Kontrakt vid bortskänkes
Jag ska ge bort en häst och vill skriva ett kontrakt men jag vet inte hur jag ska formulera det. Ska jag ta ett vanligt köpekontrakt o bara lägga till det jag vill ha med eller ska jag skriva ett helt eget?
Vill ha med att han inte får säljas vidare utan min vetskap och att om hon inte kan ha kvar honom ska jag i första hand erbjudas att FÅ tillbaka honom.
Något mer jag ska tänka på? Kom med tips o råd nu!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Då är det ett livstids- foder-kontrakt du ska skriva, förbehåll för att h*n inte får sälja håller inte juridiskt.

Tanken är ju att ägarskapet ska gå över på hon som ska få honom. Har länge med vetat/trott (?) att det inte är juridiskt bindande men har hört många senaste tiden säga att det inte är så eftersom båda parter godkänner det som står i kontraktet? Vad gäller igentligen?
Sätt in vite i kontraktet, till exempel
"*Hästens namn* får inte säljas vidare utan att *säljares* vetskap och medgivande. Om *köpare* inte kan ha kvar *häst* ska *säljare* erbjudas att få tillbaka honom för summan av 0 kronor. Om *köparen* inte underrättar *säljaren* om en försäljning innan hästen bytt ägare igen ska *köpare* böta med *summa* kronor till *säljare*"
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#2 Nej det är inte juridiskt bindande. Eftersom du säljer/skänker bort hästen och ger den en ny ägare, så är det den nya ägaren som har full bestämmanderätt över hästen. En tidigare ägare har inget att säga till om.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gäller det samma sak med det #3 skriver?
Verkar ju onödigt att öht skriva kontrakt om både köpare o säljare godkänner nått som sen ändå inte gäller…
Hej.
Jag är bra på att formulera och skriva avtal båder för häst hund och katt.
Om du vill ha hjälp så hör av dig så kan jag snickra ihop ett åt er.
MVH Johanna
Detta avtal blir då som du vill ha det.
Köpare ,säljare info om häst och användningsomr, samt pris och andra punkter.
Lika så om det blir en tvist mm.

#6 Tack! Ska fundera lite så hör jag av mig!
Men allt känns ju ganska onödigt om inget ändå är juridiskt bindande…
Det beror nog på hur väl du känner den som ska få hästen.
Jag själv har fått en häst för ca 2 veckor sedan och vi skrev köpekontrakt, hon fick en guldpeng för hästen, och jag kommer inte att sälja hästen vidare för då ska hon tillbaka till förra ägaren. Om du inte känner den du ska ge hästen till så skriv livstids foder. Så har du rätt att få tillbaka hästen om de inte kan ha den kvar.
Lycka till