

NinaToy
0

#47# Underbart fin häst du har, har kollat på bilder. :)

DojoKelder
0

#49 Håller fullständigt med!!

AusaBausa
0

Hur kan ni dra alla över en kam??? Har ni träffat alla varmblodiga travare i hela världen??? Ni kan ju inte veta hur alla funkar. Min häst är kanon och funkar långt mkt bättre än vissa halvblod jag känner men inte säger jag att alla halvblod är sämre för det!?!

Håller verkligen med att mening "för att vara travare" suger!!!

lisette
0

#42 jag är övertygad om att om en travare inte blivit tränad (eller tränad för hårt inom travet) så är det lättare att få den att fungera som en ridhäst. min tosan gick framför vagn 30-40 ggr och funkade inte alls pga ngt problem i bakkärran. hon fattade rätt galopp varenda gång vi fattade.

horspawer
0

#54 nu drar du oss över en kam haha skoja =)

Jill_Niss
0

Jag har en travare som har varit väldigt känd, och som t.o.m har varit i Frankrike och tävlat. Jag var fodervärd på honom tidigare, men efter ett lopp som han kom sist på så ville inte ägaren behålla honom, för det skulle kosta alldeles för mycket pengar(även fast han är miljonär). Men, Hot'n Sweet var hans första uppfödning, så han ville inte avliva "Hotten". Eftersom jag var fodervärd just då, så blev jag tillfrågad om jag ville ha honom. Jag tvekade inte en sekund på vad jag skulle svara, klart att jag skulle ha honom! Sen var det bara att åka hem till mamma och berätta att jag fått en häst. Men mamma blev såklart lite orolig över vad det skulle kosta, eftersom vi aldrig haft en häst tidigare, men det gick över! Det e ju faktiskt inte så dyrt att hålla en häst… men om man jämför med andra djur så är det kanske rätt dyrt. Nu har jag haft Hotten i ett halvår snart, och jag ångrar mig absolut inte.

Visst, det är väl rätt mycket jobb med en travare som ska skolas om till ridhäst, men varmblod är en av mina favoritraser absolut!

// Jill Flört

AusaBausa
0

#56 Jag tycker de som drar alla över en kam inte ska göra det och menar inte att alla här tycker negativt om "travare".

Alla älskar (väl) sina hästar o vill inte att "de" klankar ner på dem oavsett ras…

Mangis
0

När jag säger för att vara travare menar jag att travarna är avlade för påskjut, inte för samling och har då andra fysiska förutsättningar än raser som avlats för ridning. Precis som många kallblodsraser, som ofta faller på att de inte avlats för snabbhet. Jag älskar min häst över allt annat och hon ställer alltid upp, samt att hon har en tillräckligt bra hoppteknik för att jag ska anse det värt att föda upp en till egen häst på henne. Trots det kan jag ju inte blunda för hennes nackdelar! Travare är underbara individer, men majoriteten har inte kapacitet för högre än lätta klasser. Men det är ju heller inte så vanligt att tävlingsryttare köper en travare för att tävla (inom ridsporten). Det betyder ju inte att de är mindre värda! En annan supertrevlig ras är Fjordhästar, men hur bra de än är så hoppar de sällan på elitnivå, eller hur?

Gyllan
0

Travare är supersnälla och trevliga :) och dom är fkatiskt väldigt duktiga på både dressyr och hoppning,, dom kanske bara behöver lite mer tid eftersom de inte är så "komplicerat" att springa med en vagn rakt fram och absolut inte kul : / de är superbra alla ni som tagit hand eller köpt travare hehe,, för ja vet många som skulle gått till slakt , min kompis häst t.ex men han är duktig och så,, visst han är kanske mer skogshäst men när ja hoppar han och så är han jätte fin !

