Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 10432 ggr
Lindbygarden
0

Föl på G?

Nu har fröken G under morgonen grävt gropar i sin box, svansen far runt och hon både kissar och bajsar hel tiden.. Eller ja ofta..

Hon är på dygn 327 så frågan är om det är dax detta dygnet?!Glad

Jag är jätte nervös men det verkar ha lagt sig för nu står hon och vilar i sin box.

bebbe
0

Spännande….håller tummarnaGlad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lindbygarden
0

#1 hur lång tid brukar det ta du som varit med förr? från dessa tecken menar jag?

Cilla89a
0

ÅH, så spännande Skrattande Hoppas på en mega bildbomb när den lilla är ute Skrattande

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Alex
0

Spännande! Skrattande Bilder på de blivande föräldrarna?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Molla
0

Spännande!! Det kan ju vara förvärkar också. Hur ser tuttarna ut? Släppt senorna?

Royalz
0

Spännande :) Vad är stoet för ras? :)

joooossan
0

Ååh! Dessa föltider är ju så underbara! Lycka till :D

Josefinejumpforjoy.blogg.se

bebbe
0

Är det första fölet ? har hon vaxproppar ? isf kan hon föla när som helst.

Cezanne
0

Skulle kunna vara förvärkar. Hur mycket har bäckenbanden släppt?

Mitt eget sto har inte haft så mycket till vaxproppar när hon fölat så det behöver inte vara ett tillförlitligt tecken, däremot har hon släppt rejält på bäckenbanden.

Lindbygarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ränner ut och in som en skottspole!

Det är hennes sjunde föl och hon är på dygn 327.

Bäckenbanden är helt släppta, murran ser slapp ut..

Jag slänger in bilder så får ni se vad ni tror och tycker!

De som hade henne tidigare och har fött upp tre av hennes avkommor har missat två fölningar pga att hon inte visar så mkt tecken..

Lindbygarden
0

får tvätta om henne igen då hon varit lös i magen..

Lindbygarden
0

en bild till..

sen så är slidan slapp men blygdläpparna börjar se lite svullna ut.. liksom "väller ut" lite.. Ngt som känns igen?

Peppe
0

Guud så spännande!! =D

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

kan du inte sätta upp någon kamera istället för att springa ut och in hela tiden? det stressar säkert henne.

jättespännande!

Lindbygarden
0

Jo då kamera har vi men i boxen. Det är när hon går ute som jag får springa hela tiden för jag har ingen kamera som kan filma hela hagenGlad

Men nu har det lugnat ner sig så det kan varit att fölet skulle vända sig..

lisette
0

blir det i natt får du spela in fölningen! ;)

Lindbygarden
0

inget föl ännu..jag hojtar om det drar ihop sig!

bebbe
0

Har det hänt något ???

Lindbygarden
0

Nope inget föl men jag är så tröttOskyldig

Hon har fyllt ut ännu mer plus i stort hela spenarna. I natt har hon inte heller legat ner utan stått upp hela tiden. Eller ja såvida hon inte microvilat i 5 minuter i stöten som vi missat. men inget spån heller i vare sig svans eller på kroppen. Så jag hoppas det är ett tecken på att ngt är på gång!

Idag är hon på 330 dygnet och på det datum hon beräknad till..

CBA
0

#19 Visst är det en ooooolidlig väntan :o)

Mirabils mamma höll på sig en hel månad extra…tror du jag höll på att bli tokig då eller :oD

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Royalz
0

Spännande :) Det är en sån jobbig väntan när stona ska föla.

Lindbygarden
0

#20 ja det är heeemskt:o) Kommer ihåg att vi väntade en hel evighet på MirabilGlad

Caspianowner
0

Hur går det med väntandet ?

Mellliie
0

Åh! Så spännande½!

Lindbygarden
0

inget nytt ännu.. hon går och mumsar ggräs och mår som en liten prinsessa!

