Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 418 ggr
Peppe
0

Hjälp! Pass/import

Har lite frågor angående import och pass

Om jag tar hem en häst från danmark, vem ska skicka in passet för ägarbyte? Passet ska ju alltid följa med hästen, då vill man ju ha det med sig direkt och skicka själv. Och till vilket land skickar man? jag vill ju ha passet på¨svenska. Vilka papper ska med?

hon ska ju veterinärbesiktas, men ska säljaren få göra det själv? eller ska man ta hem henne och göra det själv och skicka tillbaka henne om hon inte går igenom?

om det skulle bli det dräktiga stoet, ska jag lkåta utraljuda hene igen vid besiktningen eller ska jag vänta tills närmare fölningen? dom gjorde det för 6 veckor sen.

dom kan skicka henne till oss med lastbil. vad tycker ni om det? eller så kan dom köra henne till jönköping som ligger ca 2 timmar härifrån. vad är bäst?

om hon skickas hir, hur gör man med kontrakt? vem ska fixa kontrakt? är det nån av er som har en mall för kontrakt som ni kan lägga in här, eller kan ni skriva vad som ska vara med?

kommer säker mer frågor sen men de va de sålänge.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
0

är det ingen som kan svara på nån fråga?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Sehvrin
0

Jag tror att det är nuvarande ägaren till hästen som ska skicka in passet till det landets stambokförare, men mitt tips är att kolla på shettissidan (för visst är det shettisen du menar?) när det gäller pass och så. Det finns folk med erfarenhet av import av shettisar där. (kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så, har ingen erfarenhet av det där alls)

EDIT: Såg att du redan frågat där =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

wewwa
0

*putt*

1111
0

Vart passet helst ska skickas beror lite på rasföreningen, står det inget på svenska eller danska shettlandssällskapet hur de helt vilj att ni ska göra?
Annars brukar det bara fd ägaren som vid försäljningen skickar in papprena för ägarbyte, men det skiljer sig ju lite även…

Vetrinärbesiktningen brukar göra hos ägaren innan köpet, så att du inte köper dig en skadad häst ;) Är bara att lita på att vetrinären gör det rätt…
Jag skulle ultraljuda vid besiktningen då du trots allt köper två hästar och ska kontrollera båda hästarna…

Lastbil är oftast trevligare att åka längre sträckor än transport och då slipper ni lasta om hästen någonstans på vägen…

Vad för kontrakt är det du är ute efter? Ett köpte kontrakt? Där rekommenderar jag att köpa ett ifrån ridsportsbutik om du inte har några särskilda krav…