Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1187 ggr
Mande
0

Dålig stam?

Hej!

Man brukar ju säga att en häst har bra stam, men kan den ha dålig stam också? T.ex. om en hingst ger dåligt temperament på sina avkommor..  Isåfall kan ni skriva nån häst som det är dåligt att ha i stammen? Gärna på sv. halvblod (eller sv. varmblod om man ska vara noga).

//Mande

Lorita
0

Det är ju helt avgörande vad du ska använda hästen till, man kanske kan säga att vissa hingstar ger tuffa avkommor som kräver skickliga ryttare. Dessa hästar presterar ju ofta bra om man kan rida dom.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

NinaToy
0

Hästar nedärver ju sitt arv precis som vi människor till deras avkommor. Det finns flera fall där istadiga hästar har samma pappor, jag är ingen expert på sådant här och kan därför inte säga några hingstar/ston iheller. :)

Lorita
0

Jag tror mer på att det är dålig hästhantering, för om du ser vilka krav som ställs på en godkänd hingst då borde du inse att dom går inte igenom om det är fel på huvudet på dom och ger dom dåliga föl, då slutar stona att komma. Det är mer miljö än arv det är jag säker på.

1111
0

Inom halvblodsaveln är dåliga hästar att ha i stammen hästar som man vet nedärver felaktigheter eller som är omoderna i typen (lågställda). & hästar som är kända för att ge dåliga huvuden… Exempelvis Galoubet-hästar, vissa fullblodshingstar är väll kända för att ge svåra huvuden, många trakherner-hästar osv.

Eftersom jag inte är så stark på svenska hingstar vågar jag inte uttala mig alltför mkt om dem, men kan ju rabbla en del blod både på hopp-sidan och dressyr som jag helst undviker, framförallt för att jag träffat på för många avkommor med dåliga huvuden.

Mande
0

#4: Kan du inte skriva några hopp- & dressyrhingstar som du "helst undviker" att ha i stammen? Vore bra att veta om man ska köpa häst nån gång, & kul att veta annars också.

1111
0

#5 Tänker du på hästar som har rep. att ge dåligt temprament eller rent allmänt? För nu babblar jag bara en massa utan att säga något vettigt *lol*

Jag undviker framförallt hingstar som inte prestrerat något och som börjar bli gamaldagsa :P

Sedan så undviker jag Trakhners med för mkt takhaner blod i sig, framförallt ryskt blod är jag mkt försiktig med…

Fullblodshingstar i hlb-avel har jag tyvärr blivit lite negativt inställd till då jag träffat på för många dåliga sådana avkommor, och därför läser jag alltid på lite extra om det finns sådant nära i släkten… = Så nästan allt fullblod är jag tveksam emot…

Är ju lite av en smaksak vad man gillar för något också, jag vet ju att jag inte gillar en del blod för att jag tycker det ger stora och tröga hästar, vilket inte passar mig då jag är liten och gillar lite kvickare hästar… Jag aktar mig iallafall för holländsk blod en hel del & sådana som har kör-hästblod i sig, holländarna har jag som tysk lite dålig inställning emot bara sådär allmänt och jag tvivlar på i stort sett allt de gör Oskyldig och mkt halvblodsavel på körhästar som bedrivs är långt ifrån detsamma som man vill ha på ridhästar, både i kropp & huvud många gånger…

jen
0

när jag pratar med halvblods-folk, så väljer de ofta hingstar som ger lite större storlek.

jag har tyvärr aldrig hört att de kollar hur psyket är…

1111
0

#7 Vilket är trist. Varför avlar man nästan bara och gillar bara hästar som passar längre personer? Många kvinnor framförallt skulle ju behöva halvblod som inte är över 1,70, vilket målet på halvblodshästar värkar närma sig mer och mer.

Många större avelsförbund, som har 90-dagars bruksprov och liknande på hingstar tar även med saker som hur arbetsinställningen, temprament och psyke är på hästarna. Annars får man i stort sett gå på egna erfarenhter och skvaller om hur hingstarna lämnar i psyke.

Maja
0

#7 och #8 - Det är ett väldigt intressant samtalsämne.. Hästarna som avlas fram idag blir bara större och större (om man jämför med hur de såg ut förr).. Som islanshästryttare så är det väldigt sällan jag ser äldre islänningar som är högre än 140 cm i mankhöjd.. Åttaåringen jag red idag är 155+ och de andra islänningarna som jag ser i den "yngre" åldern är också relativt stora i jämförelse med de "äldre" hästarna av samma ras..