CBA
0

#25 Hon går där och tänker att -Ja ja vakta på mig ni, men när ni som minst anar det så klämmer jag ut den *gnäääägg* :oD

Om jag får tjata lite till om Mirabil ;o)
Hans mamma visade inte ett enda tecken på att vara på G…och vips under en obevakad halvtimme klämde hon ut honom under ett vårgrönt träd :oD

johannamilden
0

Spännande! :D jag väntar också föl nu :)

Anna
0

#26 Samma med Windy! Gick på några minuter, passade på när ingen var i närheten (ägaren var nyss där, gick och hämtade vatten/något annat, kom tillbaka, fölet var ute). Mitt på förmiddagen!

Jättespännade nu ju! =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[hilevij]
0

Lycka till :D Shit vad spännande med föl >.<

Manda29
0

Spännande med föl. Dom brukar passa på att föla när man vänder ryggen till  Skrattande

Lindbygarden
0

Fortfarande ingen fölis men förvärkarna verkar jobbiga då hon stundtals gäspar enormt mkt och dessutom andas tungt och får hög/kraftig puls.

Lorita
0

#31 förvärkar det kan vara att fölet vänder sig, då är det ett tag kvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

JBfoto
0

åhh vad spännande vi väntar också föl och börjar vara ganksa less nu :D är första gången hon får föl och hon har nu gått snart 20 dagar över tiden om jag inte minns helt fel.

Är jätte jobbigt att bara vänta och vänta och springa ut och kolla i hagen nog för det är det mamma som gör:)

HOn får mitt iallt plötsliga utfall och hoppar i luften… Vill ju ha ut bebisen nu:D Hon som väntar fölet är själv född 4 eller 5 veckor förtidigt och detta sto vänta tills min moder var och hämta mig på en fest och var väl borta inte särskilt länge men när hon kom tillbaka så låg Aniara i boxen:)

Fast Aniaras mamma hade gjort så tidigare fölet före hade ägaren gått ut och pratat i telefon 10 min och när hon kom in låg fölet i boxen :)

Åhh det är så jäkla spännande:D:D:D

Royalz
0

Kommit någon fölis än? :)

Lindbygarden
0

Nope ingen fölis men hon vandrar, har fyllt ut juvret helt bak so det är runt och slätt dvs ingen skåra kvar. Slidan ör också svullen och slapp..

Tin-Tin74
0

Åh!!! Vad härligt med föl! Spännande!

Känner igen det där med att springa ut och in… Man är så noga med att hålla koll. Sto´t går lugnt och harmoniskt och så vips, slasch när man vänder ryggen till så dimper fölungen ner.

PS: Måste sett ganska kul ut när du fotade juvret Flört…. Men en jättebra idé!!!

Lindbygarden
0

#36 ja men nu känns det som det inte kommer ngt föl. I natt har allt varit lugnt.

Angående fotografering så kan jag tänka mig att bönderna ikring tror jag är galen som står och fotograferar baken på min hästSkrattande

Tin-Tin74
0

Jag förstår precis hur du känner det. Men var bara lugn. Ett föl lär komma. Än finns det ingen som har stannat kvar där inne! Men alla har olika bråttom ut…FlörtFlört

Royalz
0

När skåran är borta på juvrera är det nära :D

Lindbygarden
0

Skåran varit borta i två dagar.. matte e trött, svårt när man inte könner stoet och vet hur hon brukar vara. Sen blir man rädd för felläge etc, finns ju massa som kan hända men mest rädd är jag för att missa fölningen och hinnorna inte brister eller liknande.

Nu på dygn 334.

Lorita
0

Mina brukar få lite förväkar ca en månad före fölning just när fölet vänder sig.