Mangis
0

#52 Tack! Jag missade din kommentar förut… :-)

reddie
0

#60- jag tror nog att de flesta travhästar tycker att det är väldigt kul att springa rakt fram med en vagn….

jen
0

#27  "…" definiera ordet åsne-krav…

Yazmine
0

Har precis läst igenom vad alla har skrivit och tycker att det är roligt att se vilka skilda meningar vi har men jag undrar lite vad det är för fel i att tycka om att rida i skogen ?Jag har en varmblodstravare som kan gå i form i alla gångarter,inget märkvärdigt med det.Han har viserligen alldrig sett en travbana eller nån sulki för den delen så det kanske har varit lite lättare för mig och honom också,vad vet jag.Tror att man kan diskutera detta ämne hur länge som helst för alla har vi olika mål här i livet =) ha en bra dag Glad

Mangis
0

Jag tycker inte alls det är fel att tycka om att rida i skogen. Tvärtom kan jag själv tycka att det är helt underbart… :-)

AusaBausa
0

Ja och alla klarar inte att ridas ut i skogen heller, hur skolade de än är…krävs lite av hästen att kunna gå i skogen också. Allra helst själv…

SarahPeace
0

jag älskar travare ! har själv en ridtravare sto på 8 år : ) underbar!!!!!!!!!!!! och otroligt lättlärd så man själv knappt hinner med : P jag har själv skolat Molly som ho heter, har gått jättre bra , otrligt bra faktiskt.

enda dåliga om molly dådå är hon fick hovledsinflammation som kom ifrån travet. .och nu ska vi bära iväg till vet. igen för det är nått krongel med bakknää. jag hoppas verkligen att det inte är nått allvarligt. 

asså dom är underbara och lika mkt värd som alla andra hästar <3

Här på bilden är det Molly som visar upp sig lite ;P (kortet är taget idag)

lisette
0

#60 jag tror att travarna älskar att springa med vagnen faktiskt. tycker dom inte om det så visar dom det otroligt tydligt!

1111
0

#30 Alla hästar kan rent kroppsligen lära sig alla rörelser, jag har aldrig sett några bevis på annat. ALLA hästar kan PIAFFERA, sedan beror det på hur pass BRA de klarar av att utföra det, hur svårt det är för dem att göra det, hur bra piaffen faktiskt blir och hur slitsamt och onaturligt det blir för hästen att utföra det.
För det är ju som så, att hästar avlade för ridning och samling, så som PRE, halvbloden och fullbloden har mkt lättare för det än vad fjordingar, nordsvenskar, varmblodiga travhästar och andra draghästar har, eftersom de helt enkelt inte är bygda för det.
Jag har sett flera travare piaffera, men de gör det så pass dåligt, även om hästarna är välskolade och ryttarna gör det rätt, så att jag ser inget värde i att utsätta hästarna för det, då det inte längre är Bra ridning som är till för att stärka Hästen, utan börjar bli riktigt ansträngande och slitsamt för dem istället, vilket inte är vad rörelsen är till för…

#42 "Jag är säker på att om man började träna en varblod(travare) till ridhäst istället för travhäst så kan den bli lika bra som andra hästar."
Du måste fortfarande räkna med faktumet att varmblodiga travhästar är bygda för att DRA och inte har extriören för sig att arbeta korrekt under ryttare… Spelar egentligen ingen större roll om de gått på travet eller inte i rent att de kroppsligen kan fungera lika bra under ridning eller inte, det som förstör travhästarna på travet för ridning är mest i huvudet och att de får skador i kroppen ifrån träningen.

#47 Bra inställning och insikt i din egna häst begräsningar & hur de påverkar dig och din ridning!

#53 Heter att generalisera ;) Rasstandard, nedärvning & kroppsbygnad är ord du behöver öva dig på att lära dig vad de innebär ;)

#55 Kan annars bero på att just din var aningen bättre bygd för ridning, eller korrekt skolad och fick hjälp att förstå rätt galopp och därför gjorde rätt..? För visst hindrar trav-träningen en hel del, men just när det kommer till rätt galopp så påverkas det mer utav hur lätt/rätt ryttaren gör det för hästen…

#63 Orkar inte leta upp inlägget och läsa om samanhanget, men för det mesta brukar åsne-krav ifrån mig betyda att du har krav på din ridning som inte precis är särskilt höga… utan snarare lägre än vad de borde vara, både för din och hästens skull. Och att åsnor så väll som hästar skulle kunna utföra dem, och åsnor är inte särskilt väll bygda för bra ridning ;)

#64 Tror du feltolkar lite… Att rida ut i skogen är det inget fel på. Att ha sin häst som bara ett trevligt husdjur och bara intressera sig för att ha trevlig uteritter med och "bara" vara skogsmulle är det heller inget fel på.
Sedan så är det som så att hästen ALLTID går i form. Handlar bara om vilken form ;) Så att din häst går i form säger inget. Det hela handlar om Vad för form den går i… Går den i en bra, hällsosam form, där den bär upp ryttaren och sig själv och sliter så lite som möjligt på sig själv..?