1111
0

#9 Fast inom din ras är det nog bra att man är smarta nog att avla iallafall lite större hästar eftersom det trots allt är vuxna personer som rider på dem och det faktiskt är oschyst emot hästarna att även långa tunga män rider på små ponnyer…

Maja
0

Joo.. Visst finns det många vuxna som rider, men många vuxna kan även vara "små".. ;) Men de "större" ryttarna väljer även de "större" hästarna.. Det jag tycker är lite synd är att de "små" islänningarna börjar försvinna..

1111
0

#11 På islandshäst WM-et som var senast skulle jag säga att det var mkt FÅ ryttare som INTE behövde en rätt mkt större häst Oskyldig

Maja
0

Hehe.. Jo, det finns ju dem också.. ;) Men å andra sidan så utgör inte de en så stor del av islandshästryttare-delen (Haha.. Förlåt, mina egna uttryck.. ;))..

gejsa
0

#8# Ja, vi har ju avlat fram ett halvblod som bara blev 158 cm. Då säger folk att inge vill ha sådana små halvblod. Men visst finns det köpare till dom?! Ska ju ev sälja honom till våren. Då är han 4 år.

MiaMaria
0

Tycker oxå att det här är en intressant tråd då jag är väldigt mkt för att lära mig mer om avel och framför allt "bakgrunden" till det hela, blodslinjer osv.

#14 Jag skulle tro det, alla är ju som sagt inte långa. Inom hoppningen kan det nog vara svårare men det finns ju dom där oxå som är små, Mynta tex, hon är 158 cm =)

gejsa
0

Jo, fast min är ju skäck då är det inte bra varken för dressyr eller hoppning. Så man får väl försöka sälja honom till western eller en vanlig hemmaryttare. *ler*

1111
0

#14 Jag tycker att fler små stor-häst ryttare borde köpa hästar i passande storlek, alltså mindre hästar… Men det är ju mode att ha stora hästar av någon anledning… Inom dressyren så döms ju små hästar ned, sorgligt nog…

Markanden för små halvblod är mindre, färre som vill ha det, och därför sjunker priserna på små halvblod också… Dumt nog…

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser han ju ut:

1111
0

#16 Har den gröna papper? Vilket kön är den?

Har du ett sto så finns det ju massor som vill avla på den bara för att den är halvblod med gröna papper och skäck om du har tur… Då kan du tom få rätt höga priser utomlands om den inte ser ut som en säck potatis ;)

gejsa
0

#17# Jo, jag håller verkligen med. En del små personer ser ju jättesmå ut på stora hästar. Nu vet jag en som kommer att skriva här i morgon. *ler* hon vet vem jag menar. Tycker att många köper på tok för stora hästar till sig själva. Har ju själv gjort det. Är bara 147 cm och hästen är 158 cm. Fast jag fick ju honom gratis. *ler* Hade nog inte köpt ett halvblod annars. Börjar gå över mer och mer till islänning nu. Känns som mer i min storlek.

jumpingqueen
0

#17 Jag är ganaska liten, men jag gillar att rida stora hästar. Det är annorlunda från små hästar, tycker jag… Jag klarar ju av dom, då ser jag ingen anledninga tt rida en liten storhäst.

gejsa
0

#19# nej, det är en valack och har grå papper. Men ser def inte som en säck potatis. Är jättefin i kroppen. *ler*

1111
0

#20 Jag har nästan bara för stora hästar  Oskyldig Finns ju knappt några andra & vill jag få bra tävlingsresultat i högre klasser är det störra hästar som gäller. Är ju klart svårare att rida korrekt och sedan så ser det ju inte proponerligt ut, även om det blir mindre avdrag för det än om jag rider liten häst…

gejsa
0

#23# Jo, jag vet. Hon som jag menade i min tråd som skulle höra av sig här i morgon har också det och säger detsamma. *ler* Men du hann före. Men det ser kul ut när hon rider tycker jag. Men det vet hon att jag tycker så…..

NinaToy
0

Förlåt för min okunnighet men vad är gråa och gröna papper?

NinaToy
0

Förlåt för min okunnighet men vad är gråa och gröna papper?

jen
0

jag gillar små hästar, och har alltid haft hästar av lägre modell.

jag tycker det är synd när aveln får en massa sidospår där man "glömmer" den ursprungliga ras standarden. Utan man vill bara höja storlekar Fundersam men då blir min fråga…  blir det hållbara hästar då? nej, det tror inte jag nämligen.