Juvern blir stor så det ser över fyllt ut och magen ser inte lika stor ut efter fölet lagt sig rätt.

sen som en uppfödare jag känner sa "fölen kommer alltid när jag är på toaletten"

murkla
0
Tin-Tin74
0

#41 Det är så sant! Man vänder sig om i någon ynka minut och vips så har fölet kommit!!!

Cilla89a
0

Den lilla verkar trivas bra inne i mammas mage Tungan ute Hoppas den snart tittar ut, nyfiken i en strut ju Skrattande

[Katteeen]
0

Hoppas att den lille skrutten/skruttan kommer snart! :)
Har följt tråden i tysthet och varje gång ett nytt svar poppar upp så har jag hoppats på att den lille har kommit ut, men icke! Tungan ute

Tin-Tin74
0

Ja vi får verkligen hoppas att Lindbyggaren rapporterar med en gång! Om det så är mitt i natten!Flört

Manda29
0

Hur går det? Har du ingen bild tagen från sidan? Sjunker dom inte ner en del i flankerna ( eller vad det nu heter ) också. Eller minns jag alldeles galet?

Lindbygarden
0

Nej ingen fölis MEN Fogerty fyller ett år imorgon och om lillasyster eller lillebror följer så ska han/hon födas vid 05 imorgon bittiSkrattande

Ni får hålla tillgodo med en bild på storebror som numer mäter 1.55 i manken och 1.58 över baken- Ett år gammalFörvånad

[Katteeen]
0

Storebror är fiiin :)

Nu får faktiskt den lilla rackarn ta och komma ut snart! :) Jobbigt när h*n jävlas med oss sådär! Tungan ute

Tin-Tin74
1

Ja… Nu börjar man bli otålig!!! 

Och tänk då hur matte känner det… Säkert jätte jobbigt!!!

Lindbygarden
0

Inget föl i natt heller!

Trodde dock det för hon har gjort allt i natt, skrubbat rumpa, grävt, vandrat runt mm..

juvret är helt fyllt även skåran borta och spenarna fulla. Lite svettig på halsen har hon varit också.

nu har hon stått vid grinden sen jag släppte ut henne vid 07:30!?!?

Tin-Tin74
0

Det börjar dra ihop sig….Flört

Cilla89a
0

Jag måste säga, att det låter väldigt jobbigt att vara hög-dräktig ;)

Lindbygarden
0

#53 Ja det ser verkligen jobbigt ut och har man själv fått barn så vet man att värkarna..de kännsOskyldig

Men nu verkar det återigen ha lugnat sig och hon går o betar..

linasvovvar
0

Hur går det för henne ? Kanske det blev ett valborgsföl ?

Tin-Tin74
0
Royalz
0

Har hon varit sen med sina andra föl också?

Brullebro
0

Va spännande med fööl :D Säger som katteeen att jag följt denna tråd med tysthet :P

Invisible
0

*håller tummarna* Skrattande

Neywaz
0

vad spännande med föl! Ja Mirabil minns jag väldigt väl haha! Nasaska fölar ju också gärna obevakat, så gjorde hon även sist då vi hade stenkoll på henne *suck* Vände bara bort ryggen en stund, mitt på blanka dan!

Lorita
0

Tänk också står den bara där en dag Skrattande hoppas det kommer gå bra för dig också Skrattande

Molla
0

#61 Har den kommit idag? Så pytte och söt! =)

Lorita
0

#62 ja och 2 veckor tidigare än vad jag trodde Skrattande det är så skönt att slippa vänta Flört

Alex
0

#63 Haha nu var du nästan lite elak. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#64 det är tufft att vänta och så skönt när fölet/(barnet/valparna) är ute och allt har gått bra.

Jag hoppas trådskaparen får samma sköna känsla snart Flört

JBfoto
0

Hur gåre?

