Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 2636 ggr
Dior
0

Fel-lägen

Det diskuteras en hel del ang. fel-lägen vid fölning på Shetland-sajten just nu, om VARFÖR!?

Försöker vidga mina egna tankar om detta och söker därför svar/tankar hos de som föder upp andra raser också.

Vilka höjer sin % att få ett föl som inte kommer ut friskt och normalt?

Vad tror du?

(Både tankar och egen erfarenhet)

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Dior
0

Många har nu trätt fram och berättat om problematiska fölningar, men är det så enkelt att inge/få gjort det tidigare?

Har inte funderat förut på detta, och aldrig fått uppleva mardrömmen själv, men är lika livrädd för det i alla fall.

En av mina tankar ang. detta skulle kunna vara de tidiga födslarna, att naturen på nåt sätt säger till att det inte är dax. Men tänker man på alla de fullblod mm mm som föds redan i januari/februari så undrar man vidare: Hur många av dem har haft fel-lägen? Hur många får man höras talas om? Och alla de som lever i frihet… Vi har haft shetladston här på två år som brunstat sen februari…

Frågetecknena är många…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Fiona
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vet inte om det är det här du vill veta men skriver ändå.

Vi hade ett ardennersto förra sommaren som skulle fölat i juni och inte fölade förens i augusti, hon gick alltså över två månader. Och det finns ingen möjlighetatt hon var felberäknad då hon handbetäcktes. Hon slog bara mot hingsetn men sen en gång gick det och när hingsthållaren försökte dagen efter så slog hon bara. Vi åkte och hämtade henne kort efter det. När vi ultraljudade henne så sa vet. att hon inte var dräktig men sen på vintern började hon se så himla tjock ut så vi tog UL igen och visst va hon dräktig. Sen så gick hon över så länge då tills hingstungen behagade komma ut. Han var skev på alla bena trampade över kotorna osv (laddar upp en bild om jag hittar) speciellt på höger fram där han var sne. Dom tre andra bena rätade ut sig men inte det. Vi fick spola livmodern på stoet då hon inte blev ren & så fick hon förlossningsfång så hon stod på smärtlindrande tills det inte gick längre och vi tyvärr fick ta bort henne. Vi tog DNA på fölet som stämde överens med pappans vilket bevisade att det var rätt och att hon hade gått över två månader. Vi plastade höger fram hov för att han skulle räta ut benet men det hjälpte inte. Så med samråd av vet. så avlivade vi han då hans ben aldrig skulle hålla när han blev stor & tung. En mycket sorglig historia och synd på dom två underbara hästarna!

I det nyaste nummret av tidnignen Hästen står det en artikel om dom.

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Annette
0

Genom internet får man vetskap om mycket - på både gott och ont. Det har säkert gått snett förr om åren också, men då fick man inte veta det på samma sätt.

Jag tror absolut att tidpunkten för fölningen kan spela roll, de erfarna shetlandsuppfödarna hävdar bestämt att man inte skall betäcka förrän tidigast i juni.

Lorita
0

Min skräck är tvillingar då jag mist ett par och samma sto var dräktig två år på raken innan med tvillingar och kastade. Hon fick sen två friska föl (två dräktigheter) som kom rätt och utvecklades rätt Skrattande

Annars är nog fel-läge vanligare hos shetland, dom får ju väldigt stora föl i förhållande till sin storlek. Men vist innan skrutten/skruttan är ute så är det pirrigt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Molla
0

Vill bara förtydliga att fölet stannar i växten i magen när det gått 11 månader, går de över tiden blir fölen alltså inte större och fölningarna blir inte svårare pga det iaf.

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

antagligen så hade min förra arab sneda ben pga att hon legat trångtl i livmodern. Hon var tvillingföl, och båda klarade sig.

hon hade inga men av hennes benställning.

se frambenen på det vänstra fölet, då höger fram pekar utåt