Lorita
0

En redan född häst då är det hästen man ska bedöma, väljer man hingst till sitt sto då väljer man det som man tror blir absolut bäst just med det stoet.

#25, 26 Gröna papper då har hästen en komplett stamtavla, grå papper då är någon av föräldrarna inte helt godkända eller så har man korsat två raser som inte går in i varandra och ger renrasiga föl. Gröna papper bör en häst ha som används i avel och åter igen är det en valack så ska den inte användas i avel då bör den bedömas efter vem den är.

#18 Hiskligt fin skäck föresten om någon vill göra ett fynd, perfekt höjd för western har du en film så man kan se steget?

1111
0

#27 Fasta storleken sänker inte hållbarheten heller, så varför skriva ut det..?

Lorita
0

#29 varmblodstravaren där sänker storleken hållbarheten, dom tränas ju väldigt lika. Det är svårare att bedöma hur storleken påverkar en ridhäst då det finns så mycket andra aspekter. Ofta får ju samma ryttare samma skador på sina hästar och det beror då ofta på tränig och ridteknik som uppfödare då kan man bara avla för att försöka få så bra och hållbara individer och sen hoppas att hästen hamnar rätt.

1111
0

#30 Jag är inblåst på ridhästavel om man inte säger annat Generad

Inom travet så drar storleken ner på prestationen, men finns det värkligen någon annanstans? 

Jag kan inte komma på att jag sett någon forskning, eller någon statisk, på att storlek skulle dra ner på hållbarheten på ridhästar… Vilket borde finnas gjord, får ta och höra mig för och leta lite och se vad som kommer upp…

gejsa
0

#28# Hi,hi tack ska du ha Lorita. Nej,någon film har jag inte. Vet inte ens hur man gör för att få in den här isf. Teknisk som jag är. *ler* Men fina steg det har def. Han är verkligen fin i kroppen med. Har bra huvud med. En toppenhäst till western. Det är jag övertygad om.

1111
0

#32 Jag är också hemskt oteknik & har nyligen lärt mig lägga ut filmer. Lättast är att lägga ut dem på någon sida där man bara blir medlem och sedan sparar upp dem på sidan, typ photobucket, youtube mfl.

gejsa
0

Jo, men sedan kommer det där med att jag är jättedålig på engelska också. *suck*

Tar ni och filmar med er telefon eller?

1111
0

Jag övertalar vänner med kameror, blir bättre kvalité på filmen än än med mobilen…

gejsa
0

Vår videokamera har legat och dammat i flera år. Använder den inte längre. Så fort man ska använda den är batteriet slut tex. Nej, jag är så trött på sånt.

NinaToy
0

http://www.photobucket.com Registrera dig bara, superenkelt. :P

Lorita
0

#36 du får muta dotternOskyldig

gejsa
0

Ha, ha spelar ändå ingen roll. Fattar inte hur man får in filmen här. Är medlem på photobucket redan. Men fattar inte ändå. *ler*

kacka
0

Får man pratat i negativt syfte om hästar här???

gejsa
0

#40# Vad menar du nu kacka??

lisette
0

#35 säg inte det. många mobilkameror är grymma nu för tiden!

Mande
0

Oj, vad många som hade skrivit här sen jag kollade sist! Kul att jag kunde komma på nåt intressant ämne en gång. :)

Ang. det ni säger att halvbloden bara blir högre & högre. Det har jag också märkt i annonser & så. det finns ju knappt inga under 160 cm! & eftersom jag bara är 162 cm lång så vill jag helst inte ha en som är högre än 165 cm.

Men jag gillar de lite "tyngre"/kraftigare modellerna av halvblod, eftersom jag inte är så smal så tycker jag att jag passar bättre ihop med dem. Men de ska ju ändå vara framåt, inte tröga.

emsems
0

oj många inlägg. ang hästar som är små, så måste jag säga att det helt klart påverkar hur de är att sälja. tova var 156, superfin att rida, gjorde allt du ville och lite till. mjuk och rörlig osv. men av någon anledning ringer bara folk under ca 16 för att köpa henne. en tjej var ca 25, och det var allt. tor absolut att det är svårare både att sälja och hatt göra bra ifrån sig på tvälingabanor i såväl hopp som dressyr. även om hästen Inte ser ut som en ponny…

små hästar kanske kan vända snabbare men du får trubbel i kombinationer osv (om den itne har jättebra galopp som kompenserar små ben) plus att det ofta ser lite tråkigare ut än en jättemaffig häst. synd men sant. många sa till mig "om tova var 10 cm högre hade jag köpt henne direkt" vilket är tråkigt men om man ser på härstarna som säljs dagligen på de vanligaste hästsidorna så ser man ju att hästar som är just över ponnymåttet är betydligt billigare än de andra.