Inatt fick vi äntligen våran lilla bäbis:) OCh sötare föl får man leta efter om man frågar mig xD

Tänkte tips om en grej till alla er som håller på med avel… vet dock itne vad detta heter men det finns nån special grej där man kan kolla hur stor chans det är att stoet fölar inom 12 timmar:)

Är en massa skit med destilerat vatten blandat med mjölk och sen en pinne med en färgklutt längst ut man doppar ner och sen när man skakat av överflödigt vatten mäter man vilket färg den blir ju fortare den ändra färgar ju närmare och sen är det olika % chans för några färger:9 Kommer som sagt dock itne ihåg vad det heter:/ Men det funkar:)

Tin-Tin74
0

#66 Ett bra tips som jag ska lägga på minnet. och skriva upp i min lilla bok om stallets huskurer. Flört

Hur går det då för "vårt" föl? Har det kommit än?

JBfoto
0

#67 Jag kan kolla upp vad den dära grejjen heter och vad den kostar :D Ska höra med mamma idag :D

Lindbygarden
0

Grattis Lorita tillsupersöt unge!

Nej här har inget föl kommit än och jag är sååå trött sååå tröött!

Får inte  gjort ngt alls utan livet får fortsätta sen när fölis har kommit.

Ja i natt så hände det något iallfall, förmodligen en lägesändring då hon gick runt runt, viftade med frambenen ,grävde flera gropar, lyfte och skrubbade svans. Juvret är supersvullet och spenarna helt fyllda samt slidan jätte slapp..

Så jag hoppas hon inte orkar knipa så länge tillSkrattande

Lorita
0

#69 tack Skrattande undra om inte fölet vände sig när hon gjorde så, jag var med både när Karisma och Ametist vände sig och det var tufft man såg hur magen "knölade ut" på en sida

Framför allt för Athena som var genom svettig efteråt, sen dröjde det ett bra tag innan det var dags att avslöja sig Flört

Lindbygarden
0

#70 Nej skriv inte så! Hon är ju på dygn 338 idag..buhuuu trött på att vänta!

Molla
0

#70 #66  Grattis till fjölisarna!

#71Hoppas att den lilla kommer snart! =)

Lorita
0

#71 det bästa du kan göra för att lura ut den "gulligt lurviga", det är att få rutinerna i stallet att var så normala som möjligt Flört Kiara hon har hittills fött i början av en varm period ute och jag tror dom känner sådan på sig Skrattande sen att hon har prickat helger det är jag ytters tacksam för Cool

Lindbygarden
0

Så var de inne och står o mumsar kvällsmat. Ska hämta tvn och mottagaren..

Undrar om jag får en röding till eller kanske tom kan få en bruning!! Pappa är mörkbrun nämligen så det finns chans på brunt!

Lorita
0

#74 du kan inte utesluta svart heller Flört snart kommer du få se och då spelar färgen ingen roll Skrattande

Lindbygarden
0

#74 Ne j just nu önskar jag bara en hel o frisk liten unge sen får den gärna vara blå om den villSkrattande

glömde faktiskt det att farfar är faktiskt svart men det har väl ingen betydelse?

Lorita
0

#78 jo då svart kan vara dolt i generationer lika som fux Flört

Invisible
0

Mitt stos pappa var skimmel, mamman brun med bläs och hon blev brun utan tecken.

Hon är nu betäckt med en morganhingst. Hans far var fux med minst ett vitt ben, samt vitt tecken i pannan, minns dock inte riktigt vad, möjligen strimma. Han mor var svart med stjärn om jag inte minns fel och själv blev han brun utan tecken.

Så färgerna blir inte alltid riktigt vad man trott! :)

Men jag håller tummar och tår för en frisk och kry liten bebis! :)

Lorita
0

#78 och färgen spelar rockenroll när fölet väl är ute friskt och kry Flört

Invisible
0

#19 Hehe, jo precis! ;)

Alex
0

#76 En brun häst är alltid svart i grunden, så får inte fölet det bruna anlaget så kan det allt bli en svart. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lorita
0

#81 brun det är en häst som har en begränsning av den svarta utbredigen, sakna fölet begränsningsgen och inte är fux då blir den svart.