#66 Är inte hästarnas fel om de inte klarar av att ridas ute, utan ryttarna som inte vant dem med det och de därför får spel när de kommer ut. Vet flera GP-hästar som rids ute helt utan problem, liksom de som aldrig får ridas ute eftersom det går totalt runt i huvudet på dem då… Är rätt lätt att säga att de som ha den senare hsäten också har helt stall med sådana hästar, och inte bara en. Ligger alltså på RYTTAREN och inte hästen ;)

Lauth
0

Du har helt rätt i vad du säger. Eftersom både piaff och passage än så länge är rörelser som ligger långt över min kunskapsnivå (än så länge, vill lära mig så småning om) så kan man nog säga att dom inte är aktuella.

Men, öppna,slutor, tempoväxlingar, ökningar, alltså inte dressyr på svår nivå är väl kanske ett mer realistiskt mål i alla fall för min del. Detta är ju sammtidigt övningar/rörelser som både stärker och mjukgör vilken häst som helst även travare behöver.

Man måste alltid se till hästen och avgöra när arbetet blir för slitande på hästen för att det ska vara "värt det" man måste inte bara för att man kan.

1111
0

#70 Har inget att säga mer än att jag håller med dig och igen vill upprepa att du har mkt trevlig inställning :)

Shailina
0

jag vågar att kasta mig inn i en diskution där jag knappast kan hävda mig när det gjälder dressyrkompetens ;)

men jag vågar ytra mina personliga meningar ändå, och hoppas ingen tar illa upp.

Min personliga tanke är: Alla travarhästar kan nog lära dom samma dressyrrörelser som ett halvblod, en holsteiner eller ett arab. Men, detta är trots alt en ras avlat för att trava snabbt som attan. Inte behöver jag va nån dressyrexpert för att fatta att man aldrig kommer få samma elegansen och scwungen från en travare som av tex en holsteiner ;) Jag har sett f.d travhästar tävla LA med placering, och sett halvblod inte ens få placeringar i LB. även utan att va särskillt duktig på häst och ridning kan jag gissa att om hästen har gått på travbanan har dom utviklat muskler för att trava, och det lär kräva mycket tid och arbete för att muskelsätta hästen på korrekt sätt. Men inte köper man väl en travare om man vill tävla mot Kyra K? om man endast skall pyssla i skogen och rida dressyr/hoppa för variation och klubbtävlingar på lokalnivå kan jag inte se nåt fel i att köpa en varmblods travare, om man orkar och har tiden att utbilda den om den inte är utbildat :)

Mycket kommer från hästen tror jag, men jag (som själv äger en travhäst) kan aldrig förvänta mig den elegansen jag ser från Kyra K från min 17åriga travarhäst, som inte är avlat för bra rörelser eller dressyrtävlande alls.

Men väm behöver Kyra K ridning för att ha roligt? Jag har aldrig nånsinne mött sådan innsatsvilja från nån annan häst jag ridit i min korta karriär som ryttare. Så pratar man lågt om inte fullt så bekvämt trav som tex en fjordhäst.. ;) Att begjära av en travhäst att gå elegant i dressyren blir som att be en boxare dansa balett, va det en ridlärare som sa till mig en gong (jag red på ridskola med nästan bara  travarhästar i stallet, en fjording och en döl) men visst GÅR det :)

