Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1085 ggr
kaka1234567
0

Vad tycker ni om detta ?

Jag hitta den här artikeln ute på nätten för några dagar sedan vad tycker ni om den ?

Varför rida utan bett?

…därför att bettet innebär en kommunikation som bygger på smärta eller hot om smärta. Forskning har visat att användande av bett leder till skador i hästmunnen samt beteendeförändringar hos hästen vilket i sin tur leder till sämre följsamhet/ridbarhet hos hästen.

Det råder en uppfattning bland hästfolk att kontrollen och säkerheten ligger i användandet av bett, vilket är en farlig missuppfattning. Många hästar utvecklar sätt att minska eller helt undkomma effekten av bettet (exempelvis ta bettet i tänderna, gå bakom bettet eller lägga tungan över bettet) varpå ryttaren tappar kontrollen. Utan bett finns inget att komma undan, alltså inget sätt att tappa kontrollen.

En annan anledning till att det är farligt att rida med bett är att hästar är rädda för smärtan som bettet ger/kan ge. De flesta hästar har någon gång råkat ut för att ryttaren ryckt till sig tygeln då hästen hoppat till av någon anledning. Smärtan hästen upplevde kopplas till situationen och nästa gång hästen befinner sig i en liknande situation så upplevs den "se spöken". Detta för att den denna gång även är rädd för den smärta som den kopplat ihop med situationen.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

Inga åsikter ?

_Mvh kaka
_

Animal-3
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja säga att det ligger en del i det. Men det är en del som inte stämmer.

Bett är inte skapade för att orsaka hästen smärta. De är i grunden skapade för att ryttaren ska kunna "tala" med hästens tunga som bevisat har en stor koppling till hästens nacke, rygg och bakdel.

Det är bevisat att bett ger effekt på hästens mun. Även om de används på ett bra sätt. Dock behöver dessa "skador" inte vara synliga eller ge hästen några märkbara problem. Hästen behöver inte ens ha ont eller visa något på dessa problem.

Bett som används på ett oförsiktigt sätt stämmer bra med denna text.

Tyvärr är det sant att för många litar för mycket på sitt bett.

Ska också tillägga att jag själv inte använder bett, men ser häldre någon med mjuk hand på ett bett än någon med hård och oförsiktig hand i bettlöst. Är dock ej för Hackamore, alldeles för skarpt och kan ge så otäcka skador.

kaka1234567
0

Och att de vissa att man ska hälst använda deta.

Varför Bitless Bridle?
Detta är ett riktigt "NH-träns". Till skillnad från alla andra träns, med eller utan bett, så åsamkar inte detta tränset din häst smärta. Det är dessutom enkelt att använda. Även om det kan kännas ovant till en början förstås, så krävs ingen träning eller övergångsperiod för varken ryttare eller häst för att övergå till att använda Bitless Bridle. 

**Hur fungerar det?
**För att styra till vänster så tar du vänster tygel (gul pil) och det som händer då är att illustrerat i bilden nedan, nämligen att läderremmen som ligger an utmed hästens huvud från nacken och ner under hakan på höger sida åstadkommer ett tryck utmed hela denna yta (röda pilar). Detta är delar av hästhuvdet som normalt sett inte är varken känsliga eller ömmande. Hästen ger efter för trycket och går då åt vänster! Om hästen ska gå åt höger så tar du i höger tygel vilket resulterar i tryck på hästens vänstra huvudhalva och hästen flyttar sig då åt höger.

För att stanna så tar ryttaren i båda tyglarna vilket gör att hästen får en "huvud-kram" via de korsade läderrremmarna. Genom att hästen inte blir störd genom att få någon annan signal, ex smärta, än den vi vill förmedla (sväng eller sakta av/stanna) så är tränset väldigt effektivt.
Många har funnit att deras häst blivit mer känslig och reagerar snabbare och på mindre signaler då de rider med Bitless Bridle, jämfört med då de ridit med något annat träns. Därav tillverkarens slogan:

_Mvh kaka
_

kaka1234567
0

putt

_Mvh kaka
_

Maja
0

#3 - Har du tillstånd att använda de bilderna?