Hästen har alltså anlaget PÅ för brunt…har hästen två anlag AV för brunt så blir den svart (om den inte är fux)

Cilla89a
0

om hela släktet är mörkbrunt på både mamman och pappas sida, kan då det bli en fux?

Lorita
0

#83 ett nästan 100% JA, det kan bli en fux

Alex
0

Vi kan ju krångla till det hela lite (fast det gör allting enklare när man väl förstår det Flört) och säga såhär, alla hästar har i grunden rött eller svart. Alla färger. Finns inga undantag, rött och svart är grunderna till allt.

Svart betäcknar man E och rött e (dvs egentligen är det bara svart man betäcknar, stora E står för att hästen har svart, lilla e för avsaknad av svart, vilket då blir rött). Alla färggener kommer i par, så alla hästar har antingen EE, Ee eller ee.

EE är en häst med dubbel uppsättning av svart, även kallad homozygot svart. Ee, då har hästen ett svart och ett rött anlag. ee, ja då har hästen inget svart alls. Och eftersom E är dominant så blir en häst med EE och Ee svarta i grunden, och en häst med ee blir röd (fux).

En häst som är homozygot svart, och alltså har EE, kan inte få röda avkommor. Med en fux (ee) så får avkomman ett anlag av varje, och därmed uppsättningen Ee. Ett svart och ett rött anlag, men blir svart eftersom svart är dominant.

Sen, när det gäller brun, så kommer vi till nästa färggen. Agoutigenen kallas den, och betäcknas A när den finns och a när den inte finns. Den begränsar det svartas utbredning till man, svans och ben, som Lorita sa. Och därmed blir hästen brun. Det är också en dominant gen, så det räcker med ett A för att hästen ska bli brun. Men den syns bara på hästar med svart basfärg. Alltså kan den vara lite lurig och ligga dold hos en fux.

Så om vi säger såhär, en svart häst har antingen EE aa eller Ee aa. Minst ett svart, men inget brunt anlag. En brun häst har antingen EE AA, EE Aa, Ee AA eller Ee Aa. Minst ett svart och minst ett brunt. En häst med dubbla agoutianlag kan alltså inte få en svart avkomma, eftersom avkomman får minst ett A.

Fux kan det dock bli… Så länge ingen av föräldrarna har dubbel uppsättning svart (EE) så kan det alltid komma en fux. Och då spelar det ingen roll om föräldrarna är bruna eller svarta. Så länge båda har Ee (eller en ee) så kan fölet få uppsättningen ee.

En fux kan alltså ha ee AA, ee Aa eller ee aa. Aldrig något svart anlag, men kan ha hur mycket brunt som helst, för det syns inte utan svart bas. Men därmed kan en fux och en svart få en brun avkomma, om avkomman får svart anlag från den svarta och brunt anlag från fuxen.

Så det enda man kan vara helt säker på är att två fuxar alltid får en fux, eftersom ingen har något svart anlag som avkomman kan få. Och två svarta kan inte få en brun avkomma, eftersom ingen av dem bär på brunt anlag. Dock kan två svarta få en fux (och självklart svart). Två bruna kan få både brun, svart och fux.

Så har föräldrarna två olika färger är alla tre färger möjliga på avkomman. Hängde ni med? Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tin-Tin74
0

#85 Ja då. Bra förklarat. Ta man det bara lugnt, läser sakta och noga och kanske två gånger så trillar polletten ner. Genetik är ju det samma oavsett om det är hästar, katt, hund osv. Försökte lära mig det här när jag var raskatt uppfödare men fick inte till det utan hade en "lathund" att gå efter (ska se om jag kan hitta en länk till den senare…)

Lindbygarden
0

Men då borde inte G kunna få en svart avkomma med brun hingst eftersom hennes mamma var mörkbrun.

ser ut som så att g pappa är röd och mamma mörkbrun..