Men för att summera upp mina tankar: En ridtravare är en utmärkt skogsmulle, och för mig räcker hennes talent långt, jag har ändå ingen kropp att tävla höga klasser med. Om jag alltid kommer äga travhästar som ridhästar? Det gjenstår att se. Jag måste erkjänna att jag, när jag planerade min första häst, såg för mig en fjordhäst eller haflinger, nånting med lugnt gemytt, bra rörelser, häslt utbildat med så jag kunne lära nåt. Och va fick jag? ett outbildat travarsto med temperament till tusan, och inte världens bästa rörelser direkt :) Men för att va travare är hon underbar. Hon söker faktisk även ned på bettet när man rider dressyr, tack vare att tjeien i stallet där hon sto som fölsto insisterade på att rida inn alla travhästar som inte längre gick på travet, och hon red dom i form! Jag skulle önska alla travkuskar hadde en sånn at travhästar lättare kunne få ett nytt hem hos nån hobbyryttare…

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

AusaBausa
0

#69 tror det var min mening i inlägg #53 du menade "drar alla över en kam" att det hette generalisera….

Jag tycker det är ett onödigt påhopp du gör om vilka ord jag använder! Visste inte att man var tvungen att ta ett svenska-test innan man blev medlem här…för då får jag nog säga upp mitt medlemskap eftersom det ej är så lätt att svänga sig med såna fina ord som du gör. Ber om ursäkt för detta!

står fortfarande för det jag skrivet o det har man väl rätt till på ett forum ?

Peppe
0

det är väl helt enkelt bara att acceptera att att travarna är avlade för just trav. inget konstigt med det. jag skulle vilja se den travare som går grand prix-dressyr eller VM-hoppning. men samtidigt skulle jag vilja se det halvblod som vinner Prix d'amerique (eller nåt liknande)! Travare är bäst på att trava så enkelt är det.

och vill ni betala 80 000 för en travare att rida i skogen på så säg till, vi har en i stallet som gärna säljs för den summan!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

1111
0

#73, Blev fel där, ja, skulle vara till dig.

Påhopp..?

Vad jag ifrågasätter är att du inte verkar veta vad en rasstandard är, eller hur avel och förärvning fungerar. Att de flesta travhästar i grund och botten ÄR lika dant bygda. Man behöver inte känna varje individ för att veta att generellt så är alla likadant bygda och likadant funtade i huvudet och eftersom de flesta travhästar som hamnar i travet, välden över (jag vågar generaliserat efter att ha jobbat och sett travhästar både i Sverige, Norge, Finland, Italien, Tyskland, Nederländerna, Frankrike och USA; JA!)  får ungefär densamma träningen där man triggar ungefär samma saker inom hästarna.

Visste du vad rasstandard är, eller artstandard för den delen, och hade lite världsvana så skulle inte du ha skrivit det inlägget du skrev. Vad jag (om än lite brutalt?) försökte poängtera var att fundera över vad du faktiskt skrev. Exakt vad vart det du ifrågasatte? Vad ditt ordval var?

För om man måste väll fundera lite på sitt ordval och hur man formulerar sig (kommer ifrån fel person, ja Oskyldig) Och om det är så att man formulerat sig dåligt, valt fel ord eller skrivit något man inte riktigt menar eller har grund att stå på för att skriva, då får man snällt ta tillbaka det och erkänna det, eller hur?

Tyfon
0

ingen av er är insatt i travsporten antar jag. jag e ledsen att ni har fått denna helt fel uppfattning av travet. det finns folk som gör så har men det finns lika många sådana människor inom ridsporten!!!!!!!!

1111
0

#76 Vem är det till och vad är det du pratar om att folk gör..?

Mangis
0

#69 Jag håller med dig helt och fullt. Men det kanske redan framgått. *ler*

jen
0

_åsne-krav ifrån mig betyda att du har krav på din ridning som inte precis är särskilt höga… utan snarare lägre än vad de borde vara, både för din och hästens skull. Och att åsnor så väll som hästar skulle kunna utföra dem, och åsnor är inte särskilt väll bygda för bra ridning ;)
_

Och det vet du något om??bara för man ej tävlar på elit-nivå kan man vara duktig ändå.Ibland tycker jag att du bara ser ner på en del människor här och tror att vi är ett gäng idioter här…

Du har som helst ingen aning om hur duktiga folk är på andra sidan av en skärm…

(även fattiga människor kan ha kunskap)

Ni får ursäkta mitt ordspråk här, men nu har jag fått nog av hur "…" bara trackar ner på andra och tror att bara hon vet bäst om allt…..

