Hur länge sitter fölpälsen? :S
Hur länge sitter fölpälsen kvar egentligen? och hur vet man om det är vinterpäls elr fölpäls? elr kanske till och med både och? 
Jag har gått och funderat för grannen fråga mig om hon skulle klippa sitt föl för han har så mycket päls..men va ja vet så ska man inte klippa hästar nu(?)
Det är ett russ på ca 7-8månader har jag förr mig.
Och ja han fäller ju men hm…hon borde väl inte klippa honom för det är väl vinterpälsen som inte lossnat än…
Tacksam för svar

3 månader brukar man räkna
och fölet behöver sin päls 

1# okej tänkte väl att de borde vara vinterpälsen och russ har väl ganska så tjock päls? =) ja tycker lite synd om honom för han har mycket päls men ändå kränger dom på honom ett täcke som är förstort! och de är ju minst 10+ grader varje dag och om de kmr en regnskur tycker iaf mina hästar är skönt. men detta täcket plus den pälsen måste ju bli otroligt varmt
(det är därför hon vill klippa honom) ja tycker ju dom kan låta honom gå utan täcke men….kryssjordarna lossnar och täcket hänger på sne jämt "/
Har täcke på hästen och ska klippa honom för att han blir för varm? Då börjar man i väldigt fel ände… Säg åt din granne att ta av täcket istället, fölet lär fälla när han tycker det är dags. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#3 joo ja sa till henne att låta honom va utan täcke och låta honom få ta den tid han behöver på sig för att släppa all päls men hon sa bara "joo…men de är så jobbigt med all päls"
mitt svar: för dig elr hästen? 
hennes svar: men asså de är så jobbigt att rykta honom med all den pälsen mkt enklare att klippa honom
mitt svar: låt honom gå utan täcke, han fäller när det är dags!
sen smsa hon mig igår och sa "det är ju jobbigt för Barcardi (fölet) med all päls så ja tror ja klipper honom 
Mitt svar: låt honom gå utan täcke så är det nog inte så jobbigt ska du se..
hon är ju inte så smart… Fattar hon inte att man måste ha lite kunskap för att ha häst?! Jag tycker så synd om dig som måste se eländet!!

Det finns väl ingen anledning att ha täcke på fölet så länge det inte fryser??? Dessutom så fäller han nog av bättre om han kan få gå och klia sig själv.

Föl behöver inte täcke alls om det inte är något speciellt som att det är sjukt eller fött väldigt tidigt på året.
Mitt fjolårsföl släppte inte all fölpäls förran han var sex månader, fölet innan var fyra månader när han hade tappat allt. Sen får de en riktigt rejäl vinterpäls och visst är det jobbigt när den släpper men pälsfällning är ju en del i det att ha häst.
Din granne verkar sorgligt okunnig!
Det känns lite trist att hon har föl om hon inte vet hur det går till med pälsen…
Har du täcke på så kan det faktiskt ta ännu längre tid innan vinterpälsen släpper, så mitt råd är av med täcket och låt hästen fälla naturligt.

tittar man i föreskrifterna står det också att man bara ska använda täcke om det behövs (dvs kyla, väta eller insekter). man är dessutom skyldig att se till att all utrustning som tillhör hästen faktiskt passar den.
ryktstenar brukar vara till bra hjälp i fällningstider…
medarbetare på djurskydd.ifokus

tack för alla svar då är ja inte ensam om att tycka att det är fel!
Har sagt till henne men kan ju heller inte kräva att hon gör si elr så…får bara hoppas att hon fattar själv och ja har sagt till henne flera ggr(!)
tkr bara så fruktansvärt synd om fölet den stora hästen har oxå täcke på sig när det är över 10+ ute…