Lindbygarden
0

hmmm låter enkelt men om man för skoj skull gör så här då vi vet att hon med hingsten har en röd avkomma.

Gabbie själv är ee hennes far är fux och hennes mor är mörkbrun ue svart och uue svart.

pappan till fölet är brun och har svart far och mörkfux mamma mörkfux mammans far är brun så hon har ju aguti med sig.

men kan det bli annat än rött då farmor till fölet också är röd?

Lorita
0

#87 mörkbrun har inget med svart att göra, det är fortfarande en häst som har begänsingsgen för svart.

Det finns två grundfärger svart och fux

Fux är röd för den saknar svart anlag

sen kan hästen bli brun och då har hästen en gen som begränsar svart till man svans ben och en ål, det är ett dominant anlag, den genen syns inte om hästen är fux för då finns inget svart att begränsa.

För att en häst ska bli fux så måste den ha två AV anlag för svart

Samma för svart häst den måste ha två AV anlag för att begränsa det svarta.

Därför kan svart och fux ligga dolt i generationer, däremot så vet man att korsar man fux med fux då kan det bara bli fux

korsar man svart med svart kan det bli svart och fux men inte brun för det finns inget  för att begränsa det svarta.

I ditt fall är det roligast med brun eller fux men svart kan inte uteslutas, du har också en ras med relativt få svarta individer så svart blir inte så troligt men det kan bli.

Lindbygarden
0

#89 ja det är  väldigt få svarta hästar så man räknar nästan inte in chans för svart om inte ngn av föräldrarna är svarta. Nu börjar det väl bli vanligare men på 80 och 90 taler så var det ju mkt ovanligt..

Lorita
0

#90 man väntar på att fölet ska komma ut och att man då kan bestämma färg på den. Jag har ännu inte bestämt mig för vad kahlúa blev för färg Skäms ja brun det ser alla men vad är sen vita fläcken i manken och finns det fler vita fläckar Obestämd

För det kan väll inte vara skav av sadeln redanFörvånad Tungan ute

Lorita
0

#90 det går ju väldigt mycket mode i färg, därför så kan udda färger lätt slås ut. halvblodet var från början en militärras så ursprungs färgen är brun och fux lika och enhetligt lätt att få snygga och lika hästar till att dra kungafamiljen och till parader. Jag misstänker att mycket vitt inte heller var så populärt från början, det syns ju på långt håll av fienden.

Praktiskt mycket praktiskt Skrattande

Tin-Tin74
0

När jag var aktiv raskatt uppfödare fick jag lära mig som Lorita säger att det bara finns två färger. Svart och rött. Brunt och blått/skimmel*  är en mutation av den svarta färgen. Creme/Isabell* är en mutation av den röda färgen. Vitt är ingen färg utan en genetiskdefekt. (Dock inte vita tecken)

*= katt färg/häst färg

Någon som förstår hur jag menar?

Lorita
0

Creme och isabell är inte samma sak.

en isabell är en fux men den har ett anlag som bleker den röda färgen, detta gulanlag som det heter är en annan "färgrytare*" AV eller PÅ som är AV på dom flesta hästar också domenat så att det syns alltid om det är PÅslaget. Kan alltså inte hoppa över en generation.

tänk er hästens färg som en vägg med många "färgbrytare" som är antingen AV eller PÅ. På väggen så sitter dom två och två (en från mamma en från pappa)

När det gäller gulanlaget så är två PÅ (Cermelo) då bleker den mer än om ett är PÅ (isabell), men det gäller inte alla färger som tex skimmel eller brun.

sen när fölet blir förälder så lämnar den en "färgbrytare" av varje sort till sitt föl. Det kan vara den vi ser men också den som är AV det vet vi inte fören vi ser fölet. ibland kan vi veta att det finns två PÅ eller som fux med fux då alla är AV.