1111
0

#79 Vad jag skrev ursprungligen i inlägg #27 var: "Om du anser lätta klasser är väldigt bra för en häst så har du åsne-kraven ;)"

ALLA hästar bör klara av att gå lätta klasser dressyr & hoppning. Gör de INTE det är det något fel på dem. Anser man att det är väll prestrerat så anser jag att du tyvärr har väldigt låga krav.  

Jag tror inte jag är bäst på allt. Långt ifrån. Finns massor av områden där jag inte har någon erfarenhet alls. Och om jag är osäker så säger jag det, eller skriver inte alls.

Maja
0

"Alla hästar är bygda för olika saker.." - Ordspråk från mig.. Haha.. *som kommer in i tråden, helt utan anledning* ;)

#80 - Vad är en lätt klass för hoppning? Ungefär hur högt? Om man säger d-ponny/stor häst.. :) Kan ingenting om hoppning, undrar bara.. :)

MiaMaria
0

Alla har olika mål, vad det än handlar om, man måste respektera varandras intressen och mål. Och alla har rätt att skriva det dom tycker och tänker, vare sig det handlar om mål eller intresse. En som rider i skogen har ett mål och en som tävlar dressyr ett helt annat och vi måste respektera varandra och de olika personernas mål. Det här ska vara en trevlig sida, de kommer säkert alltid att vara tjafs om det ena eller det andra men det kommer ifrån olika mål, kunskap och sett att se och beröra olika områden. Min syn på det hela…

Mangis
0

#81 För häst: "LD" = 90 cm, "LC" = 100, "LB" = 110 och "LA" = 120 cm. Alla dessa är lätta klasser. Inte för min lilla raring kanske, men de klassas som lätta. :-)

#82 Självklart! Ibland blir det också missförstånd när man debatterar känsliga ämnen i skrift, en mycket stor del av vårt språk är ju faktiskt kroppspråk. Även om det inte är lika välutvecklat som hästarnas. Fundersam

MiaMaria
0

#83 helt rätt, va på en föreläsning om samarbete förra veckan och då kom vi in på kroppsspråk, vi använder 58% av vårat språk med kroppen, det är otroligt mkt mer än vad man tror. Kommer inte ihåg dom andra siffrorna, missade att anteckna…

Maja
0

#83 - Hehe.. Okej, tackar!! :) Kan inte 30 cm vara något? ;)

1111
0

#84 Lustigt när man instruerar är att både hästen och ryttaren tar i mer om tränaren själv tar i och visar mkt med kroppen. Ska hästen samla sig så hjälper det oftast på mer osäkra ryttare om man går med och själv visar kroppsligen hur man samlar sig lite ;) Utmärkt är även att kolla på bilder utav B.Branderup när han jobbar sina hästar på töm, för att hjälpa dem med mer än vanliga hjälper så gör han oftast själv det han vill att hästen ska göra, för uppmärksama hästar följer ens kroppsspåk :)

Går jag i en öppna går min häst som är vältränad med löslongering i en öppna osv. Är avskyvärt när man instruerar folk på alltför välskolade och känsliga hästar eftersom de kan försöka följa både ryttare och instruktör Oskyldig  *pladder pladder pladder*

Mangis
0

På ridtravarföreningens tävlingar startar deltagare på 30 cm ofta mot deltagare på högre höjder. Tiden vinner…

AusaBausa
0

#82 tack för att du tycker man får skriva vad man tycker… 

för visst är väl forumet fritt att uttala sig även om man inte har samma otroliga utbildning och jobberfarenheter som "…." verkar ha. Jag har inte dessa erfarenheter nej. Det är ju dock ingen avhandling vi skriver här o man måste ju kunna skriva vad man tycker!!!ELLER!!!!

Det är iallafall därför jag sökte mig hit för att höra allas erfarenheter o tankar…oavsett utbildning eller erfarenhet…

Tack och hej!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.