Utan tillstånd måste jag ta bort dem, det bryter mot reglerna på sajten enligt lagen (1960:729) om upphovsrätt, som säger att "litterära och konstnärliga verk inte är tillåtet att använda bilder utan upphovmannens tillstånd."

kaka1234567
0

Oj jag är så dum jag glömmde att ta bortt bilderna gör så gud vad jag skäms att man kan glöma de Skäms

_Mvh kaka
_

HannaT
0

Jag skulle vilja veta vart du hittat artikeln och vem som har skrivit den :) Vem som helst kan lägga upp sådanna här texter på internet utan att egentligen veta så mycket.

Själv är jag ingen bettexpert men tror och hoppas att ett rätt anpassat bett inte ska kunna göra hästen illa.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

kaka1234567
0

#7.ok här har du hem sidan www.vildhasten.se När du väl komer in på hem sidan så finns de lite att välja emellan(till vänster) o då trycker du på Bitless Bridle. när du har läst klar den texten så fins de lite att välja emellan o där står de så häs .

Varning för kopior!

Varför rida utan bett?

**Andra bettlösa träns
**
Olika storlekar?

_Mvh kaka
_

corallen
0

Jag tror absolut att det ligger mycket i det, mycket är ju ren logik.

Pia-Lena
0

Rider själv med sidepull eller bettlöst men tror att artikeln är något överdriven. Visst kan ett felaktigt inpassat bett skada men har man ett sk "snällt" bett som är tillpassat hästen tror jag inte att det kan vara så farligt som artikelförfattaren vill göra gällande.

Zabbio
0

Åsikt: Rent bull****.

Jo, bett kan användas för att åsamka smärta, men det kan bettlöst likafullt. Allt kan missbrukas och bett är gjorda för kommunikation. Men till viss del går all ridning ut på att ''hota med smärta'', även om man mycket sällan kommer så långt som till smärta. Även en skänkelhjälp är ju att ge ett lätt obehag tills hästen lyder och man tar bort obehaget… i förlägningen är det ett hot om smärta. Likadant med bett.

Visst, många litar för mycket på sitt bett eller sitt bettlösa.

Att bettlöst är så himla snällt? Definitivt inte, en massa nerver och tunnt skinn över ben.. bettlöst är mkt skarpt!

Bitless bridle? För det första har de tagit ett korkat namn, alla träns utan bett är ju bettlösa träns. Dessutom gillar jag inte hur de kramar om huvudet på hästen, det om något är väl förvirrande, obehagliga hjälper?

Däremot ska både bett och bettlöst passa hästen och typen ska passa utbildningsnivån och ridningen. Tränsbett/sidepull/ridkapson för att vänja hästen att följa bettet och att böja sig m.m., stångbett/hackamore/bosal för att sänka huvudet fram-ner via eftergift.

Alla bett och bettlösa ska ridas med eftergiven, tydlig hand. Och visst är det bra att rida in i bettlöst, det är ju mer välkänt för hästen iom att den redan är van vid tryck från grimma osv. M.m.

Ska man jämföra bitless bridle med ett bett är pessoa det första jag tänker på; bägge har märkliga signaler till hästen och kramar huvudet (pessoa mellan mun och nacke, bettlöst träns kramar nos, sidor och nacke till viss del). Så jag tycker att texten är falsk marknadsföring.

Min häst är inriden med bettlöst (ridkapson/muserola/sidepull), senare bettlöst i kombination med stångbett, bettlöst med tränsbettsinverkan i kombination med bettlöst med stångbettsinverkan och nu även enbart tränsbett. Jag kan när jag känner för det byta till vilket av ovanstående jag vill utan att han ändras nämnvärt i ridningen, dock är han lite krånglig att ställa och böja om jag skulle rida med enbart stångbett. Om det skulle ha något med saken att göra. Han fungerar lika bra på allt; ridningen sitter inte i vilket bett man har, men man ska välja det som lättast visar hästen rätt väg.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Tin-Tin74
0

Nja… Jag tror inte att ett rätt inpassat bett skulle vara skadligare än ett bettlöst alternativ. Skulle man göra mindre häftig/ryck i tyglen i en oväntad situation om man rider utan bett? Tror inte det. Ett ryck i grimskaftet när du leder hästen i grimma upplevs ju ganska obehagligt så varför skulle inte ett bettlöst också göra det???

