Divisionerna?
Vad innebär egentligen div. 1, 2 och 3? Måste man kvala någonting för att få vara med i ett div. lag? I vilka klasser går det i? Hur många i laget? I vilka områden körs det, är det i varje län? Är det isf lokalt eller reg.? Jag skulle helt enkelt vilja veta allt möjligt om det! :)
Det enklaste kanske är väl att gå in på Ridsportförbundets hemsida.
Lagen brukar väl tas i den klubb man tillhör. Och ja, det är ett kvalsystem.

Jag har letat på Ridsp. hemsida, men jag hittar ingen information om det, hur det går till, kval, klasser osv.
Du kanske kan höra med din klubb om det finns fler intresserade så ni kan bilda ett lag.

#3 Ja, jag tänkte göra det nästa gång jag träffar någon där ifrån.
har inte så mkt koll men div 3 är väl lägst?
Jag har hört att dom tagit bort div 3? I alla fall där vi bor.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Nej, att dom har tagit bort div. 3 hoppas jag inte är sant! Man vill ju ha en chans i alla fall!
Men är det någon som vet hur det är med kval?
Vårat planerade ponnylag kunde inte vara med eftersom dom tydligen tagit bort div 3. Ingen av dessa hästar är jätterutinerade så dom kommer inte starta div 2. Det kanske bara är så inom vårat förbund? Mittsvenska är det i alla fall.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#8 Det kan vara så att man inte får ihop tillräckligt med lag för att köra Div3.

Jag har mejlat sv. ridsp. och frågat om div. 3.

Jag mejlade mittsvenska och fick svaret; "vi har div 3 ridhäst hoppning kvar.." Väldigt tråkigt tycker jag.
Någon som vet om det finns enklare lagtävlingar (dres. och /eller hopp.) för ponny?

här i västra götaland så är det ju så iallafall att för ponny & häst så är div 3 dressyr LC-LB, div 2 LB-LA & div 1 LA-LA:P1? (är osäker på det sista).
i hoppningen har vi en cup som heter gota cupen som är som div 3, där det är LD-LC som gäller, men nu blir det ju antagligen LD+5 när dom har ändrat reglerna, så LD+5-LC.
Div 2 hopp är LC-LB & div 1 LB-LA.
Jag tror att jag har skrivit rätt nu iallafall, haha.

Här i småland har vi från div 3 till ELIT-hoppningen.
lagen ordnas av klubben och div 3 och 2 går i lokala tävlingar.
Div 1 och elit går i regional och nationella tävlingar.
Div 3: L:d
Div 2: L:c
Div 1: L:b
Elit: L:a
Finalerna går antingen en klass högre eller +5 cm.
Hoppas det hjälpte någonting 
här i västmanland har vi fortfarande div 3. Brukar vara så har klubben ett lag kan man anmäla det till distriktet, till div 2 och1 kvalar man in, beroende på hur det har gått i div 3 så får klubben starta i nästa div.
Man är max fyra stycken i laget men det är bara de tre bästa reslutaten som räknas.
Har mest koll på dressyren och då har västmanland för häst
LB i Div 3 Lokal
LA i Div 2 regional
LA/msv i div 1 regional
det är upp till varje distrikt att bestämma vilka klasser som ska vara i divisionerna
Div 1+3 går på våren och div 2 på hösten

:) #14 tack för tillägget :)
som du sa är det olika regler från distrikt till distrikt. så om man är intresserad får man kolla upp på sitt eget distrikt för att vara helt säker :)

Tusen tack för alla svar! :) Någon som vet om det finns någon enklare cup för ponny i mittsvenska? Förutom den där Leksand Knäcke, eller vad den heter.