Neywaz
0

#17 Här måste jag hålla med dig IGEN!!! ;) Tänk vad jag håller med dig haha!

Jag tycker mina små-stora hästar (araber på runt 150 cm) passar mig som är 168 cm aaaalldeles utmärkt. Jag ser ingen vits i att försöka kravla mig upp på ett 170 cm högt hus…hugamej! :o hi hi

Jag förstår ju självklart att man måste ha hästar som hus om man till exempel ska hoppa hus. Men tycker det är synd att så många raser döms ner i dressyren tex, domarna borde gå efter lydigheten och lösgjordheten mera tycker man. Och samarbetsviljan, engagemanget den utför rörelserna på. För det är väl det som dressyr egentligen är?

Jag såg en PRE häst en gång som gick grandprix eller liknande, jisses, den gav mig gåshud! Ryttaren red honom på hängande tyglar, det var piaff, passage och hela rubbet, ryttaren såg bara ut att tänka på vart de skulle så gjorde hästen det. De placerade sig ganska högt ändå, men i mina ögon borde de vunnit, och var också det ekipage som drog ner mest applåder. Varför gillar inte domarna PRE???

Fantasy
0

Kan ju inte låta bli at skriva ett litet inlägg. Jag hade tänkt vara lite vid sidan om…

Frågan gäller ju dålig stam, men de sista inläggen handlar om storleken på hästen.

Fantasy var bara 153 i mankhöjd, men alla som såg henne ridas sa -Oj vilken gång hon har. Det ser ut som en stor häst.

Jag svarade att hon var en stor häst…..:-) Hon kunde även hoppa 150 hinder…. löshoppning. Jag skuttade mest för träningens skull :-). Tyvärr var jag tvungen att ta bort  henne för dåliga bakknän. Hón var E. okänd härstammnig. Men jag vet att hingsten var travarblod/arab. Mamman var E, Unesco. gamla sv halvblodsstammen. Alltså hade hon ärvt mycket från sin mamma, Fanny hade gått svår dressyr. Hon var rolig…. annat minne….

Hästen jag har för närvarande har var i maj 171 cm hög. Hon kändes inte hög när man red, hon är väldigt smäcker, och jag är ju inte så liten. Tycker att vi blev en bra kombination. Jag är 168 cm hög…:-) 

I slutändan vill jag bara säga att det handlar om helheten. Jag klarar att rida stora hästar, men vill inte ha dem för framtunga. De ska kunna arbeta med bakdelen på ett korrekt sätt.

Och,även om Fanta var liten, så arbetade hon rätt med bakdelen när hon var frisk… och det var en fantastisk känsla när jag red ökad trav med henne för första gången. Tyckte att jag var för stor för henne, men det var jag inte , har sett foto på oss….

Äsch jag bara svamlar lite….

Fanta hade säkert inte fått bra poäng för att hon var så liten, men hon var ett riktigt guldkorn. Saknar henne otroligt mycket.

gejsa
0

Ja, vi får väl se hur det blir den dagen jag sätter ut en annons på Sorro. Ska väl kanske pröva som westernhäst först.

1111
0

#45 Att PRE hästar blir neddömda beror på att de har mkt svårt att få till bra losgelassen, bra sökning framåt-nedåt, att vila i steget. PRE hästar lyfter mer på knäna och det är ett rörelsemönster som domarna inte är vana att se på tävlingar, de är vana med halvblodens störe, längre gång. PRE hästarna har ofta sämre ökningar, då de inte kan sträcka ut sig lika mkt framåt, även om deras ökning ofta imponerar i samling samtidigt som de skjuter och de höga benlyften ;)
Har ju själv PRE och vet vad den blir nerdömd på & den har ju svårare för flera mkt viktiga grunstenar… Att publiken gillar dem är inte detsamma som att de är välridna eller enligt FEIs värderingar borde få bra score på tävlingen… Publiken brukar ju gilla showiga hästar, och PREs är ofta Väldigt showiga, mkt högstälda, lätt för samling och mkt höga knän…