Vitt är ingen genetisk defekt när det gäller häst, katt och häst har olika färg och kan inte översättas rakt av men man kan förstå principen, det är samma genetiska lagar AV och PÅ en från mamma en från pappa alltid två stycken "färgbrytare" och anlag.

En häst kan inte heller vara albino, hästen har inte muterat och blivit albino än och förhoppningsvis kommer vi slippa att se det.

*som en strömbrytare

Sen gäller AV och PÅ hela hästens DNA det är bara det att färg är lätt att se, så förstår man färg så börjar man förstå lite av vad avel går ut på.

Tin-Tin74
0

Okej då är genitiken inte riktigt lika innom häst occh hund. Det är ju iofs inte så konstigt eftersom det är ju inte samma djur…

Tin-Tin74
0

Hur går det? Något föl ännu?

Lorita
0

#95 men ganska lika är dom allt

till sätt

och färg

[Angel88]
0

#97 bild nummer två va ju hel mysig

Lindbygarden
0

Nu e mjölken nästan vit!! Juvret gigantiskt och hon står bara och hänger i hagen.

Lorita
0

#99 och det är 12 dagar närmare fölningen Skrattande vax proppar har det kommit?

Alex
0

#87 Klart att avkomman kan bli svart. Ditt sto behöver inte ha fått dubbla agouti anlag bara för att mamman var brun. Hon behöver inte ens ha fått nåt. Hon kan ha fått ee aa och hingsten kan ha Ee Aa och då har du 50% chans för fux (50% Ee & 50% ee), 25% svart och 25% brun (50% Aa & 50% aa).

Så i det här fallet kan du inte utesluta någon av färgerna. Flört

Jag kanske skulle skriva färgartiklar med genetik inblandat… Tungan ute

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tin-Tin74
0

#101 Det är verkligen en toppen idé med sånna artiklar! Tummen upp för dig! Flört

Lindbygarden
0

#100 nope inga vaxproppar men det har hon inte haft innan på sina tidigare fölningar.. Jag hoppas innerligt att hon inte går till dygn 351!!

Men hon gick över tre veckor med sitt fjärde föl så hon kan gå länge det vet jag..

vore kalas med en artikel!!

Alex
0

Började ju skriva färgartiklar för ett tag sen, men hann inte så långt innan det kom annat i vägen och det tog slut lite tidigt. Då valde jag att inte blanda in den genetiska biten, men jag kanske skulle börja om och göra det… Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[Katteeen]
0

#101: Det verkar vara ganska likt gerbilgenetiken.. :)

Lindbygarden
0

Så nu har bebisen ääääntligen kommit! En liten röd hingstunge blev det! Med liten stjärn och vitt på benen.. Mkt söt liten kille! Allt gick bra dock har mamsen inte släppt efterbörden ännu..

änglaflickan
0

gratulerar till fölungen =)

Cilla89a
0

GRATTIS :D :D :D Det var på tiden :D :D :D

Lorita
0

#106 GRATTIS!!!!!!!! Skrattande

Molla
0

Grattist!!! =)

Har efterbörden kommit än?

murkla
0
CBA
0

Åhhh stort GRATTIS till fölisen :o)

Kramis

Royalz
0

Grattis :)

Maja
0

Grattis! =)

Lindbygarden
0

Åh nu har efterbörden kommit, hoppas nu allt kommit ut bara för jag har ju inget att jämföra med men hinnor som anslöt i en "påse" Inne i påsen var det ngt chokladbrunt och ngt rödknottrigt!? Se nvar det en vit "flärp" som såg ut son den hade "fingrar"Förvånad

Lorita
0

#115 det låter komplett, ta en bild så får vi se Skrattande

Cilla89a
0

När får vi se bilder på underverket? Skrattande

Lindbygarden
0

Vår kamera fungerar ej utan blixt så ni får vänta ngr timmar tillGlad

Men han är superlik sin store bror så folk kommer inte se skilland på dem sen när de är vuxna.