Jag brukar vidarebefodra min förra tränares uttryck "inget bett är skarpare än den hand som håller i tygel", detta sa han innan alla bettlösa varianter dök upp så man kanske skulle modernisera till "Inget huvudlag är skarpare än den hand som håller i tygeln"

silvery
0

visst ligger det något i det artikeln säger, men man får cancer av chips. om man äter sin kropsvikt varje dag i fem år.

"det är handen som avgör hur skarp ett bett är"

kaka1234567
0

Jag tror inte att de är bull**** . De skulle väl inte skriva en masa böker(filmer) om de var bull****Jag tror på de men kramandet gillar jag inte så jag skulle nog valt ett sont som #2 visa upp på bild.

_Mvh kaka
_

HannaT
0

#14 Varför inte, om de tjänar pengar på det?

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

kaka1234567
0

#14.Ja, ja vet inte men jag tror på de. ;)

Här är en hem sidan man kan läsa om hästar och om bett. www.hauteecole.ru Dena sida är lärorik.

_Mvh kaka
_

Zabbio
0

#16 Även den sidan är otroligt fördomsfull mot bettanvändare.

Jag trotr helt enkelt inte på extremister, varken de som säger att all ridniung är djurplågeri, de som säger att bett är fruktansvärda eller de som säger att man inte kan rida en häst huvudlagslöst.

Bett är ett kommunikationsmedel, inte ''the source to pure evil''.. Att det missbrukas är uppenbart, men man kan faktiskt inte döma ut ett redskaop för att det missbrukas av människor. Bettlöst missbrukas också, NH missbrukas, kraftfoder missbrukas, sadlar missbrukas, skor missbrukas, utevistelse missbrukas, motorsågar missbrukas, bilar missbrukas, internet missbrukas m.m. allt missbrukas av någon, så låt oss gå tillbaka till stenåldern innan hästar eller något i vår omgivning som vi känner den fanns och kunde missbrukas…

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Animal-3
0

#3 Jag har mkt svårt för detta huvudlag.

1. Det trycker i nacken när du tar i tygeln. Hästar är otroligt känsliga bakom öronen. Det sägs ligga ca 3 meter nerver där (om man lägger ut det på en rad). Klart hästen sänkter förmodligen huvudet men även lätta förhållningar måste bli som knytnäveslag i nacken.

2. Det trycker på kinderna, Kinderna pressar då mot tänderna det kan både bli vast och risken att bita sig i kinden måste vara stor.

3. Det drar åt både uppifrån nosen och under nosen. Vilket pressar ihop över och underkäke om man har en förhållning. Samtidigt som hästens över och underkäke pressas mot varandra pressas kinderna in mellan tänderna.

4. Det stora dilemat jag hade när jag intetresserade mig för detta huvudlag, men stoppade mig innan jag provat. Tänk om hästen snubblar! i ett bett blir det ryck i munen, i bettlöst över nosen i detta…Kinderna kläms in, munen slås ihop och det blir ett skarpt tryck i nacken. Väldigt stor risk för skador på kinder och tunga.

Som sagt jag har svårt för detta huvudlag. Det finns mkt bättre alternativ.

Linnea
0

att hästar upplever obehag eller smärta av bett beror oftast på att bettet inte passar på hästen och/eller att ryttaren sitter och tjuvhåller och inte riktigt vågar släpa fram hästen vilket gör att bettet aldrig ligger i "viloläge" i munnen utan hela tiden trycker. detta orsakar ju också andra problem som försämrad bakbensaktivitet osv. ett bra tillpassat bett och en följsam hand är inte skadligt för hästen.

Skynda långsamt så går det fortare.