Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 760 ggr
MiaMaria
0

Dräktighet och ridning

Lady som ägs av samma som Jätten och som står i samma stall är dräcktig. Hon har tidigare haft sadeltvång hos tidigare ägare och hos nuvarande ägare har det knappt märkts. Hon såldes för att hon aldrig skulle bli ridbar (end pga sadeltvång samt okunnig ägare) men med tålamod och långsamt framåtgående så har det gått bra, hon är nu riden i 3-4 månader. Men min fråga är nu om hennes växande mage kan påverka sadeltvånget på något vis? För när hon blir spänd vid ridning så exploderar hon och Zickan som rider henne åker av, det går inte att sitta kvar, hon fullkomligen exploderar, hoppar rakt upp och samtidigt snurrar i luften. När sen väl Zickan har åkt av så hoppar hon runt i några sekunder och sen är det frid och fröjd igen så länge hon inte blir super spänd igen. Ängslig liten dam kan jag tillägga att det är. Hon är super när hon inte känner av det här, väldigt lättlärd och positiv att arbeta med. Hon ska ha föl i mitten av mars.

1111
0

Beroende på hur stor magen är så ändras ju sadel och sadelgjordsläget, kan bli obehagligt därför?

Eller att hon har mer hurmoner och blir känsligare under dräktigheten, så som människor kan bli när de är fravida?

Vet inte, spånar mest… Beror väll på varför hon har sadeltvång ifrån början…

MiaMaria
0

Ja tyvärr vet jag inte varför hon har sadeltvång ifrån början, skulle gärna vilja veta så man kan "ta" det på rätt sätt. Det som du spånar i har vi oxå spånat på men kommer ingen vart. Pratade om att ev testa rida barbacka men är det så nyttigt på ett dräktigt sto? Jag har ett stort intresse i avel men jag har ingen erfarenhet utav det, tyvärr

Shailina
0

hur man rider barbacka säger ju mycket. Personligen föredrar jag att skritta endast, för att jag tycker jag är för tung för att dunsa rakt på hästens ryggmuskler när den är van vid en sadel som tar av för det mästa.. ;)

Men barbacka så kommer hon ju inte få obejag av en bom som klämmer nånstans på väksande mage.

har ni funderat på/provat bomlöst? eller barbacka sadel?

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

MiaMaria
0

Vi har funderat på det men samtidigt är det ju sadellgjorden som ligger runt och gör en spänning oxå, den är inte för hårt dragen men när hon spänner sig så blir den ju hårdare.

1111
0

#2 Jag är inte så mkt för barbacka ridning Oskyldig & skulle liksom Shailina inte våga mig på det på ett dräktigt sto av dräktighets-själ…

Skulle heller inte våga ha barabacka sadel eller bomlös då det finns för lite forskning om hur det belastar Oskyldig

Maja
0

Jag skrittade barbacka några få gånger i ca 50 min under januari på ett sto som skulle föla i maj.. Det var inga problem med det.. :) Men detta sto går i stort sett bara som avelssto.. :)

gejsa
0

Jag förstår inte varför det inte skulle vara nyttigt att rida barbacka bara för att hon är dräktig. Detta är ju perfekt eftersom en sadel då inte ligger och skaver och det blir ju mindre att bära.

Man kan rida en dräktig häst fram till sista månaden. Men man ska ta det försiktigt den 10:e månaden. Vi lät våra hästar som skulle föda vara dom sista två månaderna. En häst mår bättre av att skrittas ut mot att bara stå ihagen. En tjock häst har svårare att föda också.

Har hästen sadeltvång så har hon ju det även om den är dräktig.