Men han är underbar och så pigga de är! Tog dock lite tid innan han förstod hur han skulle lägga sig ner och sova. Men när man säger heej lilla bebisen så gnäggar hanKyss

Han försöker också bocka i boxen och har redan snuffsat på min jacka..buse:O)

[Katteeen]
0

Grattis!! Skrattande Äntligen kom den lille rackarn :) Bilder vill vi se så fort du fått ordning på kameran! =)

Peppe
0

Ååh grattis!! =D Äntligen!!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

Åh, grattis! Glad

Väntar spänt på bilder!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Brullebro
0

Ååh grattis !! Va kul :D

bubbelbubbel
0

åh ÄNTLIIIIGEN! :D
grattis!

Manda29
0

Grattis! Va gulligt att han gnäggar.

Mellliie
0

Åh!

Grattis :D

Tin-Tin74
0

Jätte grattis!!! Så skönt att allt gick bra!!!

bebbe
0

Oh vad skönt…nu kan alla ifokusar sluta bita på naglarnaFlört

Ett stort grattis från mig.

linasvovvar
0

Va skönt att allt gick bra

stort grattis till lillkillen !

Invisible
0

Stort grattis! :D

Molla
0

Bilder!!! =)

Lindbygarden
0

här kommer äntligen en bebisbild!

Lindbygarden
0

men nu har mammahäst blivit sur på något! ( hon är inte inåttåad utan håller på att byta riktning)

Molla
0

Så söt! Ser ut att ha kraftiga ben, det är ju bra. Gullig stjärn!!

Lindbygarden
0

varför så arg, jag vill ju bara kika lite!

Cilla89a
0

Oh, så fin :D Ser ut att vara en rejäl gosse :D

gejsa
0

Åh så söt, grattis! Ser ju identisk ut som sin mamma.

[Katteeen]
0

Vilken snygg liten kille det blev! :D Jättefin, och mamma med förresten :)

Lindbygarden
0

Ja han e supermysig med mkt bus i redan!

Vårt första föl så jag vet inte om han är så grov eller inte, har ju inget att jämföra medGlad

Men storebror beräknas på dagens storlek att bli 1.72 så frågan är hur stor denne lille prick blir dåFlört

Cilla89a
0

Stora hästar ska det va :D Minst 170, 175-180 är alldeles lagom :D Det enda negativa är, att dem äter som elefanter ;)

Va ska han heta? :D

Marrsson
0

Ååh Grattis grattis!! Han ser ju jättefin och robust ut! Jag har dåligt med kunskaper kring avel men han ser rakt och fin ut i benen på fotona i allafall :) Grattis igen! Så fantastiskt mysigt!! Ååh *avundsjuk* kram kram

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Caspianowner
0

Vad är det för ras ?

Lindbygarden
0

Det är ett halvblodGlad

Mellliie
0

Åh, så söt!

Vad ska han heta? (:

Lindbygarden
0

#14 vi har inte namnet klart ännu..

RoSa-RoSeN
0

Åh vilken söt!! :D Vilken gullig grimma >.< Men fölet var ju självklart sötare x)

Lindbygarden
0

Namnet blir Garçon en Rouge JE som betyder "pojke i rött" Je betyder ju jag på franska men som alezan sa " även den mest rödvinspimlande fransos fattar att JE är ett prefix så vi kör på detOskyldig

Lorita
0

18 tecken med mellan slag du klarade max 19 Skrattande

Lindbygarden
0

#147 är det max 19 tecken? Då hade jag en himla tur.. Har klurat på det men inte vågat räkna ännuOskyldig

Lorita
0

Ja max 19 med mellanslag Flört

Lindbygarden
0

Det var ju en himlans tur det! Hade sett lite konstigt ut om jag fått bantat bort en bokstavOskyldig

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.